• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki,Vizije
/
29 novembra, 2015

Resurrecturus: Jakopičev paviljon

Med centrom Ljubljane in Tivolijem, na rezini nikogaršnjega ozemlja, ki jo od mestnega parka deli železnica, od mesta pa Bleiweisova cesta, se je v tem tednu dogodilo neke vrste arhitekturno vstajenje. Pravzaprav bolj napoved vstajenja za Jakopičev paviljon. Življenje Fabianijeve stavbe, ki velja za prvo namensko zgrajeno galerijsko stavbo na področju današnje Slovenije, opredeljujeta dve zelo jasni letnici: 12. junij 1909, ko je bil objekt s 3. slovensko umetniško razstavo uradno odprt, velja za njen rojstni dan. Leto 1962 pa je njeno nekaj več kot polstoletno življenje prekinilo rušenje zaradi prestavitve trase železnice. Zdi se, da se objekt že kmalu po izginotju začel svoje pestro posmrtno življenje, verjetno zaradi mešanice različnih vzrokov: zaradi ne povsem nujno potrebnega rušenja, zaradi glede na svojo fizično velikost izreden kulturni pomen ter predvsem zaradi obeh velikih osebnosti, ki sta bili vpleteni v načrtovanje in realizacijo stavbe (Jakopič je stroške gradnje financiral z zasebnimi sredstvi, zemljišč mu je predala v uporabo mestna občina, Fabiani pa je načrte priskrbel zastonj). Imaginarnih stavb sicer v Ljubljani ne manjka; provizorično bi jih lahko razdelili na tiste, ki sploh niso bile nikoli zgrajene (kot recimo Plečnikov parlament in njegovi načrti za novi magistrat ter Ljubljanski grad) ter na tiste, ki so bile porušene (spomnimo se na Koslerjevo palačo ali Knežji dvorec na mestu današnje NUK). Vendar pa je nekakšna formalna nepretencioznost in programska ambicioznost male stavbe skupaj s svojo lego v mestnem parku, ki je bil Ljubljančanom vedno tako ljub, podelila spominu na paviljon še posebno naklonjenost.

12
Zanimivosti stavbe ne tičijo le v programski izjemnosti glede na takratni slovenski kulturni milje: paviljon, čeprav komaj 224 m2 velika pritlična in od vsega začetka na pol provizorična struktura, je po zasnovi in umestitvi drugim Fabianijevim ljubljanskim projektom povsem enakovreden del. Koliko je arhitekt v tem obdobju še pripadal secesijski usmeritvi, je sicer odprto vprašanje; še posebej v Ljubljani (ne pa samo tu) lahko v večini njegovih del beremo dosledno in ambiciozno reinterpretacijo baroka, ki je imel od predmodernih stilnih obdobij na podobo mesta daleč največji arhitekturni in kulturni vpliv. Takrat se je mesto prvič odprlo bolj proti Italiji kot proti severnoalpskim deželam – v dvajsetem stoletju sta drugi arhitekturni »prodor proti jugu« vodila ravno Fabiani in Plečnik. Zato je Marko Pozzetto to (časovno, pa tudi geografsko omejeno) fazo Fabianijevega ustvarjanja upravičeno poimenoval »baroccus fabianesis«. Baročni duh preveva Bambergovo palačo z njeno uršulinski cerkvi podobno borrominijevsko kapo, baročni duh v valovih sili iz ulične linije Hribarjeve hiše. Isti baročni duh je odločilno vplival tudi na arhitektovo zasnovo umetniškega objekta ob vhodu v Tivoli. Njegov zunanji videz v visokimi strešinami in centralno vhodno lopo, ki jo krije baročno razgibana pločevinasta streha (katere še veliko bolj vijugasta in večja starejša sestra je morda strešna kapa križevniške cerkve), simetrična in somerna stavbna zasnova ter sama tipologija paviljona v parku se navezujejo na bogato rokokojsko izročilo malih, igrivih arhitekturnih objektov za lov in razvedrilo, ki so jih evropski aristokrati v 18. stoletju zagnano postavljali v svojih parkih in vrtovih. Meščansko stoletje je iz umetnika ustvarilo novega izbranca, aristokrata duha – in eden izmed najprodornejših takšnih izbrancev pri nas je na začetku ljubljanske moderne dobe sebi in svojemu občinstvu postavil razstavišče, atelje in slikarsko šolo obenem.

fabiani
Letos praznujemo 150-letnico Fabianijevega rojstva. To je bil eden od razlogov za ponovno aktualizacijo ideje o rekonstrukciji paviljona. S podporo Društva arhitektov Ljubljana in Fakultete za arhitekturo so študenti ljubljanske fakultete pod mentorstvom Mitje Zorca in Roka Žnidaršiča v Galeriji Kresija postavili razstavo o predlogu rekonstrukcije »Razstavišča, ki ga ni«, v preteklih dneh pa so postavili tudi prostorsko inštalacijo in situ. Od včeraj pa vse do 15. aprila naslednje leto bo tako na (skoraj) prvotni lokaciji paviljona stala maketna simulacija predloga za (de)konstrukcijo prvotnega paviljona. Skoraj na isti lokaciji iz preprostega razloga, ker zahodni del prvotne lokacije preči železniška proga, ki onemogoča zvesto rekonstrukcijo. Zato pa projekt predvideva dekonstrukcijo sestavnih delov somerne celote in njihovo rekompozicijo na razpoložljivem prostoru.
Zaradi provizorične narave prvotnega paviljona je takšno razmišljanje dobro utemeljeno. Na prvotnem mestu bi ostali vhodna lopa in desna krilna dvorana (nekdanja slikarska šola). Trije »deplasirani« volumni, katerih prvotno lokacijo zaseda železnica, bi se prestavili na vzhodno stran, kjer bi skupaj s prvima dvema oklepali in tako definirali največji prostor, osrednjo dvorano, ki bi bila torej rekonstruirana le imaginarno, kot negativ.

Tako kot izvirnik je tudi njegova sodobna verzija predvidena v leseni konstrukciji, polnila pa bi namesto prvotne opeke postala prosojna folija in prosojna toplotna izolacija. Novi paviljon bi nudil razstavne prostore arhitekturnim, urbanističnim in krajinskim razstavam. Skrbno premišljena razstava v Galeriji Kresija, še posebej pa ambiciozna maketna postavitev in situ, izvedena kot rastrski gozd lesenih vertikal, ki nakazujejo izvorne volumne, sta se utemeljeno premišljeno lotili vprašanja rekonstrukcije. Včasih se namreč zdi, da so stavbe v tem mestu lahko zares popularne šele, ko izginejo, ko postanejo imaginarne arhitekture. Dokler so še med nami, pa takšno univerzalno vrednost le s težavo pridobijo. Ponovna, četudi reinterpretirana realizacija bi to »romantično« lastnost arhitekture, ki tiči nekje globoko v kolektivnem spominu, kajpada deloma izbrisala. Tej težavi se pridružuje dejstvo, da je Tivoli kraj, za katerega obstaja med meščani razvpito močan, a priori odpor do sprememb. Spomnimo se zabavljanja o »puščavi«, ko je Plečnik v tridesetih letih zakoličil Jakopičevo sprehajališče monumentalne širine, ali pa z ogorčenjem preprečeno postavitev digitalnega spomenika Srečku Kosovelu pred desetletjem. Vsaj na tej fronti bo zanimivemu projektu do realizacije morda pomagalo ravno dejstvo, ki je izvirnik obsodilo na smrt: dejstvo, da ga obkrožajo obremenjene prometnice, ki so ga odrezale od mestnega in parkovnega konteksta.

Miloš Kosec


Razstavišče, ki ga ni
Galerija Kresija 19.11. - 11. 12. 2015
Kongresni trg 12.12. - 18. 12. 2015
Park Tivoli, postavitev in situ 25. 11. 2015 - 15. 4. 2016

Avtorja/kuratorja/mentorja:
doc. Mitja Zorc in doc. Rok Žnidaršič

Študenti:
Katja Ivić, Andraž Keršič, Nina Klasinc, David Klobčar, Amadej Mravlak

Idejni projekt re/dekonstrukcije Jakopičevega paviljona:

02

15

10

11

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiPROSTOR ZA PROSTI ČAS
NaslednjiGRADITELJI ZAPOROVNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaPrizidki

Blaž Šenica: Šiška na Hotimirovi 11

25 januarja, 2021
Arhitektura

NOVA GORSKO KOLESARSKA MARKACIJA?

22 novembra, 2016
Arhitektura

Cenzura in patina

4 maja, 2018
Arhitektura

Kambra: zrasla iz žive skale

22 maja, 2019
ArhitekturaKnjige

Miloš Kosec: Smučanje čez knjižne strani

23 januarja, 2020
ArhitekturaBeneški arhitekturni bienale 2018

Matevž Čelik: Living With Water

5 junija, 2018
Arhitektura

Obrat: Prenova stanovanja v Šiški

23 aprila, 2019
ArhitekturaArhitekturni bienasle

Politike, znanje in arhitektura: slovenski paviljon v Benetkah 2020

26 junija, 2019
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo