• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Intervju,Oblikovanje
/
16 februarja, 2021

Intervju: Studio JNŽ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Janža Dolinšek je mlada oblikovalka keramike, ki se je pod znamko JNŽ uveljavila z glinenimi izdelki za dom. »Čeprav me večina prepoznava kot oblikovalko, se sama ne identificiram zgolj s to oznako. V delu mi je zelo ljub kreativni proces in rada razvijam nove zgodbe, jih načrtujem in izvedem. Svoboda, ki omogoča delo zunaj enega področja, je zame zelo pomembna,« pravi Janža.

Tvoje akademsko izhodišče leži v grafičnem oblikovanju. Kakšna je bila pot do gline?

V srednji šoli kot aktivna športnica nisem imela resnega stika z oblikovanjem in risanjem, čeprav sem oboje rada počela. Vpisala sem se na študij vizualnih komunikacij na Fakulteti za dizajn, kjer sem se osredotočala predvsem na grafično oblikovanje, v njem pa se nikoli nisem počutila suverene, saj gre za precej netaktilno dejavnost – izdelki so redko zapustili okvir ekrana. Ključno pa je, da sem spoznala principe kompozicije in osnove likovnega izraza. Nato sem na fakulteti dobila nalogo, da izdelam slovenski spominek z uporabno vrednostjo. Obiskali smo Magušarjevo hišo keramike v Radovljici, kjer me je glina neverjetno pritegnila, delo z njo je v meni vzbudilo res dober občutek. Vseeno pa sem po končani nalogi idejo dela z glino začasno opustila. Vmes sem dobila službo v administraciji podjetja, kjer sem preživela eno leto in kljub dobri ekipi spoznala, da mi tak način dela ne ustreza. Ne glede na slabo vest, da zapuščam stabilno okolje, sem dala odpoved in pričela aktivno iskati pot, s katero bi nadgradila svoj prvi glineni izdelek in pridobila potrebne izkušnje.

Kako si po tem prišla do vajeništva pri Hani Karim in nazadnje svoje znamke JNŽ?

Želela sem se učiti o delu z glino. V grafičnem oblikovanju je možnosti za to neprimerljivo več, obstajajo dogodki mladih za mlade, vzpostavljajo se kolektivi in mentorstva. V svetu keramike tega pri nas ne poznam. Potem pa sem se prijavila na delavnico k Hani, kjer sva se super ujeli, in čez nekaj dni sem prejela sporočilo z vabilom na vajeništvo. Učila sem se z opazovanjem, pakirala sem pakete in pomagala pripravljati glino. Skrbela sem za studio, kjer sem z njenim mentorstvom vedno lahko delala svoje izdelke. Po enem letu sva spoznali, da osnove poznam, studio je postajal premajhen za dve samostojni oblikovalki. Še kar hitro sem začela pripravljati svojo blagovno znamko in odprla s. p.

Prek svojih platform pogosto izpostavljaš pomen studia na Križevniški. Kakšno vlogo igra prostor v tvojem procesu oblikovanja?

Iskanje lastnega prostora je bilo izjemno zahtevno. Delo z glino je delno umazano, potrebuješ primeren električni tok, vodo. Prostor je sestavni element kreativnega procesa. Ni nepomembno, kako se v njem počutiš, mora pa biti tudi kraj, kamor stranke lahko pridejo, kjer lahko vodim delavnice. Čisto po naključju sem naletela na bivše skladišče Mini teatra, ki sem si ga sprva delila s kolektivom Fuga. Čeprav je moja prioriteta, da studio obdržim, saj je del identitete JNZ, sem ga lani zaradi epidemije začasno oddala v souporabo različnim kreativcem. Poudarjam, da je začetni proces za mladega oblikovalca izjemno tvegan. Vse prihodke sem vlagala v nakup nove gline in barv, ne predstavljam pa si, kako bi lahko kupila peč za žganje in vreteno brez pomoči staršev. V Ljubljani nimamo prostora, ki bi ga lahko mladi uporabljali v izhodišču svoje kreativne poti. Potrebovali bi obrtniško-kreativni lab, kjer bi bila lahko souporaba nujne opreme sistemsko urejena.

Kako pa se je tvoje delo spremenilo v preteklem letu, na kakšen način se sama spoprijemaš z oteženimi pogoji delovanja?

Po ureditvi novega studia sem razširila dejavnost in začela organizirati večtedenske tečaje, ki so vedno res prijeten del dela, po začetku epidemije pa se je seveda ves ta del v celoti ustavil. Moj poslovni model temelji na prihodkih od tečaje in delno na prodaji izdelkov. Tega se ne da hitro spremeniti, ne morem preprosto začeti množiti novih serij izdelkov. Rešitev sem našla v paketu »Naredi doma«, spisala sem priročnik, posnela video navodila in se, saj sama nimam pogojev za skladiščenje, pri pripravi paketov povezala s trgovino Manufaktura Radovljica. Izdelke s pomočjo navodil ljudje sami izdelajo doma, nato pa jih prinesejo v studio na Križevniško v žganje. Pritisk epidemije me je tako spodbudil k novim projektom in rešitvam, ki jih bom uporabljala tudi v prihodnosti, hkrati pa sem pridobila čas za učenje in raziskovanje. Oblikovanje gline je obrtniška dejavnost, pri kateri se moraš priučiti veščin, za katere potrebuješ čas in trening, razviti moraš mišični spomin. Ne pomaga, če imaš dobre ideje, pa tega ne znaš tehnično izpeljati. Gre za fizični proces, kjer ni prehitevanja.

Zemlja oz. glina je naravni material, vse pogosteje uporabljan tudi v arhitekturi. Kakšno vlogo igra vidik trajnosti v tvojem delu?

Glina je naravni material, ki pride iz zemlje, vendar proces oblikovanja v primeru keramike porabi ogromno energije. Uporabljaš jo lahko vedno znova, saj se ne obrabi, ko pa jo enkrat zavržeš, pričneš energetsko izjemno potraten proces predelave v nekaj ponovno uporabnega. Tudi samo žganje v procesu oblikovanja porabi ogromno energije, zato je izjemno pomembno, da ne proizvajam izdelkov brez cilja. Tudi vzorci in testi, ki so oblikovno še v nekončni podobi, morajo materialno ohranjati zastavljeni nivo kakovosti. Zagotovo razmišljam, da bi v prihodnosti posegala tudi po materialih, ki so dolgoročno še bolj trajnostni. Zato tudi ostajam v okvirih majhnih serij izdelkov, ne nameravam dosegati množične proizvodnje. Želim si, da bi veliko ljudi imelo malo mojih kosov.

Je to tudi načelo, s katerim obrt odstopa od industrijskega oblikovanja?

Spoznala sem, da so pri nas meje med množično proizvodnjo in obrtjo nejasno določene in prepoznane. Imamo industrijsko oblikovanje, kjer prevladuje repeticija, in unikatno oblikovanje, kjer je vsak kos enkraten izdelek. Pri moji obrti gre za nekaj vmes. Delam kose, ki so unikatni, toda hkrati del serije brez merskega perfekcionizma. Če je stvar narejena na roko, mora biti to tudi vidno.

Slednje ne nazadnje pomeni tudi vizijo znamke JNŽ?

Identiteta znamke je podaljšek oblikovalca. Pomembno je, kako komuniciraš z okolico, kje prodajaš izdelke, kako predajaš svoje znanje naprej in kako se tvoj pristop zrcali v vizualni podobi. Pred kratkim mi je slednjo osvežila Urška Alič, ki je odlično prepoznala, kaj JNŽ predstavlja in kakšna je moja prezenca na trgu oblikovanja. Ne uporabljam senzacionalističnih objav, niti si ne bi želela delovati na takšnem nivoju. Ne nazadnje si prek tega tudi izbiram stranke in sodelavce, s katerimi nas povezuje vzajemno spoštovanje. Keramiko zato prodajam tudi v ljubljanskem GUD shopu, čeprav moj način dela ne omogoča dobičkonosnosti z vključevanjem v trgovine s koncepti, toda rada delam z ljudmi, ki znajo moje delo postaviti v kurirano družbo drugih oblikovalcev. Prezentacija je pomembna od začetka do konca, saj tako moje delo pride do uporabnika keramike, ki razume vloženi čas in znanje v ozadju skodelice.

Kakšne so tvoje izkušnje z razumevanjem poteka tvojega dela, obrti, s strani naročnikov?

Izkušnje z naročniki so zelo različne. Večina ne razume, koliko časa vzame proces izdelave. Zagon peči je smiseln le, ko je 150-litrski volumen poln, nikoli ne žgem posameznih kosov. Ta proces traja med 25 in 30 ur, treba pa ga je opraviti dvakrat. Pred tem se mora glina ustrezno posušiti, kar lahko v primeru neogrevane delavnice traja precej dlje. Za eno skodelico torej v primeru optimalnih pogojev za delo porabim tri tedne. Skoraj vedno do mene prihajajo naročniki, ki se jim mudi, velikega dela naročil zaradi nerealnih časovnih želja ne morem niti sprejeti. Obstajajo pa tudi stranke, ki proces razumejo – posebno če naročajo izdelke za svojo uporabo oziroma domače gospodinjstvo.

Obstaja kakšna razlika med razumevanjem obrti na našem in na tujem trgu?

Jasno je, da imajo nekatere države nesorazmerno večjo kupno moč – tam lahko keramiko kupujejo po precej višjih cenah. Ob tem je sicer zanimivo, da so kupci pri nas pogosteje pripravljeni kupiti večjo količino izdelkov po nižji ceni, čeprav bo končna vsota višja, kot bi jo kdo iz tujine odštel za en kakovosten kos. Svojim strankam bi rada sporočila, da je pomembno, da kupiš izdelek, ki ga spoštuješ in ceniš. Ena oseba ne nazadnje ne potrebuje petih skodelic za zajtrk, namesto tega ima lahko eno ali dve, ki ju ima posebno rada. Takšni izdelki so kakovostni in ni razloga, da jih, razen če ponesreči padejo na tla, ne bi mogli trajno uporabljati.Nedavno si zapisala zanimiv razmislek o podpori slovenskih obrtnih in umetniških izdelkov, pri čemer si poudarila pomembnost prepoznavanja razlik med manj in bolj kakovostnimi izdelki. Kako prepoznavaš soodvisnost med znanjem samopromocije in nivojem dela?

Trenutno se pojavlja ogromno ljudi, ki so izjemno suvereni v marketingu, instantni promociji svojih izdelkov vprašljive kakovosti, in na področju dela ustvarjajo nelojalno konkurenco. Težko jih imenujem oblikovalci, saj delujejo predvsem kot podjetniki, čeprav sicer spoštujem kreativnost, ki stoji za uspešnim modelom oglaševanja. Zdi pa se mi, da odnos oblikovalec – stranka v teh primerih ni iskren in je zato nepošten. Vsi, ki oblikujemo, nosimo moralno odgovornost, da se jasno pove, če je izdelek zgolj študija in nima končne kakovosti. Zavaja se tudi z oznakami trajnosti in lokalnosti materialov, česar nihče dosledno ne nadzira, hkrati pa od družbe ne moremo pričakovati ustreznega nivoja samostojno priučenega razumevanja. Smiselno se mi zdi, da bi se v času šolanja seznanili tudi z razumevanjem elementov oblikovanja.

Kakšen je proces združitve izraznih sredstev, prostorske plastike in ploskovne tehnike, v sodelovanju z Nastjo Utroša, študentko urbanizma, ki deluje predvsem na področju grafičnega oblikovanja v modernistični maniri?

Z Nastjo sva prvo serijo naredili po naključju. V studiu mi je zaradi nenadne odpovedi udeležencev delavnice ostal kup že pripravljene gline, ki sem jo posledično oblikovala sama, grafični »finiš« pa prepustila Nastji. Zanimivo je, da sem sama prešla iz dvodimenzionalnega v prostorsko oblikovanje, ona pa kot študentka arhitekture in urbanizma, ravno nasprotno, izhaja iz prostora, deluje pa v svetu grafičnih form in linij. Takšno sodelovanje je zanimivo, saj moja faza oblikovanja njej izdela platno, ki se mu z osnovnimi likovnimi elementi organsko prilagaja. Edino smiselno se mi zdi, da se oblikovalci z znanji dopolnjujemo in večkrat sodelujemo, to si želim nadaljevati tudi v prihodnje.Ti dejstvo, da je obrtniško ustvarjanje hkrati tudi tvoje delo, kdaj pomeni izziv?

Ključna pri mojem delu je svoboda, da lahko izbiram projekte in preskakujem med individualnim kreativnim delom in skupinskimi projekti, kot jih trenutno delam v Bolder Sceni. Včasih zavidam ljudem, ki jim stabilnost in varnost običajne službe prinašata dovolj zadovoljstva in sreče, da lahko končajo delo in se popoldne neobremenjeno ukvarjajo s svojimi hobiji. Toda čutim nujo po tem, da sem družbeno koristna na področju, ki mi leži. Ljudi seznanim z glino kot materialom, prek katerega se lahko sprostijo, vanj usmerijo energijo in pozornost, ki bi jo sicer lahko izgubili. Pomembno je, da ljudem lahko predam razumevanje, da ne potrebujejo velikega števila stvari, temveč lahko prek tega, da cenijo tiste, ki jih imajo, postanejo v življenju bolj čuječi. Da prepoznajo razliko, ko pijejo jutranjo kavo iz svoje najljubše skodelice, ki so jo morda celo izdelali sami na tečaju, in vedo, da je bil vanjo vložen nekajtedenski proces oblikovanja in kasnejše obdelave.

Fotografija: Jošt Dolinšek

Spletna stran: https://www.jnz-studio.si/
Instagram: https://www.instagram.com/jnz_studio/?hl=en

Pogovarjala se je: Manca Košir

Podprite Outsider z naročilom!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMilan Mihelič, 1925 – 2021
NaslednjiLUP: Mansarda WNext
Povezani članki
Loading...
IntervjuOsebnosti

Luka Marčetič: V novi val komedije

28 decembra, 2019
Oblikovanje

Dimitrij Mlekuž Vrhovnik: Estetika goblincore 

2 avgusta, 2021
ArhitekturaIntervjuStanovanjske politike

Dekleva Gregorič arhitekti: Soseska Novo Brdo

23 maja, 2022
GalerijeKulturaOblikovanjeUmetnost

KIBLA PORTAL, prostor za umetnost, kulturo, tehnologijo in izobraževanje

28 marca, 2022
Intervju

Kaj je aktivno sedenje in kakšen je aktiven stol?

10 julija, 2018
ArhitekturaGalerijeIntervju

Intervju: Galerija Dessa

11 februarja, 2021
IntervjuOsebnostiZnanost

Dr. Gašper Tkačik: Znanost v času lažnih novic

14 maja, 2017
IntervjuOsebnosti

Nataša Pavlin, Aleksander Ostan: Najprej mi gradimo prostor, potem prostor gradi nas  

14 aprila, 2020
1 2 … 11
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo