Naš vsakdanjik pogosto izgleda tako, da se na hitro odpravimo do najljubšega soseda in naberemo namesto ene smetane, po katero smo pravzaprav prišli, še kilogram jabolk, kruh, čokolado, paket jajc in, ko nam vse že leti iz rok…

”Gospa, pa še eno vrečko prosim!”

In tako smo del začaranega kroga neekoloških odločitev, ki vsem nam uničujejo skupen dom in zrak. Navadno potrebujemo 21 dni, da se na neko navado privadimo in jo ponotranjimo. Nihče od nas ne bo sam rešil tega planeta, lahko pa z majhnimi koraki pripomoremo k boljši kakovosti bivanja in manjši gmoti odpadkov. Človek v povprečju v življenju porabi 22 000 plastičnih vrečk. Zgolj ena sešita vrečka, ki jo v trgovino prinesemo s seboj pa ima življenjsko dobo 700 plastičnih vrečk.  Majhni koraki so potrebni za skupno dobro, in to je tudi vodilo oblikovalcev v studiu Kaaita, ki svoje torbe za večkratno uporabo šivajo iz filca, narejenega iz odpadnih plastičnih steklenic.

Pogovarjala sem se z Alenko Repič, idejno vodjo oblikovalskega kolektiva Kaaita. Alenka je ekonomistka, ki pa jo je ljubezen do vsega lepega pripeljala v svet oblikovanja in ročnega dela. Zaveda se tudi težav, katerih del smo še prehitro vsi. Posegamo po minljivem, tržno usmerjenem in hitro nadomestljivem oblikovanju, kjer je pravzaprav oblikovanje samo povsem odsotno, izdelek pa, že ko ga kupimo, postane odpadek. Alenka je kreativna direktorica kolektiva in njen cilj je proizvajati dobro: biti zgled prav z dobrimi izdelki, ki niso minljivi. Vsak izdelek je sešit ročno in narejen iz okolju prijaznih materialov in postopkov. Sodelujejo z lokalnimi obrtniki in oblikujejo izdelke, ki so brezčasni. Oblikovanje kolektiva Kaaita je vzniknilo iz preproste želje po drugačnih, lepše oblikovanih izdelkih, ki jih uporabljamo vsak dan: copati, nakupovalne vrečke in ostali izdelki za dom.

Z izbiro kvalitetnega ročnega dela namesto generičnih plastičnih izdelkov prav vsak dan zavzamemo pozicijo, da razmišljamo globalno, a delujemo lokalno.

S to mislijo vas tudi vabim na ogled naše spletne trgovine Outsider, kjer lahko kupite izdelke Kaaita ali pa pobrskate po produkciji odličnih slovenskih oblikovalcev iz različnih področij oblikovanja.

Kaita je plod timskega dela. Kako pridete do končnega izdelka, si naloge razdelite? Je vse narejeno ročno?
Izdelki so v manufakturi Kaaita plod timskega dela. Osnovno izhodišče je moje, potem pa izdelek nastaja v tesnem sodelovanju z oblikovalci in rokodelci. Materiali so moja velika strast, tako da so oblikovalci večinoma že v naprej “omejeni” z izborom in izčiščeno estetiko. Na vseh ostalih področjih pa je zaželeno, da na izhodišča pogledajo s svojega zornega kota in predlagajo kaj nepričakovanega. Ves čas je pomembno tudi tesno sodelovanje z rokodelci, predvsem v zadnji fazi izvedbe prototipov, ko optimiziramo – prilagajajoč se izbrani tehniki izvedbe.

Po poklicu ste ekonomistka, vendar od klasičnega kalupa tega poklica precej odstopate. Kaj vas je pritegnilo k notranjemu oblikovanju?
Kot ekonomistka čutim odgovornost, da pokažem, da je lahko ekonomija tudi spoštljiva do okolja in ljudi v kontekstu sodelovanja in tudi širše, v kontekstu vpliva na družbo. Od kar pomnim, me zanima oblikovanje, lepi kosi, interierji, urbani koncepti, oblikovalke in oblikovalci, krajina, vendar se je ta strast še podeseterila odkar živim z arhitektom. Znanje s področja upravljanja blagovnih znamk je tista vezna nit, ki zgodbo ponese v svet.

Imajo vsi izdelki Kaaita rdečo nit, se držite koncepta ali oblikujete intuitivno?
Večinoma izhajam iz potrebe po izdelku, ki ga ne najdem na trgu. Ali pa je navdih material, ki ga odkrijem ali izdelek, ki ga začnemo oblikovati na pobudo večjih naročnikov. Vedno pa je to preprost izdelek, ki podpira okolju ali nam samim prijazen slog bivanja. Še dobro, da sem odlična predstavnica naše ciljne skupine in se lahko ravnam po sebi.

Ste mednarodno priznani in prodajate tudi v tujini. Je kakšna nagrada, omemba ali razstava, ki vam je posebej pri srcu?
Izdelkov ne prijavljamo na tekmovanja. Lani smo naredili izjemo in se odzvali na povabilo, da se prijavimo v izbor za svetovno nagrado s področja “Circular Economy”. Predvsem smo veseli objav medijev ali blogerjev, ki jih spremljamo in cenimo, največji kompliment pa je nakup posameznikov ali trgovcev, ki nas vključijo v svoj skrbno kuriran nabor ponudbe.

Spremljate trende in povpraševanje ljudi po izdelkih notranjega oblikovanja in svojo vizijo pri vsaki seriji izdelkov malenkost prilagajate?
Določili smo nekaj načel, ki se jih že leta držimo in od njih ne odstopamo. Zaradi njih je poslovanje precej težje, vendar na dolgi rok toliko bolj zadovoljujoče. Načela, ki se jih oklepamo, so naslednja:

  1. Za izdelek si vzamemo čas.
  2. Izdelujemo lokalno. Izbiramo lokalne materiale (predvsem slovenske oziroma narejene v Evropi). Sodelujemo z lokalnimi rokodelci in dobavitelji.
  3. Uporabljamo okolju prijazne materiale in postopke.
  4. Izdelek bo naredila spretna roka.
  5. Izdelek ima pravično ceno, zato je naprodaj brez popustov.
  6. Oblikujemo brezčasno, ne glede na sezone in modne trende.

Kje nastane največ idej, vas povsod spremlja skicirka? Je delo v zasebnem ateljeju ključno ali si kdaj zaželite večjega kolektiva oziroma družbe, morda skupnega ateljeja?
Ustvarjam praktično povsod, ker delo nosim s seboj. Če ne drugače, se film ves čas vrti v moji glavi. Sicer pa zelo uživam v vsakodnevnem delavniku in sodelovanju s timom v inspirativnem studiu v centru Ljubljane. To je tudi mesto, od koder odpremljamo manjša naročila, kar pomeni, da imamo neposreden stik z izdelki, njihovo embalažo, katalogi, voščili, nalepkami… skratka vsem lepim in navdihujočim.

Kako kot ekonomistka gledate na vlogo spletnih omrežij pri prodaji izdelkov? Je razlika med tujim in slovenskim kupcem?
Nisem opazila razlike. Pogosto so v Sloveniji naši kupci tujci in včasih tudi obratno.

Vsi so neke vrste outsiderji. Predvsem kreativci ali osebe s strastjo do kreative. To so osebe, ki ne marajo napuha, temveč iščejo iskrene blagovne znamke, na katere se lahko navežejo. Takšne, brez okoljske in socialne škode. Takšne z zgodbo o tem, kdo in na kakšen način jih je izdelal.

 

Ali se vam zdi, da slovenski uporabniki in kupci cenimo kreativno prakso? Je bila kakšna serija izdelkov dobro sprejeta, kakšna slabše?
Mislim, da cenijo in nas tudi aktivno podpirajo. Ne govorim o masah ljudi, teh ne dosegamo, ti niso naši kupci. Govorim o izbranih kupcih, podjetjih ali posameznikih, s katerimi pogosto razvijemo prave prijateljske odnose. Izkušnje poslovanja so pokazale, da vsak naš izdelek potrebuje čas, da se ga trg privadi oziroma, da doseže svoje kupce. Ponavadi po letu dni, ko bi lahko izdelek že odpisali, le ta začne pridobivati na priljubljenosti. Naš najbolj priljubljen izdelek je zato logično prvi Kaaita izdelek, copati Copa Copa, ki smo jih razvijali že leta 2009.

Pripravila: Nuša Zupanc

 

 

Celoletna naročnina

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja