• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
13 julija, 2015

Zorana Baković: Čas v peti prestavi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Zorana Baković, publicistka

Babica Chen je s tržnice vlekla voziček, poln zelenjave in sadja. Pri tem se ji ni nikamor mudilo. Pazila je le, kje stopa, in imela v mislih sinovo opozorilo, da ne sme pasti po stopnicah. Pri šestinosemdesetih letih ti ni treba biti hiter. V hitrem Šanghaju, kjer vsa družina drvi od jutra do noči in nihče nima časa za nepredvidene situacije, je pomembneje ostati zdrav.
Zazdelo se ji je, da je pred seboj zagledala sosedo Zhang. »Uporabljava isto metrojsko linijo,« je pomislila babica Chen ter upala, da jo bo dohitela in da se bosta med potjo pogovorili o tem, kako je najbolje pripraviti grenke kumare. Tako se je prizibala do superhitrega vlaka in čisto počasi vstopila vanj. Ženska pred njo ni bila soseda Zhang. Ker babica ne sliši dobro, ni opazila, da je umetno mehkobni glas naznanil, da je naslednja postaja – Nanjing.
Uro pozneje je bila babica Chen že tristo kilomtrov stran od doma. Malo se je pričkala s policisti, ki so naposled le doumeli, da je v Nanjing prišla pomotoma, nato pa se je vse razjasnilo in starka je že kmalu s superhitrim vlakom odpotovala nazaj v Šanghaj.
Tako je babica Chen nehote izkusila novo stopnjo mobilnosti na Kitajskem. Imela je srečo, da ni vstopila v vlak, ki pelje v Kanton. V manj kot sedmih urah bi se znašla tisoč petsto kilomtrov od doma.
Ko je bila babica Chen še dekletce, sta v postimperialni Kitajski trčili dve načeli. Konfucij je učil, da »dober sin ne gre zdoma«, saj je bila Kitajska dolga tisočletja pretežno podeželska družba, v kateri je imela družina korenine, navezanost na zemljo pa je veljala za vrlino.
Toda republikanski vizionarji so poudarjali, da se »drevo boji premikanja, človek pa mirovanja«. In tako so gradili proge, povezovali sever in jug dežele, prepričani, da se lahko Kitajska približa modernosti samo s povečanjem mobilnosti.
Celotno 20. stoletje je bilo za Kitajsko obdobje velikih premikov. Ljudje so bežali pred revolucijami, okupatorji, lakoto in revščino, ko pa so na oblast prišli Maovi komunisti, revolucija (1966–1976) ni pomenila samo ideološkega povezovanja mestne mladine z vaško stvarnostjo, temveč tudi fizično pohitritev razseljevanja prebivalstva, tako da so bili zakonci pogosto tudi po nekaj tisoč kilometrov oddaljeni drug od drugega, otroci pa so bili medtem na kakem vlaku. Milijoni so se odpravili na delo daleč stran od doma, tako da so se osi vagonov kar krivile pod bremenom, kajti le redko kdo je ostal na enem mestu. Pognati korenine je veljalo za nekaj kontrarevolucionarnega. Politični projekt končnega preloma s konfucijansko tradicijo bi moral imet za rezultat prehod iz stadija civilizacije, ki igra, da je narod, v nacionalno državo, ki gradi novega človeka. Ta veliki poskus se je opiral prav na množično gibanje. Gibanje v pravem pomenu besede.
Če bi nekdo posnel spreminjanje Kitajske od časov, ko je bila babica Chen še mlada, pa vse do zdaj, bi bil to en sam neprekinjen kader enega samega velikega gibanja. Lahko bi dejali, da je šlo pri tem za iskanje nove identitete. Zdelo se je, kot da narod dobesedno teče z enega konca države na drugega, da bi si odgovoril na vprašanje, kaj je Kitajska, kaj pomeni biti Kitajec in kako v novi dobi opredeliti »novega človeka«.
No, če je bila v 20. stoletju mobilnost namenjena predvsem trganju vezi s konfucijansko, fevdalno in podeželsko tradicijo, se je v 21. stoletju Kitajska vrnila k strategiji cesarja zedinitelja zato, da bi se v resnici podala naprej.
Ko je namreč cesar Qin Chihuang v tretjem stoletju pred našim štetjem združil vojskujoča se kraljestva, sta združevanje regionalnih obrambnih zidov in začetek gradnje kitajskega zidu označila ustvarjanje enotnega cesarstva. Raztezanje železnice po vsej Kitajski, vse do visokega Tibeta, je moderni ekvivalent takšnega podviga nepovrnljive integracije.
Tudi kitajski zid ni bil v prvi vrsti namenjen obrambi – nasprotno, barbari so plezali čezenj ali pa so obšli vsakokrat, ko so se namerili osvojiti Kitajsko – ampak je bil ena od prvih medregionalnih prometnic, po kateri so ljudje prenašali blago, kjer so trgovali in vzdolž katere se je naseljevalo prebivalstvo iz najrazličnejših delov dežele. Kitajski zid je z novo obliko mobilnosti branil notranjo enotnost cesarstva – in prav v tem je podoben železnici, ki v današnjem času prinaša osnovni predpogoj kitajskih gospodarskih reform: nesporno ozemeljsko integriteto in nedotakljivo družbeno stabilnost.
Mobilnost je torej v službi stabilnosti.
Ni naključje, da Kitajsko pogosto primerjajo s kolesom. Dokler se giblje, je vzravnana. Takoj ko se upočasni, utegne pasti.
Velik del tega, čemur poenostavljeno pravijo »kitajski čudež«, je bilo doseženo po zaslugi novodobne mobilnosti kitajskega podeželskega prebivalstva. V zadnjem času je dvesto sedemdeset milijonov kmetov zapustilo njive – zdaj delajo na gradbiščih, v restavracijah, tovarnah ter v vseh drugih proizbodnih in storitvenih sektorjih. Mar na vsem svetu obstaja kaka večja selitev od te, ki pravkar poteka na Kitajskem?
Ko je kitajska vlada prepoznala omejitve modela, ki se opira na izvoz cenenega blaga na tuje trge, se je odločila ustvariti tudi lasten potrošniški razred. To pa pomeni, da se bo v naslednjih petih letih še kakih sto milijonov Kitajcev preselilo iz vasi v mesta. Domala vsaka družina, ki se bo priselila na asfalt, si bo kupila avtomobil, nato pa se bo v novem okolju podala v iskanje dela, novega izvora čiste vode, novega smisla življenja.

Do konca leta 2014 je imela Kitajska že več kot šestnajst tisoč kilometrov visokohitrostne železnice. Vlaki, ki spominjajo na železne jegulje, so postali simbol kitajskega 21. stoletja. Hitri, moderni, vsedosegajoči.
Sedemintridesetletni Jiang Ming, rojen v mestu Ziyang v pokrajini Shaanxi, je po tistem, ko je devetindvajset let preživel v Sečuanu na zahodu države, znova našel svojo mater. Pri osmih letih se je igral na železniški postaji nedaleč od domače hiše. Povzpel se je v enega od vagonov in ni opazil, da se je vlak začel premikati. Bilo je prepozno, da bi skočil iz vagona. Dva dneva in dve noči pozneje je prispel v Sečuan – in ni vedel, kako se vrniti domov. Tam ga je posvojila neka družina in dolgo je mislil, da ne bo nikdar več videl matere. Kitajska je ogromna, če se vlaki premikajo tako počasi, kot so se pred skoraj tremi desetletji.
Na začetku tega leta je Jiang Ming na spletni strani krajevne policije objavil sporočilo, v katerem je opisal svojo zgodbo. Policijski uradniki so se lotili iskanja ženske v Ziyangu, katere sin je tako čudno izginil. Našli so jo, mati in sin pa sta se maja naposled objela.
Na Kitajskem vlaki niso več sredstvo za razdiranje družin, pač pa za povezovanje celotne dežele v eno samo veliko družino. Toda kam drvijo? Kje je začetna in kje končna postaja? Ne vprašajte babice Chen. Ta se je samo odpravila po zelenjavo. Ni vedela, da se je Nanjing tako zelo približal, da do njega prideš v eni sami uri. Ko je bila mlada, se je tja potovalo dva dneva …
Prevedla Aleksandra Rekar

 

*Članek je objavljen samo na spletni strani, ne v tiskani reviji. Revijo lahko naročite tukaj ali kupite tam. 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiTomaž Čeligoj: Pravokotna glava je hud problem…
NaslednjiFall-In-Green – eksperiment sobivanja v skupnostiNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Radosti samoizolacije: Armafleks

26 marca, 2020
kolumne

CENA VESTI

23 januarja, 2016
ArhitekturakolumneKultura

Romana Lilić: Naslednja Postaja, New York

18 februarja, 2017
ArhitekturakolumneKultura

Katarina Gomboc Čeh: Odtis domačnosti

8 februarja, 2020
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: To niso javni avtobusi, to so mobilni mediji

11 junija, 2018
kolumne

Edo Džafić: Metamorfoze

28 decembra, 2021
kolumne

Miloš Kosec: Pozabljeni sanitarni kordon

7 novembra, 2020
kolumne

Miloš Kosec: Überzamudniška infrastruktura

5 junija, 2020
1 2 … 34
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo