• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Uncategorized
/
7 junija, 2015

Arhitekturni forenziki

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Glavni junak dobre stare kriminalke je bil nekdaj privatni detektiv: slabo obrit in nedavno ločen verižni kadilec v svoji ceneni pisarni, za katero mu je najemna pogodba že skoraj potekla, sprejme skrivnostno lepotico, ki ga zaplete v vrtinec skrivnostnih umorov. Mantra neštetih filmov noir je s časom variirala, nikoli pa ni skrenila iz osnovnega vzorca – samotnega bojevnika proti kriminalu, ki mora v službi resnice večkrat sam prekršiti zakone in narediti to, česar policija ne sme ali ne želi. Končna pravica je izven dometa uradnih represivnih sil. V osemdesetih letih dvajsetega stoletja pa se začne pojavljati tudi nek drug tip junaka v boju proti kriminalu. Na sceno stopi znanstvenik. Kriminalke so naenkrat postale polne preiskovalcev v zaščitnih oblačilih, ki s prefinjenimi forenzičnimi metodami izpodrivajo stare dobre revolverje in dirke z avtomobili. Pravica je na pol zasebno ilegalno vendetto zamenjala za objektivno znanstveno raziskovanje. Vsekakor gre za spremembo okusa; pa se za njem skriva tudi kakšen širši družbeni razlog?

noir
Eyal Weizman je v to prepričan. Forenzični obrat, ki ga postavlja v osemdeseta leta, najbolje ilustrira medijska izpostavljenost resnične forenzične preiskave, ki ji je čez televizijske zaslone sledila svetovna javnost. V knjigi Mengelejeva lobanja: vzpon forenzične estetike, ki jo je Weizman napisal skupaj s Thomasom Keenanom, je podana zanimiva analiza historičnega trenutka, ko so forenziki prvič postali medijske zvezde in začeli kot postmoderno »objektivno« nadomestilo izpodrivati figuro subjektivnega borca za pravico. V osemdesetih letih je potekal zadnji večji lov na še preživele nacistične zločince. Najbolj razvpit med tistimi, ki jim še niso sodili in za katere se je domnevalo, da so še živi, je bil Josef Mengele, taboriščni zdravnik v Auschwitzu, še posebej znan po svojih poskusih na dvojčkih in drugih psevdoznanstvenih mučenjih taboriščnikov. Mengele, ki je po vojni nekaj časa pod svojim pravim imenom (!) živel v Argentini, je bil ob robu operacije ugrabitve Eichmanna v šestdesetih skoraj razkrinkan, nato pa je poniknil in se preostanek življenja skrival pod različnimi psevdonimi. Leta 1985 je mednarodna ekipa preiskovalcev izkopala okostje, za katero sta dva brazilska Nemca trdila, da je Mengelejevo. Ob odsotnosti drugih dokazov se je nastajajoča forenzična stroka lotila preiskovanja okostja in z analizo materialnih ostankov v kombinaciji z Mengelejevimi fotografijami, opisi in medicinskimi kartotekami poskušala ugotoviti, ali gre za okostje »Angela smrti«, kot so ga označevali taboriščniki, ali pa je morda zločinec še vedno na begu. Preiskava je zaradi razvpitosti preiskovanca in novosti uporabljenih metod postala medijska uspešnica. Cela vrsta danes klasičnih forenzičnih predstavitvenih tehnik, kot so fotomontaže okostja in fotografije pokojnika, je tu doživela svoj javni krst. Po mnenju preiskovalcev je pri okostju zares šlo za Mengeleja, ki naj bi umrl med plavanjem leta 1979. Nedvomno tudi zaradi odlično odigranega medijskega spektakla in vizualne prepričljivosti »objektivnih« znanstvenih dokazov večjih dvomov v ugotovljeno identiteto ni bilo več.

Mengele
Kaj pa imajo forenziki skupnega z arhitekturo? Najprej najbolj očitna povezava: Eyal Weizman je arhitekt. Naprej: Eyal Weizman je izraelski arhitekt, raziskovalec in aktivist. Ob vsem skepticizmu do samorazglašene objektivnosti znanstvene forenzike pa se bavi ravno z njenim specifičnim odvodom, arhitekturno forenziko. Namesto, da bi arhitekturo ustvarjal, se jo uči brati. Arhitekturni forenzik raziskuje na videz objektivne in neideološke zgradbe in infrastrukturo in pri tem razkriva njene povezave z nasiljem in odnosi moči. Le redko kje so odnosi moči tako zaostreni kot ravno v Izraelu in Palestini. Ta območja, kjer je arhitektura orožje v nenehni vojni coni, prestavljajo Weizmanov laboratorij arhitekturne forenzike.
Analiza arhitekture in infrastrukture, ki se gradi na okupiranem Zahodnem bregu, razkrije v mreži cest, ki se dvigajo visoko nad z žičnatimi ograjami in betonskimi stražnimi stolpi razsekano palestinsko ozemlje, orodje nadzora in sodobnega apartheida. Zasnova novih naselbin, ki iz vrhov hribov simbolno in optično nadzorujejo pokrajino pod sabo, razkriva sodobne odvode srednjeveških utrdb in gradov. Izraelske naselbine imajo fasade obložene s kamnom, ki implicirajo tradicionalnost in avtohtonost na novo zgrajenih objektov, ter rdeče strešne kritine – po njih jih izraelsko vojno letalstvo loči od palestinskih. Weizman poudarja, da je arhitektura počasno nasilje. Je statično, ampak zato še toliko bolj potentno in trajno orodje okupacije. Arhitekturne bitke pa seveda niso bojevane samo z gradnjo, pač pa tudi z rušenjem. Od leta 2002 izraelska vojska razvija novo tehniko bojevanja v urbanih območjih, ki so minimizirali njihove vojaške izgube; oklepne buldožerje je kot svojo predstražo začela pošiljati v palestinska naselja in z njimi izkopala svojo mrežo komunikacij skozi stene stanovanjskih hiš. Smernice prodiranja vojske skozi naselje so tako postale povsem neodvisne od ulične mreže, dnevne sobe in spalnice pa so se pri takem obratu odnosa javno-zasebno naenkrat spremenile v bojišča. V skrajnih in permanentno vojnih razmerah ni zasebne niti nevtralne pozicije. Zato se mora arhitekt odločiti: bodisi nereflektirano ali voljno sodeluje pri gradnji orodij dominacije, bodisi pa se odpove gradnji in se posveti dekodiranju z arhitekturo zakritih vzorcev te iste dominacije.


Projekt forenzične arhitekture pa gre onkraj bolj ali manj na akademske kroge omejeno raziskavo vzorcev arhitekturnega nasilja. Cele skupine arhitektov in prostorskih načrtovalcev uporabljajo forenzično branje arhitekture in prostora pri analizi vojnih situacij, za katere obstajajo različne interpretacije. Ob spopadih po premirjih in ustavitvah ognja te ekipe glede na kote senc na posnetkih, po gradbenih ostankih bombardiranih ruševin in po branju smeri prodora vojaških enot ugotavljajo morebitne kršitve vojne zakonodaje. Takšni forenzični rezultati so že dokazno gradivo mednarodnih sodišč za vojne zločine. Včasih se mora torej arhitekt zato, da bi izpolnil svoje etično poslanstvo, svoji aktivnosti kot načrtovalec odpovedati. Pa ne le v najbolj razvpitih konfliktnih in vojnih conah; zanimivo bi bilo forenzično branje arhitekture uporabiti tudi v čisto navadnem civiliziranem evropskem mestu. Če je arhitektura vedno proizvod razmerij moči v neki družbi, je torej tudi vedno v nekakšnem odnosu vladajoči-vladani. Z razbiranjem vzorcev moči pri starejši arhitekturi, kot so velike baročne katedrale protireformacije in utrdbeni objekti fevdalizma, nimamo težav. Vendar pa gre za preživete in izpete vzorce moči – bolj zanimivo se je vprašati: kako se v arhitekturi odraža aktualna dominacija? Na hitro lahko odgovorimo le, kako se prav gotovo ne kaže: odkrito.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiDeset skrivnosti dobrega moderiranja, ali: Kako se kuha Outsidersko?
NaslednjiUrbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 1.delNext
Povezani članki
Loading...
Uncategorized

Mladi in prihodnost: Bistvo mojega iskanja službe je udejanjanje človečnosti

28 junija, 2022
Uncategorized

Katja Štefanec: Ko mladi govorijo o vrstniškem nasilju, so zelo ranljivi

24 junija, 2022
Uncategorized

Peter Kuntarič Kunta: Kozolec

24 marca, 2021
Uncategorized

Miloš Kosec: Glivični urbanizem

23 julija, 2021
Uncategorized

V PRODAJI JE 6. ŠTEVILKA REVIJE OUTSIDER

2 julija, 2016
Uncategorized

Poročilo o prejetih predlogih

30 aprila, 2016
Uncategorized

HIŠA, KI SE JE OBRNILA VASE – POHLEP PO AVTENTIČNOSTI, 2. DEL

5 januarja, 2016
UncategorizedVITRUVIUS

25: PRAŠIČJE KOCKE

22 aprila, 2016
1 2 … 4
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo