• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Intervju
/
10 januarja, 2022

Grega Milčinski, Sinergise: Planet Zemlja v živo

Psihedelična iluzija ameriškega pisatelja Stewarta Branda pod vplivom LSD, s katero je dobil uvid, da bi podoba zemeljske ukrivljenosti, vidna iz vesolja, popolnoma spremenila odnos zemljanov do lastnega planeta, je bila povod za njegovo kampanjo z vprašanjem Why haven't we seen a photograph of the whole Earth yet? Kampanja je dosegla Nasine uslužbence in 7. decembra 1972 je nastal prvi posnetek našega planeta, ki ga je posnela ekipa misije Apollo 17 z razdalje 29.000 kilometrov. Slika ima naslov The Blue Marble. 

Od takrat se je zgodilo marsikaj. Na primer sateliti, ki stalno krožijo okoli Zemlje, vsakih nekaj dni v celoti posnamejo zemeljsko površje, in to v več svetlobnih spektrih, z radarskim zajemom in vsemi drugimi zaznavami, ki jih omogočajo aktualne tehnologije. Po drugi strani pa so človeške aktivnosti na Zemlji v tem času dosegle takšen obseg, da vedno bolj vplivajo na planet, kar se odraža v globalnem segrevanju, vremenskih ekstremih in spremembah pri vegetaciji in živih bitjih kot posledice teh sprememb.

Stewart Brand je verjel, da bo podoba Zemlje vzbudila povezanost in zavedanje zemljanov o skupni usodi na našem planetu, o čemer je tudi pisal v svojem znamenitem delu Whole Earth Catalog. A žal fotografija ni imela takšnega vpliva.

Nekaj desetletij za tem je slovensko podjetje, ki ga je ustanovila skupina mladih fizikov, razvilo kontrolni sistem, namenjen velikim pospeševalnikom delcev, ki obdeluje velike baze podatkov. Izkazalo se je, da je orodje uporabno tudi na drugih področjih, predvsem za obdelavo obsežnih geoprostorskih baz podatkov GIS (geografski informacijski sistem). Fizik Grega Milčinski, ki je pri projektu sodeloval, je zaradi vse večjega obsega povpraševanja po obdelavi podatkov GIS ustanovil spin-off podjetje Sinergise. Podjetje od ustanovitve doživlja veliko rast na globalnem trgu in ima trenutno pol milijarde zahtevkov mesečno. 

Če je Nasina ekipa leta 1972 naredila prvi posnetek Zemlje, na katerem se vidi statična podoba Zemlje, nam orodje podjetja Sinergise, ki se imenuje Sentinel Hub, ponuja pogled na naš planet iz vesolja skoraj v živo. Planet ni statičen, planet se stalno spreminja in diha. 

Grega Milčinski, kako se je začelo, kdaj in kako je prišlo do preboja?

Začetki te zgodbe so na Fakulteti za matematiko in fiziko ter inštitutu čez cesto, v katerem je skupina študentov pod okriljem Marka Pleška verjela, da lahko naredimo kontrolni sistem za pospeševalnike delcev. In smo ga. Nato smo ustanovili podjetje Cosylab, v katerem pa se je vedno večji del dejavnosti ukvarjal z obdelavo podatkov GIS. Najprej smo razmišljali, da »saj je enako kot pospeševalniki delcev, podatki so podatki,« a ko se je že tretjina podjetja ukvarjala s tem, smo ustanovili spin-off podjetje Sinergise, ker »vseeno ni čisto enako«. Trg in posel sta tako drugačna, da ne moreš vsak dan delovati skupaj. 

Preboj se je začel, ko smo za ministrstvo v Gani hoteli urediti dostop do satelitskih podatkov Sentinel in ugotovili, da je podatkov ogromno, da so dobre kakovosti, da pa je praktično nemogoče delati z njimi, zato jih tudi (skoraj) nihče ne uporablja. Ponovno je bila poglavitna skupina posameznikov, ki je verjela, da bi to znala narediti boljše. In nam je dejansko uspelo. Leta 2015 smo se najprej dogovorili z Amazonom, da lahko pri njih (brezplačno) hranimo podatke (za skupno dobro), potem pa postavili sistem, ki je vsakomur omogočal nadvse enostaven, hiter dostop do podatkov, ne da bi se obremenjeval z malenkostmi, kot je to, da je za vsako poizvedbo treba med 50 PB (petabytov, za primerjavo: to je 2000 let glasbe, predvajane na formatu mp3) najti ravno tiste, ki so pomembni. Produktu smo nadeli ime Sentinel Hub, naredili spletno stran za nakup in zdaj smo tu, ko naš servis obdela pol milijarde zahtevkov mesečno. 

 

Kako ste dobili naročilo iz Nigerije?

Najprej smo naredili prvi kontrolni sistem GIS za Ministrstvo za kmetijstvo. Potem smo podoben sistem naredili za Hrvaško. To je zelo nišni sistem. Nekega dne pa sem dobil e-pošto iz Nigerije, da bi radi sodelovali z nami. Najprej sem pomislil, da gre za spletno prevaro, ampak sem vseeno odgovoril, da lahko, če mi plačajo pot in spanje, pridem. Dejansko so plačali in odpotoval sem v Lagos. Afrika je v kmetijstvu zelo močna. 

Kako, da je sistem kontrole podatkov GIS v prvi vrsti zanimiv prav za kmetijstvo? 

Kontrola kmetijskih površin se v EU izvaja že nekaj desetletij, ker se približno 40 % evropskega proračuna razdeli med kmete. Do nedavnega so postopki sloneli na ročni obdelavi posnetkov iz zraka ter obiskih na terenu, kar je dolgotrajen, drag proces in omogoča kontrolo zgolj majhnega vzorca. Evropski projekt Kopernicus s sateliti Sentinel pa je zadevo postavil na glavo, saj je bilo kar naenkrat mogoče za vsak del površin pridobiti satelitske posnetke vsakih nekaj dni. V kombinaciji z metodami strojnega učenja in daljinskega zaznavanja so se odprla vrata za sprotno spremljanje, ki ga uporabljajo tako administracija (kontrola subvencij) kot tudi sami kmetovalci, in sicer za spremljanje stanja svojih površin, optimizacijo gnojilnih načrtov ter samo planiranje posevkov. To se dogaja dobesedno »danes«, zato je vpliv še daleč od tistega, ki bi lahko bil. Vseeno pa so učinki že vidni – bolj gospodarno kmetovanje in manjši vpliv na ekosistem. 

Vaša orodja pa niso uporabna le za kontrolo rabe kmetijskih zemljišč. Kakšne podatke lahko zajamemo s sateliti o poseljenih območjih?

Morda je najprej na mestu opomba, da so satelitski podatki, tudi tisti najbolj natančni, še vedno tako grobi, da ne omogočajo niti najmanjšega posega v zasebnost. Slika, ki jo prikazujejo različni akcijski filmi, je močno popačena. S podatki Sentinelov se da na primer prepoznati večje objekte – industrijske hale, individualna hiša je že skoraj zunaj dosega. Komercialni sateliti prepoznajo objekte velikosti avtomobila, ne pa tudi npr. njegovega modela. 

Vseeno so podatki nadvse uporabni. Lahko spremljamo gradnjo novih objektov in jih primerjamo s prostorskimi evidencami, da identificiramo črne gradnje. Ali pa spremembo namembnosti površin, ceste, gostoto zasedenosti parkirišč (podatki mobilnih telefonov so za ta namen natančnejši). Vse to na nivoju celotne države ali celo celotne regije, dokaj poceni. 

Kakšne raziskave vse potekajo na podlagi podatkov, ki jih zajemajo sateliti?

Večina raziskav je usmerjena v spremljanje učinkov klimatskih sprememb na naše površje in obratno, katere spremembe na površju povzročajo hitrejše segrevanje, npr. izsekavanje gozdov, gozdni požari, ledeniki, ledene gore, pa tudi urbanizacija in biodiverziteta. V obdobju covida-19 je Evropska vesoljska agencija uspešno demonstrirala uporabo satelitskih podatkov za spremljanje makroučinkov, npr. zmanjšanje emisij zaradi prometa in spremembe v verigi pridelovanja hrane.

To področje se je šele začelo dobro razvijati, tako da je verjetno še veliko neraziskanega.

Primer raziskave je analiza pokrivnosti (land cover) mestnih površin v povezavi s temperaturami v mestu (zelene površine in voda zmanjšujejo temperaturo, beton pa jo povišuje), kar omogoča načrtovanje potrebnih posegov, npr. dodajanje elementov, kot so fontane in parki. Raziskovalci tudi spremljajo rast urbanih površin na celotnem planetu.

Kako pa bi lahko rezultate teh raziskav uporabili za ukrepe, ki bi zmanjšali vpliv človeštva na podnebne spremembe?

Ker so podatki na razpolago javnosti, lahko predstavljajo pritisk na korporacije. Veliko je podjetij, ki zase trdijo, da so zelena. A s podatki, ki jih lahko spremljamo s sateliti, lahko to dejansko preverjamo. Lahko preverjamo, kakšen vpliv na svet ima en kozarec Nutelle. Do zdaj je bil problem, da je bilo treba vložiti veliko truda, da bi do takšnih podatkov prišli. Naš namen je, da je tega truda čim manj, da lahko vsakdo spremlja površje Zemlje in uporablja različne podatke, ki jih sateliti zajemajo. Danes je veliko greenwashinga, z resničnimi podatki pa lahko dosežemo realne premike. Časa ni več veliko. 

Zakaj ste se odločili, da bo sedež podjetja v Sloveniji? Kakšne prednosti in slabosti to prinaša?

To je nekako prišlo naravno, saj smo vsi ustanovitelji od tu. Sinergise tudi nima nobenih zunanjih investitorjev, vse je bilo financirano od znotraj (bootstrapped), tako da ni bilo potrebe, da bi prestavljali sedež drugam.

Večkrat ste v intervjujih in na nastopih omenili, da je problem pridobiti kadre. Kje je razlog? S katerih fakultet prihajajo vaši sodelavci? Kakšna znanja si želite pri mladih sodelavcih in katere lastnosti?

Da, to je res problem. Večina naših zaposlenih se ukvarja z razvojem programske opreme, analizo podatkov in strojnim učenjem. Prihajajo z naravoslovnih fakultet – fizika, matematika, informatika, geodezija in geografija. Naše področje je tako specifično, da se niti ne trudimo iskati ljudi s posebnimi znanji – programiranje, statistika, predvsem pa samoiniciativnost ter splošni intelekt so lastnosti, ki jih iščemo.

Največji razlog je verjetno preprosto to, da večina potencialnih kandidatov sploh ne ve za nas, ne ve, da delamo tako zanimive aplikacije, da lahko s sodelovanjem v podjetju Sinergise aktivno prispevajo k zmanjševanju učinkov globalnega segrevanja in posledic, povezanih s tem.

Je konkurenca težka in kako lahko slovensko podjetje enakovredno tekmuje s tistimi iz silicijeve doline, kjer je največja koncentracija kapitala v IT?

Na samem poslovnem področju v bistvu nimamo konkurence. Google ima do neke mere podobno storitev, Google Earth Engine, ampak je namenjena drugi skupini uporabnikov. Na tem svojem področju smo bili prvi in nam je uspelo to prednost obdržati do danes. Manjši dostop do kapitala nas prisili v poslovni model, ki zagotavlja pozitiven denarni tok, zato verjetno rastemo počasneje, se pa lahko sami odločamo o svoji prihodnosti, brez pritiska investitorjev.  

Kako bi komentirali slovensko znanstveno okolje in kje so možnosti za izboljšave? Kaj je najbolj kritično?

Veliko premalo je povezovanja med industrijo in znanostjo ter mešanja kadrov. Živimo skorajda vsak v svojem svetu, kar je škoda, saj je znanja veliko.

Pogovarjal se je: Matevž Granda

Foto: Sinergise

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiArhitekti Počivašek Petranovič: Stanovanje Ob bregu
NaslednjiRezultati natečaja: Urbana skulpturaNext
Povezani članki
Loading...
IntervjuOsebnosti

Gillo Dorfles (1910 – 2018): SLAB OKUS MORA BITI AVTORSKI

2 marca, 2018
arhitektkeIntervju

Intervju: Jana Jocif – PORTRETI STOLETIJ

5 aprila, 2022
IntervjuOsebnostiZnanost

Gašper Tkačik: Znanost v času lažnih novic

14 maja, 2017
FotografijaIntervju

Klemen Ilovar: Fotografija ni medij, ki prikazuje realnost, ampak jo vedno le interpretira

21 julija, 2022
ArhitekturaIntervjuTrgovina

Stolžek: The Woodieful Chair

27 oktobra, 2017
ArhitekturaIntervjuOsebnosti

Ivan Juretić: Kaj bi z milijonom, če pa lahko letim

17 decembra, 2019
ArhitekturaIntervju

Preprosto prepričana hiša

8 aprila, 2020
IntervjuOsebnostiTrgovina

Eva Mlinar: ilustratorka in oblikovalka vizualnih komunikacij

11 junija, 2018
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo