• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Intervju,Osebnosti
/
2 marca, 2018

Gillo Dorfles (1910 – 2018): SLAB OKUS MORA BITI AVTORSKI

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

»Kič ni samo estetski problem, je tudi stanje duha človeštva. Na področju umetnosti pa lahko vendarle pridobi lastno veličino.«

(besede Gilla Dorflesa, ki je prav kiču leta 2012 posvetil razstavo na milanskem Triennalu)

Tecnica mista. cm. 58 X 24 X 19 – Milan, Italy 2012

»Glejte, ne začenjajva s spomini ali z ljudmi, ki sem jih poznal, družinami Saba, Montale, Svevo. Preidiva takoj k bistvu, danes nimam veliko časa. Čakajo me v Sestu, potem moram dokončati nekaj stvari za razstavo na Triennalu*.«

Preteklost je nadloga, ki ga dolgočasi. Pokončen in eleganten v pomladni obleki mi Gillo Dorfles, ki je lani(2017) dopolnil 107 let, naslonjen ob klavir sredi dnevne sobe, polne knjig in umetnin, narekuje pravila srečanja. »Brez avtobiografij, te se pišejo post mortem, brez retrospektiv. Najin argument je kič.«

Poslušaš in ga ubogaš, kot učitelja, cenjenega umetnostnega kritika. Končal je študij medicine, že od mladosti je strastno v umetnosti. Poučeval je estetiko na Univerzi v Trstu in je avtor teoretskih esejev, ki so postali klasika – med njimi so predvsem Oscilacije okusa, Mode in načini, Nastajanje umetnosti in Kič.

Srednjeevropejec, poliglot, radovednež, umetnik in keramik – Gillo Dorfles je velik ekscentrik na italijanski kulturni sceni dvajsetega stoletja, in kot je zapisala kritičarka Lea Vergine, je »eden redkih, ki lahko upre roke v bok in ne deluje prostaško«.

Tecnica mista. cm. 45 X 55 X 65 – Milan, Italy, 2008

Preidiva torej k bistvu: milanski Triennale je 15. junija 2012 slovesno odprl razstavo o kiču, njen glavni kurator ste vi.

Mislim, da je to prva tovrstna razstava v Italiji, posvečena fenomenu kiča. Napisane so bile že pomembne študije, na primer avtorjev Hermana Brocka in Clementa Greenberga. Ni pa še bilo znanstvene razstave. Nenavadno, saj je kič ena od stalnic našega časa.

Ga imate v mislih kot estetsko stalnico?

Bolj kot konstanto družbe. Ne toliko v filozofskem, bolj v družbenem pogledu. V današnji družbi je kič izjemno prisoten, bolj kot kadarkoli prej. Sicer pa se odnos med umetnostjo in uporabo kiča do sedaj še ni analitično preverjal. Danes imamo dela, ki jih označujemo za kič, imajo pa svojo umetniško vrednost. Na primer, Enrico Baj, eden naših najboljših umetnikov zadnjih tridesetih let, je v svoja dela namenoma vključeval elemente, ki aludirajo na kič, ženske figure, pohištvo z intarzijami in vojake z medaljami. Kič je torej uporabljal zavestno ali celo nevede, da bi povečal učinek določenih umetniških del. Tako kot Jim Dine, Robert Rauschenberg ali Richard Hamilton. Primer nizozemskega umetnika Rudyja van der Veldeja je precej drugačen. Na razstavi v Triennalu mu je posvečena Wunderkammer. Njegova produkcija, ki jo je umetnik poimenoval »New Kitsch«, prispeva k ustvarjanju neobičajnega, neortodoksnega okusa, od preveč emfatičnega do ljudskega, prav zaradi del, sestavljenih iz talismanov, plastičnih živali, pisanih lobanj, perja in čipk. V tem primeru je kič celo poveličan v bistveni element umetniške izraznosti, ki je bogoskrunska in veseljaška.

Torej beseda »kič« ni nujno sinonim za slab okus?

Kič kaže na večumje okusa. V svetu umetnosti obstajajo pozitivni primeri uporabe kiča. Če pa to besedo uporabim v kontekstu politike, je pomen seveda slabšalen.

Je kič estetska kategorija ali ga lahko razširimo tudi na moralo?

Že od študij Clementa Greenberga govorimo o »kič človeku«, torej o nekom, ki ima drugačen občutek za tisto, čemur bi rekli uradno priznan dober okus. »Kič človek« konzumira umetnost, tudi mojstrovino, na »kič način«. Naj to ponazorim na primeru Pastoralne simfonije Ludwiga van Beethovna: nekdo s prefinjenim občutkom za glasbo bo delo izjemno cenil in sledil partituri z zanimanjem, medtem ko »kič človek« posluša Pastoralno simfonijo samo zato, ker je prijetnejša od, denimo, Devete simfonije. Posluša avtentično glasbo s »kič ušesom«. Na podoben način gleda da Vincijevo Giocondo. Ne kot izjemno mojstrovino, temveč zaradi splošne všečnosti, torej značilnosti nižjega nivoja. Če zaključim, obstaja kič kot umetniško delo in obstaja »kič človek« – tega se včasih ne razume pravilno.

Primer kič človeka?

Eno ime? Rekel bi Moamer Gadafi. Na splošno so vsi diktatorji kič, z Benitom Mussolinijem na čelu.

V naši družbi je, kot že omenjeno, več kiča, kot ga je bilo nekoč?

Seveda. Zaradi lažje reprodukcije umetniških del in vse večjega konformizma, ki povzročata izjemno širjenje kiča. Zakaj vsi v kavbojke ali mini krila, če jih ne znamo nositi? Konformizem je udoben način prilagoditve vsakdanu življenja.

Konformizem sovpada z neomikanostjo?

Povem vam primer. Bil sem v milanski Scali, kamor sicer ne zahajam, ker me opera dolgočasi, sem pa nosil smoking. Ob pogledu na parter sem občutil gnus, barvni učinek je bil odvraten: namesto črne je prevladovala mešanica sivih in rjavih tonov. Zadostovala bi navadna črna obleka. To je bilo pomanjkanje omike, neolikanost, pomešana s slabim okusom.

Tako hudo se vam zdi?

To je pomanjkanje spoštovanja in socialne zavesti. Tako se začne in konča se s fotografiranjem (z mobitelom) nekoga, ki umira na cesti.

Potemtakem samo snob ne pade v skušnjavo kiča?

Absolutno ne. Snob je oseba, ki jo imenujem »radikalni kič«, zelo pogost pojav v visoki družbi. V tem primeru je presežek omike ravno toliko nevaren kot neomika sama.

Skratka, kič zagovarjate le v umetnosti?

Mislim, da lepo ni vedno tudi dobrega okusa. Ne zagovarjam pa slabega okusa, ravno tako ne mnogih primerov umetnosti našega časa, pomanjkljivih tako s tehničnega kot tudi z estetskega vidika. Po drugi strani, tudi skozi razstavo na Triennalu, poudarjam, da je včasih mogoče doseči estetski kvocient, vreden pozitivnega kritičnega in aksiološkega priznanja, tudi s heterodoksnim okusom, kot je kič. Z odmikom od uradno lepega lahko pridemo – ne vedno, včasih pa – do grdega znatne umetniške vrednosti.

Ali ni to nevarno?

Seveda, ravno zato me fascinira. Je nevarno in stimulativno, tako kot izgubljanje po negotovih poteh, med vrzelmi, medtem ko slediš oscilacijam stilov. Tudi življenjskih.

 

Opombe

* Triennale di Milano je 12. junija 2012 otvoril razstavo »Oggi il kitsch«, »Danes kič«, ki so jo kurirali Gillo Dorfles, Aldo Colonetti, Franco Origoni, Luigi Sansone in Anna Steiner. Razstava je trajala do 26. avgusta 2012. http://www.triennale.org

** Pogovor je bil objavljen leta 2012. Leta 2018 je bil Gillo Dorfles star 107 let. 

 

BIO

Gillo Dorfles se je rodil v Trstu 12. aprila 1910. V Rimu je študiral medicino in opravil specializacijo iz psihiatrije. »To je bil čas psihoanalize in v Trstu je takrat delal neki Freudov učenec.« Kasneje se je vrnil k svoji resnični strasti, umetnosti. Kot docent estetike je poučeval v Trstu in Milanu. Leta 1948 je z umetniki Anastasiem Soldatijem, Brunom Munarijem in Giannijem Monnetom ustanovil Gibanje za konkretno umetnost (Movimento per l’arte concreta – MAC). Bil je prijatelj Itala Sveva in Eugenia Montaleja. Za ljubezen do literature se zahvaljuje Bobiju Bazlenu, ki mu je predstavil dela Kafke in Strindberga. Je »kritik okusa in nelegalni umetnik«, kot se sam rad označi. Od leta 1952 je napisal številne knjige in eseje, temeljne za razumevanje evolucije stila, okusa in mode dvajsetega stoletja. 

Poslovil se je 2. marca 2018.

 

Pogovarjala se je: Antonella Matarrese

Prevod: Mirjam Milič, za Outsider#07

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiOtroške sanje – malo drugače
NaslednjiDediščina in uradniški realizemNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaIntervju

Preprosto prepričana hiša

8 aprila, 2020
ArhitekturaOsebnosti

POSLEDNJA PASAŽA NA MEJI

13 novembra, 2015
ArhitekturaIntervju

Scapelab: Arhitekti imamo resno politično moč

5 februarja, 2021
ArhitekturaOsebnosti

Odprte hiše Slovenije: Zdravje, dobro počutje in učinkovitost

5 aprila, 2016
Intervju

Kaj je aktivno sedenje in kakšen je aktiven stol?

10 julija, 2018
ArhitekturaOsebnosti

Maja Ivanič: Bolje kot kritizirati, je poudariti tisto, kar je dobro

5 februarja, 2017
KulturaOsebnostiOutsiderji

Deset skrivnosti dobrega moderiranja, ali: Kako se kuha Outsidersko?

6 junija, 2015
Osebnosti

Tanja Zgonc

8 maja, 2015
1 2 … 18
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo