• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Umetnost
/
24 julija, 2020

Galerija Božidar Jakac: Poskus soustvarjanja kulturnega koda naroda

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Galerija Božidar Jakac je specializirana muzejska institucija, ki deluje v Kostanjevici na Krki. Začetki njihove dejavnosti segajo v sedemdeseta leta prejšnjega stoletja, po površini razstavnih prostorov, razstavljenem gradivu in velikosti fonda pa je ena največjih slovenskih galerij. O njihovi vlogi v lokalnem in narodnem kontekstu smo se pogovarjali z direktorjem galerije, Goranom Milovanovićem.

Goran Milovanović, foto: Maruša Lapuh

V čem je prednost vaše decentralizirane pozicije v Sloveniji? Kako vaša lokacija vpliva na vaše delovanje?
Galerija Božidar Jakac je specializirani muzej za likovno umetnost pokrajinskega tipa, katerega delovanje temelji na dejavnostih, ki jih je Lado Smrekar v petdesetih in šestdesetih letih prejšnjega stoletja vpeljeval v majhno mestece na jugovzhodu Slovenije. V začetku so bile to predvsem gledališko-literarne dejavnosti, ki so z vzpostavitvijo Dolenjskega kulturnega festivala hitro posegle tudi v področje likovnega. Izhodišče je bila postavitev likovne zbirke v tukajšnjo osnovno šolo ter vzpostavitev razstavišča Lamutov likovni salon na otoku. Usmeritev k profesionalizaciji ustanove je prinesel Mednarodni simpozij kiparjev Forma Viva, ki se je od leta 1961 odvijal okrog nekdanjega cistercijanskega samostana, takrat v intenzivni fazi prenove, ter kasneje donacije del slovenskih umetnikov, začenši z Božidarjem Jakcem, ki so opredelile okvir avtorjev, ki izhajajo zlasti iz ekspresionistične usmeritve. Tako GBJ danes sodi med največje slovenske muzeje, saj vsi razstavni prostori obsegajo kar 4.465 m2 in v tem kontekstu seveda močno presegajo lokalni pomen. Gre torej za izrazito urban koncept muzeja, ki pa je umeščen v ruralno okolje, kjer kultiviranje parkovnih površin in umeščanje monumentalnih vsebin vpeljeta obiskovalce onkraj te linije.

Matjaž Geder, Na krilih, Lamutov likovni salon GBJ 2019, foto Maruša Lapuh

 

Obrazi ekspresionizma_odtisi duha,novi razstavni prostori GBJ 2018, foto_Tomaž Grdin

Kakšna je vloga umetniške galerije danes? Kaj mora, poleg predstavljanja in zastopanja umetnikov in projektov, še početi v svoji – materialni, družbeni, kulturni itd. – okolici?
Vloga sedmih galerij, ki imajo status specializirane muzejske institucije (Obalne galerije Piran, Pilonova galerija, Mednarodni grafični likovni center, Koroška galerija likovnih umetnikov, Umetnostna galerija Maribor, Galerija Murska Sobota in Galerija Božidar Jakac), je nekoliko drugačna od drugih galerij, saj njihovo poslanstvo temelji na ohranjanju kulturne dediščine. Zaradi tega se ob delu z zbirkami osredotočamo predvsem na predstavljanje sodobne likovne produkcije in projektov, ki jih pripravljamo v tesnem sodelovanju z avtorji, ne opravljamo pa funkcije klasičnega zastopanja umetnikov. Naše delo je skozi pedagoške procese bolj usmerjeno v delo z obiskovalci, v popularizacijo likovne umetnosti in s tem v poskus soustvarjanja družbeno kulturnega koda naroda.

Armando Marrocco, Biti je biti, Lapidarij GBJ 2020, foto Tomaž Grdin

Na podlagi katerih kriterijev izbirate projekte, ki jih boste razstavljali? Kako financirate svoje delovanje?
Ker ima Galerija Božidar Jakac poleg desetih ločenih stalnih zbirk še štiri različne prostore, v katerih se odvija program tekočih razstav, se tudi kriteriji za izbor močno razlikujejo. Naše največje razstavišče v zahodnem traktu namenjamo večjim (praviloma mednarodnim) muzejskim projektom kot je bila razstava Obrazi ekspresionizma / odtisi duha oziroma retrospektivnim ali preglednim razstavam uveljavljenih slovenskih avtorjev. Specifičen in dodobra prepoznaven je tudi monumentalen razstavni prostor nekdanje samostanske cerkve, kjer praviloma gostimo projekte že uveljavljenih umetnikov, narejenih ciljno za ta prostor. Podobno je s serijo manjših prostorov, ki jih združujemo kot razstavišče Lapidarij, kjer pogosto dajemo možnost mladim umetnikom, Lamutov likovni salon pa je še eno dokaj klasično manjše razstavišče, kjer prav tako dajemo prednost mlajšim avtorjem iz naše regije. Umetnike bodisi povabimo, da izdelajo idejni koncept projekta za posamezno razstavišče, ali pa nas kontaktirajo sami in pripravijo koncept, program pa potem oblikuje najprej kolegij kustosov in nazadnje še strokovna komisija galerije. Program se financira na podlagi poziva pooblaščenim muzejem Ministrstva za kulturo, občin Krško in Kostanjevica na Krki kot ustanoviteljic javnega zavoda, naših dolgoletnih sponzorjev, kjer je potrebno izpostaviti vlogo Krke d.d. kot generalne pokroviteljice, nekaj pa primaknemo tudi lastnih sredstev.

Patra Varl, Near Light_nekdanja samostanska cerkev GBJ 2018, Jaka Babnik

 

Svetlana Jakimovska Rodić_Made in Forest, Lapidarij GBJ 2019_foto Maruša Lapuh

Vaš razstavni prostor je zelo specifičen – kako postavitve razstav komunicirajo z njim?
Zelo specifični razstavišči sta Lapidarij in nekdanja samostanska cerkev, za oba stremimo k temu, da umetniki pripravijo projekt za sam prostor. Izjemno pomembno pri obeh, še posebej pa pri nekdanji samostanski cerkvi je, da umetnik ustvari uravnotežen dialog z arhitekturo prostora. To pa je izjemno težko, saj so v prostor umeščeni elementi iz različnih zgodovinskih obdobij. Bistveno težjo nalogo imajo pri tem slikarji, kajti kiparji lahko s svojimi objekti vstopijo v prostor. Praviloma je uspeh zagotovljen takrat, ko projekt kot celota deluje kot umetnina.

Dušan Tršar_Retrospektiva_novi razstavni prostori GBJ 2017_foto Maruša Lapuh

 

Galerija Božidar Jakac, Pletrska zbirka, foto Marja Gazvoda

Kako bi ocenili trenutne razmere v slovenski vizualni umetnosti, predvsem s stališča razstavne, kuratorske, kritiške infrastrukture?
Razmere v Sloveniji so precej specifične, pogojuje pa jih predvsem naša majhnost. Imamo izjemno živo in kreativno sceno umetnikov in teoretikov ter mednarodno primerljivo produkcijo, ki pa ima za razliko od kolegov v mednarodnem prostoru bistveno bolj otežen dostop do gledalca. V največji meri lahko razlog iščemo v majhnosti trga, ki nima osnovnih postulatov, ki bi omogočile ekonomsko bazo za razvoj panoge. Tudi zato ta specifika, da igramo pomembno vlogo pri tem omenjene muzejske institucije, katerih osnovno poslanstvo temelji na varovanju kulturne dediščine, a se moramo zaradi nedorečenosti pri tem kot mnogi izjemno kvalitetni subjekti s področja nevladnih organizacij pogosto posluževati raznih gverilskih postopkov, da pridemo do želenih rezultatov. Neoptimalni produkcijski pogoji pa so toliko bolj očitni pri mednarodnem sodelovanju, ko težko pariramo sorodnim institucijam iz širše regije, da o uveljavljenih centrih niti ne govorimo.

Tomislav Buntak, Potovanje junaštva_nekdanja samostanska cerkev GBJ 2013_ foto Mio Vesović

 

Tina Mohorović, Prestopanja, Lamutov likovni salon GBJ 2020_foto Maruša Lapuh

Kaj pripravljate v 2020? Kakšna je dolgoročna usmeritev galerije?
Kljub nenavadnim okoliščinam nam je program za prvo polovico leta 2020 uspelo v celoti realizirati. V kontekstu predstavitve mlajših umetnikov iz regije smo skupaj z Galerijo Velenje predstavili delo Tine Mohorović, ki prihaja iz bližnjega Novega mesta, v prostorih Lapidarija gostimo uveljavljenega umetnika starejše generacije Armanda Marocca iz Milana, čigar izraz temelji na postulatih naših stalnih zbirk. V nekdanji samostanski cerkvi v sedaj že tradicionalno dobrem sodelovanju z Muzejem sodobne umetnosti RS iz Banjaluke gostimo slikarja Slobodana Vidovića, v zahodnem traktu pa gostimo veliko razstavo Galerije Murska Sobota z naslovom Osamljenosti.  Čez poletje bomo v Lamutovem likovnem salonu postavili večji del razstavnega projekta Prenavljamo!, ki je nastal v produkciji Muzeja za arhitekturo in oblikovanje iz Ljubljane, ki je v kontekstu bogate stavbne dediščine v Kostanjevici na Krki in potrebe po prenovi izjemno aktualna. V jesenskem delu bomo pripravili pregledno razstavo Silvana Omerzuja, v nekdanji samostanski cerkvi bomo gostili v Münchnu živečega slovenskega slikarja Mitjo Konića. V Lapidariju bo zaživel skupinski projekt Nova doba, kjer bodo sodelovali kolektiv PLATEAURESIDUE, Maja Smrekar, Robertina Šebjanič in Tanja Vujinović, s katerim bomo naslednje leto gostovali v Muzeju sodobne umetnosti v Zagrebu. Ob koncu leta pa bomo v sodelovanju s Fakulteto za arhitekturo predstavili izjemen likovni projekt mlade diplomantke Ane Skobe. Tovrstni preplet muzejske in sodobne produkcije, mladih in uveljavljenih umetnikov bo smernica galerije tudi v naprej, kjer bomo poskušali narediti še korak naprej v mednarodno vpetost.

 

Pripravila: Ajda Bračič

Podprite Outsider z naročilom!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiDimitrij Mlekuž Vrhovnik: Beton
NaslednjiAKSL arhitekti: Hiša ŽNext
Povezani članki
Loading...
GalerijeKulturaOblikovanjeUmetnost

KIBLA PORTAL, prostor za umetnost, kulturo, tehnologijo in izobraževanje

28 marca, 2022
ArhitekturaŠtevilkeUmetnostWorld

BAGFOOT V LJUBLJANI

6 julija, 2016
GalerijeUmetnost

7:069: Študentska pop-up galerija

24 avgusta, 2020
ArhitekturaIntervjuUmetnost

Roman Bezjak: Grdo, grše, najlepše

28 oktobra, 2021
ArhitekturaUmetnost

USPEH SLOVENSKIH ARHITEKTOV NA NATEČAJU BABYN YAR V KIJEVU

12 junija, 2016
GalerijeUmetnost

Galerija Alkatraz: Demokratičnost in raznolikost ne le kot ideji, temveč kot načeli delovanja

21 februarja, 2020
Umetnost

Billie Belo: Torta za nobeno priložnost

24 januarja, 2022
ArhitekturaUmetnost

Lela Angela Mršek Bajda: Ambient in umetniška dela

16 novembra, 2020
1 2 … 11
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo