• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Kultura,Recenzija
/
21 maja, 2020

Miloš Kosec: Arhitektura zelo sodobne grozljivke

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Eden izmed hitov neodvisne produkcije devetdesetih je bila grozljivka Kocka. The Cube (1997) je eden izmed najbolj arhitekturno pogojenih prostorov groze v sodobnem filmu. Druga sočasna garažna mojstrovina, Čarovnica iz Blaira (The Blair Witch Project, 1999), se dogaja v anonimni hosti skoraj brez zidov, ki bi jih postavil človek, Kocka pa je obratno prostor totalne arhitekturne kontrole nad življenjem in smrtjo. Že od gradov v romanih markiza de Sada (in morda tudi Benthamovega panoptikona) ni nihče izumil bolj priročnih prostorov za sadistično izživljanje in ubijanje ljudi. Kocka je poimenovana po zaporu, v katerem se na začetku filma znajde pet neznancev. Ne vedo, zakaj in kako so se znašli v majhni zaprti komori brez oken  – film vztraja na povsem kafkovski premisi absurda in ne ponudi končnih odgovorov. Kljub temu, da želijo čim prej pobegniti iz svoje kocke proti svobodi, kmalu spoznajo, da je oblikovalec njihovega zapora navdušenec nad geslom »cilj je pot«, le da ga je zastavil nadvse sadistično. Začetna kocka je samo ena izmed tisočev podobnih, ki jo obkrožajo, in ki skupaj sestavljajo ogromno, pravo Kocko. Ko jim uspe zapustiti prvi zapor in se preko prehoda prebiti v drugega, je na prvi pogled vse kot prej, razen tega, da ima vsak prostor svojo, drugačno smrtno nevarno past. V eni izmed kock so nameščene mreže, ki te ob vstopu razrežejo, drugje te sežgejo metalci plamena … Ampak za grozljivko ni to pravzaprav nič nenavadnega. Bolj zanimiv je prepir, ki kmalu izbruhne med malo skupino, ko začne pri premikanju skozi smrtonosne pasti izgubljati člane. Prva skupina zatrjuje, da morajo nadaljevati v ravni črti iz kocke v kocko, se poskušati izogniti pastem in vztrajati, dokler ne pridejo do roba ogromne strukture. »Ne razmišljajte o celoti zgradbe, pomembno je, da preživimo prehod iz enega v drug prostor!« Druga skupina pa poudarja, da se kljub vztrajnosti še niso prebili do roba in s tem do svobode. »Da bi lahko prišli iz kocke, jo moramo najprej razumeti, v prostoru se moramo najprej znati orientirati.« Gre seveda za sofisticirano varianto dileme, ki bi jo lahko razumeli tudi njihovi sotrpini iz Čarovnice iz Blaira: celo v še tako naravni hosti le težko prideš ven, če hodiš v ravni črti, ker na tak način (metaforično in dobesedno) blodiš v krogu. Za orientacijo potrebuješ referenčno točko, ki je izven gozda, pa četudi samo v svoji glavi. Za pobeg iz kocke jo moraš najprej razumeti. Druga skupina ima kajpak prav, saj se izkaže, da majhne kocke nenehno spreminjajo svojo pozicijo, kar pomeni, da je pred njimi naloga, kako pobegniti iz nenehno spreminjajoče se rubikove kocke.

 

Marca, ob začetku karantene, smo se morali vsi na novo orientirati v prostoru, ki se je zaradi sprejetih ukrepov proti pandemiji koronavirusa bistveno spremenil. Po nekakšnem bizarnem naključju pa smo si lahko istočasno premierno ogledali tudi špansko grozljivko, ki je po več kot dveh desetletjih arhitekturno in filmsko vreden naslednik Kocke. Tudi naslov je enako prostorsko določujoč: Platforma (2019) se od začetka do konca dogaja v istem prostoru, bolje rečeno temnici ali jašku z nadvse preprosto prostorsko zasnovo. Pozabite na kompleksno tridimenzionalno zasnovo Kocke: zapor Platforme sestavljajo temnice, ki so nanizane ena pod drugo v na videz neskončni vertikali. Na sredi jih povezuje jašek, skozi katerega se enkrat na dan od zgoraj navzdol počasi premakne naslovna Platforma in se v vsakem prostoru ustavi za dve minuti. Prebivalci tega vertikalnega zapora, po dva na nadstropje, morajo v svoji temnici zdržati en mesec. Nato se, na videz po naključju, znajdejo na drugem nivoju, ki je lahko više ali pa tudi bistveno niže kot prej. Če preživijo dovolj dolgo, so izpuščeni. Glavni zaplet, glavna vsebina Platforme pa je v dejstvu, da naslovna spuščajoča se ravnina v vertikalni zapor prinaša hrano in pijačo. Na začetku dneva jo zgoraj napolnijo z nezamisljivimi dobrotami: pečenkami, pitami, tortami, vinom in žganjem. Na platformi je dovolj hrane za vse prebivalce zapora – problem je le v tem, da ni na voljo vsem zapornikom pod enakimi pogoji, ampak si lahko z njo najprej postreže par v prvem nadstropju. Ko se do sitega preobjesta, se premakne nivo nižje. Obilje zgornjih nadstropij kmalu zamenja vedno večja skromnost ponudbe na navzdol potujoči »mizici pogrni se«. Ni dolgo, dokler platforma ni popolnoma prazna; z razbitimi steklenicami in črepinjami posodja se v enakomernih presledkih spušča skozi najgloblje temine zapora, kjer so nesrečniki že zdavnaj pomrli od lakote ali pa so postali kanibali.

Če je Kocka zagonetna prostorska tvorba, ki jo lahko premagaš samo tako, da jo razumeš v celoti, je osrednja groza Platforme ravno v dejstvu, da je preprosta in razumljiva z enim pogledom. Če se znajdeš na petem nivoju, si oddahneš in že veš, da boš preživel. Če se prebudiš dvesto nivojev niže, veš, da se bo enkrat na dan mimo zapeljala popolnoma prazna platforma in da boš preživel samo, če umoriš svojega sojetnika in se z njim počasi prehranjuješ – drugače boš sam pristal na jedilniku. Gotovosti zgornjih in spodnjih etaž zamenja bitka in negotovost vmesnih, stradajočih, pa vendar ne popolnoma brezupnih celic. To je »srednji razred« Platforme – tu se odvija prava drama za preživetje. Kako premagati zagonetko, kjer so vse karte že od začetka na mizi? Eden od zapornikov prispe do ideje, da je zapor mogoče premagati samo tako, da na prazni vračajoči platformo (ki navzgor potuje z veliko hitrostjo, zato je nanjo nemogoče skočiti) pustiš vsaj en nepoužit grižljaj. Tako bi se sistem, ki temelji na pomanjkanju, sesul. Ali pa bo morda preostanek hrane pomenil samo nekakšen proračunski presežek? Morda bo zato na platformi naslednji dan še manj hrane?

Velik uspeh filma je, da bi prav lahko postal banalna in moralistična ilustracija človeške družbe, pa namesto tega postane odlična in ambivalentna alegorija te iste družbe v času neoliberalne ureditve.  Gre za filmsko, pa tudi prostorsko zgodbo o družbeni vertikalni mobilnosti – samo da v obratni smeri, o kateri redko govorimo. Platforma s hrano in pijačo je prosti – pravzaprav lebdeči – trg, na prvi pogled enak za vse, vendar pa je dostop do te »demokratične platforme« povsem odvisen od tega, kje na lestvici oziroma v jašku se nahajaš. Glede na klin na lestvici prejmeš bodisi preveč bodisi premalo, miza bo do tebe prispela vedno enako pogrnjena. Politika, družba in prostor so v Platformi ne le povezani, ampak zlizani v eno in isto realnost. Če lahko Kocko premagaš samo tako, da ugotoviš, po kakšnem načrtu je narejena in kje se v njej nahajaš, je načrt Platforme popolnoma transparenten in predvidljiv. Arhitektura Platforme je pred očmi vseh jetnikov – zaradi česar jo je še toliko težje premagati.

Miloš Kosec

Vir filmskih plakatov: imdb.com

Podprite nastajanje revije Outsider in se nanjo naročite.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiDelovni prostori arhitektov: Studio.a+v
NaslednjiNejc Černigoj: Kowloon Walled City, mesto za obzidjemNext
Povezani članki
Loading...
Kulturamediji

Slovenski oddelek deželnega sedeža RAI: »Bilo je leta 1964«

23 junija, 2021
ArhitekturakolumneKultura

Romana Lilić: Naslednja Postaja, New York

18 februarja, 2017
ArhitekturadelokolumneKultura

Mojca Pišek: Kultura – to je cosa nostra

12 septembra, 2018
ArhitekturaRecenzijaStanovanjske politike

Gentrifikacija na filmu

24 decembra, 2019
RecenzijaUncategorized

Kubrick: načrtovalec svetov

20 junija, 2019
arhitektkeKultura

Mateja Medvedič, scenografka: Prostori na filmu so nosilci emocij

15 februarja, 2022
Kultura

Bor Pungerčič: Druga godba. O plakatu, javnem prostoru in vizualni kulturi.

13 februarja, 2020
KulturaUmetnostUncategorized

TATIANA KOCMUR: IDEALNO TELO

20 novembra, 2015
1 2 … 13
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo