• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
14 aprila, 2016

POOR IS NOT COOL

Prvi nasveti, ki sem jih dobil na Japonskem, so bili od profesorja, ki nas je gostil na univerzi v Osaki: ”Dve stvari sta tabu na Japonskem. Prvo so brezdomci in drugo so jakuze. O teh stvareh naj se ne bi razpravljalo.” In tudi nisem, vse do konca ponovoletnih praznikov 2014, ko sem bil povabljen na zabavo galerije v Kobeju: “Dress code – brezdomci. Pridite temu primerno oblečeni, hrana in pijača za reveže, vstopnina 2000 jenov.” Za vsak slučaj sem prosil našo upravnico kampusa, naj mi še enkrat prevede vabilo. Napisali so še: "Zabavno za tiste, ki imajo radi drugačnost."

Bila je ena od tistih, ko si rečeš: “Realnost je presegla domišljijo.” Odločil sem se, da raziščem ozadje te “eksotičnosti” in vpeljem malce beraške nelagodnosti v ta “manj je več” koncept.

Podobno kot pri nas brezdomci in drugi ljudje na socialnem robu prodajajo Kralje ulice, na Japonskem prodajajo revijo, imenovano The Big Issue Japan. Pred našo železniško postajo v Osaki sem kupil sveženj teh revij. Prodajalec je bil videti še kar zadovoljen s čudaškim tujcem, ki mu je pobral, kar mu je še ostalo, zato sva se nekaj časa hvaležno klanjala drug drugemu.

Med vožnjo do Kobeja sem kolebal, ali ima to, kar počnem, sploh kakšen smisel. Toda zagon je premagal dvom. Ko sem prispel, sem pred postajo iskal brezdomca, ki bi ga peljal na zabavo, da se malce podruži z drugimi ”reveži”. Ob prijetnem klepetu, hrani, pijači si bodo lahko izmenjali svoje zanimive življenjske izkušnje. Ogovoril sem dva. Nismo se najbolje razumeli, kaj hočem. Kaj kmalu sem ugotovil, da po nepotrebnem gnjavim ljudi in da ne delajo oni “The Big Issue” iz tega, ampak jaz.
Ob 16h se je začela zabava. Prišel sem do vrat galerije, ki je v lepem mondenem delu mesta sredi starih kolonialnih rezidenc z restavracijami in trgovinami prestižnih blagovnih znamk. Nisem nameraval plačati vstopnine na zabavo, ampak v skladu s tematiko na vratih nažicati vstopnino od gostov. Zanimalo me je tudi, ali si bo kdo dal duška in prišel namaskiran. Umetniška vodja in njena ekipa so verjetno garali od jutra, da je bil prostor galerije ustrezno tematsko opremljen. Čez okna in po tleh so bili strgani in preluknjani kartoni. Po tleh so bile plastenke za vino in plastični kozarci. Miza je bila sestavljena iz zabojev za steklenice, poleg je stal gorilnik, kjer se je kuhala enolončnica. V glavnem razstavnem prostoru jih je nekaj sedelo na toplem okoli odprte “beraške” kuhinje. Za prijetno vzdušje so brenkali tudi na ukulele.

Od daleč sem skozi vrata vsem prisotnim razložil, da danes resnično nimam za vstopnino, ker sem revež, in da bom prodajal revije kot brezdomec vsem, ki pridejo na zabavo, in tako zaslužil za vstopnino. Kustosinja takoj reče: ”Ma ni problema, special guest, ni vstopnine zate.” Jaz stisnem zobe nad prijaznostjo in sem prijazen nazaj: ”Hvala, hvala, ni treba, pa recimo temu performans.” Seveda, ker je to del umetnosti, tudi ne more biti problematično. Tako da sem dobil odgovor: "Haha, nice idea." In tako sem šel pred vrata galerije prodajat svoj The Big Issue. Stal sem zunaj na mrazu, zimskem, takšnem primorskem, ki ni pod ničlo, samo tako neugodno piha, da bi zamenjal za kakšnih 10 stopinj manj brez vetra.

pirnat-WWW

Prihajali so gosti. Nekatere sem že poznal, že prvič so me resnično lepo sprejeli. Zdaj pa sem pljuval v lastno skledo in žical za vstopnino z emocionalnim izsiljevanjem. Moja prodajna strategija je bila: “Potrebujem za karto za vlak. Ves denar sem dal brezdomcu za revije in moram nekako priti nazaj v Osako.” Eni so se samo smejali, drugi so bili v zadregi, tretji me niso razumeli. In meni se je pletlo v glavi: “Ha, nobeden me ne razume, ta pa je samopomilovalna.” Prišel je znanec in rekel v angleščini: ”Haha, a ti si se pa danes res oblekel kot klošar.” In jaz: ”Ja, tako se oblačim vsak dan, ko grem ven, ker je mraz.” Malo mu je bilo nerodno, meni pa tudi, da se tako oblačim. Prišel je čez 10 minut nazaj in kupil prvi izvod za 300 jenov. Napisal sem mu posvetilo POOR IS NOT COOL. Zatežen, kot sem. Odšel je na zabavo in potem kakšno uro ni bilo nikogar. Vsake toliko časa me je kdo od osebja galerije prišel pogledat in vprašat, ali je mraz in ali sem OK.

V treh urah sem prodal tri izvode. Od tega dvema gostoma brez vnaprejšnje poizvedbe, za kaj gre. Slava jima. Prišlekom sem razlagal: “Slab biznis, tale prodaja, in dokler ne naberem dovolj denarja, ne morem v galerijo." Po treh urah in pol je prišla umetniška vodja s prijateljico in me vprašala, koliko mi je še ostalo in ali lahko kupita vse izvode. (Da ne težim več pred vrati.) In da je zame brez vstopnine. “Veliko srce imate, gospa,” sem si mislil. Šel sem v galerijo in spraševal tiste, ki so znali angleško, kako vidijo to zabavo in ali se jim zdi ideja v redu.
Žal ni bilo nikakršne refleksije nad tem, da so spodaj na ulici brezdomci na mrazu v kartonskih škatlah, medtem ko se skupina umetnikov, zbiralcev in galeristov igra klošarje za 2000 jenov. Zazdelo se mi je, da so socialna vprašanja brezdomcev tako daleč od percepcije srečnih in delovnih državljanov, da se niti ne postavi vprašanje etičnosti njihovega početja. Jaz sem izpadel zgolj party breaker, saj so bili nekateri gosti zaradi mene morda malce kisli, ko so se spraševali: “Kaj on sploh hoče?”

Zahvalil sem se vsakemu dobrotniku posebej in odšel z odločitvijo, da izkupiček prodaje podarim prvemu brezdomcu, ki ga srečam. Bil je na podzemni postaji v enem od podhodov in se ravno pripravljal, da bo tam preživel noč. Medtem ko se je kot gosenica začel zavijati v mastno svetlečo modro spalno vrečo na kartonasti podlogi, sem mu stisnil ves denar, ki sem ga nabral. Samo presenečeno je pozdravil in pomahal.

Končano.

O jaz heroj, dobrotnik, zaščitnik revnih in potlačenih! Od vsega skupaj in od sebe mi je šlo na bruhanje.

Mislim, da je bilo moje dejanje posledica tega, da sem art plemstvu zameril, da nima idej. Primer, ki sem ga opisal, je samo skrajna oblika skupinskega pomanjkanja samorefleksije, ki je po mojem mnenju za umetnike in harmonično družbo, za kakršno se hoče imeti Japonska, ključno. Kako in kdaj postane dobra ideja organizirati "poor party" in misliti, da imajo v primerjavi z natrpanimi delovnimi urniki in obveznostimi zglednih državljanov brezdomci ves čas na tem svetu in se imajo tako fajn? Tudi večini umetnikov okoli galerije v Kobeju ni ravno lahko. Imajo dodatne službe natakarjev, kuharjev, oblikovalcev, učiteljev, spremljevalk in spremljevalcev, zabavljačev, plesalk, prodajalcev in drugih storitvenih panog. Biti brez zaposlitve na Japonskem je huda družbena stigma. Tudi galerija ima čez dan v razstavnih prostorih restavracijo in je odvisna od svojega kluba podpornikov in ljubiteljev umetnosti. Da obstanejo, morajo pogosto prirejati tematske zabave in množične skupinske razstave. Toda kje se je vsem vpletenim pri organizaciji dogodka, med pisanjem vabil, izdelovanjem scenografije in nakupovanjem, izmuznilo sočutje?

Zakolcalo se mi je po naših ”ljubiteljih umetnosti”, ki pridejo na otvoritve v galerije in muzeje na zastonj pijačo in jedačo. Vedno se najdejo takšni, ki vihajo nosove nad gosti, ki okupirajo mizo z vinom in bobi palčkami, vendar še vedno veljata dokajšnja tolerantnost in zavest, da so vsi upravičeni do pogostitve.

Vendar tudi pri nas zaznavam trend, ki se je z leti priplazil in morda vodi v to, kar sem izkusil na Japonskem. Vedno več je VIP-tretmajev, ograjenih prostorov, varnostnikov, šunke v testu, šampanjca in posebnih zaprtih dogodkov, financiranih z javnimi sredstvi za posebej povabljene.

Ob izgubi splošne empatije postane kontrola prestiža precej dražja kot par sendvičev in nekaj litrov vina. Žal utegne tudi našim organizatorjem "javnih" elitističnih zabav in dogodkov prav kmalu zmanjkati idej.

Napisal: Jani Pirnat

Za naročilo revije Outsider pišite na: [email protected]

 

 

 

 

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiZABRISANA ZNAMENJA GRADITELJEV
NaslednjiRazstava: ZOOM! Arhitektura in mesto v slikah Next
Povezani članki
Loading...
Arhitekturakolumne

Blaž Šenica: Košarka, mistično in arhitektura

20 novembra, 2019
kolumne

Suzana Tratnik: Svet v prostoru

18 novembra, 2020
kolumne

Maruša Bradač: Plan(et) B

11 januarja, 2018
kolumne

Nina Granda: Gradovi v oblakih

23 septembra, 2021
kolumne

Jerneja Ferlež: Razprodaja družinske sreče

16 decembra, 2022
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Čudaška argumentacija

9 novembra, 2020
kolumne

Radosti samoizolacije: Kaj ti bo WC-papir, če nimaš česa jesti

6 aprila, 2020
Arhitekturakolumne

Nina Kožar: Moje življenje brez plastike

18 avgusta, 2019
1 2 … 38

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo