• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Intervju
/
18 maja, 2020

Juhani Pallasmaa: Beg pred svobodo

Nedavno se je v Ljubljani spet mudil priznani finski arhitekt, arhitekturni teoretik in fenomenolog Juhani Pallasmaa, ki ga slovensko občinstvo dobro pozna tudi zaradi prevodov njegovih izjemnih del Oči kože, Misleča roka in Utelešena podoba. Na ljubljanski Fakulteti za arhitekturo je pod njegovim vodstvom potekala študentska delavnica, v Cankarjevem domu je imel predavanje z naslovom Umetnost in arhitektura kot izkušnja – mentalna resničnost umetnosti, kmalu zatem pa ga je pot že vodila v Benetke, kjer je skupaj s še dvema eminentnima arhitekturnima mislecema, Glennom Murcuttom in Williamom Curtisom, spregovoril na okrogli mizi v sklopu letošnjega arhitekturnega bienala.

Pallasmaa je velik – obsežni opus in svetovna prepoznanost vlivata strahospoštovanje, vendar ob dejanskem stiku z njim presenetita njegova preprostost in vljudnost. Kako prijetno je bilo pripravljati ta pogovor v družbi tako razgledanega in hkrati tako skromnega človeka! Juhani Pallasmaa s pronicljivo mislijo in lastnim zgledom uči o lastnostih, ki si jih delijo najboljši ljudje in najboljša arhitektura: o nevsiljivosti, integriteti, toplini.

 

 Poslušala sem pogovor med vami, Glennom Murcuttom in Williamom Curtisom na beneškem bienalu. Vsi trije ste bili do bienala precej kritični. V čem je po vašem mnenju sploh smisel tovrstnih razstav?
Z leti sem postal precej kritičen do velikanskih javnih dogodkov s področja umetnosti, saj se zdi, da privabljajo površinsko estetizirane, formalistične in spekulativne ideje. Poleg tega je za obiskovalca problematična sama številnost predstavljenih idej, saj se težko osredotoči na posamezne predstavitve.

Ko je Alvar Aalto leta 1939 končal legendarni finski paviljon na svetovni razstavi v New Yorku, je napisal dva članka, v katerih je bil zelo kritičen do institucij svetovnih razstav. Predlagal je, naj se takšne institucije zamenjajo z mednarodnimi raziskovalnimi in pedagoškimi projekti. Mislim, da v naši dobi množične mobilnosti, obilne publicitete in drugih učinkovitih načinov komunikacije en sam globalen dogodek, postavljen na eni sami lokaciji, deluje anahronistično. Sam zaupam v individualne arhitekte in projekte, ne v mase.

 

Med drugim ste v pogovoru omenili, da bienale ni kraj, kamor bi prišli iskat globoka umetniška in arhitekturna izkustva. Zakaj?
Pomenljive izkušnje umetnosti zahtevajo koncentracijo, osredotočenost in tišino. Najgloblje lahko umetnost izkušamo takrat, ko pridemo v stik z individualnimi stavbami in umetniškimi deli. Velikost razstav spodbuja lažno poenostavljanje in poudarjanje formalnega, saj so vsi občutljivi vtisi in vsebine izgubljeni v okoliškem hrupu in izobilju.

 

Menite, da je letošnji bienale kos svojemu poslanstvu? Kako bi ga ocenili v odnosu do prejšnjih razstav?
Članici biroja Grafton Architects sta zelo dobri, iskreni in premišljeni arhitektki. Zelo dobro sta kurirali in vodili razstavo, vendar ni v njuni moči, da bi eliminirali množico predstavitev, ki so skorajda brez vsebine in pomena. Nekatere izmed prejšnjih arhitekturnih razstav v Benetkah so imele močnejši fokus, vendar zdaj živimo v dobi popolne zmedenosti glede ciljev in vrednot arhitekture, in ta eksistencialna praznost se neizogibno odraža na bienalu kot celoti. Celo večina kapel vatikanske predstavitve ne zmore vzbuditi kakršnegakoli posvečenega ali kontemplativnega občutka. Večina projektov bi lahko bila tudi trgovine z oblikovalskimi izdelki ali prodajalne parfuma. Po mojem mnenju iz današnje arhitekture izginjata iskrenost in globina.

 

Prostost je lepa, a precej svobodna, odprta tema. Je za trenutne razmere v stroki sploh relevantna?
Strinjam se s formulacijo vašega vprašanja: »freespace« je zanimiv pojem, vendar je preveč odprt, da bi lahko ustvaril enovitost in fokus. Sumničav sem do romantiziranja pojma »svobode« v arhitekturi. V današnjem svetu potrebujemo prepoznavanje meja, obveznosti in omejitev, ne pa nejasnega pojma svobode, ki se ga z lahkoto politizira. Tu bi se rad navezal na sporočilo Ericha Fromma iz naslova njegove ključne knjige Beg pred svobodo iz leta 1941. Podobno kot Dostojevski tudi Fromm trdi, da o svobodi sanjamo, ko pa jo dosežemo, ne vemo, kaj bi z njo počeli.

 

Gre pri »freespaceu« pravzaprav za iskanje univerzalnega človeškega v arhitekturi? Ali takšna univerzalnost obstaja? Lahko nekatere lastnosti arhitekture dojemamo vsi ljudje enako?
Priznati moram, da ne razumem popolnoma, kaj bi »freespace« lahko pomenil v arhitekturi. Arhitektura je vedno praktična in mentalna koreografija, ki vabi in vodi, ne pa nujno tudi osvobaja. Arhitektura mora okrepiti in artikulirati našo eksistencialno izkušnjo, naše izkustvo bivanja v svetu.

Kot mlad mož sem verjel v univerzalnost arhitekturne misli. Zadnja štiri desetletja pa sem iskal primere arhitekture, ki definira in artikulira naše specifično mesto na svetu, v prostorskem, časovnem in kulturnem kontinuumu. Antropološka znanost je identificirala le eno univerzalno človeško konstanto: vse človeške kulture prostor uporabljajo namensko. Kljub temu mislim, da se zanimanje za lokalno in specifično v prostoru dostikrat jemlje kot znamenje arhitekturne konservativnosti. Moj pogled je, da lahko le skozi ponovno iskanje povezave s svojo biološko zgodovino in kompleksno realnostjo na novo orientiramo svoje mišljenje. Kot pravi Edward O. Wilson, zagovornik biofilije: »Naš glavni problem je, da ne vemo, kdo smo, in se ne moremo zediniti, kdo bi radi postali.«

 

V pogovoru ste poudarili pomembnost časa kot dimenzije, ki jo arhitekti pogosto zanemarjamo. Arhitektura po vašem ni le umetnost prostora, temveč umetnost prostora in časa. Bi ji lahko rekli umetnost življenja?
Arhitektura nas enakovredno naseljuje tako v času kot v prostoru. Obe dimenziji sta v svoji ultimativni brezmejnosti in nepremagljivosti zastrašujoči. Glavna mentalna naloga arhitekture je, da nam pomaga »začutiti, kako se nas svet dotakne«, kot je Maurice Merleau-Ponty zapisal ob delu Paula Cézanna. Da, arhitektura je kot vsaka umetnost predana človeškemu eksistencialnemu stanju in izkustvu.

 

V zaključku knjige Misleča roka pišete: »Arhitekti si morajo zadati naloge, ki si jih nihče drug ne zna predstavljati.« Je smisel arhitekture torej njeno nenehno prevpraševanje, preseganje same sebe?
Ne mislim, da je naloga arhitekture, da vedno prevprašuje vse okoli sebe. Arhitektura bolj potrebuje sposobnost ustvarjanja kontinuuma kot prekinitve. Arhitektura je relacijska umetnostna oblika in njeno temeljno sporočilo je vedno zunaj nje same. Vendar je osrednja naloga arhitekture iskanje pomena, pomena bivanja. Prav tu v proces arhitekturnega mišljenja spet vstopa pojem univerzalnosti. Arhitektura je preprosto gradnja, ki nosi pomen za ljudi.

 

Kakšna je vloga arhitekta v današnjem času? Se razlikuje od tiste, ki jo je imel v zgodovini? Ali je biti arhitekt brezčasen poklic, kot je brezčasna dobra arhitektura?
Po mojem mnenju je arhitektura danes skoraj povsod v globljih težavah, kot je bila kadarkoli od začetka moderne dobe. Grozijo ji tri sile: popolna funkcionalizacija in instrumentalizacija, popolna komodifikacija ter popolna estetizacija. Arhitektura kot avtonomen in iskren poskus, da bi izboljšali človeško stanje in ustvarili pomenljivo bivanje, pa hitro izginja.

 

So to tudi največji etični izzivi, s katerimi se danes soočajo arhitekti?
Moj odgovor na prejšnje vprašanje opiše duševni in kulturni vakuum, v katerega pada arhitektura. Postaja namreč zgolj servisna stroka, ki je s svojimi storitvami na voljo investicijam, namesto da bi identificirala in utrjevala svoje kulturne, duhovne in bivanjske odlike.

 

Kaj pa trajnostnost, sonaravnost? Je to neodtujljiva sestavina dobre arhitekture ali morajo/-mo arhitekti do tega še priti?
Trajnostnost in ekološke težave se pogosto spreminjajo v prazne besede in še eno orodje za marketing. Prava trajnostnost ne leži le v preglednicah ravnotežja materialov, energije in odpadkov. Kulturna trajnostnost, ustvarjanje biofilne etike, ekonomije in sistemov upravljanja, trajnostna kulturna tradicija in nov pomen za življenje, to so pomembnejše naloge. Dokler bo v svetovni družbi prevladovalo potrošništvo, pravega sonaravnega razvoja ne bo.

 

Slovenijo ste že večkrat obiskali, sodelovali ste s številnimi slovenskimi arhitekti. Bi rekli, da obstaja tipična sodobna slovenska arhitektura? Katere so njene značilnosti?
Občutek lokalne kulture in lokacije izginja. Vzemimo kot primer Kitajsko, najstarejšo kulturo. V Sloveniji sem poučeval in bival večkrat, zato lahko zaznam slovensko razumevanje arhitekture. Vendar so zaradi posledic in golega nasilja trenutne kulture lokalni izrazi povsod nekoliko šibki. Da bi našli arhitekturne specifike, moramo v države sveta v razvoju, vendar so tam te posledica omejitev, in ne svoboščin.

Najboljša dela slovenske arhitekture govorijo s prijetno umirjenim tonom in se v svoji izraznosti izogibajo ekscesom. Drugje po Evropi – in svetu – pa slovenska arhitektura preveč sledi globalnim trendom, namesto da bi bila pozorna na specifike slovenskega položaja. Del trenutne usmeritve v stroki je ustvarjanje osebnih paradnih projektov namesto kontekstualnega prepletanja. Po mojem mnenju bi morali arhitekti postati bolj ponižni, svoja dela bi morali razumeti kot relacijo ali dialog (ta dialog se odvija z geografijo, lokacijo, naravo, podnebjem, pa tudi s kulturo in tradicijo), namesto da poskušajo graditi samozadostne in egocentrične monologe.

Pogovarjala se je: Ajda Bračič

Prispevek je bil prvič objavljen v Outsider #14: Smeti

  • Outsider 14 – Smeti

    7.00€
    Dodaj v košarico

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKonzola Arhitektura: Hiša za zdravnika
NaslednjiEdo Džafić: Kdo se boji znanosti?Next
Povezani članki
Loading...
GalerijeIntervjuOsebnostiOUTSIDERUmetnost

Metka Krašovec: V globini mirna, na površini orkani

19 julija, 2020
DogodekIntervju

Spregledani* Saša Dev: pogovor ob razstavi v UGM

26 januarja, 2023
arhitektkeIntervju

Zala Velkavrh: Ko govorimo o javnem prostoru, govorimo o resničnih ljudeh

11 aprila, 2022
ArhitekturaIntervju

a2o2: Dediščino projektanti prepogosto dojemamo le kot prepreko

28 januarja, 2022
IntervjuOsebnosti

Nataša Pavlin, Aleksander Ostan: Najprej mi gradimo prostor, potem prostor gradi nas  

14 aprila, 2020
IntervjuTrgovina

Jagababa: slovenska grahasta kokoška v vsako kuhinjo

10 decembra, 2017
IntervjuZnanost

Gašper Tkačik: VIDNO ZAZNAVANJE OMOGOČA INTUICIJO

14 julija, 2016
IntervjuOsebnosti

Luka Marčetič: V novi val komedije

28 decembra, 2019
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo