• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Umetnost
/
27 februarja, 2017

Zagovor slovenskega pop arta

Zakaj smo šele lani prvič slišali za slovenski pop art? Kaj imata skupnega Podravkina in Campbell juha (razen tega, da sta obe juhi)? Odgovore ob razstavi Slovenija in neuvrščeni pop išče Jure Kirbiš, kustos v Umetnostni galeriji Maribor.

Prva stvar, ki jo morate vedeti o razstavi slovenskega pop arta, je dejstvo, da na njej ne boste videli slovenskega pop arta. Tega namreč nikoli ni bilo. Vsaj ne v smislu, da bi bili umetniki, ki so na razstavi predstavljeni, kdaj prej označeni z imenom pop art. Pa vendar ne gre zanikati podobnosti - stilnih in vsebinskih - med deli zbranimi na razstavi Slovenija in neuvrščeni pop in tem, kar poznamo pod imenom pop art. Za kaj torej gre?

Plakat razstave Slovenija in neuvrščeni pop. Razstavo si lahko v Umetnostni galeriji Maribor ogledate do 26. marca 2017.

Dela na razstavi so si podobna med seboj in hkrati so podobna tistemu pravemu, britanskemu, in še bolj pravemu, ameriškemu, pop artu. Uporaba intenzivnih, čistih barv, velikokrat v izrazitem kontrastu. Figure in predmeti, pogosto zarobljeni z močno konturo. Posnemanje podob iz revij, oglasnih plakatov, stripov. Uporaba novih akrilnih barv in sodobnih tehnik sitotiska, »airbrush«-a in plastičnih mas.

Predvsem pa zanimanje za vse nove pojave, ki jih je s seboj prinesla hitra gospodarska rast v Jugoslaviji v 60-ih in 70-ih letih, podobno kot se je v ZDA zgodilo v desetletjih po drugi svetovni vojni. To obdobje je zaznamovala množična proizvodnja vsakdanjih dobrin, dostopnost vseh možnih zvrsti razvedrila, vzpon zvezdniške kulture in senzacionalističnih medijev. Pa tudi politični aktivizem v odgovor vojnam - hladni in vietnamski -, onesnaževanju okolja in pomanjkanju državljanskih pravic.

Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, foto Damjan Švarc

Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, foto Damjan Švarc

Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, foto Damjan Švarc

 

Okoliščine Slovenije v okviru Socialistične federativne republike Jugoslavije so sicer svojevrstne, pa vendar postaja ta okvir skozi 60-ta in 70-ta vse bolj porozen in dovzeten za mednarodne fenomene. Preboja potrošništva in popularne kulture tudi v Sloveniji ne gre zanikati in umetniki, ki bijejo skladno z utripom družbenih sprememb, so se na to odzvali.

A njihovi odzivi so v večini naleteli na zaprta vrata vodilnih umetnostnih institucij v državi. Povedni sta dve kritiki Branka Rudolfa, prvega ravnatelja Umetnostne galerije Maribor, ki je ob razstavah ameriške grafike leta 1968 in 1971 o pop art pristopih zapisal:

»Na razstavi sta dve deli, ki sodita v […] 'pop-art', ki mu je 'umetnina' vsako popotno znamenje, ali pa po smislu nežne, v obliki brutalne črke plakata (Mary Corita [Kent]).

Umetnost te vrste verjetno nima prihodnosti, saj se odmika od človeka, iz katerega intimnih vzgibov izhaja vsak pomen umetnin.«

― Program izpovedi / Razstava ameriške grafike v Umetnostni galeriji Maribor (Branko Rudolf, Večer, 10.12.1968)

Kamen spotike. Jasper Johns, The Critic Sees, 1967

»Jasper Johns, znan in priznan, sloveč grafik, je to pot z dokaj rafinirano tehniko upodobil kritikova očala, v katerih je napisano 'usta' (mi bi mirno lahko rekli po domače: 'gobec'). Objektivno je to bolj jedko humoristična 'deklaracija z umetniškimi sredstvi' kakor umetnina, bolj domislek, spremenjen v lik, ne pravzaprav umetnina, temveč negacija umetnine, vsekakor zanimiva.«
― Ameriška grafika: nove smeri  (Branko Rudolf, Večer, 20.8.1971)

Iz zapisov je razvidna zadržanost do neposrednosti, ki jo poseduje pop art. Pop art je mogoče enostavno »brati«. Pop art je prometni znak, so črke na plakatu, je ilustriran komentar. Je nedvoumen, enoznačen, plehek. Pa je res? Drži, da je motive pop art del moč hitro prepoznati, a »brati« jih - to je povsem druga stvar.
Uveljavljen in dominanten izraz v slovenski umetnosti 60-ih in 70-ih let je visoki modernizem. Pogosto so motivi abstraktni ali pa vsaj abstrahirani. Skozi raziskovanje materiala, barve, oblike, kompozicije so umetniki raziskovali svoj notranji svet. Take vrste umetnost je v največji meri apolitična. Lahko je sicer interpretirana - in bila je interpretirana - v smislu upora zoper ustroj in tesnobo vsakdana, a zaradi neoprijemljivosti in subtilnosti izraza je kritični potencial take vrste umetnosti bolj medel. Kar pa ne pomeni, da visoki modernizem nima drugih kvalitet - gotovo je lahko lep in kontemplativen.

Nasprotno pa je pop art neposreden, grob, zadane. Je bleščeč, rdeč STOP znak sredi razprostrte pustinje. Je političen? In če - kako? Prav ta značilnost pop arta - dvoumnost sporočila kljub konkretnosti forme - je tisto, kar je zaviralo prodor pop arta v Socialistični republiki Sloveniji. Ali če povem preprosteje: je v pop artu avtor do motiva kritičen ali ga poveličuje? Je Berkov Lip gloss predmet posmeha ali predmet poželenja? Je Mesaričeva Loterija nezaznamovani urbani prizor ali pa nastavlja družbi ogledalo? In kaj je pravzaprav sporočilo Podravkinih juh Metke Krašovec? Natanko o tem vprašanju je leta 1974 pisala Meta Gabršek Prosenc, takrat kustosinja, kasneje direktorica Umetnostne galerije Maribor:

Berko, Lip gloss, 1974, akril na platnu, 100 x 100 cm, last Loški muzej Škofja Loka, foto Damjan Švarc

Franc Mesarič, Loterija, 1974, akril na platno, 139 x 134 cm, last Aleksander Bassin, foto Damjan Švarc

Franc Novinc, Na našem travniku, 1974, olje na platnu, zasebna last, foto Damjan Švarc

»Vsakdanje okolje vse bolj urbaniziranega sveta daje umetniku neizčrpne možnosti za ustvarjanje novih motivnih krogov. Reklama, svet filmskih malikov, stripi so vplivali na oblikovanje likovne govorice, ki s produkti množične kulture izredno ostro, včasih tudi brutalno, pripoveduje o življenju sodobnika.

Serigrafije Lojzeta Logarja brez dvoma po ikonografski izbiri motivov in po izredno jasnem, poudarjeno preprostem likovnem izrazu, koreninijo v umetnosti ameriškega pop-arta. Vendar je razlika očitna.

Dela Toma Wesselmanna, Andya Warhola in drugih so pripoved o ameriški civilizaciji, in to objektivne pripovedi brez komentarja. Pri Logarju, ki je kljub napredku sodobnih komunikacij kot Jugoslovan in Slovenec vendarle še precej oddaljen od resnične asfaltne džungle, pa čutimo kot posledico čustvenega in razumskega odnosa do upodobljenega, koncepcijsko delitev na frazo in njeno parafrazo.

Ta delitev na glavni motiv in komentar motiva se kaže tudi v likovni zasnovi, ki je skoraj dosledno dvojna. Oblikuje se dialog med figuro (hippy, črnka, filmska zvezda), jasno označeno z vsemi prepoznavnimi znaki, in umetnikovim komentarjem o tej figuri. Dialog je razmišljujoč, prizadet ali angažiran in daje novo vsebino pop-artistični formi.«

― Mariborska likovna kronika April―december 1973  (Meta Gabršek Prosenc, Sinteza, št. 30-32, 1974/75)

Metka Krašovec, Sporočilo, 1968, akril na platnu, 174 x 140 cm, last umetnice, foto Damjan Švarc

Lojze Logar, Figura, Coca I, 1973, barvna serigrafija na papirju, 88 x 71 cm, last Umetnostna galerija Maribor, foto Damjan Švarc

Lojze Logar, Iz okvirja I, 1973, barvna serigrafija na papirju, last Umetnostna galerija Maribor, foto Damjan Švarc

Z razstavo Slovenija in neuvrščeni pop želimo zapostavljeno, skrito, odrinjeno umetnost 60-ih in 70-ih let, ki se je odzivala na vzpon potrošništva in popularne kulture, zasluženo umestiti v kanon slovenske umetnosti. A kako naj jo imenujemo? Naj uporabim priljubljeno Žižkovo metodo: če hodi kot pop art in če govori kot pop art, naj vas ne zavede - verjemite mu, ko reče, da je pop art. Zato do 26. marca 2017 obiščite Umetnostno galerijo Maribor in si oglejte razstavo slovenskega pop arta.

Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, foto Damjan Švarc 

Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, foto Damjan Švarc 

Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, foto Damjan Švarc 

 

Jure Kirbiš

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNogometna zveza Slovenije
NaslednjiPritzkerjeva nagrada 2017: RCR ArquitectesNext
Povezani članki
Loading...
GalerijeUmetnost

Koroška galerija likovnih umetnosti: Rob kot središče sprememb, ki v center šele prihajajo

11 marca, 2020
ArhitekturaUmetnost

USPEH SLOVENSKIH ARHITEKTOV NA NATEČAJU BABYN YAR V KIJEVU

12 junija, 2016
Umetnost

Billie Belo: Torta za nobeno priložnost

24 januarja, 2022
KulturaUmetnostUncategorized

TATIANA KOCMUR: IDEALNO TELO

20 novembra, 2015
GalerijeUmetnost

Galerija Hest: Pomembni sta tako dostopnost kot kakovost umetniških del

10 avgusta, 2020
ArhitekturaKavarneUmetnost

HOoST – umetnost čez cesto

21 marca, 2018
ArhitekturaUmetnost

Jasmina Cibic: NADA

29 maja, 2018
ArhitekturaKulturaOsebnostiUmetnost

Urša Menart: Film je orodje za empatijo

15 septembra, 2017
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo