• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Kultura,mediji,Umetnost
/
8 aprila, 2022

Alenka Kraigher: Kadar igram, čutim, da sem na sledi nečemu, kar je večje od mene

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Igralka Alenka Kraigher se je ob začetku epidemije pred dvema letoma vrnila iz New Yorka, kjer je imela uspešno kariero na številnih odrih. Prebojni trenutek je bil nastop z Willemom Dafoejem v predstavi Richarda Foremana Idiot Savant, kjer so jo vzljubili tako gledalci kot kritiki. 

Po spletu naključij Alenka zdaj bogati slovenski ustvarjalni prostor. Poleg nekaj filmskih vlog – to soboto si lahko v kinu ogledate premiero filma Vesolje med nami v režiji Rahele Jagrič Pirc – je Alenka letos spomladi postala tudi zunanja predavateljica na AGRFT v Ljubljani. Pripravlja pa tudi zelo zanimiv scenarij. 

Vrnitev v Ljubljano se je zgodila zelo na hitro, kajne? Si tu nameravala ostati dlje časa?

V Ljubljano sem se z družino vrnila zaradi velikanske panike, ki je ob samem začetku pandemije konec marca 2020 zajela New York. Takrat so govorili, da bodo morda zaprli izhode iz mesta, sirene so ves čas tulile, na ulicah je bilo čutiti stres in napetost, bali smo se družbenih nemirov, predvsem pa si nismo želeli ostati zaprti v stanovanju z dvema majhnima otrokoma, z oteženim dostopom do narave. Najprej smo bili v Piranu pri teti, tam smo nameravali ostati en mesec, mislili smo, da bo do takrat vse skupaj minilo. Haha. Odkar smo v Sloveniji, sta pravkar minili dve leti. New York je bil precej bolj prizadet kot Ljubljana in si na umetniškem področju še vedno ni dovolj opomogel. Če gledam za nazaj, je bila zapustitev New Yorka absolutno najboljša odločitev. Moji prijatelji, ki so tam ostali, so bili izredno nesrečni. Še vedno se čutijo posledice.

Kaj si v Ljubljani kot igralka opazila? Kako je bilo za igralko v času epidemije?

V Ljubljani so se stvari precej hitreje odprle, že junija 2020 sem začela snemati celovečerni film Vesolje med nami, ki je ravnokar prišel v kinematografe. Potem sem pravzaprav veliko snemala, sodelovala sem pri veliko filmskih in televizijskih projektih, na daljavo pa sem nadaljevala ustvarjanje z newyorškimi kolegi, nastopila sem v mnogo spletnih gledaliških predstavah.

Predvsem ko smo šli snemat v zaprte prostore, me je pri srcu malo stiskalo, saj smo morali biti pred kamero z igralci veliko časa skupaj brez mask. Snemanje je bilo za producente zaradi testov in covidnih omejitev precej dražje, a ne toliko kot v ZDA. Tam so lahko nadaljevale le orjaške produkcije z ogromno denarja, drugi pa niso mogli slediti tako velikemu dvigu cen, tako da se je precej manj delalo. Pri nas se je res veliko snemalo.

Vesolje med nami, foto: Frančišek Ksaver Šinkar

Zdaj je teh omejitev praktično konec. Kaj je po dveh letih epidemije drugače?

Zdi se mi, da se je še najbolj spremenil sam odnos do virusa. Ljudje ga ne jemljejo več tako smrtno resno. Opazni sta utrujenost od pandemije in želja po vrnitvi v normalno življenje.

Znova smo se začeli družiti. Lahko hodimo na prireditve. Ko grem na kakšen dogodek, imam zdaj tak spoštljiv odnos do tega, čutim hvaležnost.

Angažirali so te kot zunanjo izvajalko pri predmetih Igralec in režiser ter Igra pred kamero. Sodeluješ s študenti režije na magisteriju in študenti igre višjih letnikov. Kako je delati s študenti?

Super. Iskreno mi je zelo všeč. Zase pravim, da sem večna študentka, vedno se kaj učim, praktično že 20 let, in zelo zanimivo je zdaj to obrniti, poskušati navdihniti druge. Poleg veliko izkušenj sem v New Yorku nabrala ogromno teoretičnega znanja. Čutim odgovornost to deliti naprej.  

Opaziš kakšno bistveno razliko med zdajšnjimi študenti in nami pred leti?

Mislim, da ne. Zdaj je na akademiji precej več specialnih študijev – na primer kamere, scenaristike … – , kar se mi zdi super. Študenti so tako bolj raznovrstni.

Katera pomanjkljivost je bila pri študiju zate največja?

Študij mi je bil všeč, a bilo je fizično naporno, študenti smo bili izredno obremenjeni. Pridobila sem si mnogo koristnih praktičnih izkušenj. Če na ta čas pogledam z današnjimi očmi, bi rekla, da so mi manjkale kakšne vzornice – režiserke, ki bi tudi poučevale filmsko režijo. Maja Weiss je kot prva ženska pri nas posnela celovečerni igrani film šele, ko sem bila na sredi študija, tako da …

Premiki se dogajajo, vendar zelo počasi. Kako doživljaš gibanja, kot je #meetoo?

Moram reči, da sem presrečna, da so se z gibanjem #metoo na tem področju začeli dogajati neki širši družbeni premiki. 

Si bila kdaj deležna neprimernega ravnanja? Si imela pri spopadanju s takšnim ravnanjem primerno oporo, sogovornika?

Sama sem v življenju doživela nekaj neprijetnih srečanj in neprimernega ravnanja moških. 

Pred leti so moji prijatelji in bližnji sicer odreagirali z veliko sočutja, a so tudi hkrati namigovali, da se ne da nič storiti, da svet pač tak je. Danes odreagirajo aktivneje, družba si bolj upa o tem spregovoriti in morda dejansko kaj storiti. Prej se je večinoma nemočno gledalo stran. Zdaj ravno pišem scenarij na to temo. Kako lahko neprimerno vedenje vpliva na ženske in njihove vsakodnevne ter življenske odločitve.

Kako ocenjuješ dogajanje na področju filma v zadnjih letih? Je tu v miselnosti prišlo do kakšnih večjih sprememb?

Ja, zagotovo. Zdaj je na sceni več raznovrstnih glasov, ki so bili včasih zapostavljeni. Imamo največje število močnih ženskih avtoric do zdaj, pa tudi več ženskih likov, ki so kompleksnejši. Ne samo ženske, v ospredje so prišli tudi predstavniki manjšin, drugačne spolne usmerjenosti, miselnosti. 

Čudno je gledati kakšne filme izpred 50 let ali pa celo 20 let starih, v smislu vedenja do žensk, do vseh predstavnikov manjšin. 

V filmih se je velikokrat prikazoval danes že zastarel pogled na svet. Navajeni smo bili na ogromno obupnih stereotipov, ki so tiho podpirali družbeno zavest o neki naravni neenakosti med ljudmi, manjvrednosti in tako naprej. S tem, ko pred in tudi za kamero zdaj sodeluje res pester nabor ljudi z vseh vetrov, ko jih lahko vidimo recimo v glavnih vlogah, to je ogromen preskok. Oni prinašajo nov, svoj pogled na svet. Mislim, da imata film in televizija izreden vpliv na to, kako dojemamo svet, in ga dejansko lahko spremenita na bolje. Ali slabše.

Lahko našteješ nekaj filmov, ki s pristopom, zgodbo, izvedbo sporočajo sodobno sporočilo? Nekaj, kar prej še ni bilo videno, slišano? 

Promising Young Woman me je kar pretresel. Protagonistka veliko likov obtoži, da so bili »sokrivi« kot družba, ki je raje pogledala stran, ker je bilo to lažje in je njim tako bolj ustrezalo. Žrtev zlorabe si je zato vzela življenje.

Potem so tu še The Lost Daughter, Titan, Maščevanje. Prav uživam, ko me filmi izzovejo. Z vsakim filmom po malem se dogajajo majhni, a pomembni preskoki. Vsak pogumen film navdahne potem nekaj novih, še bolj pogumnih. Ampak smo še na začetku in komaj čakam, da vidim, kakšen bo ta naš novi svet čez kakšnih 10, 20 let. 

En primer je na primer v filmu The Lost Daughter, ko glavna junakinja in mama dveh odraslih hčera čestita nosečnici z besedami »Čestitke. Materinstvo je … uničujoča odgovornost.« Kot gledalka sem pričakovala tipično frazo »materinstvo je prečudovito«. Majhen, a pomemben detajl upora konvencionalnemu pogledu na materinstvo. 

Maščevanje, akcijski film, ki je včasih sicer malo pretiran, nam predstavi neko seksi mlado ljubico kot tipičen stranski, banalni lik, gledalec jo takoj »prebere« in od nje nič ne pričakuje. Potem jo posilijo in ubijejo in na tej točki bi se ponavadi vse take stranske zgodbe stereotipno zaključile, ta film pa vse obrne na glavo. Dekle presenetljivo preživi in se poda na lov za svojimi morilci. Postane izredno močen lik, obseden z maščevanjem. Izkoriščevalski moški počasi postanejo prestrašene žrtve. 

V Titanu imamo prizor na parkirišču, na katerem se je seksi plesalka z razstave novih avtomobilov pravkar usedla v svoj avto. Začne se ji približevati moški, ki jo je takoj po njeni plesni točki prosil za avtogram in začel zasledovati. Parkirišče je čisto prazno in temačno. Gledalec takoj občuti neko bližajočo se nevarnost. Moški se nasloni na okno in ji reče, da jo obožuje. Začne se gibati naprej. Pričakujemo, da bo to ena tistih neprijetnih scen, v katerih kdo nadleguje žensko. Ona potem iz pričeske nenadoma potegne pletilko in ga zabode v vrat, nato skoraj zdolgočaseno čaka, da umre. Na živce ji gre, da jo ob umiranju pobruha. Ponovno en čisto drugačen razplet in pogled na neko dokaj stereotipno situacijo.   

Pojavil se je trend upora žensk proti zatiranju in pretrganja ideje o ženskah kot žrtvah. Ženske vračajo udarce. Nekatere ženske so v filmu trenutno v maščevalni fazi oziroma fazi odkrivanja notranje moči.

Zakaj se ukvarjaš z igro? Kaj je tisto najbolj bistveno, najgloblje, za kar ti pri tem gre? Kaj lahko ti kot igralka sporočiš občinstvu?

Igra je zame način, da se v življenju dokopljem do bistvenega, raziskujem, se podajam v neznano in se na ta način tudi povežem z drugimi, z gledalci, jih peljem s seboj. Tja, kamor si morda nihče od nas ne bi upal sam.

Kadar igram, čutim, da sem na sledi nečemu, kar je večje od mene, da sem povezana z vznemirljivo energijo, ki skriva neko skrivnost, ki jo želim odkriti. Z vsako vlogo gledalcu pripovedujem zgodbo.

Idiot Savant, foto: Paula Court
Old Fashioned Prostitutes, foto: Paula Court

Kakšnih vlog si želiš? Lahko kaj konkretno navedeš?

Takoj podpišem, da igram detektiva, ki rešuje umore ali pa išče morilko. To je za igralca izvrsten žanr. Pri nas sem nastopila v kar nekaj komedijah, v katerih se zelo zabavam, rada pa se znajdem tudi v resnih dramskih vlogah, raziskujem meje človeške biti. Trenutno res uživam v igranju v slovenščini in bi z veseljem nastopila tudi na slovenskih odrih.

Chang in a Void Moon, foto: Paula Court

Še ohranjaš stike s sceno v New Yorku?

Ja, v stiku sem z mnogo režiserji in gledališkimi skupinami, posnela sem veliko spletnih projektov in v načrtu imam občasne delovne obiske v ZDA. Predstave so tam časovno vedno v enem kosu, niso raztresene po celotni sezoni kot pri nas, tudi vaje so lahko zelo kratke, tako da je to izvedljivo.

Kaj si se v New Yorku naučila?

Delo in profesionalnost sta na prvem mestu. Vsi se ves čas trudijo biti boljši od samih sebe. Imajo vgrajen gon po preživetju, po popolnosti, perfekcionizmu. Stvari natančno analizirajo in vedno najdejo neke sistematične, učinkovite rešitve in izboljšave. Imajo tudi malo pretirano željo po nenehnem delu. Težko se je ustaviti. Ogromno sem se tam naučila. Imela sem več neverjetnih učiteljev in mentorjev, pri katerih sem se nenehno izpopolnjevala. New York je bil nepozabna, transformacijska izkušnja.

Chang in a Void Moon, na spletu

V New Yorku je zanimiva stanovanjska skupnost, v kateri bivate oziroma ste bivali. Lahko na kratko opišeš to »zadrugo«?

Gre za projekt mesta New York in neprofitne organizacije Artspace za umetnike. V stavbi je 89 neprofitnih stanovanj, dve gledališči, dve galeriji in nekaj pisarn za neprofitne organizacije. V vseh stanovanjih stanujejo umetniki najrazličnejših zvrsti (slikarji, glasbeniki, pevci, plesalci, pesniki, pisatelji, igralci, kiparji, fotografi, modni oblikovalci, kuratorji, režiserji, montažerji, kostumografi, mojstri ličenja, scenografi …). 25 stanovanj je za družine, drugi so v garsonjerah. Vsi se med seboj poznamo in lahko soupravljamo veliko galerijo oziroma prireditveni prostor v pritličju, ki deluje kot pomembno kulturno središče za sosesko. Organizirajo se najrazličnejši kulturni projekti, koncerti, delavnice, prireditve. Pred pandemijo se je vsak dan kaj zanimivega dogajalo. Tako vsakič, ko prideš domov, pravzaprav prideš na koncert, odprtje razstave, recitacijo poezije, večer flamenka … Vedno vsaj nekoga poznaš. To je neverjeten, utopičen svet. Otroci, ki v stavbi stanujejo, so med seboj dobri prijatelji, blizu so dogodkom in ljudem z vsega sveta. Pred stavbo je tudi prekrasno dvorišče, okrašeno z umetninami stanovalcev, prav tako so hodniki v vsakem nadstropju polni umetnosti.

Foto: https://www.artspace.org
Foto: https://www.artspace.org
Foto: https://www.artspace.org

Kako vidiš AGRFT in sebe kot sodelavko? Največji izziv?

AGRFT se mi zdi izredno pomembna ustanova za Slovenijo, saj gledališka in filmska umetnost predstavljata srce narodne zavesti. Kulturnike pri nas nekateri malo postrani gledajo, ampak lastna kultura se meni zdi bistvenega pomena za tako majhno državo. Z uporabo filmske govorice in tudi drugih umetnosti se »pogovarjamo« med seboj kot narod in
definiramo, kdo smo. Tega ne moremo samo prepustiti trgu.

Moja vloga na AGRFT se trenutno še oblikuje. Imam veliko izkušenj tako pred in za kamero, kot asistentka pa sem poučevala tudi študente igre na NYU in profesionalne igralce. Ameriški pristop k igri in režiji nasploh je zelo konkreten in metodičen, skoraj matematičen in hkrati zelo igriv. Gre za zelo uporabno znanje, odzivi študentov tukaj so bili pozitivni. Je pa precej drugačen pristop. Za igralce in režiserje je vedno zelo dobro, da se spoznajo s čim več različnimi tehnikami. Izziv je zame morda v tem, kako to čim bolj učinkovito predstaviti.

Z vidika podajanja snovi se mi zdi pomembno, da profesorji študente navdahnejo in spodbujajo, dopustijo, da se učijo na lastnih napakah, ter jih navdušijo, da iz sebe potegnejo nekaj iskrenega, in da tudi tvegajo.

Pripravila: Nina Granda
Naslovni portret: Carlos David

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiIntervju: Jana Jocif – PORTRETI STOLETIJ
NaslednjiOd-do arhitektura: Poslovni prostori MSNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturakolumneKultura

Matevž Granda: Kdaj stavba postane ruševina?

2 novembra, 2018
GalerijeUmetnost

Sloart in Galerija Y: Najpomembnejši je odkrit odnos med galerijo in umetniki

31 januarja, 2020
Kultura

Nekdaj, daleč od skrbi

20 junija, 2017
ArhitekturaUmetnost

Razstava “Začasno. Do nadaljnjega.”

27 novembra, 2020
kolumnekritikaKulturamediji

Nina Granda: Na čigav račun?

1 julija, 2020
ArhitekturaKultura

RUE DU HOUBLON 63

16 novembra, 2015
GalerijeUmetnost

Galerija Kresija: Galerije kot skupnostni prostori

3 julija, 2020
GalerijeUmetnost

Galerija Equrna: Likovna dnevna soba mesta

24 januarja, 2020
1 2 … 22
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo