• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Urbano,Vizije
/
8 junija, 2015

Urbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 1.del

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Pod zgornjim naslovom bomo v seriji člankov objavili izseke iz magistrskega dela Tine Vilfan z naslovom: “Študija urbane regeneracije mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora na primeru Kranja”. Delo je bilo zaključeno leta 2015 pod mentorstvom Alenke Fikfak na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani. Avtorske pravice besedila in grafičnih vsebin so last Tine Vilfan. 

 

RAZMISLEK O MESTU

Pri splošni izboljšavi mestnega ambienta je bolje razmišljati o času in kvaliteti, kot o številkah in kvantiteti (Gehl 2010).

10

 

DEJAVNIKI PRI OBLIKOVANJU KVALITETNEGA MESTA

Razmislek o mestu je povzetek teorije iz knjig danskega arhitekta Jana Gehla in ameriške pisateljice Jane Jacobs. Sociološki pogled je povzet po Matjažu Uršiču.

Študije kažejo, da večina obiskovalcev na ulice pride zaradi zanimanja za druge ljudi. Jan Gehl uvede besedno zvezo življenje med stavbami za poimenovanje kvalitete in obljudenosti fizičnega javnega prostora. Prvotni trajnostni cilj načrtovalcev je udobna hoja in kolesarjenje po mestu. Ko ta cilj dosežemo, razširimo fokus na družbeno interakcijo. Posamezniku moramo omogočiti stik z ljudmi in družbo okoli njega. To pomeni, da moramo prostor oživiti in znotraj njega uskladiti delovanje različnih skupin uporabnikov.

Vabljiv živahen prostor daje vtis, da se nekaj dogaja in ustvarja magnetizem, ki privlači nove uporabnike. Obljublja družbeno interakcijo in prijetne izkušnje. Primerjamo lahko z izbiro restavracije v tujem kraju, kjer med restavracijami izberemo tisto, ki ima največ obiskovalcev. Podobno je z javnim mestnim prostorom. Obljuden, poln gibanja, pošilja popolnoma drugačne signale kot prazen. Dobro mesto je kot dobra zabava, gostje morajo imeti razlog, da ostanejo.

Arhitekturni prostorski prikazi vedno prikazujejo skupine veselih ljudi pred stavbo, ne glede na dejanske kakovosti projektov, kar pove, da je življenje na javnih mestih ključna atrakcija.

01Obljudenost prostora glede na velikost prostora vas vs. mesto

Živahnost je relativen pojem, neomejen s količino. Nekaj ljudi na ozki vaški ulici predstavlja živahen in vabljiv prizor, medtem, ko bi se isto število ljudi v mestu razgubilo. Število ljudi ni ključnega pomena, pač pa občutek, ki naredi prostor vabljiv in gostoljuben.

Aktivnost javnega prostora je sosledje dogodkov, ki potrebuje sprožilec. Nekaj se zgodi, ker se nekaj zgodi, ker se nekaj zgodi, torej ljudje pridejo, kjer ljudje so. Enačba dejavnosti na trgu lahko zapišemo ena plus ena je več kot tri. Za vzdrževanje dosežene stopnje aktivnosti so potrebne dobre navade, dnevne rutine ter kritična masa ljudi. Obratno se zgodi, ko ti mali procesi niso začeti, torej se nič ne zgodi, ker se nič ne zgodi…

02

1+1 > 3

Ena plus ena je kmalu več kot tri.

Pestrost javnega prostora je odvisna od tega, koliko je za videti in izkusiti na družbeni sferi. Število uporabnikov, kvantiteta, je le eden od dejavnikov, drugi enako pomemben je čas, in sicer koliko časa uporabniki preživijo na javnem prostoru. Stopnja aktivnosti je produkt števila in časa. Prostor z velikim pretokom ljudi ni nujno bolj obljuden kot prostor z manj ljudmi, ki se zadržijo daljši čas.

Povzamemo lahko: počasnejše premikanje pomeni več življenja. Ugotovitev, da je živahnost mesta produkt “koliko” in “kako dolgo”, nam pomaga razumeti vrsto drugih urbanih pojavov. Upoštevanje obeh je ključno orodje pri načrtovanju revitalizacije mest. Benetke so primer, kjer se je populacija drastično zmanjšala, ohranjajo pa visoko raven aktivnosti. Razlog je v peš prometu in veliko razlogov za postanek. Kljub počasnemu premikanju ljudi in plovil, mesto deluje živahno.

Mestne trge in odprte površine lahko delimo na tranzitne in zadrževalne. Pri slednjih dobimo občutek 30-krat večje aktivnosti, kot takšni so privlačni in ustvarjajo razlog za postanek. Včasih prevzamejo vlogo znamenitosti ali točke interesa. So centri aktivnosti, kjer se križajo poti, zato nosijo ekonomsko in družbeno pomembnost.

“Mestni rob” je v nalogi opredeljen kot mesto, kjer se srečata javni prostor in stavba, torej pritličje in tlak. Obravnava teh je ključnega pomena, saj imajo direkten vpliv na mimoidoče. Ob njih hodimo, opazujemo pročelja, izložbe, so na višini oči, torej jih izkusimo intenzivnejše kot zgornja nadstropja. Tu vstopamo in zapuščamo stavbo, je točka, kjer se srečata notranjost in zunanjost. Višja nadstropja niso v ožjem vidnem polju zaradi večje oddaljenosti, zato so manj pomembna. Pešec doživlja ritem fasade, materiale, barve, ljudi v ali pred stavbami, ki v veliki meri določajo ali je naš sprehod pester in razgiban. Za načrtovalce aktivno pritličje vzdolž peš poti igra najpomembnejšo vlogo.

Pester ritem – lepi detajli

Hoja omogoča dovolj časa za doživetje bogastva informacij in detajlov, ki jih ponujajo pritličja. Sprehod je obogaten, zanimiv, čas mineva hitreje, razdalje se zdijo krajše. Kadar so pritličja monotona, zaprta, se zgodi nasprotno, hoja se zdi daljša kot je v resnici, dolgočasna izkušnja hoje je osiromašena. Med hojo pri približno 80 sekundah za 100 metrov, naj bi imeli od 15 do 20 vizualnih dražljajev, kar pomeni enega vsakih 5 sekund. To so tako imenovani “eye catcher-ji”. Pri umeščanju moramo biti previdni, da delujejo za razbitje monotonosti, vabljivost hoje in zaposlitev čutov, ne pa vizualno degradacijo prostora. Ulice v kateri jih je preveč, potrebujejo več uniformiranosti, torej umiritev, da je potek ulice spet razviden.

03

Dolžina hoje in potrebne intervencije

Rob kot območje izmenjave

Rob med horizontalno površino tlaka in vertikalno površino fasade je točka izmenjave. Stavba vpliva neposredno na življenje pred njo in se s svojo vsebino poveže z ulico. Urbani robovi so najprivlačnejša mesta za postanek, s stebrišči, nišami, stopnicami in odprtinami, morajo biti del urbane zgodbe. Členjena fasada z več detajli, omogoča umik iz tranzitne ulice, kjer naše čakanje ni tako očitno.

04

Ostri in mehki urbani rob

Rob kot območje zadrževanja

Občutek varnosti zadrževanja pri robu, je prisoten skozi celotno zgodovino, Naši hrbti so zaščiteni, s svojimi čuti pa lahko nadzorujemo situacijo pred seboj. Imamo pregled nad dogajanjem v prostoru, brez možnosti neprijetnih presenečenj izza hrbta.

Zadrževanje ob robu je splošna težnja ljudi v javnem in zasebnem prostoru. Lahko povzamemo, da se aktivnost širi od roba proti sredini, za kar so dober primer šolski plesi, dokler se dodobra ne začne se držimo ob robu ali dnevna soba, kjer je sedežna garnitura ponavadi na robu prostora.

05Rob kot varno območje za zadrževanja

Ozke enote s pogostimi vrati

Takšna tipologija zagotavlja pestrost ponudbe, v kolikor je raba objektov zadostna. Predvsem omogoča dobro komunikacijo grajenega tkiva z ulico in ustvarja veliko točk ter priložnosti za izmenjavo.

Mehki in ostri rob

Pri prvem so stavbe gosto nanizane, so ozke, imajo veliko odprtin in pestre izložbe. Mimoidočim nudijo vizualne intervencije, ponujajo razlog za upočasnitev hoje in postanek. Nasprotje je ostri rob, kjer so linije dolge, vsebina stavbe je introvertirana, na fasadi so uporabljeni hladni materiali. Takšnih ulic se raje izognemo.

Pri mehkem robu mimoidoči hodijo počasneje in se pogosteje ustavljajo. Nasprotno pri zaprtih fasadah oziroma ostrih robovih. Takrat tempo hoje pospešijo in ne namenjajo več pozornosti fasadi. Po Gehlovih raziskavah je zabeležena aktivnost pred fasadami z mehkim robom sedemkrat višja kot pri fasadah z ostrim robom.

06

odprta fasada VS zaprta fasada

Rob prilagajamo glede na kulturno raznolikost, bivanjske pogoje in ekonomske standarde. Vzorci uporabe in bivanjska kultura se preko časa spreminjajo v koraku s spremembami v načinu življenja, kupni moči in sestavi prebivalstva.

 

Viri:

Gehl, J. 2010. Cities for People. Washington – Covelo – London: Island Press

Gehl, J. 2011. Life between buildings: Using Public Space. Washington – Covelo – London: Island Press

 

V naslednjem delu avtorica obravnava pomen kvalitete pritličnih funkcij za vsesplošno privlačnost mest.

Kmalu na outsider.si!

 

Besedilo: Tina Vilfan

Grafična oprema: Tina Vilfan

Priredba: Matevž Granda

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiArhitekturni forenziki
NaslednjiUrbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 2.delNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Arhitekturni studio Branka Juras: Hiša Jerini

2 avgusta, 2020
ArhitekturaIntervju

Aaron Moulton: Art is Sanctioned Madness

14 septembra, 2018
Arhitektura

Sinonim za izvrstnost: Ljubljana – Zagreb

15 januarja, 2021
Arhitektura

Miloš Kosec: Neutrudni čistilci dediščine

28 junija, 2021
Arhitektura

Republika Kugelmugel

1 avgusta, 2016
Arhitektura

Konzola Arhitektura: Hiša za zdravnika

14 maja, 2020
Arhitektura

Alto design studio: Stanovanje s freskami

11 avgusta, 2019
Arhitektura

Marko Lavrenčič: Gozdna vasica Theodosius

11 julija, 2020
1 2 … 155
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo