• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Urbano
/
4 marca, 2016

Nejc Černigoj: Ofenziva na železniške postaje

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Ko v Sloveniji pogovor nanese na železnico in vožnjo z vlakom, običajno spodbudi le resignirano mrmranje in posmeh, češ, s tem se pa niti študenti več ne vozijo. Splošni vtis je, da se od zgraditve Južne železnice med Trstom in Dunajem sredi 19. stoletja, ko je naše kraje prvič povezala s svetom »železna cesta«, ni kaj dosti spremenilo. Če smo tedaj bili v tem pogledu del najrazvitejšega sveta (prve železnice so bile zgrajene v Angliji v dvajsetih letih 19. stoletja) in so v naslednjih nekaj desetletjih dobila železniško povezavo vsa večja slovenska mesta, smo pozneje kakšno progo kvečjemu razdrli, denimo tisto proti Vrhniki pa Slovenj Gradcu, Kranjski Gori …

Slovenskih železnic se že dolgo drži negativen sloves okostenele in zbirokratizirane institucije, ki jo je povozil čas. Povsem drugače poteka zgodba pri naših severnih sosedih, ki so, priznajmo, tudi nam zgradili večji del železniškega omrežja. Medtem ko smo v poosamosvojitvenem času v Sloveniji vse gradbene in finančne napore usmerili v pospešeno gradnjo sicer potrebnega avtocestnega križa, železnice pa povsem zanemarili, so se v Avstriji leta 1997 lotili obsežnega projekta prenove potniških postaj. Ker se zavedajo pomena pozitivne javne podobe, so zaradi promocijskih razlogov projektu nadeli zveneče ime Bahnhofsoffensive, torej »ofenziva na železniške postaje«.

104_121209_RB_315

hauptbahnhof-wien-02

170_projektgebiet_orthogr_2

Wien Hauptbahnhof (Hotz/Hoffmann – Wimmer und Zechner & Zechner, 2014). Nova dunajska glavna železniška postaja je nastala s povezavo linij Južne in Vzhodne železnice in združitvijo njunih končnih postaj. Navezana je tudi na ostale avstrijske in mednarodne proge, arhitekturno pa jo zaznamuje valovita poligonalna aluminijasta streha, ki lebdi nad peroni. Foto: (c) ÖBB/Roman Bönsch

Odločitev izhaja iz zavedanja, da boj proti podnebnim spremembam s prehodom na »nizkoogljično družbo« ni le politično-marketinški slogan, temveč terja dejanske ukrepe v praksi. Na področju transporta to pomeni predvsem bistveno povečanje vloge javnega prometa, pri katerem ima zaradi nizkih okoljskih vplivov najpomembnejšo vlogo prav železnica. Zato je bil glavni cilj projekta, da bi potniške postaje postale oziroma ostale osrednja vozlišča javnega prometa v državi, nekakšni stebri politike trajnostne mobilnosti. Da bi bilo potovanje z vlakom lahko konkurenčno nasproti drugim oblikam prevoza, pa je bilo treba poleg dobre storitve, torej hitrega in udobnega prevoza, potnikom ponuditi tudi varno, prijetno in privlačno okolje na železniški postaji ter v njeni neposredni okolici.

Prenove, v nekaterih primerih tudi večje prezidave ali celo novogradnje postaj so obsegale izboljšave na več področjih: dostopne poti od prihoda na postajo do perona in vstopa na vlak so naredili bolj pregledne, prostorne, svetle in brez gibalnih ovir. Pomemben je bil sodoben dizajn novih postaj, peronov, nadstreškov in preostalih elementov. Uredili so trge pred postajnimi poslopji ter poskrbeli za lažji dostop na postajo, na primer sisteme Park & Ride, Bike & Ride (varne kolesarnice, izposoja in servis koles) ter Kiss & Ride (Poljubi in se odpelji – gre za sistem, po katerem potnika do postaje z avtom pripelje družinski član ali prijatelj in ga odloži na za to predvidenem dovozu v bližini perona). Poleg tega je bilo pomembno, da so postaje z izboljšano trgovsko, gostinsko in storitveno ponudbo postale središča krajevne preskrbe, kjer lahko tako potniki kot bližnji prebivalci spotoma opravijo dnevne nakupe, se podružijo s prijatelji ob pijači, imajo še kakšen drug opravek … Železniške postaje so torej postale ne le prometna, ampak tudi programska vozlišča, kar po javnomnenjskih raziskavah poleg svetlosti postajnih dvoran in odsotnosti gibalnih ovir nadvse cenijo tudi potniki.

010_ihbf

020_ihbf

Monumentalna nova postaja v Innsbrucku (Riegler Riewe, 2004) skriva v sebi prostorno in svetlo potniško dvorano. Foto: (c) ÖBB/Roberto Deopito

Treba je omeniti, da so vse prenovljene oziroma nove postaje prvovrstna arhitektura, saj so k delu pritegnili najbolj priznane avstrijske arhitekte, med njimi na primer Klausa Kado, Borisa Podrecco, Wilhelma Holzbauerja ter biroja Henke Schreieck in Ortner & Ortner. Za večino je značilna sodobna tehnološka eleganca stekla in jekla, ki daje nekaterim stavbam zadržano resnost, drugim pa kar ikonično prezenco v mestih, kjer stojijo. Vse to še dodatno poudarja v prihodnost usmerjeno držo železniškega sistema ter soustvarja njegovo pozitivno javno podobo.

Prvotno je bilo za prenovo predvidenih 43 postaj in 50 postajališč, a so bili ocenjeni stroški previsoki, zato so projekt oklestili na prenovo 20 največjih postaj. Predvideni sta bili dve fazi: v prvi so med letoma 2001 in 2005 prenovili postaje v Innsbrucku, Gradcu, Linzu, Celovcu ter mnogo drugih, v drugi fazi pa so se lotili med drugim še salzburške in vseh dunajskih postaj, med katerimi izstopajo Wien BahnhofCity West, Wien Mitte, Wien Praterstern, predvsem pa nova glavna železniška postaja Wien Hauptbahnhof, ki je začela obratovati lani. Prenova potniških postaj s tem ni končana: do letošnjega leta naj bi izboljšave dosegle 80 % vseh uporabnikov železnic, do leta 2025 pa kar 90 %.

Westbahnhof

Wien BahnhofCity West (Neumann + Steiner, 2011). Novi stavbni volumni s strani obdajo zaščiteno postajno poslopje iz leta 1951 in ob križišču na izteku ulice Mariahilfer Straße definirajo nov vstopni trg v postajo. Konzolni volumen nad njim nakaže potek uličnih linij, velika odprtina pa vabi obiskovalce v notranjost stavbe. Postaja je bila v letih 2012 in 2013 izbrana za najlepšo v Avstriji. Foto: Sven Gross-Selbeck, Wikipedia (CC BY 3.0)

Avstrijske zvezne železnice (ÖBB) so bile zaradi projekta deležne medijskih kritik, ker so večkrat presegle proračunski okvir. Prvotno je bilo za projekt namenjenih 400 milijonov evrov, vendar so stroški kmalu dosegli milijardo. Vodilni pri ÖBB podražitve zagovarjajo, saj naj bi bile v vseh primerih zavestne in dogovorjene, kjer je razširjen obseg del prinesel dodatne izboljšave za potnike in obiskovalce. Uspešnost projekta naj bi potrjevalo zadovoljstvo strank in naraščanje števila potnikov. V nekaj primerih naj bi bili končni stroški celo manjši od predvidenih, obseg in s tem cena gradnje nove dunajske glavne postaje pa sta se v vmesnem obdobju bistveno razširila zaradi novih urbanističnih in gospodarskih razmer. Ob tej postaji je namreč nastalo novo razvojno območje Dunaja, kjer bodo v prihodnjih letih zrasli poslovni kompleksi, stanovanjske soseske, novi parki …

70377337eb

027ae0c9b2

7d1363ec81

383f94b851

Železniška postaja v Slzburgu: podobno kot Ljubljanska deli mesto na dva dela. Stari postaji so dodali nov širok podhod, ki povezuje obe strani. Podhod s svojim pestrim programom deluje kot podzemni mestni trg. kadawittfeldarchitektur, 2014

Kakor koli že, končna vrednost celotnega projekta »železniške ofenzive« naj bi obsegala 3 milijarde evrov. Ob tem lahko sklepamo, da je vlaganje v železniško infrastrukturo, ki sicer zajema tudi gradnje novih prog, del avstrijskega spopadanja s finančno krizo s proticikličnim ukrepom spodbujanja gospodarstva s povečanimi javnimi investicijami. Pri tem pa je zanimivo, da za razliko od slovenskih razprav o 2. tiru do Kopra, kjer se pri argumentaciji omenja izključno finančni vidik ekonomike tovornega prometa (običajno brez upoštevanja eksternih stroškov cestnega prometa), severno od nas o železnicah razmišljajo tudi ali predvsem z vidika izboljšane mobilnosti prebivalstva.

Če se na koncu torej spet ozremo v Slovenijo, lahko ugotovimo, da je kljub večji dejavnosti v zadnjem obdobju pred nami še ogromno dela, ki pa ne more biti opravljeno brez politične podpore. Slovenske železnice se zaenkrat ukvarjajo predvsem s posodabljanjem obstoječih prog, s čimer skušajo nadoknaditi zaostanke iz preteklih desetletij. To je sicer nujno potrebno, toda avstrijska izkušnja kaže, da imajo pri prevozu potnikov ogromen učinek tudi majhni, včasih na videz malenkostni ukrepi in izboljšave potniških storitev. Čas je, da se z njimi začnejo ukvarjati tudi pri nas, saj se bo železnica le tako otresla negativne javne podobe in postala zanimivo prevozno sredstvo za širšo javnost.

010_whbf

Drzna konstrukcija potniške postaje v Welsu (Lugner & Maul, 2005) Foto: (c) ÖBB/Roberto Deopito

Napisal: Nejc Černigoj

Opomba: ta članek je objavljen samo na spletni strani. Podprite nastajanje tiskane edicije in spletne strani Outsider z naročilom ali nakupom revije! Letna naročnina: 25€. 

 

 

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiTRGOVINA MIU MIU V TOKIU
NaslednjiOtto von Berlin: Loft X-bergNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Stanovanje na Krku

25 avgusta, 2017
Arhitektura

Novo življenje kraške hiše

17 februarja, 2016
Arhitektura

Triiije: Lolita Eipprova

26 novembra, 2020
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Bo Trst novi Berlin ali nova Ljubljana?

31 januarja, 2019
Arhitektura

ARHITEKTURA JE VEČ KOT LE GRADNJA HIŠ

15 julija, 2015
Arhitektura

Studio za fizioterapijo

10 maja, 2017
Arhitektura

Vizija čistejše prihodnosti: Tovarna Geberit v Rušah

10 septembra, 2020
Arhitektura

Blaž Šenica: Akademski kolegij

24 aprila, 2019
1 2 … 155
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo