• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne,OUTSIDER
/
28 decembra, 2017

Nejc Pohar: Mesta kot filmi, filmi kot mesta

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Človek od velikih mest kmalu in zlahka postane odvisen. Vanje zaradi narave svojega dela v zadnjih letih potujem relativno pogosto, verjetno brez njih ne bi preživel. Velika mesta so injekcije hitrosti, šarmantnosti, duha, drznosti, predrznosti, nevarnosti, milosti in lepote. Čeprav si tudi metropole postajajo vedno bolj podobne, morda bi lahko to nastajajočo istost pripisali globalizaciji kot stranskemu učinku poznega kapitalizma, se upirajo panopticizmu, nadzoru in vsem vrstam poenotenja.

V vsakem velikem mestu človek še vedno najde ulico, kjer iz asfalta, betona ali stičišča dveh granitnih kock poganja trava, kjer se mulke in mulci preganjajo z rolkami in kolesi, kjer so okna odprta v dnevne sobe, kjer se iz nadstropij višje sliši pršenje glasbe in ljubezensko žvrgolenje. V vsakem velikem mestu človek vedno najde vsaj eno ogromno knjigarno, majhen kino in dostojen klub, kjer se piha in trobi jazz: »Če piha in hodim in gledam avtomobile, me življenje vrne k sebi« (Šalamun).

Vsako veliko mesto ima vsaj dva rivalska nogometna kluba in dovolj kadilcev in kadilk, da se med nami zmorejo ustvariti začasni prostori prijateljstva, dolgi toliko časa, kot gorijo cigarete. V tem smislu je najlepši film o mestu Moder v obraz (Auster, Wang, Wang, 1995), najlepši album pa New York Louja Reeda: »Caught between the twisted stars / The plotted lines the faulty map / That brought Columbus to New York. / Betwixt between the East and West / He calls on her wearing a leather vest / The earth squeals and shudders to a halt.«

Mesta doživljam kot filme, kot filmske žanre, Parizu bi si še vedno upal pripisati novi val, Lizboni Wendersa, Dunaju poznega Kubricka, Bangkoku Wending Refna, Londonu Jamesa Bonda in Sherlocka Holmesa, Madridu Almodovarja, Rimu Morettija … Mogoče najintenzivnejši prostor-čas doživljam takrat, ko v novo mesto prihajam prvič. Mesta včasih vidim skozi okna kombijev, ki nas vozijo na snemalna mesta, v montažne sobe, tonske studie, a ko in če se pojavi »dela prost dan«, si zadam konkreten mikrogeografski cilj, ki ga poskušam doseči s čim večjim številom prevoznih sredstev. V idealnem primeru je zaporedje takšnole: hoja – metro – hoja – avtobus – kolo – hoja – taksi. Vmes dvigala. Nasploh velja mesta motriti v primerjavi z zemljevidi – če smo v časih analognih zemljevidov v zunanji realnosti preverjali, ali ta minimalno sovpada z zemljevidom, v časih digitalnih, satelitsko sočasnih zemljevidov na zemljevidih preverjamo, ali sovpadajo z zunanjo realnostjo. Če smo torej nekoč gledali mesto in ga preverjali na zemljevidu, danes gledamo zemljevid in ga preverjamo v mestu. A najlepše je brez zemljevidov. Cilj je vedno izgovor za pohajkovanje, vmes sem ga opustil in se po najhitrejši možni poti prebijal od točke do točke, a je življenje kmalu postalo precej neznosno.

Svojčas sem si za vsako mesto posebej vnaprej pripravil soundtrack, Madrid, na primer, ostaja najboljši za poslušanje Morphinov, Liszta, Colemana in dua Silence, ne nujno v tem vrstnem redu.

Velika mesta zgoščujejo prostor-čas tako vertikalno kot horizontalno, privilegiran arhitekturni objekt, ki ga zmoremo pripisati mestom, je nebotičnik. Mesto v njem združuje dve kvaliteti – navzven deluje kot konstitutivni del urbane krajine, navznoter na svojem vrhu proizvede točko, ki omogoča tri vrste pogleda – pogled navzgor, ki približa nebo, pogled navzdol, ki splošči ulico, in pogled naprej, ki vzpostavi horizont cityscapa. Nebotičniški vrh je torej nekakšna dvojna točka, točka videnja in vedenja. (Zgodovino mesta bi lahko pisali kot zgodovino nebotičnikov v filmu, kot zgodovino osvobajanja pogleda – od King Konga, ki je na vrhu Empire State Buildinga po titaniško vpil: »I am the king of the world!«, do arhitekta Roarka, ki je v Vidorjevem Fountainheadu moral na vrh, da bi ženski izpovedal ljubezen, od Wendersove Alice v mestih, kjer Phil Winter upihne luči nebotičnika, do Fincherjevega Kluba golih pesti, kjer Marla in Edward odpihneta mesto.)

Velika mesta nimajo strukture drevesa, ampak strukturo zajčjih lukenj, kjer vhodna točka ne opredeljuje izstopne točke. Nikdar niso zasnovana kot »človekova dnevna soba«, saj tovrstna opredelitev že vsebuje njihovo poenotenje, iskanje najnižjega skupnega imenovalca, ampak, prej obratno, kot strukture, kjer se tujost vzpostavlja kot pogoj dobrih sosedskih odnosov.

Posledica dobrih sosedskih odnosov so ulice, kjer se vonji zamenjujejo vsaj tako hitro kot jeziki, ki jih govorijo njihovi prebivalci. V tem smislu je najbolj mestna ulica v Ljubljani Trubarjeva. Čim večje in čim bolj zgoščeno je mesto, tem večji naj bodo parki. Včasih velja prav tam brati knjige. Za začetek Mesto in smrt ter Mesto in prihodnost, dve knjigi Bogdana Bogdanovića, arhitekta in župana Beograda, ki se je leta 1993 odločil za prostovoljno izgnanstvo na Dunaju.

Če bi ob pravem času primerjali knjigo in film Umor na Orient ekspresu, bi ugotovili, da Agatha Christie začne v Alepu, Sydney Lumet pa na Long Islandu. Potem bi mogoče zaslutili tudi to, da se 21. stoletje ne bo začelo nič bolje, kot se je končalo 20. stoletje. A prav zato velja vztrajati. Ali, še enkrat z Bogdanovićem: »Ostajata torej privilegij in zaveza bodočih graditeljev filozofov, da z nekim miselnim ritualom še enkrat prikličejo skladnost Mesta in Sveta, pri tem pa pogumno in navdahnjeno odgovarjajo na običajna vprašanja, ne samo o tem, kaj in kako, ampak tudi zakaj.«

Napisal: Nejc Pohar, režiser

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiLjudski glas v arhitekturi
NaslednjiKreativni Krajobrazi, Vlatka Colić: Vrt v gozduNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Matevž Granda: Dunaj in Dunajska

6 maja, 2022
kolumneKultura

KO VSE NAŠTUDIRAŠ, SE PREPUSTI INSTINKTU

27 januarja, 2016
kolumne

Alenka Korenjak: Tla

23 februarja, 2021
ArhitekturaOUTSIDER

SPLETNIH TOP 5 LETA 2016

30 decembra, 2016
Naročite revijoOUTSIDER

Outsider#16: obiski v intimi, NUK 2

28 decembra, 2018
kolumne

Živa Pečenko: Za drevesa gre!

8 decembra, 2021
kolumne

Miloš Kosec: Plečnik v času epidemije

14 maja, 2021
kolumne

Bojana Kunst: UMETNIKI NA POTI

30 septembra, 2016
1 2 … 40
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo