Advertisement
L1041494 - Preview image © Simon Chang - 19. 5.2023
Poročilo: Zemlja od predmeta do prostora

Za nami je prvi Outsiderjev festival Zemlja od predmeta do prostora. Dogodek nas je navdušil in še dodatno poglobil naše zanimanje za sodobno arhitekturo z naravnimi materiali, ki poleg lepega okolja gradi skupnost.

Outsiderjev Center za gradnjo z zemljo v Dobravi pri Škocjanu je med 19. in 21. majem 2023 zopet postal prostor skupnega učenja in izmenjave izkušenj med entuziasti, poznavalci in profesionalci, ki jih zanimata uporaba zemlje in gline v arhitekturi in drugih umetniških panogah.

V petek smo z Marto Rauch Debevec, umetnico, ki ustvarja s keramiko in ustanoviteljico avstrijskega podjetja KARAK, spoznavali izdelavo ploščic s tehniko raku (kar v prevodu pomeni »veselje«). Na pripravljene keramične ploščice smo najprej nanesli raznobarvne glazure in jih previdno zložili v peč za keramiko. Ko se je glazura na visoki temperaturi zmehčala, smo žareče ploščice hitro prenesli v žaganje, kjer so neglazirani deli dobili značilno ogljeno črno barvo. Glazure pa so pravi sijaj dobile šele, ko smo ploščice izkopali iz žaganja in jih očistili z vodo in kisom. Pred našimi očmi je tako nastajala vrsta pisanih keramičarskih eksperimentov.

Zvečer nam je Marta Rauch Debevec predstavila svojo ustvarjalno pot in dejavnosti podjetja KARAK, ki izdeluje ploščice v tehniki raku. Anja Slapničar je pripravila iskren zapis o glini, identiteti, svojem umetniškem razvoju in mestu v svetu. Urban Magušar pa je z velikim žarom predstavil svoje številne pretekle in sedanje projekte, med katerimi po obsežnosti izstopa Katalog slovenskih glin.

Sobotno delavnico sta vodila Matevž Granda in Patrik Benedičič, ki pri Outsiderju vodita aktivnosti, povezane z naravno gradnjo. Pod njunim vodstvom smo izdelovali enostavne podstavke za luč iz zbite zemlje. Najprej smo se spoznali z lastnostmi zemlje oz. ilovice kot gradbenega materiala, se naučili oceniti sestavo zemlje in prepoznati lastnosti, ki omogočajo uporabo zemlje v gradnji. Nato smo v modele v plasteh nasuvali ilovico in vsako plast dodobra steptali. Ilovico smo mešali z različnimi naravnimi pigmenti, s čimer smo dosegli zanimive barvne plasti. Končane podstavke smo takoj vzeli iz modela, preden pa jih lahko uporabimo ali obdelamo naprej, se morajo dodobra posušiti.

Zvečer sta Matevž in Patrik predstavila rezultat dvoletnega projekta Naprej k zemlji, publikacijo Zemljini zvezki. V njih lahko najdete marsikatero uporabno informacijo o gradnji z zemljo in uporabi zemlje v pedagoškem procesu. Zemljine zvezke si lahko ogledate in prenesete tukaj. Kiparka in interdisciplinarna umetnica Kristina Rutar je z velikim žarom spregovorila o svojem odnosu do prostora, ki ga raziskuje skozi svoje keramične skulpture, instalacije in performanse. Arhitekt Robert Veselko, eden od pionirjev naravne gradnje v Sloveniji, pa je predstavil prednosti gradnje z ilovico in drugimi naravnimi materiali ter svoje inovativne pristope k reševanju izzivov, ki jih tovrstna gradnja prinaša.

V nedeljo smo z gozdarko, pisateljico in kolumnistko Outsiderja Marijo Jakopin spoznavali gozd skozi oči gozdarja. Tem za živahen pogovor ni zmanjkalo: govorili smo o ekonomskem in naravovarstvenem vidiku upravljanja z gozdom, odnosu ljudi do gozdov, velikih zveri in še marsičem. Za zaključek festivala nam je Simon Chang predstavil svoje delo in pristop k fotografiji, ki se še posebej osredotoča na ljudi in njihove zgodbe.

Ob delavnicah in predavanjih sta bili v času festivala na ogled tudi dve razstavi. Postavitev skulptur Kristine Rutar iz cikla Anatomija praznine se je odzivala na prostorski kontekst nekdanjega skednja. Urban Magušar pa je razstavil izbor iz svoje obsežne (in rastoče) zbirke vzorcev glin z vseh koncev Slovenije. Festivalska večera sta popestirli skupini Kalana in Svirovir.

Objavljamo nekaj utrinkov. Foto: Simon Chang, (Matevž Granda, Nina Granda, Patrik Benedičič)

Razstava skulptur Kristine Rutar na nekdanjem skednju.
Delavnico izdelave ploščic s tehniko raku je vodila Marta Rauch Debevec.

Ogrevalna vaja za spoznavanje z materialom in sodelavci: skupna izdelava skulptur.
Prikaz izdelave surovih ploščic.
Krašenje ploščic z raznobarvnimi glazurami.

Raku: ploščice smo vzeli iz žareče peči in jih za kratek čas zakopali v žaganje, kjer so neglazirani deli počrneli, glazure pa dobile svoj značilen sijaj.
Čiščenje ploščic.
Znotraj tehnike raku obstaja veliko različnih metod: ena od njih je pršenje žareče keramike z bencinom, kar omogoča še posebej barvit rezultat pri nekaterih glazurah.
Miza se je začela polniti s široko paleto barv.
V času festivala je bil na ogled izbor iz obsežne razstave Urbana Magušarja, Katalog slovenskih glin.

Zvečer so o svojem delu spregovorili Marta Rauch Debevec, Anja Slapničar in Urban Magušar.
Urban Magušar je tudi strasten raziskovalec likovnih in oblikovnih motivov v slovenskem lončarstvu.

Ekipa prvega dne festivala
Ekipa prvega dne festivala
Večerno druženje ob ognju in glasbi.
Na drugem dnevu festivala smo raziskovali izrazne možnosti zbite zemlje: izdelovali smo podstavke za luč.

Zemljo smo mešali s pigmenti in jo v plasteh zbijali v lesene modele.

Zvečer so svoje delo predstavili Matevž Granda in Patrik Benedičič, kiparka Kristina Rutar in arhitekt Robert Veselko.

 

Ekipa drugega dne festivala.
Večerno druženje s skupino Svirovir.
V nedeljo smo se z gozdarko Marijo Jakopin odpravili v bližnji gozd.
Merjenje obsega drevesa.

Festival je organiziran v partnerstvu z Ministrstvom za kulturo.
Projekt podpira Zavarovalnica Triglav.

 

One Response

  1. Čudovito! Zemlja (glina) nam daje velike možnosti za ustvarjanje.
    Zanima me, kdaj bo naslednji festival? Morda bi lahko bilo kje na Štajerskem. Predlagam lokacijo na dvorcu Štatenberg, kjer je možno tudi prenočiti. Okrog dvorca je tudi velik gozd z mogočnimi duglazijami. Na razpolago imamo veliko krušno peč na prostem ter prazno konjušnico.
    Lep pozdrav iz dvorca Štatenberg.

Mailchimp brez napisa

Dobrodošli na spletnem portalu

Vsebine spletne strani so drugačne od vsebin v reviji! Z naročnino omogočite nastajanje visokokakovostne vsebine o kulturi, arhitekturi in ljudeh.