V predelu središča Ljubljane, kjer se vrstijo večstanovanjske stavbe iz osemdesetih let prejšnjega stoletja, se v enem od višjih nadstropij skriva na novo urejen dom, ki izraža drznost in svežino. Njegova lastnica, priznana vizualna umetnica in grafična oblikovalka, se je v to stanovanje preselila nekoč še kot najstnica in tu preživela več kot tri desetletja. A ves ta čas je stanovanje nosilo pečat preteklosti: delitve prostorov na majhne enote, temna stavbna oprema in težek, temačni pridih, ki je spominjal na minule čase. Arhitektka Nina Eminagić (Alto design studio) je stanovanje smelo preobrazila v sodoben dom po meri naročnice.
»Projekt prenove, ki smo ga začeli spomladi 2024, je bil v marsičem lahek in intuitiven, saj je bila prvotna funkcionalnost stanovanja dobro premišljena.«, pojasni arhitektka. »Ni bilo potrebe po radikalnih preureditvah; raje smo nežno preobrnili nekaj elementov, izboljšali pretok prostora in dodali več omar za shranjevanje. Hkrati smo si prizadevali za močno grafično berljivost – čiste linije in kontraste, ki bodo lastnici služili kot vsakodnevni vir navdiha za njeno ustvarjalno delo. Ker živi sama, smo se drznili odstraniti večino vrat, s čimer smo prostore povezali v enoten, pretočen ambient. To je omogočilo dostop naravne svetlobe skozi prej temen hodnik, ki je bil nekoč zaprt kot zapor. Cilj? Posodobiti in osvetliti bivalni prostor, a hkrati ohraniti kanček prvotnega vzdušja in nostalgije.«
Eden najbolj čustvenih trenutkov prenove se je zgodil 25. aprila 2024, ko so odstranjevali staro leseno kuhinjo znamke Gorenje. Za kuhinjskimi elementi so na steni odkrili ročni zapis: »Montirano 29. 04. 1986 ob 13h, Tine in Rajko«. Tovarniška kuhinja, vgrajena pred skoraj štiridesetimi leti, je bila še vedno v presenetljivo dobrem stanju. »Zaradi funkcionalnosti smo kuhinjo zasnovali na novo, a nismo hoteli povsem izbrisati sledi prvotne kuhinje.«, pojasni Nina. Namesto tega so kuhinjo subtilno vpletli v novo podobo: ohranili in prebarvali so vrata omaric z originalnimi Kuharjevimi plastičnimi kljukami, dodali temen lesen furnir na škatlah za rolete nad okni, položili tla iz plute in razpršili čipkaste prtičke po policah. Ti detajli so postali most med preteklostjo in sedanjostjo.
Časovnica in proračun sta arhitekturni biro Alto usmerjala k racionalnim odločitvam: kaj ohraniti in obnoviti, kjer pa si privoščiti nekaj več. Prvotni parket so tako ohranili – ga zbrusili, naoljili in rahlo potemnili, da je dobil svež, a dostojanstven videz. Kuhinja pa je postala srce prenove: opremljena s štirimi masivnimi marmornimi ploščami iz Marmorja Hotavlje, ki dodajo eleganco in trajnost. »Eden največjih izzivov? Prevoz teh težkih plošč v višje nadstropje. Dvigalo je bilo ravno nekoliko premajhno za enostavno manevriranje, zato smo improvizirali z natančnim načrtovanjem in ročnim dvigovanjem – klasična lekcija potrpežljivosti v urbani prenovi.«, doda arhitektka.
A če je tehnični del prinesel izzive, je bilo sodelovanje z naročnico čisto veselje, pojasni Nina in utemelji: »Kot dobri prijateljici sva na enakih valovih glede vizualnega izražanja, zato ni bila nobena ideja preveč drzna. Ne naletiš namreč vsak dan na naročnico, ki zavrne klasičen L-oblikovan kavč in namesto tega izbere popolno nasprotje: ikonični rdeči vinilni Superonda od Poltrone.« Vsak izvajalec se je ob prihodu v dnevno sobo ustavil, si ga ogledal in me vprašal: »Kako to sploh funkcionira?« A ta izbira ni bila naključna – s skupno prijateljico sva se odpravili v Milano, kjer sva kavč videli v živo. Pena in material sta presenetljivo udobna, modularna zasnova pa omogoča neskončne konfiguracije: od klasičnega sedenja do valovitega počivalnika za raztezanje hrbtenice ali pa preproste pravokotne podlage za prenočišče obiskovalcev. Danes sedi v središču dnevne sobe kot drzen poudarek, ki povsem ujema z umetniško dušo lastnice.
Rezultat? Kot novo stanovanje, ki materializira svobodo in kreativnost – svetlejše, bolj odprto in polno kontrastov, ki spodbujajo domišljijo. Prenova ni le spremenila zidov, ampak tudi življenje znotraj njih: od temnega oaza preteklosti do živahnega ateljeja, kjer se preteklo sreča s sodobnim v harmoniji. Kot zaključi Nina: »Včasih je najboljši dizajn tisti, ki spoštuje svoje korenine, a drzno zre v prihodnost.«



Ime projekta: stanovanje J50
Avtor projekta: alto design sudio (Nina Eminagić, u.d.i.a., Mirza Eminagić, u.d.i.a.)
Investitor: zasebni
Lokacija: Ljubljana
Fotografinja: Ana Skobe
Leto načrtovanja: 2024
Leto izvedbe: 2025
Površine: 68 m²
Elektro instalacije: Rajko Dobnikar
Strojne napeljave: Rok Zavodnik
Izvajalci: Grabus s.p. (gradbeno obrtniška dela), Mizarstvo Pajenk (mizarska dela),
Sorel d.o.o. (elektroinštalacije), Parketarstvo Pavlič (parket), Tomi Ružič s.p. (vodoinštalaterska dela), Ramo Žutić s.p. (slikopleskarska dela)
Pripravila: Nina Granda



