Koncept: Majhne mobilne enote včasih potrebujejo dodatno infrastrukturo ali pa je zaželeno njihovo združevanje. Mobilne enote se zato priključijo na veliko arhitekturno infrastrukturo, ki ima poleg osnovnih napeljav tudi prostore za druženje in servisne programe.
Definicija potreb posameznika je lahko v času izjemne fleksibilnosti in mobilnosti prebivalstva za arhitekta (pre)zahtevna. Zato se lahko osredotoči le na zagotavljanje ključnih arhitekturnih sistemov − temeljenja, nosilne konstrukcije, napeljav, strešine − medtem ko si bivalno enoto (v okviru arhitekturnih danosti) posameznik ustvari sam. Prostor lahko širi, oži ali celo prestavi drugam.
MEGAOBJEKT
Alžir, Alžirija
ARHITEKTURA: le Corbusier
Le Corbusier naj bi bil prvi, ki je predlagal koncept plug -in arhitekture v svoji skici za Unite d’Habitation. V provokativni fotomontaži božja roka v prefabriciran okvir stavbe vstavlja montažne enote. Čeprav ideja ni bila realizirana tako, kot si jo je zamislil arhitekt, pa je Corbuiser celo v enem svojih zadnjih projektov, megastrukturi v Alžiru, vztrajal pri konceptu arhitekture kot infrastrukture, vizualno in bivanjsko podrejene njenim prebivalcem.
NAKAGIN CAPSULE TOWER
Tokio, Japonska
ARHITEKTURA: Kisho Kurokawa
IZVEDBA: 1972
FOTOGRAFIJE: Jordy Meow in Yu Sun Kwon
POVRŠINA: 140 kapsul (posamična kapsula 8,74 m2)
Prva stavba, ki je želela materializirati koncept plug-in arhitekture, so Kurokawove kapsule. Čeprav je bil objekt v svojem času futiristična vizija, ni nikoli desegel popolne mobilnosti, saj kapsule – čeprav projektirane za prilagajanje: prefabricirane in na sanitarni vod modularno pritrjene – niso bile nikoli odstranjene ali zamenjane. Stolp je do danes ostal v enaki obliki. Trenutno se uporablja manj kot tretjina kapsul, preostale so prepuščene propadu. Futuristično oblikovane minimalne garsonjere (tlorisne dimenzije so le 2,3 x 3,8 metra) so namreč premajhne in prerigidne za sodobno življenje.
EXPERIMENTAL #1
ARHITEKTURA: Felipe Campolina
Arhitekt Felipe Campolina v svojem projektu združuje ekološke prednosti visokotehnoloških zgradb in mobilnost prikolice. Zunanja struktura, v katero lahko vstavljamo posamezne enote, ima tri glavne komponente: dvigalo, ki module premešča po želji uporabnikov, komunikacijski stolp z vsemi napeljavami ter spiralno ogrodje, znotraj katerega je možno rotirati posametne enote. Vsaka enota je teleskopska, kar pomeni, da se lahko za potrebe enostavnejšega prevoza zapre sama vase, nato se lahko na tovornjaku, vlaku ali celo letalu kar v njej odpeljete na počitnice.
Pripravila: Alja Košir
OPOMBA: vsebine na spletni strani se razlikujejo od vsebin v reviji Outsider! Revijo lahko naročite tukaj.