• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,INDIGO,Umetnost,Urbano
/
2 septembra, 2018

Aaron Moulton: Umetnost je sankcionirana norost

Aaron Moulton je nekdanji kustos v galeriji Gagosian in nekdanji kreativni direktor galerije Venus v Los Angelesu. Po vsebino svojih premišljeno usmerjenih razstav se Moulton znova in znova neustrašno podaja v svet ezoterike, okultizma in spiritualnosti, o čemer pričajo tudi njihovi nekoliko mračnjaški naslovi: The Rainbow Snake (Mavrična kača), The Hierophant (Hierofant), Omul Negro (romunski izraz za črnega moža) in The Basilisk (Bazilisk), če jih naštejemo le nekaj. Prav z izpostavljanjem snovi svojega dela, ki je v kulturi večno prisotna, a nedokazljiva, razgalja človeško željo po nadzoru nad dejstvi ter obvladovanju resnice in strah pred neznanim. Vendar je včasih, sploh v umetnosti, bolje verjeti kot vedeti, meni Moulton. O tem, kaj v življenju in kaj v umetnosti pomeni vera in kaj vedenje, sva govorila v online korespondenci še pred septembrskim odprtjem njegove ljubljanske razstave, ki nosi naslov Seeing Eye Awareness.

Verjamete v boga? Je bog v sorodu z umetnostjo?

Bog je oblika človeškega narcisizma. Očetovski kompleks. Sam verjamem v energijo. Ves naš kontinuum je milisekundni izbrizg kompleksne energije, upočasnjen v zaporedje posameznih kadrov kot vaja v zavesti. Ljudje govorimo o reševanju planeta, a za zemljino časovnico smo le kratkotrajna vročica – kmalu bomo le še plast razpadlega sedimenta. V kaj lahko torej sploh verjamem? Lahko le igram igro. Zame je umetnost ta čudna točka v civilizaciji, na kateri lahko premostimo koncepte časa in prostora, svetega in profanega, resnice in fantazije.

Spiritualni koncepti, s katerimi se veliko ukvarjate v svojih delih, se v različnih kulturah močno razlikujejo. Ali obstajajo tudi strukturni nadkoncepti, ki so človeštvu skupni in univerzalni?

Verjamem, da obstaja univerzalna estetska izkušnja. Mitski Vzorec je resnična stvar. Aboriginska funkcija umetnosti je, da je ta nosilec duhovnosti. Versko slikarstvo in socialni realizem sta eden drugemu pomagala definirati transcendentalne težnje in s tem uporabljati sankcionirano obliko miselnega nadzora. Če pomislite, kako na spletu ustvarjamo vrhovno zavest, menim, da bo algoritem zagotovo odkril tudi vrhovni arhetip. To bo sublimno estetsko razodetje, ki se nam bo bržkone razkrilo skozi obvestilo push notification.

Ironično je, da v dobi znanosti večino stvari neumorno analiziramo, nekaterim resnicam (in neresnicam) pa slepo verjamemo. Je umetnost ena teh stvari, ki ji moramo preprosto zaupati? Lahko le na ta način dosežemo pravo znanje?

Nimam odgovora na to, vendar vem, da prepričanja in predsodki nadzorujejo prav vsako odločitev od trenutka, ko prvič odpremo oči. Vraževerje je globoko vpleteno v vse, kar počnemo, in v trenutkih, ko to potrebujemo, predstavlja subliminalno vodstvo. V svojih zavestih in kulturnih mehurčkih vzgajamo obširno kozmologijo prepričanj, ki postanejo osebni zakramenti ali evangelizirana nostalgija ali tehnološki ritual. Ta so kljub svoji tehnološki sekularnosti zelo hranljiv spiritualni placebo.

Obrat naše civilizacije proti ateizmu le razkriva gentrifikacijsko končnico, zadnjo fazo igre kritičnega uma. Zagrizeni poskusi, da bi na spletu ustvarili popolno umetno inteligenco, so vrgli luč na najtemnejše kotičke ezoterike. Vendar kljub vsemu znanju, ki ga imamo, še nikoli nismo bolj prevpraševali koncepta resnice. Dogaja se nova doba zatemnitve. Iracionalni um pa se pravzaprav nahaja tam, kjer je prava akcija, kjer se razkrivajo naši pravi darovi in potenciali. Nevedenje je razsvetljenje.

Vse to nas je spremenilo v ranljive agnostike, saj smo po svoji naravi, na molekularni ravni, spiritualna bitja. Iskalci vedno postanejo najditelji. Našli bomo nekaj, v kar lahko verjamemo. Žalostna resnica je, da se ta potreba trenutno kaže kot radikalizacija sebe, kar ustvarja kulte sektaškega narcisizma. Edini empirični podatki, ki jih še sprejmemo, pripadajo nam samim.

Največ v življenju sem se naučil, ko sem dobil otroke. Veliko ljudi moje generacije se boji rojstva lastnih otrok, kot da je to nekakšna oblika samomora. Umetnik Mike Bouchet je pristopil k meni po tem, ko se mi je rodil prvi sin, in njegove besede bodo vedno odmevale v meni. Rekel je: »Dobrodošel v človeštvu.« In imel je prav. Nekako sem izpolnil svojo prvinsko usodo transgeneracijske levitve in s tem prestopil na drugo stran, onkraj izolacije lastnega ega. Pravzaprav sem začel celovit proces izgubljanja ega, ki se v raznih oblikah nadaljuje še danes. Preživetje kot stanje zadobi drugačno vrednost. Izkušnja rojstva otroka lahko posamezniku pokaže, kdo v resnici je.

Moje delo, ki se je opiralo na spiritualnost in okultizem, me je naučilo preprostih trikov kognitivne terapije, ki pomagajo, da stvari izpustiš. Najpreprosteje je to storiti z nevtraliziranjem muk preteklosti in osvobajanje od spon prihodnosti, da bi dosegel absoluten zdaj. Moji otroci so bili odličen način za odkrivanje sedanjega trenutka.

»Razstava Seeing Eye Awareness slavi umetnika kot kulturnega jasnovidca, kot nekoga, ki se s tretjim očesom razgleduje po skrivnostih družbe, nekoga, ki mu je bilo naloženo, da razkrije mistične resnice,« beremo v uradnem opisu razstave. Torej je vloga umetnosti, da vodi, svari, postavlja zgled?

Rekel bi, da je vloga oziroma prava funkcija umetnika, da razkriva mutacije in anomalije. Te izhajajo iz mesta, kjer jezik odpove oziroma kjer se preči neka meja zavesti: živi rob kulture. Umetnost je sankcionirana norost. Svet umetnosti je pravzaprav zadnje varno območje norosti, v katerem psihopatom dovolimo, da nam pokažejo naše lastne meje, hkrati pa to varno kontekstualiziramo kot 'performans' ali 'kulturno produkcijo'.

V času 'velikega zapiranja' je bila norost proglašena za bolezen in institucionalizirana. Ali sodobne galerije funkcionirajo kot takšne inštitucije, ki 'norost' umetnosti zapirajo vase in jo ločujejo od sveta?

Pred umetnostno zgodovino sem študiral psihologijo in v svojih razstavah zagotovo uporabljam veliko miselnih eksperimentov. Kot sem rekel, je umetnost po mojem mnenju zadnji varen prostor za sankcionirano norost. Shizofrenija, paranoja, psihedelija, disociacija, vse to so pomembna stanja duha, ki povzročajo zanimive rezultate v percepciji.

Mislim, da ima svet umetnosti šarlatansko strukturo. Vsakdo je lahko strokovnjak, pa vendar nihče ne ve, o čem govori. Večina strokovnih vlog v tej industriji vzpostavlja nekakšno daljno sorodstvo z uličnim pridigarjem.

Kdo je po vašem mnenju v tem primeru absolutna avtoriteta na področju sodobne umetnosti? Komu lahko res zaupamo, da ve, kaj govori?

Meni. Definitivno razumem sistem bolje od kogarkoli, ki sem ga kdaj spoznal. Vsi ostali igrajo nekakšne karaoke lobiranja. In skoraj vsi so v tem svetu le kratkoročni turisti.

Če je umetnik šaman, medij, oko, ki vse vidi – kdo je kurator?

Upal bi, da je sokrivec, fanatik, medij in tisti, ki omogoči, da imajo stvari smisel.

Tema letošnjega festivala Indigo so govorice. Kako je s tem v svetu sodobne umetnosti? Je sloves, ki se širi od ust do ust, pomemben za uspeh?

Še vedno je to zelo pomembno. Ne vem, kaj mislite, da veste o tem, kaj bom predstavljal na ljubljanski razstavi, ampak lahko vam zagotovim, da to, kar ste slišali, ni niti polovica resnice. In nikdar ne boste vedeli celote.

Zakaj je Ljubljana dobra lokacija za to razstavo?

Ljubljana ima Sorosov center za sodobno umetnost. Mislim, da program SCCA nasploh prejme premalo pozornosti v veliki sistemu psihološkega lobiranja znotraj sodobne umetnosti. Zame je to razkošna fantazija. Po mojem mnenju je treba to razstavo jemati zgolj kot umetnostnozgodovinsko fantazijo, ki sem si jo izmislil, saj ljudje na mojo prakso vedno gledajo nekako ironično, kot da sem velik šaljivec. Ampak kaj če je prava prevara v tem, da vse skupaj sploh ni prevara?

Pogovarjala se je Ajda Bračič.

Intervju je bil objavljen v posebni izdaji revije Outsider - časopisu Outsider Indigo. Podprite ustvarjanje vsebin o umetnosti in kulturi in pridobite dobro branje z naročilom na Outsider!

Otvoritev razstave Zavedanje motrečega očesa bo 5. septembra v galeriji Vžigalica

Kurator: Aaron Moulton
Umetniki: A.S.T.R.A.L.O.R.A.C.L.E.S., Sam Bacile, Mike Bouchet, Vuk Ćosić, Constant Dullaart, Matt Johnson, Mi Kafchin, Daniel Keller, John Koenig, Marco Lavagetto, Mark Lombardi, Monarca Lynn Merrifield, Allen Midgette, Mike Morrell, Lucia Nimcova, Occult Forces, Oksana Pasaiko, Hamid Piccardo, Real Subliminal, Alexander Reben, Daniel R. Small, Raymond Steers, Hito Steyerl, Ingo Swann, John Titor, Brad Troemel, Andy Warhol

—Dan po odprtju, 6. septembra 2018, z začetkom ob 19.00, vas bo po razstavi vodil kurator Aaron Moulton.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiBevk Perović arhitekti: Stanovanjska stolpnica Nordbahnhof, Dunaj
NaslednjiIvan Štraus 1928-2018Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

BAAM Arhitekti: Homementum

13 januarja, 2019
ArhitekturakolumneKultura

Nina Granda: Še vedno parkirišče

22 maja, 2021
ArhitekturaPark

Fantomski park – pol leta kasneje

16 marca, 2017
Arhitektura

Kakovost ni odvisna od modnih zapovedi

27 januarja, 2016
Arhitektura

Miloš Kosec: Hiša za lenobo

11 julija, 2021
Arhitektura

DŽAMIJE IN NELAGODJE V ARHITEKTURI, 1. DEL

7 septembra, 2016
Arhitektura

Gregor Turnšek, Finska

3 marca, 2021
Umetnost

JAŠA: Tako kot ti lahko nekdo nekaj omogoči, te lahko tudi uniči

28 septembra, 2022
1 2 … 175

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo