• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Kultura,Osebnosti
/
30 oktobra, 2015

EDGAR ALLAN POE: POHIŠTVO ZA NOČ ČAROVNIC?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Primerno jutrišnjemu sicer uvoženemu, pa že dokaj udomačenemu prazniku, ki mu Američani rečejo Halloween, pri nas pa se še najbolj navezuje na Vse svete, se bomo danes posvetili arhitekturnim pogledom očeta žanra grozljive zgodbe, Edgarja Allana Poa. Noč čarovnic se v naših evropskih glavah tako popolnoma prekriva z ikonografijo klasičnih ameriških grozljivk skupaj s propadajočimi viktorijanskimi vilami vrh hriba, v katerih straši, ter z nevarno nagibajočimi se nagrobnimi kamni gotskih pokopališč, da v Poejevemu pisanju o arhitekturi podzavestno pričakujemo opisovanja škripajočih stopnic, nasvete, kako v domačo avlo umestiti grozljive orgle, ali pa morda priporočila, katere temnice so najboljše za mučenja in katere lahko služijo kot kripte. V njegovih literarnih delih sicer sem ter tja naletimo na tematiziranje arhitekture; tudi v pesnikovem verjetno najbolj znanem delu Krokar:

A ko okna sem odprl, s kriljenjem, s frlenjem vdrl
noter je mogočen Krokar, svetih časov gospodar.
Niti malo ni pozdravil niti se za hip ustavil,
pač pa kot gospod se spravil v sobo je nad vrata kar –
na poprsje Palade nad vrati se je spravil kar –
spravil, sédel, nič mu mar.

EAPoe_raven

Vendar pa soba s kipom grške boginje modrosti nad vrati, če na njem ravno ne čepi strašljivi črni ptič, ni nič kaj srh vzbujajoča. Poe je posvetil arhitekturi, natančneje notranji opremi, tudi samostojen esej, ki pa bo tiste, ki v njem pričakujejo zgoraj omenjene temačne gotske podrobnosti, gotovo razočaral. »Filozofija pohištva« je bila objavljena leta 1840 v Burton’s Gentleman’s Magazine, ki je izhajal v Filadelfiji. Nekoliko pretenciozno rabo izraza »filozofija« v povezavi s pohištvom Poe takoj duhovito relativizira, rekoč: »Filozofija ima svoje prednosti in jo lahko uporabljamo v mnogih različnih pogledih. Pravijo, da ima celo cvrtje jajc svoje vzroke, in tako je filozofija tudi v pohištvu – to filozofijo pa Američani v primerjavi s katerim koli drugim civiliziranim narodom na zemeljski obli najmanj razumejo.« Kritiziranje domačega okusa v arhitekturi ostane rdeča nit eseja. Pisatelj meni, da je razloge za slabe pohištvene navade njegovih sonarodnjakov iskati v pomanjkanju aristokracije ter prevladi denarja kot edinega merila odličnosti (»aristokracija dolarja«, kjer morajo bankovci prevzeti tudi vlogo heraldičnega okrasja, pravi), zato se je v iskanju vzorov dobrega okusa prisiljen ozirati proti Evropi. Pri tako znani pisateljski figuri pa se lahko upravičeno veselimo mnogo bolj barvitih kritik in nasvetov, kot jih po navadi prebiramo v revijah o opremljanju doma. Prosto po Poeju lahko en sam pogled na vašo preprogo določi vrednot vašega okusa: »Preproga je duša stanovanja. Iz nje sledijo ne le barvni odtenki, ampak tudi oblike vse druge opreme. Sodnik na sodišču je v privatnem življenju prav verjetno čisto običajen mož; razsodnik o tem, katera preproga je zares dobra, pa mora biti genij.«

EAPoe
Poe še posebej poudarja pravilno osvetljavo: »Prevelika bleščavost je vodilna napaka ameriške filozofije notranje opreme. Pretirano smo zagledani v plinske svetilke in sijoče steklo. Plinska razsvetljava je znotraj hiše sploh nesprejemljiva. Njena močna in nestalna svetloba nas žali. Nihče, ki razpolaga tako s pametjo kot z vidom, je ne bo uporabljal. Nasprotno pa bo pritajena oziroma v umetniškem izrazoslovju hladna svetloba ustvarila čudeže tudi iz slabo opremljenih interierjev.« Da bi prepričal tudi največje dvomljivce oziroma vplival na tisti del prebivalstva, ki ima o notranji opremi stanovanja od nekdaj največ besede, Poe o bleščavi razsvetljavi doda: »Še posebej ženska lepota izgubi pod njenim zlobnim sijem več kot pol čarobnosti.« Za vsak slučaj prepove tudi uporabo opreme iz kristalnega stekla: »Njegova ključna lastnost je bleščanje – in s to eno besedo zajamemo toliko prezira vrednih stvari! Bleščanje neenakomernih odbleskov je včasih – otrokom in idiotom pa vedno – prijetno, pri uporabi v opremljanju domovanja pa se mu je treba dosledno izogibati.«

EAPoe_raven2
Pesnik pa ne ostane le pri kritiki okusa ameriškega sloja nouveau riche. V iskanju avtentične notranje opreme Novega sveta se ustavi pri podobi skromnega pripadnika srednjega razreda, torej hrbtenice Združenih držav nekdaj in tudi (še) danes. Podoba se začenja razvijati v vzorno, celo idealno sobo, kot si jo zamišlja Edgar Allan Poe. Če bi želeli na svoj dom torej povabiti avtorja Propada hiše Usher in bi se obenem bali, da bo z zavijanjem z očmi ali celo s strupenimi literarnimi domislicami grobo pokaral vaš osebni slog, bi ga morali sprejeti v sobi, ki bi merila nekako trideset krat petindvajset čevljev (kar kakih devet krat sedem in pol metrov!). Razvpiti gost bi lahko vstopil samo skozi ena vrata – drugih namreč v sobi ne bi bilo, pa še ta bi morala biti ozka. Na nasprotni steni bi sobo razsvetljevali dve okni, ki bi se odpirali do tal in vodili na zunanjo teraso. Kdo ve zakaj bi moralo biti steklo v oknih škrlatno obarvano, zavese pa bi morale biti ravno tako iz bogato rdeče svile, prepredene z zlatimi nitmi. Če nič drugega, bi lahko v pridušeno rdeči svetlobi »idealne sobe« pogovor z literatom gladko napeljali na njegovo zgodbo Maska rdeče smrti. Seveda bi glede na njegov esej najbolj trepetali, kaj gost poreče o preprogi. Nobenega presenečenja, tudi ta – mimogrede, morala bi biti saksonske izdelave – bi bila škrlatna in vsaj poldrugi centimeter debela. Na olajšanje vseh prisotnih se doslednost uporabe škrlatne barve neha na stenah – te bi morale biti prekrite s srebrno sivimi papirnimi tapetami, ki bi jih le tu in tam poživljale bežne škrlatne arabeske. Bi pa morale stranice sobe krasiti mnoge slike, večinoma krajine s prizori, kot so Stanfieldske jame in Chapmansko jezero. Med njimi pa bi bili zaželeni trije ali štirje ženski portreti »neminljive lepote« v stilu Sullyja: topli, a temni odtenki na platnu, pa seveda brez »bleščečih efektov«. Četudi Poe priznava, da motive na slikah lažje vidimo, če so glede na steno nagnjene in visijo na vrveh, pa daje prednost slikam tik ob steni, saj te po njegovem mnenju manj kvarijo celostni vtis sobe. Če ste bili prepričani, da vam pisec ne dovoli ogledal, ste se ušteli: eno, seveda ne preveč veliko in skoraj okrogle oblike, je dopustno. Paziti pa morate, da ga obesite tako, da ne odseva podob ljudi iz mest, kjer običajno sedijo.

EAPoe_room

Sodoben poskus rekonstrukcije Poejeve idealne sobe v Filadelfiji.

Ostane nam še vprašanje: na kakšnih kosih pohištva boste sedeli, ko boste s strahom pričakovali pisateljevo sodbo o vašem okusu? Da bi se lahko nadejali njegovega odobravanja, bi morali sobo opremiti z dvema velikima in nizkima zofama iz dragega palisandra, tapecirani z – uganili ste – škrlatno svilo. Poleg tega potrebujete še dva salonska stola iz istih materialov in klavir, ravno tako iz palisandra. Blizu ene izmed zof bi morala stati osemkotna marmorna mizica. Je to vse? Ne – kar precej denarja morate zapraviti še za štiri velike vaze iz slavnega sevres porcelana. Vsako morate postaviti v enega izmed rahlo zaobljenih kotov sobe. Na visokem podstavku pa majhna in stara oljna svetila širi dišeče vonjave. Za kakih tristo razkošno vezanih knjig ste našli mesto na visečih policah z zlatimi robovi in škrlatnimi pletenimi vrvicami in cofi. Vse to in še oljna svetilka na stropu s kakopak škrlatnim senčnikom na zlati verigi in po Poejevem mnenju se vam ni več treba bati, da bi obveljali za novopečenega bogataša brez okusa. V škrlatnem siju »idealne sobe« (kajti svetloba bo rdeča podnevi zaradi obarvanega stekla in ponoči zaradi svetil s škrlatnimi senčniki) pa se nam nehote zastavi vprašanje: kakšna je bila šele tipična soba ameriškega bogataša tistih dni?!
Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiEdvard Munch: LJUBEZEN. SMRT. SAMOTA.
NaslednjiZmaga slovenskega arhitekta Srđana Nađa na natečaju v Summit Powder MountainNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaKulturaOutsiderji

NACIONALNI STANOVANJSKI PROGRAM ZA OBDOBJE MED 2015 IN 2025

29 maja, 2015
OsebnostiUmetnost

Tanja Zgonc: Postati vrtnica ni tako preprosto

11 junija, 2019
Osebnosti

Pismo v nekdanji čas

15 septembra, 2015
kolumnekritikaKulturaRecenzija

Nina Granda: Jezovi v slovenski kulturi

9 februarja, 2020
KulturaRecenzija

Miloš Kosec: Arhitektura zelo sodobne grozljivke

21 maja, 2020
Osebnosti

Ivan Stopar 1929 – 2018

14 decembra, 2018
FokusArhitekturaOsebnosti

Stoletje Stanka Kristla

28 januarja, 2022
ArhitekturaKulturaOsebnosti

Anja Humljan: Kako čutiš svoje mesto?

27 maja, 2015
1 2 … 21
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo