Le Corbusierova izjava, da je hiša stroj za bivanje, lahko za naslov najpogosteje slišane arhitekturne puhlice tekmuje le še z Miesovim izrekom »manj je več«. Obe sta v svoji dolgi (in nikakor že končani) zgodovini proizvedli več nesporazumov kot pa razmislekov. Kaj pa lahko rečemo, če je hiša zasnovana kot stroj za stroj? Pred arhitektom se naenkrat odpre širno polje načrtovanja, ki ni več vezano na človeško telo in njegove mere, ampak na popolnoma druge, tehnološke razmisleke. »Spalnica« za težko motorno drezino je namesto standardiziranega inženirskega objekta z razmislekom in posluhom avtorja postala prava mala umetnina – in to ne kljub svojemu infrastrukturnemu namenu, ampak ravno zaradi njega. Poltransparentni volumen, ki svojo pojavnost črpa iz metruma in materiala železniške infrastrukture, izkazuje oblikovno doslednost, ki nam dokazuje, da arhitektura ni nekakšna estetska nadgradnja funkcije, ampak kvečjemu dosledno izpeljana artikulacija danih zahtev. Tako kot lahko dobra hiša ohrani svojo integriteto tudi, ko arhitekturni fotograf opravi svoje delo in se v njenem interierju naselijo ljudje skupaj z vsemi svojimi spominki, oblačili, šaro in osebnimi zgodbami, tudi hiša za vlak ni videti nič slabše, ko ob koncu delovnega dne pozdravi svojega uporabnika, težak tirni stroj, ki pripelje skozi vhodni portal.
Hiša, ki ni zasnovana kot stroj za bivanje, ampak kot stroj za stroj.
Ime projekta: hiša za vlak / garaža za težko motorno drezino
Avtor projekta: Damjan Bradač u.d.i.a
Investitor: Slovenske Železnice
Fotograf: Damjan Bradač
Lokacija: Murska Sobota
Leto načrtovanja: 2010
Leto izvedbe: 2015
Površina: 132 m2
Projektanti:
– Gradbene konstrukcije: Elea iC d.o.o.
– Elektro instalacije: Elita d.o.o
– Strojne napeljave: Nom biro d.o.o
Izvajalci:
Glavni izvajalec gradbeno obrtniških del: ŽGP d.d. Ljubljana
Besedilo Miloš Kosec, objavljeno v Outsider #09