• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kritika
/
10 oktobra, 2021

Recenzija: Paviljon v Benetkah, Skupno v skupnosti

Sprehod po nacionalnih paviljonih beneškega bienala ima (ne glede na pomisleke nekaterih o morebitni preživetosti tovrstnega okvira) svoj čar. Malo spominja na pregovorno bonboniero: nikoli ne veš, kaj boš dobil. Pristopi se – kot nasploh velja za bienale – zelo razlikujejo, od bolj ali manj predvidljivih predstavitev najbolj prodornih arhitekturnih projektov izbrane države do bolj ali manj drznih konceptualnih instalacij. Vsakokrat pa kljub ilustrirajo bogastvo različnih pristopov, ki izvirajo iz različnih kulturnih in družbenih kontekstov. 

Letošnji slovenski paviljon pod naslovom »Skupno v skupnosti« predstavlja projekt gradnje zadružnih domov po 2. svetovni vojni. Zgodbe večfunkcijskih javnih zgradb, ki so se v množični akciji povojne prenove gradile po podeželju socialistične Jugoslavije od leta 1948 naprej, so s pomočjo razpoložljivih zgodovinskih virov o okoliščinah in procesu gradnje ter temeljitega pregleda aktualnega stanja zgrajenih stavb raziskali kuratorji Blaž Babnik Romaniuk, Martina Malešič, Asta Vrečko in Rastko Pečar s sodelavci.

Za predstavitev usode in pomena zadružnih domov v paviljonu in katalogu so avtorji v sodelovanju z oblikovalskim tandemom AA izbrali estetsko dovršen in dosledno izpeljan, a tudi nekoliko monoton koncept, ki v ospredje postavlja statistične podatke. Fizični eksponat paviljona je pravzaprav velika prostorska infografika: preko prostrane mize so kartografsko razpostavljeni leseni stolpci, ki z različnimi višinami govorijo o velikosti izgrajenega zadružnega doma v izbranem kraju. Stolpcev je 317, toliko zgrajenih domov je namreč raziskava uspela potrditi in locirati, s stropa nad prostorom paviljona pa visi še več stolpcev, ki simbolizirajo število vseh načrtovanih domov, s tem pa sam obseg projekta. Arhitekturni modeli in sheme na obodu mize dodatno razlagajo proces nastanka domov in značilnosti predvidene tipologije ter jo primerjajo z realizacijami, ki je bila v rokah lokalnih skupnosti. Tu se skrivajo poudarki, ki so za arhitekturni premislek o pomenu skupnostnih prostorov nekoč in danes bistveno pomembnejši od golih številk in dimenzij. Eden lucidnejših uvidov tako izpostavlja razliko med urbanistično zasnovo, kot so jo priporočali avtorji smernic za gradnjo (med njimi osrednji arhitekti povojnega obdobja; v kopiji ene teh smernic najdemo podpisanega z začetnicami samega E. R.) – ta je predvidevala modernistično coniranje z vidnim rezom med starim in novim – ter veliko bolj »konzervativno« realizacijo, ki je bila v rokah lokalnih skupnosti oz. njihovih graditeljev. Ti so domove raje umeščali v stara vaška jedra (mnogokrat tudi kot prenove ali nadomestne gradnje predhodnih stavb podobnega značaja), na ta način pa po sodbi kuratorjev pravzaprav omogočili uspeh teh stavb, saj so postale neločljiv del podobe kraja in ne njegov izoliran člen, ki bi ob spremembi družbenih razmer bil hitreje odrinjen na stranski tir.

Prav trdoživost zadružnih domov avtorji navajajo kot razlog za izbor letošnjega paviljona. Babnik Romaniuk v spremljajočem zapisu podrobno razdela vzroke za uspeh tovrstne »arhitekture vzdržljivosti«; med njimi poudarja pomen »notranjega javnega prostora« in participacije lokalnih skupnosti pri sami gradnji. To podčrtuje tudi dokumentarni film Vida Hajnška, posnet v koronskem izpraznjenju javnih prostorov, ki tako namesto raznolikega življenja skupnosti v ospredje postavlja izbrane primere še vedno živih domov preko arhivskih in sodobnih posnetkov arhitekture ter pričevanj starejših krajanov, ki oživljajo usode zdaj že sedemdesetletnih stavb. Film je zanimiv dokument prepleta arhitekture in družbe, zato je upati, da bodo zaživele napovedane projekcije po nekdanjih zadružnih domovih in bo na voljo tudi širši javnosti.

Tema trdoživih skupnostnih prostorov se zdi smiselna kot odgovor na vprašanje »Kako bomo živeli skupaj?«, ki ga zastavlja letošnji bienale. Postavlja pa se vprašanje, zakaj so se avtorji odločili za faktografski pristop, ki bi bolj sodil v muzejsko okolje kot pa v kontekst arhitekturnega bienala, ob tem pa veliko večino bogastva arhivskih načrtov in fotografij malodane skrili v (edino) kopijo dvojezičnega kataloga, ki leži na čelu mize (mimoidočega pa v času pandemičnih ukrepov spravlja v zadrego, saj po vseh opozorilnih napisih v razstavnem prostoru niti ne ve dobro, če sme polistati po njem). Obiskovalec bienala se sooča s preobiljem informacij in pomanjkanjem časa ter je, kraju primerno, odprt predvsem za neposredno prostorsko-senzorično komunikacijo. Taka kot je, pa je postavitev slovenskega paviljona zanimiva predvsem za nekoga s predhodnim poznavanjem tematike, medtem ko si najverjetneje povprečni študent ali ljubitelj arhitekture, ki mu zgodovina Slovenije oz. Jugoslavije ni posebno blizu, ne bo vzel časa, da se prebije skozi tekstualno razlago konteksta, brez katerega težko zaživijo sicer skrbno pripravljeni arhitekturni modeli.

A sam kontekst in njegova razlaga odpirata dodatna vprašanja. Če se še enkrat vrnemo k geslu 17. arhitekturnega bienala v Benetkah: vprašanje »Kako bomo živeli skupaj?« povsem nedvoumno meri na družbeno (in širšo) odgovornost arhitektov. Ta se ne navezuje samo na odnos do prihodnosti, kamor sicer meri vprašanje, in to so pravzaprav poudarili komisar in kuratorji paviljona z odločitvijo, da odgovor poiščejo v preteklosti. S tem pa so odprli tudi vprašanje odgovornosti takega pogleda. Sami so izbrali prav obdobje, iz katerega še vedno izvira največ delitev v slovenski družbi zaradi raznolikih in bolečih družinskih zgodb, ki še vedno zaznamujejo posameznike. Kuratorji sicer izpostavljajo en pozitivni vidik tovrstne zaznamovanosti, ko prikažejo, kako vključenost krajanov v proces načrtovanja in gradnje domov še danes odmeva v navezanosti njihov (pra)vnukov na te stavbe, kar je eden od vzrokov njihovega preživetja. Obenem pa se zdi, da avtorji niso povsem zavzeli tudi potrebne kritične distance, zaradi česar izbor in način predstavitve deluje tudi kot (nehotena?) afirmacija družbenopolitičnih razmer, v katerih se je projekt izvajal. (Precej bolj niansirano sliko je sicer moč razbrati v zgodovinski analizi Zdenka Čepiča v katalogu.) Tako pa tudi ne uspejo scela prepričljivo podati odgovora na vprašanje, na kakšen način lahko politični projekt nedemokratične povojne oblasti v povsem drugačnih družbenih razmerah nudi odgovor vzpostavljanja prostorov skupnosti za prihodnost v današnjem svetu. Ne gre samo za vsaj delno zamujeno priložnost za aktualen premislek slovenske arhitekturne stroke o družbeni vlogi arhitekta danes. Tovrstni umik v (dobesedno in metaforično) shematizirano preteklost namreč gotovo tudi ne pripomore k široki družbeni relevantnosti stroke v družbi, posledic tega pa ne čutijo le arhitekti sami, ampak v prvi vrsti naš – skupni – grajeni prostor.

Piše: Luka Jerman

Foto: Jana Jocif

Preberite še:

Paviljon Skupno v skupnosti na 17. Arhitekturnem bienalu

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNika van Berkel: Spajanje različnih praks lahko razgrne veliko neodkritega
NaslednjiPreužitkarska hiša: penzija iz brun in kamnaNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturakolumnekritikaKultura

Nina Granda: Kultura na poživilih

15 julija, 2020
Arhitekturakritika

Blaž Šenica: Bauhaus stoprvič

7 januarja, 2020
Arhitekturakritika

Matevž Granda: Dediščina solin, »ki mogoče šele pride«

3 novembra, 2019
Arhitekturakritika

Za samozavestno kritiko arhitekture

8 februarja, 2019
kolumnekritika

Eva Gusel: Absurdne ideje, jalove investicije

17 aprila, 2022
Arhitekturakolumnekritika

Matevž Granda: Slaba šala

20 decembra, 2018
kolumnekritika

Nejc Prah: Memento mori, birokrat

26 januarja, 2023
Arhitekturakritika

Novi realizem ali nova banalnost?

10 januarja, 2017
1 2 … 7

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo