Arhitekturna pisarna Svet vmes s projektom dijaške sobe nadaljuje zaporedje posegov v Gimnazijo Kranj, ki se je začela s Serijo I: Številke 1810 v avli šole.

Neformalno, družabno življenje v šoli je bilo generacijo za generacijo omejeno na šolske hodnike, toalete, zapuščene kote šolskih igrišč ter večinoma ločeno od formalnega prostora učilnice, nad katerim je bdelo vsevidno oko učiteljice. S spreminjanjem učnega procesa – predvsem vpeljavo holističnih in manj formalnih metod poučevanja, ki odgovornost učenja vedno bolj prenašajo na učenca samega, pa se v Sloveniji spreminjajo tudi šolski prostori. To so predvsem vmesni prostori, ki v arhitekturi šol vedno bolj pridobivajo na pomenu, saj prav s svojo »vmesnostjo« brišejo mejo med formalnim in neformalnim prostorom, med učenjem in druženjem, med prostorom, kjer je učenec opazovan in tistim, kjer se lahko sprosti. Šola tako postane t. i. učna krajina, kjer učenci v nekem danem času lahko uveljavijo svojo avtonomno pravico do izbire sebi najprimernejšega prostora za učenje, druženje ali popoln odmik.

Arhitekturna pisarna Svet vmes je takšen prostor prepoznala na podstrešju kranjske gimnazije. Obstoječo učilnico so povezali s hodnikom, ki je bil prej ločen od nje, ter vizualno odprli povezavo tudi s knjižnico v spodnjem nadstropju. Tako kot številke v avli tukaj 25 črk slovenske abecede nastopa v vlogi pohištvenih elementov, ki se med seboj ločujejo po namembnosti, teksturi in materialu, združuje pa jih enotna barva. Duhovita raba črk kot oblik v prostoru, ki služijo vsaka svojemu namenu, vzpostavlja igriv ambient, v katerem je obilo prostora za kreativnost, oddih ali neformalno pridobivanje znanja.

Sodobna šola mora prepoznati pomembnost neformalnih, vmesnih prostorov, ki naj bi omogočili diverziteto raznolikih, večkrat nasprotujočih si ambientov (nizkih-visokih, tihih-glasnih, mehkih-trdih, določenih-fleksibilnih, temnih-svetlih, takih za izolacijo in za socializacijo, itd.). Domiselni arhitekti iz pisarne Svet vmes so takšen prostor ustvarili z močno arhitekturno izjavo prav zato, da bi prekinili ustaljene miselne, učne in prostorske »ABC vzorce«, ki vladajo področju slovenske izobraževalne arhitekture.

 

 

Svet vmes:

Mehke, premične črke in strešice tako postanejo blazine za sedenje in sestavljanje, trde in fiksne črke pa nastopajo v vlogi skladiščnih površin ter delilcev prostora na manjše podenote (za učenje, počitek, druženje in šport), kjer je mogoče odigrati igro biljarda, šaha ali pikada, kaj prebrati ali zaspati, si ogledati film na TV ali preko projektorja, narediti domačo nalogo, se družiti s prijatelji, pojesti malico, metati na koš, brcati žogo v mali gol, poslušati glasbo, opazovati ljudi v knjižnici, itd.  

Čeprav fiksne črke nastopajo v vlogi delilca prostora, ki ustvarja manjše podenote, le-te hkrati pripomorejo k večji skladnosti in odprtosti prostora, saj v sebi skrivajo vse nosilne elemente podstrešja (preklade, stebre in grede). Tako dobimo odprto polje črk velikega merila, ki s svojo nenavadnostjo presenetijo dijake ter ustvarijo edinstven prostor za druženje in učenje.

 

 

Ime projekta: SERIJA II: ČRKE – Dijaška soba „Abeceda“
Arhitektura: SVET VMES d.o.o.; Jure Hrovat, Ana Kreč, Žiga Rošer, Ana Križaj
Investitor: Gimnazija Kranj
Fotograf: Matevž Paternoster
Lokacija: Kranj, Slovenija
Leto načrtovanja: 2017
Leto izvedbe: 2018
Površina: 103 m2

 

Podprite Outsider z naročilom!

Celoletna naročnina

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja