• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Interier,Razmislek
/
13 maja, 2016

BELA ELEGANCA, ČRNA LUKNJA

Element of Crime je film, ki sem si ga v življenju največkrat ogledala, pa ne znam obnoviti zgodbe v dveh stavkih. Lars von Trier, leto 1984. Element of Crime je zapletena zgodba v sepija atmosferi, ki te pahne v izrazita stanja tesnobe, neugodja in zamaknjenosti. »Mr.Fischer! I want you to go back in time. I want you to go back in time where it all started.«, je stavek, ki se ga približno spomnim iz filma. Izreče ga čokati zdravnik v svoji sumljivi ordinaciji v nekem bloku sredi Kaira. Brenčanje muh. Zamolklo klicanje k molitvi. Vročično. Hipnotično. Vse drugo v filmu so kalna voda in goreče grmade. Element of Crime je film, ki te pogoltne v lastno neugodje.

Peljala bi vas s seboj v nek moj spomin.

Posestvo Repanšek. Pred petimi leti. Bila sem tam. Zagotovo. Na poroki prijateljev. Danes sem, žal, na Googlu končno ugotovila, kje to je. Ta kraj je resničen. Približno 40 minut iz Ljubljane. Ne spomnim se poti. Čudno. Spomnim se samo nekaj slik, ki mi jih ne uspe povezati v smiselno zgodbo. Nekaj slik, ki mi ne pustijo izmotati se iz sladkega neugodja.

Prva slika

Smo na začetku posestva. V počasnem posnetku se peljemo mimo kolosalne betonske skeletne polomije, ki je stala na levi strani ceste. Velika betonska tragedija, ki je nemo jokala iz svojih štrlečih železnih armatur. Nedokončani začarani grad Trnuljčice? Je bil tam tudi nedokončani zvonik? Ruševina katere vojne?

www_IMGP1082a

Druga slika

Skupno fotografiranje sredi mokre trave. Visoke petke so se nam ženskam globoko zabadale v travnato čobodro, kot bi hodile po vodni postelji.

Tretja slika

Glomazni paviljonski objekt sredi te vodne postelje. Arhitektura iz sedemdesetih s sicer premnogo nepotrebnih okraskov. Nekoliko nerodna izpeljanka arhitekture Milana Miheliča? Gigantske zasteklitve. Merila sem jih na približno s koraki. Stekla vsaj trikrat štiri metre v enem kosu. Ali še več. Brez okvirov. Kako so jih sploh privlekli do tod? Kdo je arhitekt?

Paviljon, si predstavljam, je bil izvirno v drugih barvah. Betonske atike in zidovi v grobem umazano belem ometu. Zdaj je za potrebe poročnih slavij paviljon prebarvan v belo golobico. Bela golobica nosi črno dušo. V notranjosti paviljona se spomnim težkih temno zarjavelih verig, ki so visele z visokega stropa in tvorile veličastni pajčolan. Črni oltar prostora. Ali so bile verige mehko pletene ali varjene v trde zavese? Ne spomnim se. Ni mi šlo skupaj s poročno evforijo. Spet: kdo je to delal?

www_IMGP1065a

Nisem prepričana, ali je bil za oltarjem skrit velik črn pianino. Lahko, da ga ni bilo.

Jaz sem nosila črno plise frfrasto obleko in sem se tam notri počutila čudovito usklajeno. V prostoru sem bila večino časa sama. Predstavljala sem si, da so verige začele deževati v prostor in padati po tleh. Slišala sem zvoke padanja. Iz sten so poševno navzgor pribile zarjavele orgelske piščali. Zatulile so simetrično, levo in desno, proti oltarju. V oltarju se je odprl nevidni črni diptih in vase silovito posesal vse skrivnosti in izmišljije prostora. Obupno hrupne kovinske simfonije je bilo v trenutku konec.

Svatov paviljon ni zanimal. No, spominjam se elegantnega gospoda z neverjetnim nasmeškom. Stal je na vrhu stopnic, ki so vodile v klet paviljona. Doli je dišalo po zatohli vlagi in je bilo zelo temno. Prostor je nosil v sebi nastavke za darkersko melodramo. Spet se medlo spominjam. Ali so bile po stropu in stenah res marmorirane ogledalne ploščice, po robovih razjedene od plesni in vlage? Ne vem. V tej kombinaciji se spominjam tudi nekih čudaških medeninastih floralnih oblik nečesa. Ali so bile to obrobe ogledal, stenski izveski ali obredni lestenci ali kaj drugega? Ne vem. Svatje so tam skozi hodili na stranišče in verjetno jim je bil ta prostor »čisto mimo«. Nisem prepričana glede barv. Je prevladovala črna ali temno bordo, ali je bilo vse skupaj samo slabo osvetljeno? Zapuščena obednica iluminatov.

Tlaki paviljona mi niso bili všeč.

Četrta slika

Za vas mogoče ne bo tako zanimiva, ker si boste težko predstavljali.

Bila sem nekje zunaj in spet opazovala paviljon belo golobico. Od strani je bila bolj kokljasta, ker ni imela tako lepih proporcev kot spredaj. Opazila pa sem velika kovinska servisna vrata v rdeči barvi. Takih aluminijaši dandanes ne delajo več. Če pa že, ti ne jamčijo zanje, draga so in potem jih, seveda, ne naročiš. No, tista vrata so bila izdelek svojega časa. Nekaj diagonalnega je v mojem spominu. In kombinacija rdeče-belo. V kombinaciji še z nečim tam zraven (tega elementa se ne spomnim) so se vrata v mojem spominu zadržano poigravala z estetiko Le Corbusierovega Modulorja.

www_IMGP1111a

Peta slika

Posedanje za mize v drugi stavbi. Sedežni red. Poročni menu. Poročni overdose. Dekoracije iz belih gerber in svilenih trakov. So s stropov viseli velikanski maroški lestenci? Kot orjaške bube, ki se bodo vsak čas razpočile in bodo iz njih popadali metulji velikani in nas svate napodili iz prostora.

Osrednja poročna dvorana z belim debelim stebrovjem z nerodnimi kapiteli. Pač, betonski kapiteli, zaliti v lesene opaže kar tam, na gradbišču samem. Postmodernistično zmagoslavje z dramatičnim razgledom v naravo. Grški tempelj z masivnim lesenim gorenjskim ostrešjem. Če odmislim, da nam je arhitektom postmoderna izgubljeno obdobje, je bil to izjemen prostor.

Neke modre stene z nepotrebno fresko Dioniza ali nekega drugega historičnega ležerca se medlo spomnim, za odrom terasa benda. Morda freske tudi ni bilo. Morda je bil samo kdo iz živahnega ansambla podoben Dionizu.

www_IMGP1101a

Šesta slika

Iskanje lastnika, oskrbnika, organizatorja. Kogar koli, ki bi mi znal kaj več povedati o tem posestvu. Ves čas sem vohljala naokrog in poizvedovala. In nihče ni ničesar vedel.

Pa to mora biti izjemna zgodba! Kateri posameznik je lahko v zlatih časih Jugoslavije tako megalomansko betoniral in zidaril svoje osebne sanje in fantazije? Duh? Genij? Norec?

Kako to, da vsa ta leta po poroki prijateljev nisem želela izvedeti, po kateri cesti se pelje do posestva Repanšek? Zamolčala sem to svojo črno luknjo v spominu, ki mi je bila vsa ta leta tako nelagodno sladka. Posestvo iz moje blodnjave podzavesti. Pa toliko resnične evforije je bilo tisto popoldne vsepovsod okoli mene.

Mimogrede, ženin in nevesta živita elegantno naprej in sta res srečna! Njunega življenja ni režiral Lars von Trier. Paviljon pa me še vedno muči, ker ne vem, kaj je res in kaj sem si izmislila.

Mogoče bi morala poiskati čokatega zdravnika iz Kaira, da bi mi v hipnozi zmontiral te slike v berljivo zgodbo. No, za začetek se bom srečala z gospodom Repanškom osebno. Mogoče mi bo on lahko pomagal razvozlati moj spomin. Sva že dogovorjena za srečanje. Po telefonu mi je po prvih 30 sekundah povedal, da je v življenju počenjal predvsem velike neumnosti.

Napisala: Tinka B. Prekovič

 

Omogočite nastajanje tiskane izdaje in vsebin na spletni strani www.outsider z naročilom revije! 4 številke, skoraj 800 strani avtorskih vsebin, 25€. Pišite na: [email protected]

 

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKolumne iz kavarne: Uvodnik
NaslednjiNE DA(VI)MO MESTANext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Gaser Arhitektura: Stanovanje Ribiški trg

9 januarja, 2020
Arhitektura

TRIIIJE: Bistro Sisi v Stari Ljubljani

10 septembra, 2021
Arhitektura

Kratek avtobusni obisk

12 oktobra, 2019
ArhitekturaZbita zemlja

Studio Anna Heringer: Anandaloy

22 oktobra, 2020
Arhitektura

Mojca Gregorski in Martina Ferfila: Podružnična šola in Športni center Trebelno

23 februarja, 2021
ArhitekturaUmetnost

Peč v hosti, luč v jami

6 junija, 2017
Arhitektura

Biro 42: Palača Sabini-Grisoni

3 oktobra, 2022
Arhitektura

Roth & Čerina: Hiša Palit

3 avgusta, 2020
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo