• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Intervju,Umetnost
/
25 oktobra, 2019

Drevesa, mimo katerih se ne vidi gozda

Intervju s Klausom Littmannom, avtorjem projekta For Forest
Max Peintner, Neprenehna privlačnost narave, risba s svinčnikom, 1970/71, ročno pobarvana s strani Klausa Littmanna leta 2018, unikatna grafika iz serije

Vse se je začelo pred skoraj petdesetimi leti, ko je umetnik Max Peintner dokončal eno izmed svojih mnogih odličnih distopičnih risb in jo poimenoval Nenehna privlačnost narave. Dvajset let kasneje je reprodukcijo risbe v neki publikaciji slučajno zagledal Klaus Littmann, takrat mlad švicarski umetnik in kurator. Popolnoma ga je prevzela in zaželel si jo je vtisniti v zavest slehernega človeka, in sicer tako, da bi jo dejansko uresničil. Nenehna privlačnost narave prikazuje velikanski stadion, na tribunah katerega se zbirajo radovedni obiskovalci. Niso si prišli ogledat nogometne tekme. Namesto tega z zanimanjem in osuplostjo opazujejo majcen, a popolnoma izpraven srednjeevropski mešan gozd,  zasajen v sredini arene.

Leta 2019 se je Littmannu končno nasmehnila sreča in priložnost za uresničitev projekta se je pokazala na celovškem stadionu. V času, ko je ta intervju objavljen, gozd stoji, in še do prihajajoče nedelje se moč preleviti v enega izmed zvedavih opazovalcev s Peintnerjeve preroške risbe.

Vendar se v prevodu stvari pogosto izgubijo, in v procesu prenašanja med mediji se pomeni popačijo. Tako je Peintnerjeva duhovita in pronicljiva risba ob prenosu v realnost postala velikanski umetniški spektakel, ki se bolj ukvarja s svojo javno podobo in organizacijo kot z vsebino, ki jo želi prenesti dalje. Projekt fascinira fascinacija nad njim samim. Zdi se, da gre projektu, ki se sicer napaja iz zanimive in razmisleka vredne risbe Maxa Peintnerja, še bolj kot pri risbi le za podobo, za estetsko doživetje. For Forest ne poseže nikamor globlje, tja se moramo odpraviti sami – najbolje na drugo stran, proč od stadiona, po poti skozi gozd.

Klaus Littmann (Littmann Kulturprojekte), foto: Littmann Kulturprojekte

V svojih projektih se veliko ukvarjate z javnim prostorom. To navadno pomeni, da je tudi vaša intervencija javna, da je dostopna vsakomur. Je to eden od razlogov, da se spet in spet vračate v javni prostor? Vas zanima vprašanje dostopnosti umetnosti?

Seveda ima to nekaj opraviti tudi z mojim mentorjem Josephom Beuysom, ki se je prav tako ukvarjal z intervencijami v javni prostor. Vendar so me vedno tudi zanimali fenomeni vsakdanjega življenja in vsakdanje kulture. Javni prostor ponuja širok doseg, dejansko lahko s svojo intervencijo dosežeš vsakogar, ki prostor uporablja, in to me zelo privlači.

Še ena karakteristika mojih projektov je, da so vedno začasni. Drugi umetniki morda delajo za večnost, jaz pa ne. Moje delo je vedno vpeto v čas, v sedanji trenutek. To ga dela idealnega za javni prostor.

Vendar pa je danes lahko umetnost še bolj dostopna, in ima še večji doseg prek digitalnih kanalov. Če bi torej res želeli doseči vsakogar, zakaj intervencije kljub temu morajo biti fizične, zakaj morajo biti predmeti otipljivi?

Online je online, življenje pa je življenje. Resnično je. Ko si ogledujete stvari na spletu, vedno obstaja neka razdalja, prepreka med opazovalcem in umetniškim delom. Ko pa projekt realiziramo, kot smo tega na nogometnem stadionu, pa je te razdalje dosti manj. Gre za drugačne vrste izkušnjo, ki je tudi fizična.

Torej je fizičnost umetnosti za vas pomembna? Instalacija For Forest je zasnovana z risbo Maxa Peintnerja v mislih. V enem nedavnih intervjujev ste dejali, da je cilj projekta, da se ta risba »vžge v zavest ljudi«. Zato se sprašujem, zakaj je, da bi dosegli ta cilj, sama risba ni dovolj? Ta namreč že obstaja. Zakaj jo je potrebno realizirati v treh dimenzijah?

Ta risba je in bo vedno ostala samo risba. Pomembno je poudariti, da je nastala v sedemdesetih, torej je že relativno stara, in takrat je šlo le za špekulacijo. Upodablja fantazijski stadion. Ta stadion ni resničen, ni točno določen. Močno verjemem, da s tem, ko to risbo prenesemo v resničnost, ustvarjamo popolnoma drugačno izkušnjo. Med sprehodom po tribunah si lahko gozd ogledamo z različnih perspektiv, od zgoraj, s strani … Mislim, da to na posamezniku pusti močnejši vtis.

Pogosto gledamo stvari, ne da bi jih zares videli. V današnjem svetu je toliko impulzov, da smo nanje postali imuni. Filtriramo jih. Podzavestno ignoriramo stvari. Če pa vsakdanji objekt vzamemo iz njegovega običajnega konteksta, se nenadoma zavemo, da resnično obstaja, in ga vidimo v drugačni luči. To je princip, ki ga pogosto uporabljam pri svojih konceptih. Iz konteksta vzeta stvar privzame nove pomene in navdihuje razmislek. Kaj mi narava pomeni. Ta projekt bo imel za vsakogar drugačen pomen. Če si predstavljate ljudi, ki sedijo na stadionu in si ogledujejo gozd: za nekatere bo to umetnost, za druge bo imel projekt simbolno ali filozofsko vrednost, spet tretji ga bodo razlagali kot političnega ali okoljevarstvenega. Poleg vsega tega pa je tudi spomenik, obeležje (Mahnmal).

Če se vrneva k vprašanju podobe: če gozd gledamo s stadiona, je še vedno zgolj spektakel. Ne moremo postati njegov del. Le gledamo lahko, ne moremo pa imeti z njim interakcije.

Kako to mislite, da ne moremo imeti interakcije z njim?

No, seveda lahko, vendar na podoben način, kot lahko imamo interakcijo s 3d virtualno podobo ali pa z grafiko na papirju. Prisotni smo le kot opazovalci.

To je zavestna odločitev. Tega projekta nismo hoteli spremeniti v event. Umetnost je postala visoko eventizirana, vse je event, in tega nisem hotel. Umetnost je postala lifestyle, dobrina, in tega ne podpiram. S tem, ko smo obiskovalcem postavili omejitev, smo želeli, da se ti vprašajo: kaj je to, kar tu vidim? Kaj gledam?

Da bi na stvari pogledali z drugega zornega kota, da bi jih razumeli kot to, kar so, in kot to, kar bi lahko bile, mora biti torej med objektom in gledalcem nekakšna ločnica, prepreka?

Ne bi rekel, da je to res na splošno, zagotovo pa je res v tem primeru. Prav tako pa ima to opraviti s spoštovanjem. To je projekt, ki ima mnogo plasti, mnogo vsebine, in naslavlja več različnih tem. Ena od njih je gotovo tudi spoštovanje do narave, spoštovanje do vsakdanjih stvari, ki jih jemljemo za samoumevne.

Klaus Littmann „FOR FOREST - Nenehna privlačnost narave“, Umetniška intervencija 2019, Stadion Wörthersee v Celovcu | Avstrija, foto: UNIMO

Prej ste omenili, da se pogosto vračate k enaki metodi: stvari vzamete iz konteksta in jih postavite na ogled kot izolirane objekte. To bi lahko pravzaprav naredili s čimerkoli. Mislim, da je to odličen način delanja umetnosti, vendar pa je tudi precej preizkušen in že velikokrat viden. Gre za skoraj mehanski način produkcije umetnosti, dobro utečen mehanizem. Zakaj bi torej to počeli spet in spet?

Pa vendar vsakič delam z drugo snovjo! Če bi bil slikar, bi me prav tako lahko vprašali: zakaj spet in spet slikaš? Zakaj znova in znova izbiraš isti medij? Zame je to način, tehnika, s katero lahko najbolje predstavim izbrano vsebino, in s katero lahko tudi provociram.

Občasno delam v drugih tehnikah. Vendar pa je v veliki meri prav to moj material, prav kot barva ali glina: vsakdanji objekti, ki so postavljeni v nenavadne situacije in medsebojne odnose, in s katerimi lahko povem, kar želim.

Kakšen je torej vaš delovni proces? Kako se odločite, kateri objekti so vredni izpostavljanja, tega, da jih »vzamete iz konteksta«?

No, v primeru For Forest je vse skupaj malce drugače, saj sem na tem projektu delal in ga želi realizirati že zadnjih 30 let. Vse skupaj je bilo naključje: videl sem risbo Maxa Peintnerja v neki publikaciji in nemudoma sta me fascinirala tako motiv kot naslov, Nenehna privlačnost narave. Prav tako me je fasciniralo dejstvo, da je Max Peintner že v 70. letih slutil, da bi lahko kdaj prišlo tako daleč, da je imel vizijo sveta, v katerem je treba gozd ščititi in razkazovati na stadionu, podobno kot počnemo z živalmi v živalskem vrtu. Trideset let sem torej iskal stadion in ga končno našel v Celovcu, kjer je bil stadion prazen dovolj dolgo, da smo na njem lahko posadili drevesa.

Kako pa izbiram teme, je vsakič drugačna zgodba. Za svoj naslednji projekt sem imel popolnoma drugačne načrte, potem pa se je pokazala priložnost za For Forest, ki je zame spremenil stvari. Veliko sem premišljeval o človeškem odnosu do narave, in se zdaj želim v to bolj poglobiti. Naslednja tema, ki se je bom lotil, je voda.

Klaus Littmann „FOR FOREST - Nenehna privlačnost narave“, Umetniška intervencija 2019, Stadion Wörthersee v Celovcu | Avstrija, foto: Gerhard Maurer

To je pravzaprav vprašanje, ki sem vam ga tudi želela zastaviti: zakaj zdaj? Ste res iskali stadion kar tri desetletja? Ali pa je zdaj iz kakšnega razloga še posebno dober čas za uresničitev tega projekta? Zakaj ne deset let prej ali kasneje?

Ta projekt sem poskusil realizirati v mnogo državah: v Franciji, Švici, Nemčiji, vendar nikdar nisem imel veliko uspeha. Dejstvo, da je gozd zdaj v Celovcu, je popolno naključje. Nekdo mi je povedal, da obstaja stadion, ki ni popolnoma izkoriščen. Če smo iskreni: če je nek nogometni klub zelo dober, je v tem udeleženo toliko denarja, da bi takšen projekt, kot je naš, ne mogel za toliko časa napolniti stadiona. A na nek način je to naključje kot usoda – čas je popoln za to, da se je projekt uresničil. Navadno sem s svojimi projekti deset let prezgoden. Ta pa se je uresničil v popolnem trenutku. Če bi ta projekt izvedli pred desetimi leti, se ljudi verjetno ne bi tako dotaknil kot danes. Zdaj pa, ko se mladi ljudje udeležujejo akcij kot je Friday for Future, mislim, da bo imel projekt velik učinek.

Klaus Littmann, foto: Emmanuel Fradin

Ko sem se z avtobusom peljala na ta intervju, sem ravno razmišljala o Greti Thunberg in tem, da se z jadrnico odpravlja v New York. To je precej čistunska poteza, ampak javnosti sporoča tudi nekaj o močni integriteti. Ste vi skrbno izbrali partnerje za ta projekt? Ste to, kar želite s projektom povedati, poskušali izraziti na vseh nivojih organizacije?

To pri svojih projektih vedno počnem, in ta ni nikakršna izjema. Vedno razmišljam, kdo bi bil idealen partner za uresničitev projekta. Zame je zelo pomembno, da so projekti zaupanja vredni. Če bi pri projektu sodeloval na primer z Red Bullom, ta ne bi bil več zaupanja vreden. V svojih projektih poskušam izraziti to, v kar verjamem in česar se tudi držim v svojem vsakdanjem življenju. In to ni vedno lahko.

Morda je to nekoliko neumno vprašanje, pa vendar: torej verjamete, da je vredno? Da so vse surovine, vsa energija, ki ste jih vložili v ta projekt, da je vse to vredno žrtvovati za statement, ki ga boste naredili? Da bo ta vpliv tako močen, da bo vredno?

Seveda je treba vedno pretehtati, ali je projekt vreden izvajanja, in iskati zlato sredino. Koliko vlagamo za kakšen učinek? Kaj se mi zdi bolj pomembno? Seveda lahko, če ste zelo strogi, tudi v tem projekt najdete nedoslednosti. Projekt ima zelo velik vložek za en sam statement. Vendar je včasih treba poseči po ekstremnih dejanjih, da bi bili slišani, da bi omogočili tej risbi, da zakroži po svetu.

Po drugi strani pa je vsakič, ko kdo dela projekt v javnem prostoru, postavljen pod drobnogled te iste javnosti. Kar je tudi prav! Vendar mora biti kot umetnik pripravljen odgovoriti na nekaj težkih vprašanj. Prej mora temeljito premisliti, kakšne so slabosti projekta, zaradi katerih bi ga lahko drugi kritizirali. V našem primeru bi bilo to takrat, ko vam ne bi znal odgovoriti na vprašanje, kaj se bo z drevesi zgodilo, ko se projekt zaključi. Vendar bodo ta posajena na drugo, stalno lokacijo in bodo še naprej rasla. Zato je CO2 bilanca projekta v vsakem primeru pozitivna.

Pogovarjala se je: Ajda Bračič

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiViljem Leban: Zakaj (že) potrebujemo NUK 2?
NaslednjiMiloš Kosec: Plečnikova Ljubljana, ki je niNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaUmetnost

Cyanometer

1 junija, 2017
KulturaUmetnost

Jasmina Cibic: Trojanski konj kulture

30 decembra, 2021
IntervjuOsebnosti

Barbara Čeferin: So ljudje, ki še vedno veliko raje izbirajo tiskane formate

5 novembra, 2019
GozdIntervju

Andrej Samsa, gozdar: Ljudje vedno bolj cenijo drevesa

6 septembra, 2022
Ah, art!Umetnost

Hana Ostan Ožbolt – Ah Art! #1: Obrazi Roga

11 februarja, 2021
Umetnost

Billie Belo: Torta za nobeno priložnost

24 januarja, 2022
ArhitekturaIntervju

Preprosto prepričana hiša

8 aprila, 2020
KulturaUmetnost

3. bienale industrijske umetnosti: Socialno-romantična utopija

24 novembra, 2020
1 2 … 22

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo