• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Umetnost
/
10 julija, 2020

Intervju: Rut Blees Luxemburg

Podoba kot oblika reprezentacije je izjemno politična

Rut Blees Luxemburg, 1967, je izredna profesorica za urbano estetiko in višja raziskovalka na Kraljevskem umetniškem kolidžu (Royal College of Art) v Londonu. Na univerzi v Duisburgu je najprej študirala politične vede, potem pa se je vpisala na Londonski kolidž za tiskarstvo (London College of Printing), kjer je leta 1993 diplomirala iz fotografije; tri leta kasneje je na Univerzi Westminster iz fotografije tudi magistrirala.

Njena prva monografija, London – A Modern Project (London – Moderni projekt), je izšla leta 1997; v njej je bila objavljena tudi fotografija A Modern Project (Highrise) oziroma Towering Inferno (Peklenski stolp), nočni posnetek stolpnice, ki je bila kasneje uporabljena za ovitek plošče Original Pirate Material, prvenca britanskega raperja in producenta The Streets.

Leta 2000 sta s filozofom Alexandrom Garcío Düttmannom izdala knjigo Liebeslied/My Suicides (Ljubezenska pesem/Moji samomori), ki je postala tudi predloga za komorno opero Paula Clarka (2004), za katero je Rut prispevala scenografijo.

Med njenimi novejšimi projekti so seriji fotografij London Dust (Londonski prah, 2012–2015) in Eldorado Atlas/Urban Harvest (Atlas Eldorada/Urbana žetev, 2016–2017) ter arhitekturni instalaciji Silver Forest (Srebrni gozd, 2016) in The Lesson of the Vine (Lekcija trte, 2018). Lani je sodelovala v eksperimentalnem izobraževalnem programu Metabolični muzej-univerza 33. grafičnega bienala Ljubljana.

Z umetnico Uto Kögelsberger v Hoxtonu vodita galerijo FILET, v kateri je imel Tadej na njuno povabilo konec januarja svojo prvo razstavo. Oziroma, kot pravi Rut, »intervencijo«.

Instalacija The Lesson of the Vine je vaša prva javna umetnina v Nemčiji, in sicer v vasi Leiwen v vinorodni regiji ob reki Mozeli, od koder ste sicer tudi doma.

Že ob začetku projekta so me prosili, če bi pripravila koncept za umetniško delo za novi vaški dom, Forum Livia, v Leiwnu. Ko so mi arhitekti pokazali načrte, me je popolnoma presenetilo dejstvo, da so načrtovali tudi prostor za poučevanje nemščine, namenjen novim priseljencem, ki so takrat v velikem številu prihajali v Nemčijo. Nad tem sem bila res navdušena: ni šlo namreč samo za to, kaj od novega vaškega doma pričakuje že obstoječa skupnost, ampak tudi za to, kaj od njega pričakuje nova skupnost. In prav to je bilo temelj za razmišljanje o mojem delu: kako za novo skupnost oblikovati berljivo sporočilo o tem, kaj je srce, bistvo skupnosti, v katero se vključujejo. In ker gre za vinorodno regijo, sem se odločila za trto: na treh ploščah oziroma panelih so fotografije treh faz letnega ciklusa rasti trte, za prehod od skromnosti in preprostosti do baroka, od niča do obilja. Trta je določila in oblikovala življenje v tej starodavni vasi: njene tradicije, njen ritem in prepričanja. Je namreč kultura.

Silver Forest, London, 2016

Tudi vaše prvo trajno javno umetniško delo v Londonu – Silver Forest, ki je na stranski fasadi magistrata londonske občine Westminster – so fotografije rastlin, belih brez v Londonu in Pekingu. Kaj pomeni ta vdor narave v zgoščeno nočno urbanost, po kateri ste bili znani?

Tudi breze so kultura, tako kot trta. Gre za urbana drevesa. Poleg tega pa se nisem odpravila v kakšen divji gozd, ampak sem pokazala drevesa v mestu. Sicer pa je bila narava vedno, že od vsega začetka, prisotna v mojem delu, še posebej v Liebesliedu: drevesa, luže, dež, torej veliko vode.

Kot smo se naučili od vas, je voda ponoči popolnoma drugačna od vode podnevi.

Ja. Drugače zapeljiva je. Vabljiva.

Kljub temu pa me še vedno ni zagrabilo, da bi se je ponoči dotaknil ...

(Smeh.) Ampak saj gre za podobo. Gre za reprezentacijo, ki poskuša sprožiti določen miselni proces.

 

Obe instalaciji sta narejeni v tehniki, ki ste jo razvili sami z gradbenimi inženirji: gre za fotografije, ulite v beton.

Ta tehnika mi je omogočila, da sem naredila trajno umetniško delo na fasadi. V Londonu, kjer se vse ves čas spreminja, je koncept trajnosti drugačen kot drugje, vendar ima to delo, javno umetniško delo, vsaj potencialno možnost, da traja dlje kot običajna razstava, poleg tega pa ni zavarovano s kontekstom galerije ali muzeja. K sodelovanju me je povabil arhitekt Patrick Lynch, ki je sprojektiral novo stanovanjsko stolpnico poleg mestne hiše in je obenem poskrbel tudi za ureditev ulice med obema poslopjema. Kar pa zadeva velikost – Silver Forest v celoti meri 30 x 7 m – sem že prej delala z velikimi formati, vendar je šlo prej za tiskanje na papir, recimo v primeru serije Caliban Towers (1997). Pri ulivanju v beton in srebrni barvi mi je še posebej všeč tudi to, da sta zelo subtilno postala del mesta in da se sploh ne izpostavljata.

Silver Forest sem prvič videl nekaj mesecev po odkritju – in se čudil, kako da ga nisem opazil že prej, saj se mi je zdelo, da je že od nekdaj del westminstrskega magistrata.

Kar je imenitno. Drevesa niso v naravni velikosti, ampak so pretirana, kar pomeni, da se spremenijo v metaforične stebre, ki podpirajo poslopje. Vendar pa je v tej velikanski fragmentirani sestavljanki tudi velika, obilna vreča, ki je malo razparana in lahko dejansko predstavlja karkoli, zame pa je še najbližje roparski malhi in aluziji na to, da se je nekdo nečemu izmuznil ... V glavnem gre za aluzijo na potencialni zločin.

Jaz pa sem mislil, da gre za urbani artefakt.

Seveda je tudi to, saj so te vreče zadnjih nekaj let vsepovsod, od gradbišč do cest. In prav zato, ker so urbani artefakt, bi lahko šlo za kraj zločina. Kajti vsaka fotografija je potencialni kraj zločina.

The Lesson of the Wine, Leiwen, 2018

Kmalu po Silver Forestu je bil na vrsti projekt Eldorado Atlas/Urban Harvest.

V zadnjem desetletju smo bili v Londonu priča dvema različnima oblikama razvoja: prvi je eksplozivni razvoj, ki je recimo značilen za vzhodni del mesta, po drugi strani pa se je občutno poglobilo zavedanje narave, pomena vrtov, vedno več je vrtičkarstva in tako naprej. In Eldorado Atlas/Urban Harvest poskuša začeti dialog med tema dvema oblikama razvoja.

Del tega projekta ste predstavili tudi v Ljubljani, kjer ste lani sodelovali v programu Metaboličnega muzeja-univerze.

Da, šlo je za fotografije trte, ki sem jih posnela v Londonu. Prinesli so jo turški priseljenci s Cipra in jo posadili ob blok. Je sicer malo zanemarjena, vendar je tudi obrodila. Tako je bila dobra povezava Mozele, Londona in Ljubljane.

 

Na začetku niste študirali fotografije, ampak politične vede. Je bil prehod na fotografijo popolnoma logičen?

Popolnoma logičen ne, vendar se je meni zdel čisto smiseln. Podoba kot oblika reprezentacije je izjemno politična, vizualna reprezentacija pa je postala ena izmed naših najpomembnejših družbenih valut: razumeti moramo tako podobe nas samih kot podobe drugih in drugega.

A Modern Project (Highrise), 1995

Spoznavanje vašega dela se je, vsaj zame, začelo leta 1997, ko je izšel London – A Modern Project. Kar nekaj popoldnevov sem taval okoli City Roada, da bi odkril stolpnico, ki je bila Highrise oziroma Towering Inferno. Ko sem Kestrel House – torej stolpnico – odkril, pa sem našel tudi njeno sosedo, Rahere House, od koder ste fotografirali Kestrel House.

S Sophy Rickett, Carey Young in Billyjem Shoebridgeem smo imeli v šestnajstem nadstropju Rahere House galerijo, ki se ji je reklo Plummet (Strmi padec). Oziroma: Billy je bil najemnik stanovanja, ki smo ga spremenili v galerijo. S Sophy in Carey smo imele razstavo z naslovom Stream (Tok): Sophie je na različnih lokacijah v Londonu posnela serijo fotografij urinirajočih žensk. Sama se je fotografirala na mostu pred poslopjem (britanske obveščevalne službe) MI6 ... Ste videli te fotografije?

Ne, na žalost ne ...

Jaz sem bila na krožišču pri postaji podzemne Old Street ...

Torej ste vedno lokalni?

Vedno lokalna (smeh). Carey Young pa je bila nekje v Silvertownu na vzhodu mesta.

Če se vrneva k fotografiji Highrise ...

Takrat, kot se spomnite, so bili občinski bloki skoraj čisto odprti, kar jim je dajalo še poseben čar. Highrise sem sicer posnela leta 1995 in takrat je bil v Plummetu tudi prvič razstavljen. Samo snemanje ni bilo zapleteno, ker vedno uporabljam samo ambientalno svetlobo. Ekspozicija je bila dolga približno deset minut. To pa pomeni, da je potem, ko sem ga pritrdila na stativ, fotoaparat v bistvu delal sam.

In še vedno ne delate digitalno?

Ne, ker me res sploh ne zanima. Rada imam fotoaparate velikega formata, s katerimi se res lahko posvetiš kraju snemanja. Stativ, dolge ekspozicije ... Lepo je.

 

Ali je digitalna fotografija mogoče načela naše razumevanje resnice v fotografiji?

Ne. Vsaka fotografija je že sama po sebi konstrukt, fikcija. Iskanje resnice v fotografiji je izgubljanje časa.

Pet let kasneje je bila fotografija Highrise uporabljena za ovitek prve plošče The Streets. In je bila vsepovsod na velikanskih plakatih, res vsepovsod. Ste glasbenika mogoče spoznali?

Ne, nisem. Z založbe so me prosili, če bi lahko uporabili fotografijo. Poslali so mi tudi nekaj njegovih pesmi. In po poslušanju sem se hitro odločila.

Naslednja knjiga, Liebeslied/My Suicides, je bila vaše prvo knjižno sodelovanje s filozofom Alexandrom Garcío Düttmanom, ki je na vaše fotografije odgovoril s fikcijo ...

Zakaj pa mislite, da je šlo za fikcijo?

Torej ni šlo za fikcijo?

Ne, kje pa: vse je res (smeh). Vedno je vse res. Jaz sem ustvarila svoj Liebeslied, on pa je ustvaril svojega – kot odgovor na mojega. Pisal je o svojih spodletelih ljubeznih – in zato je bil naslov njegovega dela My Suicides. Čeprav sva zelo dobra prijatelja, najino skupno delo ni sodelovanje, ampak je dosti bolj antagonistično. Gre za bitko: ti si naredil to, zdaj pa poglej, kaj lahko naredim jaz. Resda sem bila prva jaz s svojim delom, vendar ga potem on poskuša preseči z besedami. Gre za izziv – za oba. Pa še za dobro mero običajne evropske tesnobe, konfrontacije, izzivanja in humorja gre. Res, humor je zelo pomemben.

Panoptical Sublime, Ledoux, Saline Royale, 2019

Prva fotografija v knjigi je Die Mutprobe/Test of Courage (Preizkus poguma) iz leta 2000, ena izmed tistih temnih, vabljivih luž, v katere še vedno nočem skočiti, druga pa je naslovna, torej Liebeslied, iz leta 1997: gre za grafit na stopnišču Waterloojskega mosta na severnem nabrežju Temze. Očitno je šlo za večvrstično sporočilo nekoga nekomu, morda za pesem, vendar je že na vaši fotografiji dodobra prečrtano. Ali morda veste, kaj je bilo?

Morda pa je šlo za sporno politično sporočilo? Ne vemo. In prav v tem je lepota izbrisanega teksta. Ampak tako je: podobe ustvarjalci ne samo kreiramo, ampak jih tudi dekonstruiramo.

Jürgen Habermas je že pred 35 leti opozarjal, da je »modernost nedokončan projekt«. Ali se je v vmesnem času kaj spremenilo?

Vsak projekt je po svoje nedokončan. Pravzaprav mora ostati nedokončan. Res pa je, da potem vedno nekje malo brbota ... Ampak če pogledamo na modernost kot na ideološki projekt – in ta je še posebej nedokončan – hitro postane jasno, da nikoli ni bilo dovolj močnega demokratičnega pospeška, da bi ga lahko izpeljali.

 P.S.

Konec minulega leta je bila Rut v umetniški rezidenci v Arc-et-Senansu, v Saline Royale, Kraljevi solarni, ki jo je sprojektiral francoski arhitekt Claude-Nicolas Ledoux. Ko so bili konec marca v Britaniji uvedeni ukrepi za omejevanje širjenja novega koronavirusa, je spomnila, da je bil tudi Ledoux (po padcu ancien régima) zaprt, vendar je še naprej načrtoval svoje »idealno mesto Chaux«. »Ujetništvo ga je navdihnilo za še bolj utopične rešitve za Chaux,« je napisala. »Dokončano solarno so zdaj dopolnili imaginarni načrti za pokopališče v obliki nebesnega telesa, lesene krogle za lokalne gozdarje in velikansko 'hišo užitka' s tlorisom v obliki falusa. Čeprav ti samosvoji in natančni načrti – ki so pognali iz prisilne osame in plodnega uma – niso bili nikoli realizirani, še vedno močno privlačijo arhitekte, pisatelje in druge umetnike: kot vizionarski modeli za razmišljanje o prostoru, tako zunanjem kot notranjem.«

Pogovarjal se je: Tadej Zupančič

Foto: osebni arhiv

Nalovna fotografija: Glenn Michael Harper

 

Intervju je objavljen v Outsider #22. Naročilo:

  • Outsider #22: Samooskrba

    7.00€
    Dodaj v košarico

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiGalerije Krka: »Proizvajamo zdravila za telo, kultura pa plemeniti duha«
NaslednjiKonzola Arhitektura: počitniška hiša GromačeNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaŠtevilkeUmetnostWorld

BAGFOOT V LJUBLJANI

6 julija, 2016
GalerijeUmetnost

Center in galerija P74: Galerije morajo pritegniti splošno javnost, ne le strokovno publiko

13 februarja, 2020
GalerijeUmetnost

Galerija DLUL: Ko obiskujemo razstave, živimo tisoč življenj

19 marca, 2020
GalerijeUmetnost

Sloart in Galerija Y: Najpomembnejši je odkrit odnos med galerijo in umetniki

31 januarja, 2020
GalerijeUmetnost

Galerija Kresija: Galerije kot skupnostni prostori

3 julija, 2020
ArhitekturaUmetnost

UMETNOST KURIRANJA

28 oktobra, 2016
Umetnost

ROJSTVO FANTASTIKE: FRANCE MIHELIČ

5 novembra, 2015
Umetnost

ARHITEKTURA V GLASBI

31 avgusta, 2016
1 2 … 12

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo