So znak dobre arhitekture njene uspešne metamorfoze in nadaljnja življenja? V našem sodobnem razumevanju so spremembe pogosto celo nezaželjene; stremimo k temu, da bi izvorno podobo avtorske umetnine ohranili kar najbolj neokrnjeno. A pri bivalni arhitekturi, ki je namenjena našim osebnim življenjem, običajno razumemo, da je kvaliteta prav v tem, da se zmore prilagoditi vsakokrat drugačnim zahtevam in kljub temu – ali prav zato – ohraniti bistvo svoje zasnove.
Dober primer tega so v slovenskem prostoru atrijske hiše Marte in Franceta Ivanška v ljubljanskem naselju Murgle, ki so pogosto predmet kakovostnih arhitekturnih preobrazb. Enega takih predstavlja tudi prenova, ki jo je izpeljala arhitektka Nadja Pfeifer iz studia Drevo, v katerem s soprogom, oblikovalcem Dejanom Pfeiferjem na področju oblikovanja in izdelovanja masivnega, lesenega in unikatnega pohištva ter na področju arhitekture ustvarja že dobrih 25 let.
Nova lastnika montažne hiše Jelovica iz prve faze gradnje naselja (1965) sta želela ohraniti izvorne principe zasnove po zgledih skandinavskega modernizma, obenem pa hišo tehnološko posodobiti. Pred nakupom hiše je to doletel manjši požar, ki je še poslabšal stanje že tako dotrajanega interierja. Tudi zato je bilo potrebno v prvi vrsti odstraniti vse notranje predelne stene, vključno s stropom in lesenim opažem. Predhodna razporeditev prostorov prav tako ni ustrezala sodobnim bivalnim standardom, saj sta bila kuhinja in dnevni prostor razporejena na različnih koncih hiše. Hišo je kazil še nekakovosten (in nelegalen) prizidek, ki so ga odstranili. S tem so hiši povrnili zunanjo zasnovo, v skladu s splošno usmeritvijo k čim manjšim posegom v zunanjo podobo naselja.
Na drugi strani je notranjost doživela korenito preobrazbo – kot prvo se je povsem spremenila notranja organizacija prostorov. Srce hiše tako zdaj tvori velik osrednji dnevni prostor z jedilnico in kuhinjo. V podaljšku slednje je še delovni kotiček, spalnica in še ena soba enake velikosti pa se nahajata na koncu dnevnega prostora.
Ključno spremembo v prostorski kvaliteti je prinesla odstranitev stropa, nad katerim se je razprla strešna konstrukcija z žebljanimi nosilci, med katere so vgradili novi strešni okni. Zenitalna svetloba in bela barva, v katero so odeli tako nosilce kot strop, sta prostoru dali novo dimenzijo in atmosfero, prostor pa še dodatno povečujejo vgradni pohištveni elementi.
Četudi se danes odločitev, da se strop odpre, zdi edina smiselna, pa je bilo med gradnjo treba kar precej energije vložiti v prepričevanje – ne naročnika, ampak izvajalca. Ta je bil namreč mnenja, da so nosilci stari in neugledni, najbolje pa bi jih bilo preprosto spet zakriti. Avtorica je tako večkrat posegla k razlagi o lepoti naravnih ciklov, staranja in nepopolnosti, kot jih pozna japonska filozofija wabi-sabi: od tod tudi ime projekta. Ob tem je bilo osnovno vodilo pri izbiri materialov iskanje skladnosti s preprosto originalno zunanjo podobo hiše. Osnovni material interierja je vezana brezova plošča, iz katere je narejeno vgradno pohištvo, kuhinja in stenska obloga z drsnimi vrati. Prostorski kontrast in poudarek vnašajo elementi v črni barvi: jedilna miza, unikatni izdelek Dejana Pfeiferja, stoli okrog nje in ambientalne stropne luči v jedilnem delu prostora. Knjižna elementa sta v barvi opeke, ki oblikuje poudarke zunanjosti hiše, kot tlak pa je uporabljena pri vhodu in v atriju. Ta je delno tlakovan na nivoju vrta, z osrednjim bivalnim prostorom pa je povezan z leseno teraso iz macesnovih desk, ki je dvignjena na nivo notranjega tlaka.
V skladu z željami naročnikov so hišo nadgradili s sodobnimi elementi: energetsko so sanirali fasade in strehe ter vgradili kondenzacijsko plinsko peč, ki hišo ogreva preko talnega gretja, le v kopalnici je dodaten električni radiator. Kot se za murgelsko hišo spodobi, je stavbno pohištvo leseno.
Izjava avtorice o projektu:
Kot že ničkolikokrat izrečeno: ključ do uspešne realizacije prenove je v razumevanju že zgrajenega objekta in okolja, prepoznavanju kvalitet ter pomanjkljivosti preteklosti, postavljanju pravih izhodišč ter zaupanju in sodelovanju naročnika. V primerjavi s stanovanjem v večstanovanjski stavbi je prednost pri prenovi lesene murgelske atrijske hiše »neomejenost« organizacije notranjih prostorov, saj nismo vezani na inštalacijske vertikale in nosilne notranje zidove.
Tloris prenove
Pred prenovo
Tloris pred prenovo
Ime projekta: Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše
Avtor projekta: Studio Drevo, Nadja Pfeifer
Investitor: zasebni
Lokacija: Murgle, Ljubljana
Fotograf: Jaka Babnik
Leto načrtovanja: 2017
Leto izvedbe: 2018
Površine:
Pritličje: 90 m²
Atrij: 75 m²
Projektanti:
Strojne napeljave: Meding d.o.o.
Izvajalci:
Glavni izvajalec gradbeno-obrtniških del: Bajgrad d.o.o.
Mizarska dela po naročilu: Po.meri d.o.o.
Dobavitelji:
Stavbno pohištvo: Gašper d.o.o.
Strešna okna: Velux
Parket: Šiles d.o.o.
Svetila: SLV d.o.o.
Unikatna jedilna miza: Studio Drevo
Oblazinjeno pohištvo: Vitra
Keramika: Mutina, Florim
Armature: Zuchetti