• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Intervju
/
22 avgusta, 2020

Alenka Kraigher, igralka: Obožujem neznano

Diplomirala je iz režije na AGRFT, s filmom Pes, ki je umrl ob pravem času. Zanj je dobila študentsko Prešernovo nagrado, nato umetniško rezidenco v New Yorku in tam ostala. Spoznala je Carlosa, bodočega moža, s katerim ima dve hčerki,  2 in 4 leta. Preživljala sta se, on s fotografijo, ona z igro.  Ko pripoveduje o življenju tam, se zdi, da je to neprestano tekanje z avdicije na avdicijo, ko vlogo dobiš, je to projekt, oddelaš in spet od začetka. Kot pravi sama, je imela srečo, da je bila ob pravem času na pravem mestu. Kultni gledališki režiser Richard Forman jo je izbral za vlogo  v predstavi Idiot Savant in Old - Fashion Prostitutes, v prvi je zaigrala ob Williamu Defou, o katerem pravi, da je izjemen. Kot oseba in kot igralec. Kritiki so bili navdušeni, a to še ne pomeni, da so ji bila vrata gledališč odprta. Hodila je na avdicije, študirala igro, s pogledom od tukaj, garala je, a se njej zdi to samoumevno. Tak je New York in umetniška scena tam. Borba za preživetje. Pred petimi meseci se je z družino vrnila v Slovenijo. Zaradi korone. Začasno.

Iz intervjujev in kolumn sklepam, da si samozavestna oseba, ki si ne postavlja nepotrebnih vprašanj in dilem, pripravljena na vse… V kakšni družini si odraščala? In kakšen otrok si bila?
Naša  je bila zelo tipična družina, ljubeča. Najprej smo živeli v Ljubljani in potem v Trzinu. Na otroštvo imam zelo prijetne in pozitivne spomine. No, s starejšo sestro sva se z veseljem prijateljsko stepli vsak dan, do 18 leta. Ti pretepi so mi dali neko gotovost vase…

Si zmagovala?
Ja, včasih ja, včasih ne. Tako sem si pridobila občutek, da si lahko sama izborim fizično varnost, ter zavedanje, da se znam postaviti zase.

Te je bilo kdaj pred čem strah? Je kakšen dogodek, ki je bil travmatičen?
Pri osmih letih sem imela zaradi alergije nenaden napad astme in skoraj umrla. V bolnici so rekli, da je vse odvisno od mene, zdravniki ne morejo storiti nič več,  delal je samo še en majhen del pljuč. Ležala sem na postelji, priključena na kisik,  zdelo se mi je, da odhajam nekam od koder ni vrnitve, bila je tema, bila sem breztežna in prijetni glasovi so me vabili z njimi. Zdelo se mi je, da me tam, kamor me vabijo, čaka sama krasota in želela sem si za temi glasovi. Potem sem si rekla, kaj pa starši, žalostni bodo, pa prijatelji? Morda pa je prezgodaj, da grem, rada imam svet, ljudi. Ta izkušnja je bila temeljna za celo moje življenje, lahko bi rekla, da sem takrat premagala strah pred smrtjo.

Zakaj si se odločila za študij AGRFT?
Najprej sem prečrtala vse, kar nočem biti. Pravnica, ekonomistka, zdravnica, biznis, to ne. Zanimala me je psihologija, filozofija, malo me je mikala tudi likovna akademija,  nekako se mi pa ni dalo sedet in risat. Oboževala pa sem filme. Tako sem se odločila za režijo, čeprav sem razmišljala tudi o igri, a sem kakšno leto prej igrala v neki igri in izkušnja je bila preveč intenzivna.

Si bila zadovoljna s študijem?
Morala sem veliko prenašati izredno težke kufre,  jaz, suhica, ki tega sploh nisem bila navajena. Po treh mesecih se mi je zdelo, da je čisto preveč fizično naporno in da ne spadam tja.

Že?!
To je bilo leta 2001, se pravi pred 20 leti, ups.  Bil je predvsem praktičen študij, ampak mislim, da sem dobila veliko nepozabnih, zanimivh izkušenj.

Kdo pa so bili tvoji profesorji?
Spomnim se Klopčičeve obsedenosti, prave iskrene, nedotakljive ljubezni do filma, Slakovega drugačnega, subverzivnega  pogleda na film, Karpotovega ‘Joie de Vivir Cinema’ in super idej, Koršič je lahko ure govoril o teoriji,  Šmid je imel pravo obsedenost in veselje do ‘podteksta’ in, Zupanič me je naučil veliko o praktičnosti, in Mandič za scenaristiko je prinesel super svežino iz New Yorka.

Režiserjev nas je bilo dva do štiri na letnik in smo imeli večino praktičnih predavanj skupaj. Vseč mi je bilo, kako smo bili študenti povezani med sabo in si pomagali. študij je bil zelo naporen, ogromno praktičnih vaj. In vsi smo iskali svoj izraz, bili malo negotovi. Nekaj vznemirljivega je na študiju režije in povezanost med študenti je super. Ampak zame je bil to fizično in mentalno velikanski izziv.

Zakaj si vztrajala?
En vpis sem že porabila in sem želela študij dokončati(zakašlja in pove, da ni virus, ker se je prejšnji teden testirala, astmatičen kašelj, op.a.). Itak sem potem razmišljala, da bom šla študirat igro v London. No, obrnilo se je drugače.

Za diplomski film si dobila Prešernovo nagrado, to je bil najbrž tudi razlog, da si dobila umetniško rezidenco v New Yorku?
Nagrada je najbrž malo pripomogla, pa tudi prijavila sva se dva režiserja skupaj.

V New Yorku si se zaljubila in ostala tam.
Preden sem šla v NY sem vedela, da bom nekam odšla. Iz preprostega razloga vabljivosti novih doživetij, novih izkušenj. Sploh mi ni bil problem oditi iz Slovenije. Nikoli nisem veliko razmišljala o varnosti in gotovosti, zaupala sem, da se stvari postavijo prav. Bi pač prišla nazaj, če se ne bi obneslo. Nisem imela kaj izgubiti. Nikoli pa si ne bi mislila, da bom ostala tako dolgo.

Si si predstavljala, kako boš tam živela?
Ne. Sploh si nisem ničesar predstavljala. Vedela sem samo, da bo vse novo. Bilo je izredno vznemirljivo. Prišla sem, veliko ljudi, veliko zgodb, veliko energije, vsi imajo voljo po uspehu vsakršne vrste, po ustvarjanju, doživljanju … ogromno dražljajev,  od hrane do kulturne ponudbe, različnih pogledov na svet. Samo požirala sem vse. Ko zdaj gledam filme o NY,  se mi zdi, da nič ni tako, kot je tam videti in obenem je vse točno tako.

Navadiš se in prilagodiš. Tako človek preživi. Tvoj mož je Njujorčan?
Sicer vzgojen v Mehiki ampak je res pravi Njujorčan. Imel je izredno poceni stanovanje na 21.ulici/2.aveniji in to je zelo pomagalo. Njegov sostanovalec se je ravno začasno odselil, a je še vedno plačeval skoraj vso najemnino. To so take njujorške zgodbe. Mož je takrat s fotografiranjem komaj začel. Drug drugega sva vzpodbujala, on mene k igri, jaz njega k fotografiji.

Ampak zakaj igra? Potem, ko si študirala režijo? Ima tisti, ki se odloči za igro tudi nekaj shizofrenije v sebi?  Skozi igro si nekdo drug.
Iz svoje izkušnje bi rekla, da ne.

Kaj je bilo v igralstvu tako vabljivo?
Igra je zame čista strast. Obožujem neznano, instinkt,  da stvari nimaš pod kontrolo, povezanost z osnovno, nekontrolirano ustvarjalno silo v danem trenutku. Režija je konceptualen izziv, mora biti ogromno stvari pod kontrolo in nikoli nisem bila povsem zadovoljna, bila sem predvsem nestrpna.

Od 10. do 18 . leta sem hodila na igro, prej sem imela težave z govorom, bila sem zelo tiha. Vsak teden sem bila na krožku igre. Dogajanje na odru, vživljanje v različne situacije, se mi je zdelo naravno, lahkotno, zabavno ... V Ameriki sem se potem skozi študij igre naučila, kako pristopiš k igri, da nisi shizofrenik in se ločiš od vloge po nastopu. Vsaka vloga, ki jo igram je zame izziv, včasih prav oreh, ki ga moram streti in krasna izkušnja.

Je kakšna vloga, ki si jo želiš odigrati?
(dolg premor, op.a.) Seveda. Jaz sicer igram večinoma v zelo modernih ali avantgardnih stvareh, tu in tam kakšne klasike… Seveda pa me privlačijo npr., Ivana Orleanska, Lady M, Medeja, … a me v resnici zanima vsaka vloga, ki je izziv, v kateri grem nekam. Lahko je tudi majhna in banalna vloga. Med študijem so nam poskušali dopovedati, da si moramo izbrati, katere vloge hočemo igrati, jih poiskati, ampak jaz ... Vse vloge so mi zanimive. Z veseljem bi odigrala kakšne klasične Shakespearjeve moške vloge.

Kako bi rekla Biti ali ne biti, to je zdaj vprašanje? Patetično, z zanosom, premišljeno, vprašujoče, bi bil to tvoj statement?
Vprašala bi se, tako kot takrat, ko o čem zares razmišljaš in si na koncu postaviš vprašanje. Čeprav težko rečem vnaprej. Po nekaj tednih študija bi bolje vedela, ti pa bi mi potem povedala, na kakšen način sem pravzaprav to storila.

Presenetilo me je, da si odklonila vlogo v kateri je bilo preveč golote. V čem je problem? Si sramežljiva, ti je neprijetno ?
Sem bila že večkrat gola na odru, ni bil problem v tem.

Vloga, ki sem jo odklonila,  je bila skoraj pornografska, predstava mizogina in raztresena, golota pa sama sebi namen. Problem je še posebej, če ne veš kdo bo režiser in kako se bo tega lotil. Včasih dobiš občutek, če kaj res ne štima.

Se slečeš brez problemov?
No, čisto brez ne. Še posebej, ko sem bila le nekaj mesecev po rojstvu hčerke že gola na odru.

Se med nosečnostjo nisi zredila?
Sem.

Razlika med svetom gledališča in filma tukaj in v Ameriki je poleg drugega tudi ta, da ti gledališča zagotavljajo zaposlitev in vloge, v Ameriki pa te najamejo za določen projekt. Čeprav je res, da je tudi pri nas denarja za gledališče in film vedno manj. Za film v tem trenutku nič.  A ni to  neprestano pehanje za denarjem preveč naporno in stresno  in kruto?
Zelo kruto, za vse umetnike ne le igralce. Posledica pa ta, da je veliko komercialnih stvari, matematično preračunanih stvari, ‘denar mašina’, ki lahko povalja, izmuči umetnike, skoraj pohabi. Tam je tudi ogromno talenta, veliko je izvrstnih, nadarjenih ljudi, ki morda nikoli ne dobijo prave priložnosti.

Če bi ti ponudili nekajletno pogodbo, s katero bi se zavezala nekemu studiu, da urejajo zate vse stvari od vlog v filmih, do oblek,  hiš v katerih moraš stanovati, do tega kako moraš izgledati, bi sprejela tako pogodbo?
Joj, ne vem, težko rečem takole teoretično.  Odvisno od projektov, ki bi bili v načrtu. Pač veliko stvari lahko spada zraven. Mislim, če česa nočeš, vedno lahko rečeš ne.

Si lahko preživela s tem, kar si delala?
Skupaj z možem sva en drugega podpirala. Če bi bil vsak sam, bi bilo precej težje. Včasih je bilo kar naporno.

Te je to kdaj motilo?
To je bilo kdaj tudi izčrpljujoče, še posebej potem, ko sta se rodili hčerki.

Je bila odločitev za otroke zavestna?
Ja, prišla sva do točke, ko nama je bilo vse ok, tudi po starosti sva se nekako bližala odločitvi za ali proti. Zdelo se nama je, da je pravi čas. Ampak, tam imeti otroke je res naporno. Že samo dejstvo, da toliko ljudi hodi po pločniku in je sprehod z vozičkom pravi stres. Iskanje dobrega vrtca je bilo bolj zakomplicirano kot pri nas izbira študija in vpis na univerzo. Poleg tega, če si sam, delo pride in gre, se že znajdeš. Otroci so pa velika odgovornost. Skoraj nihče od najinih prijateljev umetnikov nima otrok, če pa jih že imajo, se dostikrat izselijo na obrobja, kjer je več miru in stabilnosti.

Je bil to razlog, da sta prišla v Slovenijo?
Ne, razlog je bila korona. Sva sicer imela v nekem oddaljenem načrtu v prihodnosti, da se morda nekam na novo preselimo, a nas je korona prehitela. Odselili smo se od danes na jutri pred petimi meseci.

In boste ostali?
Ja, najbrž eno leto. Za otroke je tukaj bistveno boljše in lažje vse.

Že delaš?
Imela sem  srečo, da sem takoj po razrahljanju ukrepov posnela celovečerni film Vesolje med nami, režiserke Rahele Jagrič Pirc. Nov film je na vidiku, igrala bom tudi v TV serijah. Tukaj se vsaj nekaj dela, v NY zaradi korone že od pomladi popolnoma nič. In tako bo tam vsaj do januarja.

V Slovenijo si prišla po 12 letih. Kakšno Slovenijo si našla, za razliko od tiste, ki si jo zapustila?
Tako na hitro, nisem opazila nekih velikih razlik, ljudje so zelo prijazni, taki kot so bili, iskreni. Je pa več brezdomcev, Slovenci več nakupujejo, več je potrošnje, več je tudi veganstva in vegetarijanstva, ko sem odšla, sem bila vegetarjanka in je bil to kar problem…

Si še vedno?
Ne, osem let sem bila. Zdaj pa ob možu Mehičanu … težko. In še par stvari je, ljudje so okoljsko bolj ozaveščeni, reciklirajo odpadke. Slovenci si za razliko od Američanov znamo vzeti čas, da smo drug z drugim, za prijateljstva.

Ti je to pomembno?
Ja, tam je čas zelo natanko odmerjen,  vsak minuta, ura.  Ni časa za sedenje in pogovarjanje z nekom kar tako. Vse stike, tudi družabne moraš planirati zelo vnaprej. Večno usklajevanje urnikov. Všeč mi je, da je intenzivno, ampak ves čas je tudi stresno in nikoli nimaš dovolj časa za te osnovne stvari.

Pogovarjala se je: Bojana Leskovar

Portret: Carlos David

Podprite Outsider z naročilom!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiProstornina: Pub Plečnik
NaslednjiArhitektura Curk: Psihiatrična bolnišnica OrmožNext
Povezani članki
Loading...
GalerijeIntervjuUmetnost

Ravnikar Gallery Space: Umetnost je sila pozitivnih družbenih sprememb

5 januarja, 2020
ZemljaIntervju

Nina Petek: V iskanju praznine s himalajskimi puščavniki

6 marca, 2022
IntervjuPlečnik

Pogovor o Plečniku: Dr. Damjan Prelovšek

4 oktobra, 2017
ArhitekturaIntervju

NUK II: Ne samo knjižnica, pač pa novi socialni prostor mesta

2 februarja, 2023
ArhitekturaIntervju

a2o2: Dediščino projektanti prepogosto dojemamo le kot prepreko

28 januarja, 2022
Intervju

Matevž Čelik: Platforma LINA

6 julija, 2022
Intervju

Grega Milčinski, Sinergise: Planet Zemlja v živo

10 januarja, 2022
INDIGOIntervju

Mihael Jožef Toman: Pravico do vode imajo vsa živa bitja

17 novembra, 2016
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo