Ko so Katjušo Kranjc in Roka Kuharja iz studia Raketa povabili k oblikovanju interierja za novogradnjo v Murglah, je bila arhitekturna zasnova že zaključena, a hitro sta sprevidela, da bosta za kvaliteten notranji prostor morala v svoje roke vzeti celoto. Naročnikov, družine z dvema odraščajočima fantoma, ni bilo treba dolgo prepričevati, in tako sta se lotila projekta od začetka.
Z vidika zunanje podobe hiše kaj dosti možnosti za odločitve niti nista imela. Gre za četrto fazo soseske v Murglah, ki se je zaradi racionalnega pristopa arhitektov Marte in Franceta Ivanška z leseno montažno gradnjo, visoko gostoto in nizko pozidavo izkazala za zelo kvalitetno, na zunaj asketska soseska pa je postala prestižna. Hiše, ki se gradijo danes, sledijo izgledu originalov, konstrukcijsko pa so namesto lahkih lesenih montažnih gradenj opečne in betonske z obsežnimi kletmi.
Hiša T privede kontrast med zunanjostjo in notranjostjo do skrajnosti. Že od zunaj sicer pozornost pritegnejo fasadne opeke in zastirka iz črnega skrilavca, kar pa obiskovalca ne pripravi na prostorsko in teksturno bogastvo, ki se skriva za vhodnimi vrati. Če se nam hiša razkriva v sekvencah, nam tu že prvi pogled po diagonali v notranjost domovanja razkrije nepričakovano prostoren sklop odprtega bivalnega dela in dveh vrtov.
Ob vstopu v hišo najbolj preseneti obilje zunanjega prostora (k temu pripomore tudi optična podvojitev zelenja s spretno rabo zrcalne stene v niši za vrati). Največji tip murgelske hiše v obliki črke U omogoča na relativno majhni in introvertirani parceli veliko raznolikost ambientov, z manjšim, zasebnim zelenim atrijem med krili hiše in večjim, »javnim« vrtom – z bazenom, letno kuhinjo in ostalim, kar poživi živahna druženja – na zahodni strani.
»Zanimala naju je družina: njihovi dnevni rituali, potrebe in njihov način življenja – in kako bo ravnovesje med osnovnimi gradniki prostora vplivalo na ugodje posameznega člana družine,« pravita avtorja.
Tloris hiše je skoraj enakovredno razdeljen na zasebni in javni sklop. Ločuje ju veža v osrednji osi, ki se zaključi s stopniščem v klet. V osrčju odprtega bivalnega prostora proti zahodu se nahaja dnevna soba: za subtilno, a učinkovito artikulacijo prostora sta arhitekta poskrbela z leseno stropno mrežo, ki poskrbi za razpršeno umetno osvetlitev, obenem pa prostor zniža, osredišči in poudari značaj družinskega gnezda.
Zahodno stranico prostora zaseda dolga jedilna miza, ki se povezuje s kuhinjskim otokom v zahodnem krilu, kjer je za orehovimi frontami skrita tudi prostorna shramba. Odprti regal ob zasteklitvi po principu t. i. window furnishing ohranja večjo zasebnost atrijskega vrta.
Udobna klubska soba v kleti zaradi »lebdeče« izvedbe stopnišča deluje kot nočni, introvertirani podaljšek dnevnega dela. Dopolnjuje jo bralna niša z naravno nadsvetlobo in savna, ob katero so umeščeni servisni prostori.
V zasebni del hiše vodi kontrastno nevtralen notranji hodnik s strešnim svetlobnikom po celotni dolžini; tudi tu za razpršitev zenitalne svetlobe poskrbijo lesene lamele.
Sobi za fanta sta dvovišinski in prostorni, vsaka s svojo podstrešno galerijo. Tako kot velika glavna spalnica se odpirata na notranji vrt z okrasno jablano in rdečim javorjem – vsako drevo si je izbral lastnik nasproti ležeče sobe. Če sta sobi svet zase, je glavna spalnica, ki zavzema celotno vzhodno krilo, kraljestvo v malem: izpostaviti velja kopalnico v črnem marmorju in umivalnik za jutranjo toaleto, ki ga osvetljuje strešno okno.
»Kombiniranje velikega števila materialov, čemur se večina izogiba,« je v letošnjem intervjuju za Outsider »podpis« Rakete opredelil Rok Kuhar. Njun podpis je jasno razviden v murgelski hiši, ki jo opredeljuje igra teksturnih analogij: eden od vodilnih motivov interierja so organski pikasti vzorci stenskih oblog, ki svoj odmev najdejo v drobnem agregatu teraca v veži in se dopolnjujejo s premišljeno izbiro naravnih tekstur obeh vrtov. Tu je še les v različnih obdelavah – od krtačenega hrastovega parketa do dvojno krtačenih in luženih površin opreme po meri in žganih desk vrtnega plota.
Poseben sloj predstavljajo umetnine vodilnih slovenskih umetnikov, ki jih kurirata arhitekta. Na stekleni steni med kopalnico in spalnico najdemo reprodukcijo motiva objema Žige Okorna v naravni velikosti, v kleti grafiko Zore Stančič v dialogu z igro pik, trenutno še v izdelavi pa je delo Mateja Andraža Vogrinčiča za zahodni vrt.
Hiša T je redek primer sodobne zasebne arhitekture, zasnovane po principu inside out, ki se približuje ideji gesamtkunstwerka. A pri tem ne pozabi na svoj izvorni namen, pač pa ji razkošje materialnih in prostorskih sredstev uspe povezati v izbran družinski ambient.
Ime projekta: Hiša T
Avtor projekta: Raketa d.o.o.
Investitor: zasebni
Lokacija: Ljubljana
Leto načrtovanja: 2017
Leto izvedbe: 2021
Površine:
Klet: 122 m²
Pritličje: 241 m²
Arhitektura in interier: Raketa d.o.o.
Projektna skupina: Katjuša Kranjc, Rok Kuhar, Vesna Draksler, Laura Klenovšek, Zala Košnik, Lea Lipovšek
Gradbene konstrukcije: Elea d.o.o., Marko Pavlinjek
Elektro instalacije: Klimaterm, d.o.o. Janez Tomše
Strojne napeljave: Klimaterm d.o.o., Vojko Brelih
Nadzor: Binep d.o.o.
Izvajalci gradbeno-obrtniških in inštalacijskih del:
Togras gradbeništvo d.o.o., Urteh d.o.o., Kek d.o.o., Intelektro d.o.o.
Foto: Žiga Lovšin
Napisal: Luka Jerman
Prispevek je bil prvič objavljen v Outsider #32.