Advertisement
LAMO  3biro   most Mali Graben Ljubljana maj2016
41m dolg most iz lesa

V ljubljanskem studiu 3biro so zasnovali eno najdaljših brvi iz lepljenega lesa v Evropi, imenovano MGR.

Oblika brvi, ki povezuje oba bregova Malega Grabna, je določena z oceno lokacije ter s skrbnim predvidevanjem možnosti uporabe. Vzdolžno razgiban most namreč na relativno enostaven način razrešuje problematiko dostopnosti in prehodnosti območja: prilagojen je uporabi tako pešcev kot kolesarjev, saj je dostopen z obeh nivojev terena. Osrednji del je rahlo privzignjen, da se izogne stoletnim vodam in omogoča neoviran prehod sprehajalcem tudi po obstoječi pešpoti ob potoku Veliki Graben. Prečni prerez pa je zasnovan tako, da je dovolj prostoren tudi za srečevanje mimoidočih.

LAMO 3biro most Mali Graben Ljubljana maj2016

LAMO 3biro most Mali Graben Ljubljana maj2016

Biro je na južnem delu Ljubljane zasnoval že tri brvi, vse tri v lesu, a vsako drugačno. Izpovednost in skoraj ornamentalnost njihovih (sicer preprostih) konstrukcijskih rešitev je v svoji izčiščenosti blizu poezije. Tehnična in oblikovna rešitev prideta, kot za Outsider pove arhitekt Blaž Rupar, z roko v roki: »Tega se ne da ločiti. Vedno to rešujemo istočasno. Oblika izraža konstrukcijo, konstrukcija obliko. Najraje imamo, če se ne da ničesar odvzeti oziroma ničesar dodati.«

Konstrukcijo četrte reinterpretacije lesene brvi določata dva lesena lepljena nosilca, ki sta med seboj povezana z jeklenimi jarmi. Slednji služijo tudi kot podkonstrukcija za pohodno površino, ki je iz macesnovega lesa.

LAMO 3biro most Mali Graben Ljubljana maj2016

Nosilca so oblikovali in zlepili v tovarni in kljub njuni dolžini (41m) so ju prepeljali iz tovarne na gradbišče brez nalaganja na priklopnik.

LAMO 3biro most Mali Graben Ljubljana maj2016

Poleg izčiščene konstrukcije k oblikovni podobi prispevajo zgolj elegantne tehnične rešitve, ki so se pojavile zaradi velikega razpona (41 m) in s tem povezanih zahtev po trajnosti konstrukcije: »V tem primeru je h končni podobi prispevala lesena koža, ki pa ima funkcijo zaščite konstrukcije pred vlago in soncem.« Premišljeno je izvedeno tudi potrebno odvajanje padavinskih voda.

Montaža mostu je bila izjemno dobro dokumentirana in s širšo javnostjo deljena preko socialnih omrežij biroja. Spremljali smo lahko izdelavo in transport nosilcev, predpripravo lokacije, nameščanje nosilcev s pomočjo žerjava ter tudi končno površinsko obdelavo. Navdušenje in pozitivne besede, ki so spremljale dokumentiran proces, pričajo, da tak podvig v našem prostoru ni običajna praksa. Kljub logistično zahtevnemu procesu pa v biroju povedo: »Izvedba je bila domiselno poenostavljena do skrajnosti. K temu je veliko prispeval lesarski mojster.«

In kaj sledi?

»Naslednji korak bo izvedba lesenega mostu za cestni promet. V biroju pa pravkar pripravljamo dokumentacijo za leseni bencinski servis.«

Drzno, poetično, preprosto.

delo_prevoz__

mgr_prerez

mgr_tloris

 

objekt: most Mali graben

lokacija: predmestje Ljubljane
konstrukcija: leseni lepljeni nosilci
leto projekta: 2015
leto izvedbe: 2016
zasnova3biro
tehnologija izvedbe: Miran Lamovšek
izvajalec: Lamo d.o.o.
projekt: Konstat biro d.o.o.
odgovorni projektant: Edvard Štok u.d.i.g.
 

Pripravila: Alja Košir
Foto: Miran Kambič, arhiv 3.Biro

 

Living with water

Mailchimp brez napisa

Dobrodošli na spletnem portalu

Vsebine spletne strani so drugačne od vsebin v reviji! Z naročnino omogočite nastajanje visokokakovostne vsebine o kulturi, arhitekturi in ljudeh.