• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Umetnost
/
27 februarja, 2022

Odziv: Fotografska razstava Koža

Do 13. marca je v ljubljanskem Cankarjevem domu na ogled fotografska razstava Koža, ki združuje raznolike mednarodne ustvarjalce in ustvarjalke. Med razstavljalci so štiri ženske in dva moška – nekateri med njimi so na sceni že dolgo časa, kot denimo priznana novozelandska vizualna umetnica Anne Noble (1954). V razstavo je vključen njen triptih Taktilni spomin (“Touch Memory”), ki je bil prvič objavljen leta 1999. Preostale fotografije pa so novejše, trije od petih projektov imajo letnico 2021. Kar je vsem skupno, je upodabljanje kože nekoga (ali nečesa), pri čemer je fokus največkrat na samem organu, šele sekundarno na osebi. Koža se je v zadnjih desetletjih osamosvojila kot motiv, kar ni nepovezano z njenim simbolnim pomenom, pa tudi filozofskim problemom mišljenja nečesa, kar je meja oz. mejno. Tudi katalog, ki je na voljo obiskovalcem, se o fotografski razstavi izreče na precej konceptualen način. Koža je tematizirana z različnih perspektiv, ki ustrezajo raznolikih fotografskim pristopom, filozofijam in tehnikam avtorjev razstave. Kaže se kot objekt in subjekt, organ in duh, površina in telo, zasebno in javno, meja in središče. Iz vsake pozicije govori o sebi, a ne zgolj o sebi. Kuratorki Ferk in Ilec Kralj sta spremno besedilo k razstavi naslovili Ne morem iz svoje kože, s čimer sta želeli sprožiti refleksijo o tem, v kakšnem razmerju sta danes videz in osebna identiteta, torej – kako in kdaj se svoje kože zavedamo, v zvezi s čim jo mislimo in tudi spreminjamo. 

  

Najbolj univerzalno prevpraševanje, ki ga sproža razstava kot celota, je verjetno problem vizije. Razstava postavi kožo za središčno gonilo vzajemne igre med percepcijo (reprezentacijo) in realnostjo, tako, da ozavešča multiplost kože in pluralnost pogledov nanjo. Doroszenko uporablja digitalne tehnike za eksperimentiranje z estetiko; z načrtnimi napakami manipulira klasične portrete lepih ženskih obrazov. Ergün s pomočjo posebnih optičnih medijev fotografira ude in organe. Kurz prevprašuje fizično telo, podvrženo estetski plastični kirurgiji. Bertok fotografira shirana telesa anoreksičnih bolnikov. Noble simulira senzacijo in čutno vznemirjenje ob dotiku. Razstava spodbuja vizionarstvo: zamišljanje kože na način, ki bi bil širši od konvencionalnega in bi, posledično, omogočil novo mišljenje tako funkcij kože kot naših identitetnih razmerij do nje. V tem oziru je koža vse drugo kot povrhnjica – fotografije stremijo k temu, da jo slečejo do neprepoznavnega. S tem pa pokažejo na fino plast materiala – tanko, a edino vidno in reprezentativno –, ki “ščiti” našo predstavo o njej, posredno pa tudi o nas samih. Sporočilo je ne podcenjevati konotacij kože, kar avtorji dosegajo z natančno osmišljenim fotografskim delom in v kombinaciji z izrazno močjo in ostrino podob, pa tudi šokantnostjo le-teh. 

Če se umaknemo od fotografij in se vrnemo k fotografski zasedbi, pa je izstopajoča in omembe vredna vključitev fotografij Špele Šivic, 23-letne slovenske fotografinje, tudi študentke fotografije. Je najmanj 15 let mlajša od preostalih avtorjev in ob uveljavljenemu Goranu Bertoku (1963) edina slovenska razstavljalka. Vzpostavlja simbolno ločnico z generacijo, ki je že velikokrat razstavljala svoje fotografije in zanje prejela številne prestižne nagrade. Njen fotografski prvenec Brugnon je izšel februarja 2021 v samoizdaji in večinoma portretira mlade ženske, njihovo golo kožo in predmete iz vsakdanjega poletnega življenja. Večina fotografij je posnetih v črno-beli analogni tehniki. Kar najopazneje razločuje fotografije Špele Šivic od preostalih, v kontekstu razstave, je njihova izrazita neabstraktnost, tudi nekonceptualnost – vsaj navidezno prevladovanje telesnega in spontanega nad idejnim in nadzorovanim. 

Šivic poudarja, da je zanimivejši aspekt njenih fotografij v tem, da gre za portretiranje ženskega telesa skozi žensko perspektivo; skratka, moški so odsotni tako v kadru kot za kamero. Pravi, da njeni ženski modeli cenijo, da jih fotografira ženska. Pove tudi, da je njeno novejše, post-brugnonsko fotografsko ukvarjanje zamenjalo mlade ženske modele za mlade moške. Izpostavi negotovost in zadrego, ki ju občuti kot ženska, ki oblikuje pogled na moškega – the “female gaze”.  Ob tem pa poudari, da je to zanjo pomemben moment eksperimentiranja, tako ožje fotografskega (učenje novih oblik, vpadov svetlobe itd.) kot bolj osebnega, ki pa sta oba intimno prepletena v postopnem formiranju “fotografskega očesa”. V tem procesu ji je človeško telo najzanimivejši objekt, navdih pa črpa iz starogrške in renesančne estetike. To je po eni strani kontradiktorno prelamljanju s tradicionalnim gledanjem na telo in kožo, obenem pa je realistično pripoznanje koncepta “lepega”, ki ga iz umetnikov in ljubiteljev umetnosti ni mogoče izgnati – kot je trdila Susan Sontag, ima fotografija lastnost, da stvari dela lepša, celo vojno in smrt. Nenazadnje pa je vizionarski projekt fotografije (in sploh vsake umetnosti) prvo prepoznati in sprejeti, kaj fotografi in fotografinje želijo ustvarjati – in zakaj. Pri Špeli Šivic se zdi, da ji gre za bressonovsko srečo in užitek v gledanju, imaginiranju in senzualnosti. 

Preostale tematizacije v razstavi so zelo sodobne, kar je razvidno bodisi iz motivov (anoreksija, deformacija lepotnega portreta), bodisi uporabljenih tehnik in tehnologije (digitalna manipulacija, optične sonde). Sočasno pa so dokaj ahistorične, saj dajejo vtis, da komunicirajo predvsem s sodobnim človekom in ne obračunavajo s preteklostjo – tradicijo. Tudi v tem se kaže moment zamišljanja, ki ni zgolj izziv za gledalca, gledalko, ampak tudi za fotografa, fotografinjo. Komu pripovedovati in o čem? Razstava ravno z vključitvijo Špele Šivic – zavedno ali nezavedno – dopušča prostor tudi za bolj tradicionalne teme, kot sta ideal lepega in pa erotični pogled na telo. To je pomembno – in čeprav bi nekateri trdili, da ni dovolj radikalno, je prežvečeno ali celo konformistično, je zaenkrat še zelo sodobno, živo v tukaj in zdaj. (Prvo)osebna, osebnostno-eksperimentalna dinamika fotografiranja, ki jo pooseblja delo Špele Šivic, utemeljuje kožo kot nekaj, kar se nujno pojavi na vsakem portretu in pogosto predstavlja fotografovo vez z osebo, ki jo fotografira – pomeni mejo med dvema telesoma in hkrati osnovno površino na fotografiji. To ni inovativno. Morda pa je dobro, da razstave, ki posredujejo nove reprezentacije kože, obenem ohranjajo nekaj pozornosti in občutka za historičnost. Še posebej v družbi, ki je do lastne zgodovine hostilna; ki je vse bolj izbirčna glede tega, kakšen spomin ima kaj početi v javnem prostoru, in kdo so ljudje, ki so smatrani kot njegovi simbolni nosilci (rušenje spomenikov, kultura brisanja itd.). 

Napisal: Luka Benedičič

Fotografije: Davor Kralj

Mednarodna fotografska razstava Koža

Produkcija: Cankarjev dom Ljubljana in zavod Membrana

Ustvarjalci: Goran Bertok, Ewa Doroszenko, Görkem Ergün, Karina-Sirkku Kurz, Anne Noble, Špela Šivic

Kuratorstvo in postavitev: Kristina Ferk in Nataša Ilec Kralj

Kustosinja razstavnega programa CD: Katarina Hergouth

19. januar – 13. marec 2022

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKdo je kdo: Gradimo z zemljo
NaslednjiIn če bi ženske vodile svet?Next
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaUmetnost

Peč v hosti, luč v jami

6 junija, 2017
ArhitekturaUmetnost

The Urban Yoga Javorca

20 decembra, 2016
KulturaUmetnost

Marijan Rupert: Vila Kurnik, hiša Hinka Smrekarja

11 februarja, 2022
ArhitekturaIntervjuUmetnost

Roman Bezjak: Grdo, grše, najlepše

28 oktobra, 2021
Umetnost

Srečno, arheologi!

16 oktobra, 2016
Umetnost

Billie Belo: Torta za nobeno priložnost

24 januarja, 2022
GalerijeUmetnost

Koroška galerija likovnih umetnosti: Rob kot središče sprememb, ki v center šele prihajajo

11 marca, 2020
GalerijeIntervjuOsebnostiOUTSIDERUmetnost

Metka Krašovec: V globini mirna, na površini orkani

19 julija, 2020
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo