• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Outsider 06
1 × 7.00€
Delni znesek: 7.00€
Prikaži košarico Na blagajno
7.00€ Cart
Arhitektura,Interier
/
29 junija, 2020

Orhan Pamuk: Muzej nedolžnosti

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

V dobi gradenj mega-institucij in trgovskih centrov turški pisatelj Orhan Pamuk piše posvetilo bolj osebnim prostorom, kakršen je njegov Muzej nedolžnosti, ki s svojo vsebino in vzdušjem vzbuja globje občutke.

Moji najljubši muzeji so majhni, takšni, ki prikazujejo iznajdljivost in zasebne življenjske zgodbe posameznikov. Čeprav občudujem nacionalne muzeje, kot sta Louvre ali British Museum, vsakič, ko potujem in prvič stopim v novo mesto, prvi prostori, ki jih hitim gledat, niso te institucije, ki me polnijo z občutkom moči države in zgodovino njenih ljudi, ampak tisti, ki mi dopuščajo izkušanje zasebnega sveta in pogled strastnega posameznika. Zelo spoštujem napore ustvarjalnih ljudi, ki so posvetili zadnja desetletja nalogi preobračanja svojih domov in studiev v muzeje, po njihovi smrti namenjene obiskom javnosti. Ti mali muzeji so običajno skriti v stranskih ulicah zunaj centra velikih zahodnih mest. Imajo moč, s katero odkrivamo občutek, ki ga veliki muzeji, vsak dan bolj podobni nakupovalnim centrom, ne morejo več vzbuditi in ki smo ga začeli pozabljati. Muzeji ne smejo biti posvečeni prikazovanju slik in predmetov preteklosti; izražati morajo vzdušje izgubljenega časa, iz katerega so ti predmeti prišli do nas. In to se lahko zgodi samo prek osebnih zgodb.

…

Ko sem bil majhen, me muzeji niso zanimali. Takrat so bili muzeji v Istanbulu videti kot puste vladne pisarne, oblikovane za prikazovanje in ohranjanje arheoloških artefaktov in ostankov sijaja otomanske dobe. To so bili dolgočasni prostori, ne dosti več kot shrambe. V devetdesetih, nekje v času, ko so moje knjige začenjale izhajati na Zahodu, so bili prvi prostori, ki sem jih obiskal na potovanjih zunaj Istanbula, veliki muzeji, kot so Louvre, British Museum, Metropolitan Museum of Art in State Hermitage. Te masivne in visoko simbolične institucije so, seveda, vzbujale občutek ustvarjalne energije in bogate zgodovine za njimi. A samo v majhnih muzejih sem lahko našel ranljive zgodovine zasebnih človeških bitij, da bi izkusil radosti globine pomena, ki nastane iz povezave med predmeti in osebnimi dramami, in začutil metafizično občutje časa, ki ga morajo znati posredovati muzeji.

Pa tudi politična stran zgodbe je. Preobrnjenje Louvra iz zasebne rezidence bourbonske kraljeve družine v nacionalni muzej za vse ljudi Francije je bilo osvobajajoča transformacija, tako s kulturnega kot s političnega zornega kota. Ta transformacija je imela politični vidik, nič drugačen od premika od epskih zgodovinskih zgodb, ki opisujejo podvige kraljev v romanih, k romanom, osredotočenim na zgodbe običajnih ljudi. A v več kot 200 letih, ki so minila od preobrazbe Louvra v muzej, so se ti veliki državni muzeji spremenili iz katalizatorjev večje svobode in demokratizacije v turistične destinacije, ki delujejo kot državni simboli in znanilci moči. Masivni, Louvru podobni državni muzeji se razraščajo po nezahodnih mestih, kot sta Peking in Abu Dabi, kjer so zasebne pravice in svoboščine pogosto zatrte, in ne prispevajo ničesar k priznavanju naporov lokalnih umetnikov in zasebnikov. Nasprotno, te monumentalne nove strukture zdrobijo svojo okolico, prevzemajoč soseščine in mesto samo, in delujejo kot dimne zavese za prikrivanje avtoritarnih režimov.

Ekonomska rast, ki smo ji priča v nezahodnih deželah v zadnjih dvajsetih letih, je omogočila nastanek srednjega razreda. Da bi izkusili osebne zgodbe, ki prihajajo iz teh nastajajočih, sodobnih srednjih slojev, ne potrebujemo ogromnih državnih muzejev, ampak majhne, inovativne muzeje, posvečene posameznikom. Iznajdljivost, ki jo najdemo v sodobnih muzejih, skupaj s kuriranjem in arhitekturo zadnjih dvajsetih let, lahko obrne majhne muzeje v čudovita orodja za raziskovanje in izražanje naše skupne človeškosti.

MUZEJ NEDOLŽNOSTI, ISTANBUL

Med letoma 1995 in 2005, ko sem obiskal nekaj majhnih muzejev, ki so me prevzeli, sem sanjaril o ustanovitvi svojega lastnega majhnega muzeja. Dela sem se lotil z enakim navdušenjem kot ljudje, ki prvič odkrijejo roman in jih ta fantastični medij tako prevzame, da berejo vse, kar morejo, in ob tem sanjarijo o svoji lastni pripovedi, ki jo bodo nekoč napisali.

Instinktivno sem začel zbirati vsakdanje predmete v Istanbulu v šestdesetih in sedemdesetih letih, kupoval sem jih na bolšjih trgih ali jih jemal od prijateljev in znancev, z izgovorom, da bom »nekoč naredil muzej iz njih«. Stara črpalka proti komarjem, izdelana v Turčiji; meter, kakršne so uporabljali ob levem stranskem ogledalu v istanbulskih taksijih; velika, debela medeninasta pipa iz otroštva, lokalno izdelan vlakec. Vse te stvari, in še več, so zapolnjevale mojo pisarno in moj dom, a ko sem drzno pojasnil bližnjim prijateljem, da bodo te stvari postale del muzejske zbirke, še vedno nisem bil popolnoma prepričan, kdo ali kaj naj bi bil subjekt tega muzeja.

Tisti iznajdljivi ustvarjalci, ki so namenili zadnja leta svojega življenja spreminjanju svojih domov v muzeje, so mi ponudili odgovor. Leta 1999 sem v stranski ulici blizu svoje pisarne, v revni soseski Cukurcuma, kupil staro in obrabljeno štirinadstropno hišo iz 19. stoletja. Če bo ta hiša postala muzej, potem bi morali namišljeni ljudje, ki so v njej živeli, uporabljati predmete, ki se kopičijo v moji pisarni. Začel sem si zamišljati zgodbo, ki pristoji ulici, na kateri stoji hiša, njeni soseščini in zbranim predmetom. V osmih letih je zgodba prerasla v roman, spet in spet na novo napisan, vsakič, ko sem našel nove stvari za muzej, dokler ni bil leta 2008 končno objavljen v Istanbulu in leta 2009 v angleščini, pod naslovom »Muzej nedolžnosti«.

Sprva sem nabiral stvari na bližnjih trgih in v antikvariatih, ker so me zanimale. Kasneje pa sem v svojih očeh uzrl ljubezensko zgodbo, ki povezuje vse te predmete. Kemal Basmaci iz soseske Nisantasi, kjer sem bil rojen in vzgojen, iz premožne družine, podobne moji, se bo kmalu poročil z ravno pravšnjim dekletom, a se zaljubi v Füsun, dekle, ki hoče postati filmska zvezda, hčerko daljne sorodnice, šivilje. Ljubezen se preobrne v obsesijo, Kemal naslednjih 7 let obiskuje Füsun – ki je poročena z nekom drugim – ter njeno družino in njen dom, ki bo postopoma postal muzej, posvečen njej.

Temeljna razlika med Muzejem nedolžnosti in ostalimi majhnimi muzeji, ki so me navdihnili, je dejstvo, da za razliko od Gustava Moreauja ali Maria Praza ljudje, katerih predmete in slike uzremo v tem muzeju, niso resnični, ampak izmišljeni. Rad opazujem obiskovalce, ki jih tako prevzamejo realnost copat imaginarnih oseb, njihove igralne karte, jedilni pribor, osebne izkaznice in njihove cigaretnice, da pozabijo, da so osebe iz romana izmišljene. In ne glede na to, ali so prebrali roman ali ne, sem vedno vesel, ko vidim obiskovalce, kako iz prve roke odkrivajo, da tisto, kar je prikazano v muzeju, ni samo zgodba romana, pač pa posebno vzdušje, atmosfera, ki jo ustvarjajo predmeti. In potem me vprašajo, zakaj sem zasnoval takšen muzej, in jaz jim odgovorim, da zato, ker imam rad majhne muzeje, ki prikazujejo našo individualnost.

Prevedla: Nina Granda

Foto: The Museum of Innocence

Objavljeno v Outsider #06

  • Outsider 06

    7.00€
    Dodaj v košarico
Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiAndrej Kemr, Igor Skulj: Vinska klet Zlati grič
NaslednjiPonting: Brv TremerjeNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Svet vmes: Serija II: Črke – Dijaška soba »Abeceda«

26 novembra, 2018
Arhitektura

Sanja Premrn: Prenova stanovanja in studia keramike – 1.del

3 avgusta, 2019
Arhitektura

Festival RECI:DESIGN, podobe recikliranja

29 avgusta, 2015
Arhitektura

ATELIERarhitekti: Razstava na Sv. Urhu

4 marca, 2021
Arhitektura

Čisto nove sledi trajanja

22 avgusta, 2017
Arhitektura

Vladimir Šubic in arhitektura prepiha

23 maja, 2019
ArhitekturaNatečaj

ŠTUDENTSKA NAGRADA USTANOVE MAKS FABIANI 2021

13 maja, 2021
Arhitektura

Prebijanje inercije realnosti

5 avgusta, 2016
1 2 … 156
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo