Advertisement
Gledališče Glej-foto_anaskobe (3) Large
Studio Rumena: Glej, nov Glej

V danes že kultnem malem Gledališču Glej v bližini ljubljanske Narodne univerzitetne knjižnice na Gregorčičevi ulici v Ljubljani, kjer priložnost dobijo alternativni, sodobni projekti in včasih še neuveljavljeni gledališčniki, so pred kratkim uredili večje preddverje s sanitarijami za gledalce in igralce, zaodrje in plato za tehniko. Gledališče Glej je l. 2020 praznovalo 50. leto obstoja in je najstarejše neinstuticionalizirano gledališče na območju nekdanje Jugoslavije. S to dobrodošlo prenovo svojih majhnih prostorov v pritličju stavbe iz začetka 19. stoletja javnosti sporoča, da je, tako kot njegovo udarno in blagozvočno ime, kljub nenaklonjenim časom živo in zdravo in pripravljeno na nove poti v neznano.

Opisani projekt se je začel iz preproste potrebe po sodobnejsih sanitarijah za gledalce in igralce, ki jo zaradi miniaturnosti zaodrja ni bilo moč umestiti drugam kot v javno vstopno obokano avlo,  zato je poseg namesto male funkcionalne intervencije postal celostna arhitekturna poteza arhitektke Petre Marinšek (Studio Rumena) s sodelavci. Arhitektka je najprej odstranila vse predelne stene poprej prezidane avle in s tem ustvarila prostorno historično lupino preddverja z markantnimi ometanimi oboki, podprtimi s kamnitimi štokanimi stebri iz sivega podpeškega kamna. Prostor je očistila in omete pobarvala belo kot antipod črni notranjosti dvorane. V preddverje, ki po prenovi deluje kot večnamenski prostor za dogodke, je umestila nujni podaljšek novih sanitarij kot prostostoječi boks, ki ne zmoti lepe stare geometrije lokov, saj je od njih ločen. Ker je historično lupino ‘le’ subtilno prenovila v njeni naravni skladnosti, je lahko le-ta postala platno za sodobnejše in grafično iskrive poudarke. Zaradi izredne majhnosti – glede na program gledališča, ki potrebuje fleksibilno in zahtevno tehnologijo inštalacij ter prostor za shranjevanju rekvizitov ipd. – je bilo umeščanje površin za shranjevanje prioritetna naloga. Vgradno pohištvo, ki ostaja belo, je izvedeno v detajlno kompleksni kombinaciji industrijskih materialov (barvana OSB plošča in barvana kovinska mreža), medtem ko je notranjost sanitarij osončena z živo rumeno keramiko. Za pestro grafično plat prostora je, tako kot bi to v arhitekturnih projektih morala biti praksa, v ekipo vključila tudi oblikovalce. Mina Žabnikar in Ivian Kan Mujezinović (Grupa Ee) – oblikovalca, ki že leta snujeta grafično podobo Gleja – sta sodelovala pri zasnovi interiera. Tlak sekajo naključne poševnice, ki ločujejo velike črne in bele zaplate epoksidne barve. Nova geometrija in nenavadno merilo spodnašata red, kar Gleju pristoji. Klopice za posedanje v preddverju so oblazinjene z avtorskim tekstilom, oblikovanim posebej za ta projekt. Najbolj prešerni pohištveni kosi pa so blagajna in premična pulta iz reciklirane plastike tandema Nine Mršnik in Nuše Jelenec (kolektiv Toasted). Modri, rdeči in črni plastični kosmiči iz zavrženih embalaž mehčalcev in šamponov, pretopljeni v teraco iz pečene plastike, ki se lahko kadarkoli ponovno reciklira, na novo zadišijo v družbi rumene kopalnice kot mondrianovski parfumček sicer barvno dosledno zadržanega arhitekturnega ozadja.

Celota je majhna, sveža, a hvala bogu še vedno priljudna prenova, s katero Mestna občina Ljubljana za majhen strošek – v primerjavi z večdesetmilijonskimi kulturnimi nepremičninskimi projekti – krepi in ohranja samoniklo ’lokalno’ kulturno sceno in ji daje veljavo. Z njo se Glej še kot zadnji izmed štirih kulturnih ustanov s posebnim statusom znotraj MOL-a pridružuje prenovam PTL-ja, Španskih borcev in Vodnikove domačije. Meščani pa z veseljem pozdravljamo spodoben, avtorsko pozorno oblikovan podij za dogodke in druženje ob umetnosti in želimo Gleju in vsem njegovim vse najboljše!

 

Besedilo: Janja R. Brodar
Foto: Ana Skobe

Ime projekta: Gledališče Glej
Lokacija: Ljubljana, Gregorčičeva ulica

Naročnik: Mestna občina Ljubljana
Arhitektura: Studio Rumena – Petra Marinšek
Notranja oprema: Studio Rumena – Petra Marinšek in Grupe Ee – Mina Žabnikar in Ivian Kan Mujezinović
Grafično oblikovanje: Grupe Ee – Mina Žabnikar in Ivian Kan Mujezinović
Pečeno pohištvo: kolektiv Toasted – Nina Mršnik in Nuša Jelenec
Leto izvedbe: 2023-2024
Površina projekta: 84,20 m2

Mailchimp brez napisa

Dobrodošli na spletnem portalu

Vsebine spletne strani so drugačne od vsebin v reviji! Z naročnino omogočite nastajanje visokokakovostne vsebine o kulturi, arhitekturi in ljudeh.