• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Kultura
/
13 februarja, 2020

Bor Pungerčič: Druga godba. O plakatu, javnem prostoru in vizualni kulturi.

Festival Druga godba je festival »glasb sveta«. In kaj je to?

»Glasbe sveta« so glasbena kategorija, ki zajema široko in pisano paleto glasbenih slogov z vsega sveta – tako folk, jazz in etno, ki so del zahodne produkcije, kot etnične, neotradicionalne in avtohtone glasbe, od sibirskega severa do najbolj oddaljenih obal Tihega oceana. Zaradi svojega inkluzivnega značaja in elastičnosti se izmika preprosti in univerzalni opredelitvi. A podobno kot pri ostalih kategorijah se vanjo umeščajo tako svetovno znane zvezde, ki so sposobne razprodati največje dvorane (na misel prideta npr. Cesaria Evora ali Gotan Project, ki smo ju imeli priložnost slišati tudi na festivalu), kot drobne lokalne skupine, ki prirejajo intimne koncerte v parkih in klubih ter so zunaj svoje države večinoma neznane. Kar jih združuje, je to, da svoj zvok gradijo na lokalnih tradicijah in pojavih, tudi kadar jih posodabljajo, združujejo s sodobnimi ali tujimi vplivi in pretapljajo v nove oblike in formate.

Glasbe sveta so tako gotovo najbolj raznovrstna zvočna kategorija, kar si jih lahko zamislimo.

In ravno ta raznovrstnost je tisto, kar Druga godba že od svojega začetka v zadnjih letih Jugoslavije – leta 1985 – prinaša v slovenski prostor: vpogled v glasbene tradicije in kulture različnih narodov in etničnih skupin, nove pristope in sveže vetrove. Za svoje delo je bil festival leta 2006 nagrajen z Župančičevo nagrado, petkrat (od leta 2011 do danes) si je prislužil uvrstitev na seznam 25 najboljših mednarodnih festivalov na svetu po izboru revije Songlines, pridobil pa je tudi članstvo v osrednji mednarodni organizaciji na področju glasb sveta – EFWMF.

1989 Neva Štembergar

2000 Blaž Medja (Medja + Karlson | GIGO)

2006 Karlo Medjugorac, Primož Orešnik | Gigodesign

2007 Karlo Medjugorac, Primož Orešnik | Gigodesign

Potem ko je bila nekaj časa v vseh trendovskih medijih najbolj vroča tema zgodba o tem, da živimo v tako imenovani ekonomiji pozornosti (attention economy), zdaj že skoraj ni več zanimiva. Postala je še eno dano dejstvo sodobnega sveta, in srborit boj za sekunde pogledov in klike angažmaja se počasi potaplja v beli šum sveta. Boj za pozornost poteka od nekdaj, od prvega tigra v grmu in stopinje gazele v savanskem pesku. Od nekdaj se človeška vrsta sproti uči, kako ločiti seme od plev. In tudi zdaj ni nič drugače. Pojavi se nekaj novega in postopoma se navadimo tudi na to ...

Medtem ko hodimo po mestu s pametnim telefonom v roki in preverjamo obvestila o prihajajočih dogodkih na kateri izmed spletnih platform ali celo aplikaciji, narejeni prav posebej za potrebe tega ali onega dogodka, se ideja plakata lahko zazdi romantično oddaljena, ljubko anahronistična, celo žalostno preživeta. Leta jumbo plakatov ob avtocestah in vpadnicah ter poplava oglasov v vseh mogočih oblikah v starih in novih medijih so v nas vzgojili dobro utrjene obrambne zidove in natančne filtrirne sisteme, ki iz vidnega polja sproti odstranjujejo vse neželene informacije in odbijajo napade na našo pozornost.

Plakat, kot ga poznamo v današnji obliki, obstaja že od sredine 19. stoletja, ko so tiskarne izpopolnile barvno litografijo do te točke, da je velikoserijska produkcija postala dostopna vsem. 150 let plakatov nas je dodobra imuniziralo. Sicer še vedno radi obešamo na stene znamenita dela Henrija de Toulouse-Lautreca ali Alphonsa Muche, izkazujemo pripadnost najljubši punk skupini iz mladosti ali razglašamo svojo ljubezen do filma s Fellinijevimi posterji na hodniku. A težko zanikamo, da vse našteto preveva nostalgija. Plakatov ne obešamo kot žive forme, bolj kot artefakte v muzeju osebne zgodovine. Ali kot dekoracijo. Skupine navdušencev sicer še vedno s pridržanim dihom čakajo npr. na objavo plakatov za prihajajoči Marvelov film, a to objavo dočakajo – na internetu. Časi, ko je plakat pomenil prvi in najbolj svež stik s prihajajočo zgodbo, so mimo.

2010 Karlo Medjugorac | Gigodesign

2009 Karlo Medjugorac | Gigodesign

2012 Žiga Aljaž, Žiga Artnak

Ko torej pogledam serijo 35 plakatov Druge godbe, zgodbo te spremembe v vlogi plakata v medijski pokrajini in javnem prostoru, zgodbo o 35 letih odličnosti in ustvarjalnosti, na kaj pomislim?

Na vizualno kulturo.

Ker vizualna kultura ni omejena na število slikarjev in kiparjev ter njihove dosežke v domačem in tujem prostoru. Ni samo trienale sodobne slovenske umetnosti in najnovejša retrospektiva v Moderni galeriji. Vizualna kultura so tudi fasade trgovskih centrov, oglasi v časopisih, prometni znaki, vabila na državne dogodke, usmeritvene grafike v bolnišnicah, izveski trgovin in lokalov ... ter celostne grafične podobe podjetij in institucij.

Vsi ti pojavi izkazujejo nivo vizualne kulture v določenem prostoru, pozornost, ki se ji namenja, in ugled, ki ga uživa. Ko se na primer arhitekti (pa gotovo tudi vsi drugi vizualni ustvarjalci) sprašujemo, kako je mogoče, da je povprečni naročnik tako nedojemljiv za estetiko, ima tako malo spoštovanja do našega dela, je del odgovora tudi to. Nivo vizualne kulture v Sloveniji.

Plakati Druge godbe z ostrim kontrastom kažejo razkorak med vrhom in dnom vizualnega v javnem prostoru. S svojo presežnostjo kažejo na to, kako nizek je dejanski nivo vizualnih komunikacij, kako malo zahtevamo od oseb in podjetij, ki oblikujejo velik del naše vsakdanje vizualne izkušnje. Ne verjamete? Volitve za evroposlance so pred vrati. Pojdite si ogledat plakate kandidatov. In ko boste ravno na poti, pofotografirajte vse jumbo posterje vseh velikih nakupovalnih verig in jih uredite v mozaik. To je pokrajina, v kateri živite. To so vzori za marsikaterega državljana in prostori, kjer mnogi med njimi dobivajo ideje.

Mogoče se zdi med vsemi dosti večjimi družbenimi težavami, s katerimi se soočamo, bentiti čez oblikovanje plakatov pikolovsko, cehovsko, ozkogledo, najboljši možen primer »problemov prvega sveta«.

Mogoče.

Toda kam vodi ta degradacija vizualnega? V vedno več filtrov, vedno več umikanja pogleda, vedno bolj zastrto opazovanje sveta. In odmikanje pogleda je točno to, česar si ne moremo privoščiti. Ko enkrat začnemo odmikati pogled od grdega in napačnega v javnem prostoru, se to ne konča pri plakatih. Nadaljuje se pri rezalni žici, pri lačnih šolarjih, pri podnebnih spremembah, pri sovražnem govoru. Grdo in napačno postane svet, v katerem živimo. In mi ga sprejmemo. In si vgradimo filtre.

Kultura je kolektivno izgrajevanje boljšega sveta. Sveta z več blagostanja. V vseh pogledih. Ne začne niti ne konča se pri dviganju nivoja vizualne kulture. Začne in konča se povsod hkrati.

Druga godba je v svojih 35 letih postala institucija. Kot institucija prevzema svoj del odgovornosti ne samo za zvočno, temveč tudi za vizualno podobo našega prostora. Ob 35. rojstnem dnevu ji zato čestitajmo!

In upajmo, da bodo njenemu zgledu sledili tudi drugi ...

2011 Žiga Aljaž, Žiga Artnak

2016 Karlo Medjugorac

2018 Zoran Pungerčar

2019 Oblikovanje: Ajdin Bašić

Napisal: Bor Pungerčič

Objavljeno v Outsider #17

  • Outsider #17

    7.00€
    Dodaj v košarico

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiCenter in galerija P74: Galerije morajo pritegniti splošno javnost, ne le strokovno publiko
NaslednjiTadej Zupančič: Oblika domotožjaNext
Povezani članki
Loading...
KnjigeKulturaUmetnost

Petra Čeferin: NITI UPORABNI NITI ESTETSKI OBJEKT

13 decembra, 2016
ArhitekturakolumnekritikaKultura

Nina Granda: Kultura na poživilih

15 julija, 2020
KulturaOsebnosti

Edvard Munch: LJUBEZEN. SMRT. SAMOTA.

28 oktobra, 2015
Tools for better livingKultura

Trafika ob sončnem zahodu #05: Miloš Kosec

12 avgusta, 2021
Kratke zgodbeKulturaspletke

Ana Svetel: Odskočna deska

29 novembra, 2019
kolumnekritikaKulturamediji

Nina Granda: Na čigav račun?

1 julija, 2020
KulturaUmetnost

ITALIJANSKI PEJSAŽI

23 marca, 2016
ArhitekturaKultura

INTERPASIVNO PROJEKTIRANJE

2 februarja, 2016
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo