• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Uncategorized
/
5 januarja, 2016

HIŠA, KI SE JE OBRNILA VASE – POHLEP PO AVTENTIČNOSTI, 2. DEL

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Prejšnji teden smo obiskali hišo Dennisa Seversa, ki jo je lastnik preuredil v čutno gledališče preteklosti. Na nasprotnem, zahodnem robu londonskega Cityja, na obsežnem trgu Lincoln Inn Fields, stoji neka druga hiša, ki si podobno kot Seversova rada lasti pridevnik »avtentična«; v nasprotju s Seversovo hišo gre za eno starejših londonskih inštitucij, ustanovljeno že leta 1833, ko je lastnik in avtor zasnove obsežne celote podaril hišo državi kar z aktom parlamenta. Sir John Soane je poleg Johna Nasha, avtorja zasnove Regent Street, verjetno najbolj znan arhitekt regentstva (obdobja z začetka 19. stoletja, ko je namesto domnevno norega kralja Jurija III. vladal njegov razvpito bonvivanski, debelušen in ženskarski sin, v popularni kulturi pa so arhitektura, dekor in moda teh let leta še danes nepogrešljiva v vsaki BBC-jevi ekranizaciji romanov Jane Austen in sester Brönte). Tudi pred vhodom v hišo sira Johna Soana so včasih vrste, prav tako, kot na Folgate Street, in tudi tu vas prostovoljec pred vstopom (ki je, mimogrede, v skladu z ustanovnikovo voljo zastonj) prosi, da izklopite svoj mobilni telefon. Se obiskovalcu obeta še ena senzorična izkušnja, še ena skrbno moderirana predstava »avtentičnosti«? Da in ne; ob ogledu Soanovega muzeja vaših nosnic ne dražijo nikakršni plesnivi ostanki zelenjave. Po stari polituri pisalnih miz ni nikakršnih ostankov stopljenih sveč. Še celo predalniki so, v skladu z malce bolj konvencionalno muzealsko prakso, skrbno pospravljeni, postelj, kuhinj in drugih nekoliko bolj intimnih prostorov pa niti ne uzrete. In vendar se pred vami odpira skrit svet, kjer z vstopom v vsak naslednji prostor le še stopnjujete odmik od reda konvencionalnosti na deževnih pločnikih Londona 21. stoletja ter prodirate v povsem avtonomen, bizaren in podzavesten svet katakomb, hodnikov, prehodov in teatrskih sosledij enega izmed najbolj domiselnih ter morda tudi malce izkrivljenih umov med arhitekti …

02
John Soane se je rodil v skromne razmere očeta zidarja kot John Soan; pozneje je svoj priimek nadgradil s končnim –e in si v skladu s pridobljeno slavo, uspehom in viteškim naslovom dodal še določeno mero eksotičnosti. V virtuoznem in avtorskem neoklasicističnem opusu, utemeljenem na poglobljenem študiju antičnih modelov, ki pa ga je Soane vedno nadgradil v osebno in nekoliko romantično arhitekturo, izstopajo stavbe Bank of England in galerije Dulwich. V primerjavi z Johnom Nashem, ki je bil v enaki meri kot arhitekt tudi gradbeni in investicijski špekulant, pa je bil Soane komercialno manj uspešen, je pa vedno obdržal bolj ekskluziven sloves arhitekta za izobražene sladokusce. Zato je arhitektova nekoliko zagrenjena izolacija od hitro rastočega Londona, ki se je prav takrat preoblačil po Nashevih zamislih, razumljiva. Očitna postane že pri vstopu v njegovo nekdanjo rezidenco in atelje. Soane je sčasoma odkupil tri tipične vrstne hiše na ekskluzivni lokaciji in jih predelal v eno bivalno-delovno enoto. Zunanje fasade treh hiš le z osrednjim izzidkom nakazujejo ambicioznejše arhitekturne posege. Vendar ima prav izzidek pomembno vlogo: z dvojno opno ščiti arhitektovo prebivališče od zunanjega, špekulativnega in modi podvrženega velemesta. Dosledna izolacija od zunanjosti je namreč vodilni motiv hiše. Če so prednje sobe, ki gledajo na ulico, od zunanje realnosti ločene le z dodano dvojno zastekljeno opno okenskih niš, pa je srce arhitektove hiše popolnoma skrito uličnemu pohajkovalcu. Vsaka tipična londonska vrstna hiša ima na zadnji strani tudi od ulice povsem ločeno majhno dvorišče, ki služi napol za svetlobnik glavnih sob, napol za gospodarski in servisni prostor. Ta neugledni dvoriščni ostanek je Soane izrabil za realizacijo svoje vizije avtonomije arhitekture. V desetletjih od nakupa treh vrstnih hiš je dvorišče poglabljal, izzidaval, prekrival in poviševal tako, da je v njem ustvaril enega najbolj domiselnih in bizarnih interjerjev vseh časov.

06
Popotovanje obiskovalca po nenavadnem labirintu, ki bi prav lahko bil tudi labirint arhitektove podzavesti, se začne v veliki jedilnici, ki obenem služi kot knjižnica. Temne barve sten ter bogato in domiselno izrezljani stropovi so tu še v mejah običajnega doma; ko pa čez kakih 60 cm ozek prehod smuknemo v zelo majhno študijsko in še manjšo garderobno sobo, ki pa sta nesorazmerno visoki, se nam napove nadvse neobičajno domovanje, ki bolj spominja na kabinet kuiozitet kot nba uporabne in celo družinske prostore. S sten visijo mnogi mavčni odlitki arhitekturnih in kiparskih fragmentov, ki skoraj povsem zakrivajo stene in tako dematerializirajo ustroj hiše. Svetloba v prostore prihaja skozi svetlobnike iz raznobarvnega stekla na stropovih. Edino konvencionalno okno v višini opazovalca odpira pogled na povsem zaprt notranji atrij, kjer se pogled ustavlja na groteskni fontani. Skoraj klavstrofobično izolacijo od zunanjosti še krepijo napisi na vratnih okvirjih. Ti nas ne usmerjajo z imeni sob, temveč s stranmi neba: sever, jug, vzhod, zahod – kar le še stopnjuje občutek, da smo v samostojnem, samozadostnem in popolnoma izoliranem svetu. To pa je šele začetek ogleda; na desno zavijemo v Galerijo slik: majhno sobo, kjer vrtljivi leseni paneli odpirajo plast za plastjo novih slikarskih umetnin in sobo pretvarjajo v dinamično slikovno gledališče, napolnjeno s takimi dragocenostmi, kot so originali Canaletta in Hogartha. Ko odpremo še zadnji panel, uzremo na mestu, kjer bi moral biti oder, Soanov Magnum opus: maketo Bank of England. Po ozkih stopnicah nadaljujemo v klet, ki ima značaj kripte. Na levi, natanko pod Galerijo slik, je umeščen »Menihov salon«: temačna in rahlo grozljiva soba, sredi katere je kvartanju namenjeno omizje, na mizi pa, primero dobi, ki je odkrila grozljivi roman, počiva človeška lobanja.

03
Vrhunec hiše se skriva na nasprotnem koncu kleti, kjer v »Kripti« stoji pravi egipčanski sarkofag, ki ga Britanski muzej ni hotel odkupiti, Soane pa je nato zanj odštel takrat vrtoglavih 2000 funtov. Okrog sarkofaga je zgradil trinadstropno galerijo, ki omogoča ogled dragocenosti iz različnih nivojev, krona pa jo steklena kupola. V tem monumentalnem, čeprav obenem tudi utesnjenem prostoru je količina na stenah in stebrih nameščenih kamnitih in mavčnih fragmentov tolikšna, da je razlikovanje med arhitekturo in kipi povsem onemogočeno. Slabotna svetloba ustvarja med kamnitimi glavami antičnih kipov in zvedavimi obrazi obiskovalcev muzeja zanimive iluzije in dokler se kdo ne premakne, le težko razločimo, ali opazujemo turista ali grški kip.

08
Soanova hiša ni le vaja v slogu, ki bi se je lotil premožen in ekscentrični umetnik. Je predvsem osebna izpoved. Kletna etaža, v celoti zasnovana kot kripta, je predvsem spomenik njegovi ljubljeni ženi, ki je umrla pred njim. Tudi preobilje arhitekturnih fragmentov, ki krasijo stene, nosi zgodbo o očetovskih pričakovanjih in sinovskih razočaranjih. V svoji londonski rezidenci je namreč Soane ustvaril fantazijsko naracijo arhitekture v veliki meri ravno za navdih svojima sinovoma, za katera je pričakoval, da mu bosta sledila in postala velika arhitekta. Vendar pa je eden prekmalu umrl, drugi pa zapadel v spiralo dolgov in ga je arhitekt celo krivil za prezgodnjo smrt svoje žene in njegove matere. Namena oropan temačni labirint arhitekturne zgodovine je zato Soane že za svojega življenja razkazoval zainteresiranim obiskovalcem, zavedajoč se izjemnosti interjerjev pa je poskrbel tudi za ohranitev svoje hiše za zanamce. Soanova hiša je ravno tako »lažna« in obenem avtentična kot hiša Dennisa Seversa, po drugi strani pa za razliko od slednje svoje »lažnosti« niti ne prekriva, ampak samozavestno kaže, kako drugače kot danes je bila avtentičnost razumljena pred dvema stoletjema.

 

Miloš Kosec

 

Viri fotografij: http://www.soane.org/, https://tammytourguide.wordpress.com in https://manyheadedmonster.wordpress.com

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnji9: ZADNJI DNEVI KLEMENTINE HAGENBOHM
NaslednjiPisma bralcev: O pravilih igre in pravih arhitektihNext
Povezani članki
Loading...
Uncategorized

Peter Kuntarič: Knjigarna

18 februarja, 2022
Uncategorized

Poročilo o prejetih predlogih

30 aprila, 2016
Uncategorized

Risba / eksperiment / igra: razstava risb študentov ljubljanske Fakultete za arhitekturo

11 januarja, 2022
Uncategorized

V PRODAJI JE 6. ŠTEVILKA REVIJE OUTSIDER

2 julija, 2016
ArhitekturaKulturaUncategorized

MORILCI, VOHUNI IN DRUGI SOPOTNIKI NA VLAKU

6 februarja, 2017
Uncategorized

BRATISLAV MILENKOVIĆ: IGRIVA FIGURA

19 novembra, 2015
Uncategorized

Peter Kuntarič: Dobro jutro, Normgrad!

9 septembra, 2020
Uncategorized

Miha Žorž: Radio Študent, Širina neke globine

7 julija, 2020
1 2 3
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo