• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Klasike,Urbano
/
30 maja, 2022

Nejc Černigoj: Marina City, Chicago

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Obstajajo stavbe, ki jih nosimo v podzavesti, ne da bi zares vedeli, kje stojijo, kako se imenujejo in kaj je v njih. Ne spomnimo se povsem, kako točno izgledajo, včasih niti tega, ali zares obstajajo ali pa gre le konstrukt domišljije, ki je v nastal sanjah, morda pod vplivom kakega filma. Tako je zadnjič ob Outsiderjevem večernem pogovoru o Severjevi garažni hiši na Ambroževem trgu podžupan Koželj mimogrede omenil, da netipična krožna zasnova garažnih silosov spominja na kakšno drugo slavno stavbo, morda v Chicagu ali kje drugje. Kasneje, že v neformalnem krogu, sem dodal, da je v tem mestu res neka stolpnica z okroglim tlorisom, na lokaciji ob kanalu in z vidnimi parkirišči v spodjem delu, ki se pojavi v mnogih filmih in na razglednicah (tisti trenutek sicer nisem bil povsem prepričan, če ne gre pravzaprav za Miami, ki tudi premore mnogo stolpnic in kakšen kanal; da ne gre za New York ali Los Angeles je seveda povsem jasno). Kaj več o njej nisem znal povedati, niti nihče drug, vsi smo jo le nekako vlekli iz omenjene popkulturne podzavesti. To je bil povod za nastanek tega zapisa. 

Hiter pregled chicaških panoram na spletu je potrdil, da ne gre za Miami, in razkril ime kompleksa, ki ga pravzaprav sestavljata dva enaka 60-nadstropna stanovanjska stolpa: Marina City. Stojita namreč tik ob enem od znamenitih chicaških kanalov in se na vznožju odpirata v marino za rekreativna plovila. Z radialnim tlorisom, ki ima na obodu zaobljene balkone iz surovega betona, sta stolpa nadvse fotogenična in oblikovno jasno izstopata iz okoliške množice bolj ali manj generičnih stolpnic v mednarodnem slogu. Skupaj s kanalom, obrežnim sprehajališčem in številnimi mostovi ter omenjenim gozdom stolpnic pa sestavljata pogled, ki se kar ponuja za kuliso akcijskega ali distopičnega filma ali pa sodobne urbane romance. 

Glavna posebnost stolpov, ki jo opazimo na prvi pogled, je, da na spodnji tretjini nimata fasade, iz golih betonskih prekatov med nosilnimi stebri pa zijajo zadki ali čela parkiranih avtomobilov. Da, spodnjih 20 nadstropij v obeh stolpih zavzema garažna hiša, zasnovana v obliki spirale. S takšno zasnovo odpade potreba po dovoznih klančinah. Nad garažno hišo je etaža s skupno pralnico in telovadnico s panoramskim razgledom na mesto, vse preostale etaže pa so stanovanjske, z ne ravno velikimi dvo- in trosobnimi stanovanji ter garsonjerami. Vse dnevne sobe in spalnice se odpirajo na balkon. Na vrhu se stolpa v modernistični maniri pravilnih geometrijskih oblik zaključita z ravno streho, ki služi kot razgledna ploščad, brez kape ali konice, značilnih za stolpnice predvojnega ali postmodernega obdobja. Stolpa sta prostostoječa, vsak s svojim vhodnim lobbyjem, pod nivojem ulice pa ju povezujejo etaže javnimi športno-rekreacijskimi in zabavnimi programi, ki se odpirajo na večji skupni zeleni atrij ter na kanal. Kompleks zaokrožujeta še gledališče in nižja poslovna lamela, ki so jo kasneje spremenili v hotel.

Glede na posebno tlorisno obliko, eminentno lokacijo v chicaškem poslovno-storitveno-zabaviščnem mestnem središču (»The Loop«) in lastno marino stolpnici obdaja avra prestižnosti. Hitro bi sklepali, da so v stavbi luksuzna stanovanja, zgrajena za najpremožnejši sloj. A vsaj ob nastanku stavbe to ne bi moglo biti dlje od resnice – investitor je bil namreč sindikat delavcev v storitvah za večstanovanjske stavbe. Z drugimi besedami, najbolj ikonični stolpnici v Chicagu je postavil sindikat vratarjev, hišnikov in liftboyev! Kar nas lahko še dodatno preseneti, pa je, da cilje, s katerim so se lotili projekta, dandanes najdemo zapisane v praktično vsaki strategiji trajnostnega prostorskega razvoja. Namreč, da je v mestih treba graditi gosta, programsko mešana območja, kjer se stanovanjska raba prepleta s poslovno, predvsem z različnimi komercialnimi in javnimi storitvami. Tako lahko pot do službe in vsakodnevne opravke opravimo peš ali s kolesom, visoka gostota pa sicer omogoča racionalno organizacijo javnega prometa. S tem so se želeli zoperstaviti tedanjemu trendu izseljevanja srednjega sloja v predmestja – problemu, ki ga je mnogo bolj znana avtorica Jane Jacobs odlično analizirala v znameniti knjigi »Smrt in življenje velikih ameriških mest«. Omenjeni sindikat je očitno prepoznal, da problematika globoko zadeva tudi njegovo članstvo, ki si od živečih v enostanovanjskih hišah v predmestju ni več moglo obetati zaposlitev. Obenem je članstvo spadalo v družbeni razred, ki je ob begu v predmestja ostajal ujet v centralnih mestnih četrtih, skupaj z depriviligiranimi etničnimi oziroma rasnimi manjšinami, in je v živo spremljal, kako njihove skupnosti tonejo v revščino in kriminal.

Za idejo zgoščene urbanosti, ki omogoča visoko dostopnost najrazličnejših storitev (dandanes lahko zasledimo izraz »mesto kratkih poti«), je zaslužen predvsem arhitekt kompleksa, Bertrand Goldberg. Kot učenec slovitega Miesa van der Roheja je spadal v jedro modernističnega gibanja, a je sledil precej drugačni estetiki. Nasprotoval je uporabi pravega kota, saj ga v naravi ni, raje se je posluževal organskih oblik, ki jih je izvajal z betonskimi lupinami ali prefabrikati. Njegova arhitektura je s tem bližja Oscarju Niemeyerju kot Miesu. Pravemu kotu, natančneje, ravni liniji, je zatem nasprotoval tudi avstrijski umetnik, arhitekt in aktivist Hundertwasser, čeprav so njegova dela likovno povsem drugačna.

Kompleks je od izgradnje leta 1967 živel lastno življenje. Stanovanja, ki so bila sprva najemna, so leta 1977 prodali in so zdaj v lasti zasebnikov. Tekom let se je okoli stavb in njihovih prebivalcev nabralo tudi veliko zgodb, od vsakodnevnih do nadvse bizarnih (zgodbe poleg drugega gradiva zbira spletna stran marinacity.org). Na primer, nekoč je na podlagi anonimne prijave policija vdrla v eno od stanovanj, ki je bilo do vrha založeno z orožjem, vse do avtomatskih pušk. A izkazalo se je, da ne gre za skladišče kriminalne ali teroristične skupine, ampak ima vse orožje legalno v lasti neki zbiratelj, sicer veteran vietnamske vojne. Ker se izpostavljeni garaži v spodnjem delu kar ponujata za snemanje kakšnega filmskega pregona z avtomobili, so ju res nekajkrat porabili v ta namen in v zaključku prizora celo pognali avtomobil čez rob, v kanal pod stavbo. 

Marina City kot ozadje apokaliptične bitke med dobrimi Autoboti in zlimi Decepticoni, v znanstvenofantatičnem filmu Transformers: Dark of the Moon (Michael Bay, 2011)

Kaj je torej Marina City? Pregovorni stekleni stolp družbene elite – v tem primeru sicer bolj betonski, sramežljiva ikona velemesta, projekt urbanističnega sindikalizma, zgodnji zastavonoša trajnostnega prostorskega razvoja ali priročna filmska kulisa? Vse to in še kaj. Metoda sindikalnega boja je bila gotovo nadvse nenavadna, saj so pravzaprav zaposleni najnižjih ravni poskušali razviti tržišče za svoje potencialne delodajalce. A verjetno je že tedaj štela predvsem ideja. Ali je bil cilj dosežen? Središča ameriških mest so se praznila še naprej, dokler se nekje proti koncu 90. let trend ni obrnil, delno tudi po zaslugi urbanih projektov, podobnih Marina Cityju. Ironija usode je v tem, da so mnoga mestna središča zdaj tako popularna, živahna in gentrificirana, da so na življenje v predmestjih in vsakodnevno migriranje v mesto obsojeni nižji sloji, predvsem zaposleni v pomožnih storitvenih dejavnostih. 

Fotografije:

  1. Stolpa Marina City v obliki koruznega storža izstopata iz družbe steklenih stolpnic, ki se vzpenjajo nad kanalom v središču Chicaga (foto: Marco Verch / Flickr).
  2. Garažni hiši v spodnjih etažah stolpov ter marina in javni program v nivoju pod ulico (foto: Matthew Bisanz / Wikimedia Commons).
  3. Prostorni polkrožni balkoni, na katere se odpirajo vse dnevne sobe in spalnice, so podaljšek stanovanj za zunanje bivanje s panoramskim razgledom, arhitekt pa ni pozabil omeniti niti zelo praktičnega vidika, da je tako možno okna pomiti od zunaj brez uporabe obešenih odrov (foto: Jeffrey Zeldman / Flickr).
  4. Marina City kot ozadje apokaliptične bitke med dobrimi Autoboti in zlimi Decepticoni v znanstvenofantatičnem filmu Transformers: Dark of the Moon (Michael Bay, 2011).

 

Napisal: Nejc Černigoj, arhitekt

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiPeter Kuntarič: Velika čitalnica
NaslednjiProstor je naš: Pregledna letna razstava projektov FA ULNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

ZAMUJENE PRILOŽNOSTI ALI LJUBLJANSKI RAZVOJNI PREBOJ? DELAVNICA MOŽNIH PRIHODNOSTI STOŽIC

4 novembra, 2015
Arhitektura

Triiije: PAVILJON DOBRNA 

8 novembra, 2017
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Urbanizem je korupcija

7 septembra, 2018
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Švedsko pohištvo namesto mesta

9 avgusta, 2019
Arhitektura

Razstava: ZOOM! Arhitektura in mesto v slikah 

17 aprila, 2016
Arhitektura

O mariborski blagovnici KVIK

23 februarja, 2017
KlasikePlečnik

Jože Plečnik: Cerkev sv. Antona Padovanskega v Beogradu

28 julija, 2021
Arhitektura

Tadej Zupančič: Televizija med karanteno 4

3 maja, 2021
1 2 … 14
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo