• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Intervju,Knjige,Kultura,Trgovina
/
21 novembra, 2017

Hana Jesih: oblikovalka vizualnih komunikacij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Mimo njenih del se sprehajamo na poti v službe in šole. Pa spet, ko gremo na avtobus do doma ali v pekarno po toplo štruco kruha. S svojo izpiljeno estetiko nam barva vsakdanji svet vizualnih sporočil v lepše, kvalitetnejše podobe.

Zagotovo se spomnite čudovitih plakatov za baleta Don Kihot in Tristan in Izolda v produkciji Opere Ljubljana. So delo ilustratorke in grafične oblikovalke Hane Jesih. Plakati so nastali pod mentorstvom prof. Radovana Jenka v času študija, v sklopu študijskega programa Akademije za likovno umetnost in oblikovanje. Knjigi o arhitekturni teoriji, ki ju je oblikovala, Miesove Tišine in Singularni objekt, berejo študentje Fakultete za arhitekturo. Razstavljala je v galerijah Kino Šiška in Dobra Vaga. Diplomirala je z oblikovano knjigo Tujec, Alberta Camusa. Delo je dobilo Nagrado za posebne dosežke ljubljanske Akademije za likovno umetnost, bilo razstavljeno na 7. Bienalu vidnih sporočil Slovenije in v Narodni galeriji v Ljubljani. Njena magistrska naloga je sestavljena iz interaktivne knjige, ki jo mora avtor s priloženim nožem simbolično raztrgati, da pride do vsebine, in spremljajočega animiranega filma po motivih eksistencialistične drame Za zaprtimi vrati avtorja Jean Paul Sartra. Z animiranim filmom se je uvrstila v tekmovalni izbor letošnjega atenskega festivala animiranega filma Animafest.

Pravi, da si pred vsako nalogo vzame dovolj časa za analizo in raziskovanje. Povsod jo spremljajo skicirke, v katere si nato izriše zemljevid problemov, nalog, analiz in idej. Tudi potek svojih dni si oblikuje na podlagi miselnega vzorca, ki z vsemi oblački in podatki deluje kot nenačrtovana umetnost.

Ko se sprehodiš mimo njenega plakata ali prelistaš časopis, ki ga je oblikovala, se ne zavedaš koliko detajlov, neštetih potez – najprej v skicirki, nato še v programski opremi – je potrebnih, da nastane končni izdelek, ki ga potrošniki ponotranjimo za povsem samoumevnega. In ravno o tem teče beseda današnjega intervjuja, nekakšen behind the scenes, ali če uporabnim kar njeno delo – Za zaprtimi vrati – ateljeja oblikovalke vidnih sporočil.

Njene grafike lahko kupite v Outsiderjevi novi spletni trgovini.

Tvoja likovna govorica je razpoznavna, čeprav deluješ v različnih medijih. Kakšno delo opraviš najraje?
Navdušujajoče pri mojem poklicu (Oblikovalka vidnih sporočil) se mi zdi predvsem to, da se soočam z najrazličnejšimi temami in področji: od filma, animiranega filma, umetnosti, arhitekture, filozofije, kulture … do smučarskih skokov (Hana je oblikovala spletno stran Planica.si, op.a.). Skušam delovati v čim širšem spektru interesov med grafičnim oblikovanjem, ilustracijo in animiranim filmom. V zadnjem času sem se sicer nekoliko bolj osredotočila na oblikovanje daljših tekstov, torej oblikovanje knjig, spletnih strani, oz. specifično – oblikovanju revije Ekran, časopisa Kinotečnik za Slovensko kinoteko. Veseli me, da lahko po intenzivnem delu na enem področju prestopim na drugo področje in tako najdem razvedritev v čem novem. Najljubše mi je sicer oblikovanje knjig, ko imam “moč”, da knjigo res celostno oblikujem, ko imam proste roke pri izbiri materialov, vezave… in predvsem takrat, ko je želja, da se iz vsebine knjige naredi bistvo knjige s pomočjo likovnosti, ilustracije in oblikovanja.

Kako se lotiš dela za različne naročnike, kako poteka tvoj miselni in delovni proces?
Moj potek dela je približno sledeč, se pa vsako delo glede na specifike projekta odvija malenkost drugače:

  1. Po izhodiščnem “briefu”/ sestanku z naročnikom/ razpisu/ natečaju…
  2. Vedno pričnem z raziskovanjem teme projekta – pomen, zgodovina, ozadja, filozofija, povezave, asociacije, s skrajno analitičnim pristopom ob soočanju s temo projekta.
  3. Potem sledi mislni vzorec O projektu, ki ga sestavljajo ključne besede vsebinskih izhodišč, izhodišč naročnika, vizualne bližnjice, ideje; gre za nekakšen povzetek, mrežo izhodišč, idej in skic navadno na A4 listih s črnim pisalom Pilot.
  4. Med miselnim vzorcem in rešitvijo je zame “kreativni del”, intuitivno iskanje primernega vizualnega jezika za izbrano temo projekta.
  5. Prototip, test rešitve
  6. Ustvarjanje, realizacija ideje.

Kje je torej meja med intuitivnim in analitičnim? Kako oboje uskladiš?
Pri določenih projektih se mi zdi bolje pristopati analitično, v grobem sprva z konceptom, nato z intuicijo do rešitve. Pogosto za navdih gledam knjige: listam knjige iz svoje zbirke, včasih zavijem tudi v kakšno knjigarno in listam knjige, ki jih še nimam. So projekti, kjer se mi zdi bolje pristopati samo eksperimetalno in intuitivno, npr. kadar rišem zase, za svoje projekte. Včasih pa je čas za idejo in realizacijo projekta skrajno omejen in se je preprosto treba hitro odločiti in zaupati intuiciji.

Si od nekdaj želela postati umetnica? Te je kdo pri ustvarjanju posebno zaznamoval? Na katerega od svojih projektov si najbolj ponosna?
Vedno sem želela biti ilustratorka. Sedaj sem nekje med grafičnim oblikovanjem in ilustracijo. Morda je na moj pogled na umetnost, v širšem vede in ne vede, vplival moj oče, slikar, tudi profesor na pedagoški fakulteti, Boris Jesih, skozi svoje sito načel in vrednot o umentosti; “risanje je kot igranje inštrumenta – potrebna je vsakodnevna vaja”… Veliko mi je dala izmenjava na nemški fakulteti, specializirani za grafiko in umetnost knjige Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, mentor diplomske in magistrske naloge prof. Radovan Jenko, pa prof. Maciejev Buszewicz z izmenjave na varšavski akademiji in ne nazadnje tudi najbolje založena knjižnica na oddelku za oblikovanje na ALUO.

Menim, da bi bile stvari lahko vedno še boljše. Zaenkrat mi je najljubši projekt magistrska naloga No Exit (Za zaprtimi vrati, J. P. Sartre), kjer sem povezala oblikovanje knjige s kratkim animiranim filmom. Želela sem klasično literaturo približati mladim in to se je pred kratkim uresničilo, ko me je dijakinja Laura iz Srednje šole za oblikovanje in fotografijo prosila, ali bi si lahko pri slovenščini ogledali animirani film No Exit v sklopu predavanja na temo eksistencializma, drame Za zaprtimi vrati in avtorja J. P. Sartra.

Proces načrtovanja knjige in filma No Exit.

Je delo v zasebnem ateljeju ključno ali si kdaj zaželiš večjega kolektiva oziroma družbe, morda skupnega ateljeja? Sodeluješ še s kom?
Atelje oziroma delovni prostor si pravzaprav delim z večimi ustvarjalci (z ilustratorji in animatorji). Večinoma dela vsak svoje projekte, ampak je vedno dobrodošel “feedback” in klepet o skupnih interesih. Vsake toliko se pojavi želja po odhodu v tujino, ‘s trebuhom za kruhom’ v kakšen večji studio, ki deluje predvsem na področju knjižnega oblikovanja. Ampak zaenkrat imam tu dovolj dela, pa predvsem možnost, da delujem na svojih projektih. Sodelujem z Evo Mlinar, skupaj oblikujeva nekatere projekte za Slovensko kinoteko (npr. plakate za posebne projekcije, publikacije Slovenske kinoteke …).

Prisotna si na spletiščih Instagram in Facebook. Imaš tudi odlično spletno stran. Kako te ljudje še lahko najdejo? Opažaš, da te vse več ljudi odkrije preko spletnih omrežij? Kako pomembna je dandanes prisotnost umetnika na spletu?
Imam spletno stran, ki jo osvežujem z večjimi realiziranimi projekti. Vključena sem tudi na spletno stran, združenje ženskih ilustratork po svetu, “Women who draw”. Mislim, da gre tudi od ust do ust, če si dejaven. Definitivno ti socialna omrežja lahko pomagajo biti opažen, če delaš zanimive, dobre stvari. Menim, da je spletna stran (oz. oblike spletnih portfolijev) za umetnika ali oblikovalca kot osebna izkaznica. Aktivnost na družbenih omrežjih (trenutno popularnih orodij kot so Instagram, Twitter, …) pa vsakemu omogoča, da predstavi svoje ideje svetu, da ustvari svojo digitalno galerijo, kjer se lahko znajde vsak z vstopnico – internet: potencialni sodelavec, potencialni naročnik ali pa samo nekdo, ki gre mimo.

Ena od posebnosti knjige Za zaprtimi vrati oziroma No Exit je priložen nožič, s katerim mora bralec teatralno razrezati del knjige, da pride do besedila. 

Kaj spletni mediji pomenijo za standardne galerijske razstave? Kako umetniki uravnovesite ustaljene načine predstavitve s prisotnostjo na spletu? Bodo galerije sploh še aktualne čez 20 let?
Spletni mediji so za standardne galerijske razstave lahko pripomoček promocije. Mislim, da bodo galerije ostale aktualne vse dokler bo ostalo zanimanje za razstave. Je pa morda vprašanje, če lahko virtualni prostor zamenja fizični prostor galerije. Dokler smo ljudje družabna bitja, ki imajo potrebo po komuniciranju umetniškega dela s svetom, mislim, da ni strahu, da bi galerijski prostori izumrli.

Če bi lahko oblikovala projekt še s kakšnim umetnikom – mrtvim, živim, starim, mladim, … Ali pa se zgolj usedla za mizo ob skodelici kave. Koga bi izbrala?
Izbrala bi Irmo Boom, nizozemsko grafično oblikovalko, ki deluje predvsem na področju oblikovanja knjig. Všeč mi je njeno razmišljanje, pristop k oblikovanju knjig. V enem iz med podcastov, ki sem jih poslušala, je Irma omenila, da za vsako knjigo naredi tudi prototip, da je zanjo knjiga nekoliko kot arhitektura, saj pravi procesu oblikovanja knjig tudi grajenje knjig (ang. “building books”). Pomembno ji je, da izkoristi 3D naravo knjige, da gleda na knjigo kot na objekt s svojo dimenzijo, papirjem in težo. Bolj se ne bi mogla strinjati, zato se mi je navdušujoče učiti od nje. Z veseljem bi jo imela kot mentorico, jo povprašala kaj o življenju, o izkušnjah z naročniki, tudi samo ob skodelici kave. Navsezadnje sploh ni tako nemogoče spoznati dejavnega znanega oblikovalca. So številne delavnice, predavanja, seminarji, sejmi, ki v sodobnem svetu sploh niso tako nedostopni.

Knjiga avtorice Irme Boom, ki jo je Hana izpostavila kot odličen primer dobro oblikovane knjige.

Lahko izpostaviš dobre in slabe strani ‘freelance’ dela? Kako poteka tvoj dan? Si kljub fleksibilnemu delovnemu času najraje v ateljeju?
Slaba stvar je, da si lahko razvlečeš delo čez cel dan, vikend, petek in svetek. Zato ugotavljam, da je najbolje, da se med tednom kot ostali odpravim v “službo” v atelje, kjer poskusim oddelati delovnik, popoldne pa doma ustvarjam v miru. Ker pa se je žal v mojem poklicu pogosto treba nekaj domisliti in rešiti v zelo kratkem času, ta plan odpade. Potem ne menjujem preveč lokacij in ker lahko, delam doma. Če si sam svoj šef, “freelancer”, je potrebno veliko discipline, dobro organizirano delo in čas, potem pa so lahko tudi dnevi, ki so čisto počitniški.

Kako pomemben je za umetnika umik od svojega dela? Kaj ti zbistri misli in te napolne z navdihom?
Odmik, oddih od dela je nujen. Super je, ko je projekt dobro zastavljen in imaš dovolj časa tudi za distanco od projekta. Sprehod. Sprehod po gozdu. Odvisno od letnega časa, in tega, kaj narava takrat ponuja. Nabiranje gob. Plezanje v naravni steni. Ko se vrneš, vidiš, kaj vse bi se dalo še izboljšati.

Pripravila: Nuša Zupanc

 

 

Celoletna naročnina

 

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKolektiv 22: pražarna kave pod slovenskimi Alpami
NaslednjiLažna dilema med solato in dobičkomNext
Povezani članki
Loading...
kolumneKultura

KO VSE NAŠTUDIRAŠ, SE PREPUSTI INSTINKTU

27 januarja, 2016
ArhitekturaIntervju

a2o2: Dediščino projektanti prepogosto dojemamo le kot prepreko

28 januarja, 2022
ArhitekturaKnjige

Miloš Kosec: Polpreteklo življenje nekega gradu

31 maja, 2021
ArhitekturaIntervjuOsebnosti

Kazuyo Sejima: Arhitektura upanja

8 marca, 2017
Kultura

Bor Pungerčič: Druga godba. O plakatu, javnem prostoru in vizualni kulturi.

13 februarja, 2020
arhitektkeIntervju

Intervju: Jana Jocif – PORTRETI STOLETIJ

5 aprila, 2022
Intervju

Diébédo Francis Kéré: Korajžno!

17 marca, 2020
KulturaUmetnostUncategorized

TATIANA KOCMUR: IDEALNO TELO

20 novembra, 2015
1 2 … 24
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo