• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Kultura
/
28 avgusta, 2015

PALMIRSKA OGLEDALA

Prejšnji teden je svet dosegla novica o smrti sirskega arheologa in vodilnega poznavalca antične Palmire, Haleda Al Asada, ki so ga pripadniki Islamske države usmrtili pred njegovim lastnim muzejem in nato truplo na srednjeveški način izpostavili na antičnem stebru. Nekaj dni kasneje je tej novici sledilo še sporočilo o uničenju antičnega Baalovega templja v tamkajšnjem z Unescovim statusom varovanem kompleksu arheoloških ostankov: sile Islamske države so ga v celoti minirale in nato fotografije uničenja razposlale po svetovnih medijih. Brutalni umori, ki jih ta skrajna politično-verska ločina izvaja na skrbno premišljenem ozadju antičnih poganskih ostalin (med drugim na odru rimskega gledališča), ter še bolj natančno premišljena uničevanja spomenikov svetovne dediščine na prvi pogled potrjujeta predsodek o Islamski državi kot vdoru temačnega srednjeveškega barbarstva. Vendar pa je samooklicani kalifat, ki je v kratkem času s svojo skrajno interpretacijo islama pregazil dobršen del Sirije in Iraka (ter je eden izmed glavnih razlogov za množice beguncev, ki se zadnje mesece v vedno večjem številu zgrinjajo proti Evropi), veliko bolj sodoben kot pa srednjeveški pojav, na kar že lep čas opozarja vrsta bolj poglobljenih člankov. Izredno učinkovita medijska propagandna vojna ter rekrutacijske tehnike izdajajo organizacijo, katere nominalni ideološki cilji morda res izvirajo iz Arabskega polotoka prvega tisočletja našega štetja, tehnike in strategije za doseg teh ciljev pa so v celoti rezultat moderne zahodnjaške tehnološke in medijske revolucije.

BAAL
Britanski arhitekturni in umetnostni zgodovinar Dan Cruickshank je pred manj kot dvema mesecema ustvaril nov dokumentarni film "Napad na civilizacijo", ki se za razliko od večine ostalih ne ukvarja z ustvarjanjem arhitekture in umetnosti, ampak z njenim uničevanjem; natančneje, z uničevanjem, ki ga s sabo prinaša Islamska država na Bližnjega vzhoda. Območje velja za zibelko civilizacij: tu se je zgodila agrarna revolucija in od tod izvirajo prva pisava, prvi zakoni in prvi denar. Plasti Bližnjega vzhoda so zato na gosto posejane z antičnimi ostanki, tem plastem pa se v zadnjem mesecu pridružuje še zadnja, vrhnja, ki namesto lastnih dodatkov prinaša razvaline in pepel. Dokumentarec se loteva najbolj žgočih vprašanj, ki pretresajo Zahod ob ogledu uničevanja kulturne dediščine. Kolikor je ogorčenje in obsojanje dogodkov, ki jih lahko vsak teden opazujemo na naših zaslonih, složno in enoznačno, pa ob poskusih iskanja rešitev za nastalo situacijo neizogibno trčimo ob vrsto neprijetnih zagat, ki so za naš zahodnjaški pogled na kulturno dediščino enako povedne kot za uničevalno manijo Islamske države. Naj Zahod pošlje oborožene sile, da zaščitijo svetovno pomembne arheološke ostaline in muzejske eksponate? Kot lucidno pripomni eden izmed intervjuvanih umetnostnih zgodovinarjev, si ničesar bolj ne želi kot to, vendar se obenem zaveda, da tako zahtevo le težko zares izreče: naj zahodne države zaradi kulturne dediščine pošiljajo v boj vojsko, ki je niso bile pripravljene poslati za obrambo nedolžnih civilistov? In nadaljnje: kaj nam daje pravico, da tisto najboljše v nekem okolju uvrstimo v svetovno dediščino in si tako prisvojimo smetano na vrhu torte, obenem pa mirno odvržemo vse ostalo in problematično, kar nam ne ustreza, ter si nato umijemo roke? Hannah Arendt je pred pol stoletja zapisala, da si »nič več ne moremo dovoliti, da iz preteklosti vzamemo tisto, kar je dobro in temu kratko malo rečemo naša dediščina, da zavržemo slabo in da ga imamo kratko malo za navlako, ki jo bo čas pokopal v pozabo.« To ne velja le za čas, ampak tudi za geografski prostor. V ogorčenju nad uničevanjem je veliko iskrenosti, obenem pa tudi precej imperialističnih miselnih ostankov.

Dokumentarec namreč sklene z izredno problematičnim zagovorom kolonialnega plenjenje umetnin (resda le med vrsticami). Vpraša nas namreč: plenjenje evropskih držav po ostalinah antičnih civilizacij je bil morda res problematično; vendar, ali nas ne navdaja z veseljem dejstvo, da je velik del najdragocenejše (premične) dediščine zaradi tega procesa danes na varnem v evropskih in ameriških muzejih? »Če plenjenje ne bi bilo, bi bile lahko danes vse te svetovne znamenitosti v prahu in pepelu,« nam na srce polaga Cruickshank. Morda; morda pa je tudi uničevanje samo veliko bolj otrok imperialistične politike iz 19. stoletja kot pa kakšne islamske pravovernosti. Islamska prepoved upodabljanja živih bitij, ki je nominalni razlog za večino uničenj, s snemanjem in fotografiranjem uničevanja ter umorov ter nato z medijskim razpečevanjem podob na Zahodu prvi kršijo kar pripadniki Islamske države sami. Poleg tega se je med uničeno dediščino znašlo tudi že kar nekaj islamskih mošej, ki jih je doletela ta nesreča, da so jih pred stoletji zgradile druge(v očeh Islamske države heretične) islamske ločine. Proces ustvarjanja ruševin iz ideoloških nagibov je rezultat modernosti; če se želimo učinkovito zoperstavljati nerazumnemu uničevanju, moramo najprej razumeti nasprotnika, predvsem pa sebe. Frustracija in nezmožnost delovanja sta v enaki meri kot divjanje fanatikov rezultat naših lastnih nerazrešenih dilem o lastni preteklosti in pomanjkanju premisleka o evropski prihodnji vlogi v svetu. Dokumentarec se loteva teh velikih tem, ki jih obenem kar nekajkrat ni zmožen zares radikalno problematizirati; vendar pa je na tistih mestih, kjer ne zapade moraliziranju, zanimiva vaja v širjenju pogleda na na prvi pogled nerazumno in hoteno destrukcijo. Palmira z izjemo Baalovega templja zaenkrat še stoji, vendar je še vedno pod okupacijo sil Islamske države, ki naj bi po območju že povsod namestile eksploziv. Če nam jo bo uspelo ohraniti zanamcem, bo to izključno le kot rezultat procesa, ki bo pomagal Sirijo in Irak ohraniti njunim lastnim prebivalcem. Arhitekturne dediščine ne moremo dvigniti v zrak in je prenesti v kakšen prijeten arheološki park na Zahodu; na žalost, ali pa na srečo, bo njeno prihodnje stanje zato tudi lakmusov papir uspešnosti zahodnih držav pri celostnem reševanju krize Bližnjega vzhoda.

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiODPRTJE KNJIGARNE PRINAŠA VESELJE
NaslednjiFestival RECI:DESIGN, podobe recikliranjaNext
Povezani članki
Loading...
kolumnekritikaKulturamediji

Nina Granda: Na čigav račun?

1 julija, 2020
ArhitekturakolumneKultura

Romana Lilić: Naslednja Postaja, New York

18 februarja, 2017
Kultura

NIKA RUPNIK: IGRA KONTRASTOV

17 novembra, 2015
ArhitekturaKultura

Srečal sem ga naključno

6 decembra, 2016
ArhitekturakolumnekritikaKultura

Nina Granda: Kultura na poživilih

15 julija, 2020
ArhitekturaKnjigeKultura

SINGULARNI OBJEKTI: ARHITEKTURA IN FILOZOFIJA

15 decembra, 2015
Kultura

Tadej Zupančič: Oblika domotožja

14 februarja, 2020
IntervjuKnjigeKulturaTrgovina

Hana Jesih: oblikovalka vizualnih komunikacij

21 novembra, 2017
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo