Zadnji pomemben prebivalec Tivolskega gradu je bil grof Radetsky, vojskovodja v Habsburški monarhiji. V gradu je preživel zadnja leta svojega življenja. On je odprl park Tivoli za javnost, grad pa je po njegovi smrti odkupilo mesto Ljubljana. Ko je bil leta 1986 ustanovljen Mednarodni grafični in likovni center Ljubljana, je v gradu dobil svoje prostore.
Grad v zadnjih letih doživlja počasno prenovo. Prenavljajo se posamezni deli, po fazah. Takšna odločitev se je izkazala za zelo učinkovito. Delovanje programov grafičnega centra ni prekinjeno, počasna prenova omogoča občutljivejše rešitve do obstoječe materialnosti, posegi v strukturo pa so bistveno manjši kot ob podobnih celostnih prenovah.
Tako je bilo najprej v jugozahodni stolpič umeščeno dvigalo, ki bi omogočilo dostop gibalno oviranim. Stolpič ni bil podkleten tako kot preostanek gradu in ga je bilo treba podzidati. Poseg je bil zato tehnično zahteven, vendar pa je na zunaj neopazen. Povezal je vse nivoje. Kljub temu je bilo dvigalo v pritličju gibalno oviranim še vedno nedostopno. Zato je bila naslednja faza prenove logična: pritličje gradu. Vhodni prostor je potreboval programsko in prostorsko prenovo.
Arhitekti so s premišljenim prevrednotenjem tlorisa našli rešitev, ki z minimalnim posegom omogoči funkcionalno nadgradnjo. Nekdanjo kuhinjo, ki je zadnja leta služila kot skladišče, so preuredili v knjigarno in informacijsko točko. Nastal je prostor, ki z neposrednim dostopom do glavnega stopnišča in dvigala jasno izraža začetek in konec poti obiskovalcev po muzeju. Z majhnim posegom so postale vse poti obiskovalcev gradu jasne in enostavne, delovanje celotnega programa pa se je bistveno izboljšalo.
Pomembna posodobitev je bila izvedena tudi v kleti gradu. Obokan prostor, ki je služil kot odlagališče, so najprej očistili, odstranili novejše omete in analizirali konstrukcijo. Izkazalo se je, da je bila konstrukcija objekta v preteklosti večkrat dopolnjena, saj starejše oboke podpira novejši, ki nosi prečne nosilne stene gradu. Pri prenovi so se arhitekti odločili, da takšne podrobnosti prikažejo. V kleti so uredili nove sanitarije in garderobe. Pod oboke je vstavljen nov volumen. Deluje kot samosvoj arhitekturni element, objekt v objektu. Ovoj kubusa je iz odsevne pločevine, na kateri se odslikavajo oboki in tvorijo zanimive optične kompozicije. Z novim vstavljenim blokom so tako v eni potezi rešili vse inštalacijske probleme. Klet pa je dostopna tudi z zadnjega dvorišča in služi dogodkom v novem zunanjem avditoriju.
Restavratorji so se za način ohranjanja in prezentiranja plasti preteklega časa odločali v dialogu z arhitekti. V vhodni avli so očistili stropno poslikavo, ki je bila prebeljena in je zdaj na ogled obiskovalcem. Fragmenti poslikav iz stolpiča, kjer je dvigalo, pa so razstavljeni v pritličju.
S tem projektom prenova še ni zaključena. V naslednjih fazah bo sledila še prenova preostalega dela pritličja, strehe in galerij z bogato grafično zbirko.
Arhitekti ARP studia so izpostavili, da prenova po fazah omogoča veliko bolj premišljen dialog obstoječega z novim in prilagajanja najdbam na gradbišču: »Najlepše je, ko odkriješ nekaj nepričakovanega.«
Ime projekta: Prenova Tivolskega gradu
Arhitektura: ARP studio
Avtorji: Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Urška Bertok Herman, Jan Žonta
Odgovorna konservatorka: Tatjana Adamič
Investitor: Mestna občina Ljubljana
Lokacija: Tivolski grad, Ljubljana
Leto načrtovanja: 2023
Leto izvedbe: 2024
Klet: 124 m²2
Pritličje: 62 m2
Foto: Ana Skobe
Napisal: Matevž Granda
Pritličje
Klet
Objavljeno v OUTSIDER #37 > NAROČI