Advertisement
julia_nina_portret
JUИI: Kakovostno oblikovanje in izdelava si zaslužita pravo ceno

Pogovori in zapisi o vzdržnem ravnanju (do okolja) nam sledijo na skoraj vsakem koraku, prav tako pa tudi podpora malim, mladim lokalnim ustvarjalcem in podjetnikom. Ob začetku leta smo se zato mnogi zaobljubili, da bomo do okolja prijaznejši tudi pri nakupovanju modnih oblačil. 

JUlia Arnšek in NIna Železnik sta mladi oblikovalki, ki zadnje leto ustvarjata funkcionalno, elegantno, trajnostno modno zgodbo blagovne znamke JUИI. 

Je moda umetnost?

Seveda. Sicer se pri hitri modi, ki nas obkroža, zgodi, da se ta občutek lahko izgubi. Škoda je, da se velikokrat pozabi, da se za vsakim končnim izdelkom skriva veliko raziskovanja, ustvarjanja.

Slovenska oblikovalka Petja Zorec je svoje modno ustvarjanje izrazila kot »manifest občutkov« (povezava). Gre pri vama za podoben odnos do procesa ustvarjanja in končnega izdelka?

Ja, lahko bi rekli. Vse, kar oblikujeva, ima neko ozadje oziroma inspiracijo, ki te v tistem trenutku obkroža. To se gotovo vidi tudi pri izdelkih. Lahko bi rekli, da brez občutkov ne bi mogli ustvariti ničesar. To na koncu koncev ne bi bila umetnost.

Spoznali sta se že v Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo Ljubljana, kjer sta tudi končali smer modno oblikovanje, skupno podjetniško ustvarjalno pot pa sta začeli v časih, polnih izzivov …

Res je, a lahko rečeva, da so nama bile nekatere stvari olajšane. Ko sva dobili idejo, da bi ustvarili nekaj skupnega, sva hodili v zadnji letnik srednje šole, tako da nama je bilo super, da sva zaradi šole na daljavo imeli več časa za delo. Je pa bilo zaradi situacije tudi nekaj izzivov, veliko telefonskih klicev, pošiljanje paketov z vzorci materialov, preden sva sploh lahko začeli delati. Za oblikovalce je zelo pomembno, da materiale lahko vidiš, se jih dotakneš, tako hitreje najdeš, kar iščeš. 

Sva se pa potem tudi pri pomladni akciji odločili za trenirke, saj v tistem času drugega pravzaprav skorajda nismo nosili. Ko pogledava nazaj, sva za te izzive hvaležni, saj sva se že na samem začetku naučili, da je treba vztrajati. Vedno izhajava iz sebe, a vendar se hitro znava prilagoditi trgu.

Kako doživljata sodelovanje in odnos v oblikovalskem paru?

Vsaka ima izoblikovan svoj slog, estetiko. K sreči pa se najina sloga najdeta, imava veliko podobnih pogledov, kaj nama je všeč. Zato ponavadi za novo kolekcijo najprej vsaka sama skicira kose, nato pa skupaj združiva ideje, ki obema ustrezajo. Tako se pri snovanju kolekcij ne omejiva. 

Dejstvo, da sva dve, morava obrniti v najino korist. S časom se naučiš, kaj kateri ustreza, kaj ne, še sploh ker sami tudi izdelujeva večino izdelkov, kar lahko pride še kako prav. 

Zakaj v poplavi novonastalih modnih blagovnih znamk, pod katere se podpisujejo tudi mnogi vplivneži, znamka JUNI izstopa in nikakor ni le »še en merch«?

Izhajava iz sebe, saj oblikujeva kose, ki jih sami radi oblečeva. Nekateri izdelki so večfunkcionalni. Oblačila so zasnovana tako, da posamezni kosi ustrezajo širokemu spektru stilov oblačenja, saj jih je mogoče kombinirati na mnogo načinov, tako več ljudi najde kos zase. Mogoče bi poudarili, da stojiva za tem, da vsak izdelek oblikujeva sami, nariševa kroj in ga tudi zašijeva. Pletenine pa so izdelane v slovenskih pletilstvih. V morju znamk, ki prodajajo enake izdelke, praktično samo z drugim logotipom, se nama zdi zelo pomembno, da so na trgu tudi takšna oblačila, ki so od začetka do konca narejena etično.

Med glavnimi načeli znamke navajata tudi trajnost. Kako so, poleg uporabe vseh delov materialov in čim manjšega odpadka, vajina oblačila še vzdržna? 

Trajnost ni samo čim manjši odpadek pri izdelavi, je kos, ki ni oblikovan samo po sezonskem trendu, ki bo čez nekaj mesecev »za v smeti«. Prav to se nama zdi največji problem hitre mode. Strinjava se, da drago ne pomeni vedno kakovostno in tudi obratno. Je pa res, da je večina izdelkov, ki jih najdemo v trgovinah s hitro modo, narejena tako, da se hitro uniči. Zato nama je pomembno, da so izdelki Juni izdelani kakovostno. 

Obstaja prepričanje, da si modne kose slovenskih modnih znamk lahko privošči le peščica. Se vama zdi pomembneje, da je slovenska moda dostopna ali da ohranja ceno svoje butične mojstrskosti? 

Si kakovostno oblikovanje in izdelava zaslužita pravo ceno?

Žal je hitra moda spremenila ves svet mode. Zelo žalostno je, da se nakupovanju hitre mode skorajda ne da izogniti. Verjameva, da najini kosi niso za vsak žep, a ne samo zaradi vidika cene. Mentaliteta ljudi se je spremenila. Ljudje raje kupujejo več nekakovostnih izdelkov, ki zdržijo nekaj mesecev, kot enega dobrega. Vse je v vrednotah in prioritetah, kam si pripravljen denar vložiti. 

Veva, da se včasih ne vidi, kakšni so stroški za vsakim kosom. Od tekstilnih materialov do časa izdelave izdelki praktično ne morejo imeti drugačne cene. Trudiva se, da v vsako kolekcijo vključiva kose, ki so dostopnejši. Velikokrat prav med delom ugotoviš, da je končna cena zelo nizka v primerjavi s tem, kaj vse vložiš v končni izdelek. Kakovostno oblikovanje in izdelava si seveda zaslužita pravo ceno. Potreben bo le še čas, da tudi ljudje to ceno sprejmejo in jo razumejo.

Novost pri znamki JUNI so oblačila za moške. Se vama zdi, da je razlikovanje med spoloma, ko govorimo o modi, še bistveno?

Ja, na začetku decembra sva dodali pet moških kosov. Bistvena razlika pri moški in ženski kolekciji so velikosti oziroma mere oblačil. Srajca in pulover sta zelo podobno zasnovana, moška majica pa je namenjena tudi ženskam, ki rade nosijo »oversized« oblačila. Sami sicer zelo radi nosiva moška oblačila, tako da velikokrat oblečeva tudi moške kose Juni.

Kakšen je pogled znamke JUNI v prihodnost?

Če bo šlo vse po planu, Nina kmalu odhaja na študij mode v tujino, tako da bom znamko nadaljevala jaz, Julia. Nerada govorim o ciljih, preden jih dosežem. Trenutno mi je najpomembneje, da v delu uživam.

Pogovarjal se je: Marko Klemen

Foto: TBD

Mailchimp brez napisa

Dobrodošli na spletnem portalu

Vsebine spletne strani so drugačne od vsebin v reviji! Z naročnino omogočite nastajanje visokokakovostne vsebine o kulturi, arhitekturi in ljudeh.