Brvi čez alpske reke na severnem Primorskem – čez Koritnico, Sočo, Bačo, Idrijco – povezujejo stoletne pešpoti in osamljene zaselke v ozkih dolinah s cestami, ki potekajo samo po eni strani rek. Brvi so pogosto edina povezava, ki osamljenim kmetijam na »drugi strani« omogoča krajši dostop do prometno urejenih krajev. Nepogrešljive so tudi na izletniških poteh po Trenti in drugje. Ko po eni od teh majavih konstrukcij z anoreksično ograjo (ki so v nasprotju s preostalim »varnim«, s predpisi reguliranim grajenim svetom) prečkamo šumečo reko, postanejo občutki človeške krhkosti in podrejenosti naravi zelo intenzivni.
Brvi so konstrukcijski dosežek domačinov, ki so najprej uporabljali vrvi vojaških žičnic iz prve svetovne vojne, kasneje pa iz rudnikov (v Idriji, Rablju …). Veliko dotrajanih brvi in veliko novih (ok. 30–40) je bilo inovativno obnovljenih ter izvedenih po načrtih novogoriškega konstruktorja Danijela Magajne, ki jih snuje že od leta 1976. Danes 74-letni mojster je leta 2015 prejel nagrado za življenjsko delo (poleg Janeza Goriška, konstruktorja skakalnic v Planici), ki jih IZS podeljuje za izjemne inženirske dosežke.
Bistvo inovacije njegovih trentarskih visečih brvi je ponazorjeno na spodnji skici: z združitvijo dveh podpornih delov objekta dosežemo ugodno spremembo smeri zemeljskih pritiskov iz horizontalne smeri v veliko bolj vertikalno tam, kjer je pričakovati stabilnejšo hribino. Poleg sidrišč na obeh bregovih, ki so večinoma skalni grebeni ali veliki balvani, konstrukcijo brvi sestavljajo vzporedne (pri nekaterih pa tudi poligonalno speljane) jeklene pletenice, kovinski okvirji in pod iz hrastovih plohov.
Najpomembnejša značilnost teh brvi je, da glavno obtežbo približno enako prenašajo vse vrvi, ne samo zgornji dve, ki sta hkrati držali ograje, ampak tudi spodnje (2, 3, 5), ki nosijo pod za hojnico in so vse enako upognjene. Kovinski okvirji (iz dveh stebričkov in spodnje prečke) prisilijo vse vrvi (tiste pod podom in ograjni dve) v enotno gibanje. Razlika v primerjavi z običajnimi obešenimi mostovi je pri sidranju vrvi v tem, da sta ograjni dve vrvi na bregovih speljani čez močnejše stebričke (pilone), ti pa niso tako ekstremno visoki kot pri običajnih visečih brveh in mostovih, ampak merijo le toliko kot ograja (1,10 m nad podom).
Brv čez Koritnico na Bovškem
– dolžina brvi/razpon: 38 m
– cena investicije: ok. 80.000 €
– leto zgraditve: 2005
– naročnik: Občina Bovec
Brv čez Sočo nad Matevžem
– dolžina brvi/razpon: 35 m
– cena investicije: ok. 45.000 €
– leto zgraditve: 2000
– naročnik: Občina Bovec
Brv čez Sočo pod Velikimi koriti
– dolžina brvi/razpon: 40 m
– cena investicije: ok. 50.000 €
– leto zgraditve: 2008
– naročnik: Občina Bovec
Izbrala in pripravila: Janja Brodar
Foto: Magajne
***
Radovedni? Naročite Outsider!