III. gimnazija Maribor je ena najstarejših slovenskih gimnazij, ki danes združuje dijake treh programov: program gimnazija, gimnazija – športni oddelek in program predšolska vzgoja. Do nedavnega se je vzgojno-izobraževalno delo navedenih programov izvajalo v dveh stavbah s pomanjkljivimi prostorskimi kapacitetami.
Da bi dijakom omogočili pouk v sodobnih prostorih je bil razpisan javni natečaj, ki je predvidel izgradnjo prizidave in posledično zagotovitev potrebnih manjkajočih prostorov gimnazije.
Med 16 prejetimi elaborati je strokovna žirija kot najustrezejšega izbrala predlog arhitektov iz biroja Elementarna. Kot so zapisali v poročilu komisije, gre za zasnovo šolskega kompleksa, ki vzpostavlja sodoben šolski prostor z veliko mero prostorske fleksibilnosti.
1. NAGRADA: elaborat št. I123S
Arhitekti so se pri snovanju novega prizidka osredotočili predvsem na ohranjanje obstoječih naravnih vrednot in oblikovanje novih grajenih in tlakovanih površin v minimalnem potrebnem obsegu, kar pripomore k zmanjševanju pregrevanja v mestih.
Posledično je bil predlagan minimalni tlorisni gabarit pozidave, popolnoma poravnan z obstoječo šolo, ki ne posega v zeleni pas med Gosposvetsko cesto in Gregorčičevo ulico, tlorisno popolnoma poravnan s podzemno športno dvorano. Prav to pa je predstavljalo tudi največji izziv pri načrtovanju, saj je morala biti nosilna konstrukcija novega prizidka v celoti podprta samo po obodu stavbe.
Eden izmed ciljev natečaja je bilo tudi povezovanje klasičnih učilnic z modernimi učnimi prostori. Kot odgovor na to so avtorji zmagovalne rešitve v svojo zasnovo upeljali tako imenovane »učne trge«. Slednji omogočajo spajanje formalnih in neformalnih učnih procesov v koherentno celoto sodobnega učnega okolja. Nasprotno klasični delitvi prostorv na komunikacijske in učne se tako vzpostavi povezana učna pokrajina, znotraj katere je zagotovljena visoka stopnja prostorske raznovrstnosti in fleksibilnosti medsebojnih interakcij.
Raznolikost in nedefiniranost nekaterih prostorov gimnazije omogoča nastanek sodobnega učnega okolja oziroma prostora kot aktivnega dela učnega procesa, kar arhitekti zmagovalne zasnove razumejo kot ključen element pri oblikovanju prostorov za učenje: »Predvsem je pomembno razumeti, da fizični prostor v stavbah za izobraževanje danes ne predstavlja več zgolj pasivnega ozadja temveč predvsem aktivni del učnega procesa, ki spodbuja socializacijo, sodelovanje in osebno rast. Sodobna šola mora biti torej zasnovana z mislijo na pomembnost teh neformalnih prostorov, ki omogočajo, da se dijaki srečujejo, delijo ideje in se učijo drug od drugega na načine, ki jih formalne strukture pogosto ne omogočajo.«
Avtorji:
Vodja projektiranja: Miha Munda, mag. inž. arh.
Rok Staudacher, mag. inž. arh.
Dominik Košak, mag. inž. arh.
Ambrož Bartol, mag. inž. arh.
Matevž Zalar, univ. dipl. inž. arh.
Liza Privšek, mag. inž. arh.
Sodelavci, konzultanti, izvedenci:
Marko Stermecki, mag. inž. grad., ELEA IC d.o.o., konzultant za gradbene konstrukcije
Andrej Fojkar, univ. dipl. inž. kem. inž., FOJKARFIRE d.o.o., konzultant za požarno varnost
Iz poročila komisije:
Elaborat št. 15 odlikuje kakovostna in celovita, prostorsko kompleksna, programsko ustrezna, učinkovita in urejena zasnova šolskega kompleksa, ki vzpostavlja sodoben šolski prostor z veliko mero prostorske fleksibilnosti, ima ambientalno bogat notranji prostor, ki se poudarjeno povezuje z zunanjimi parkovnimi površinami in ima ustrezen odnos do obstoječe šolske stavbe, zato je ocenjevalna komisija na osnovi navedenih ugotovitev predlogu prisodila prvo nagrado.
2. NAGRADA: elaborat št. LA319
Avtorji:
Vodja projektiranja: Lena Krušec, univ. dipl. inž. arh
prof.mag. Tomaž Krušec, univ. dipl. inž. arh.
Vid Kurinčič, univ. dipl. inž. arh.
Neža Novak, mag. inž. arh.
Lenart Piano, mag. inž. arh.
Kristjan Nemec, mag. inž. arh.
Timotej Resnik, mag. inž. arh.
Sodelavci, konzultanti, izvedenci:
Ema Agnič, abs. arh.
Kevin Jelenc, štud. arh.
Manca Kermc, štud. arh.
Tim Kovačič, štud. arh.
Dan Napast, abs. arh.
Iz poročila komisije:
Elaborat odlikuje celovita, racionalna in urejena zasnova prizidave z ustreznim odnosom do obstoječe stavbe, s sodobnimi učnimi prostori ter kakovostnimi povezavami notranjosti z zunanjim ambientom parka. Kljub vsem kakovostim pa elaborat napram prvonagrajenemu slabše rešuje nekatere prostorsko-programske in funkcionalne potrebe šole, ter v odnosu do obstoječe stavbe manj uspešno zasnuje fasado prizidave, ter tudi slabše zasnuje zunanje prostore, zato je ocenjevalna komisija na osnovi navedenih ugotovitev predlogu prisodila drugo nagrado.
3. NAGRADA: elaborat št. XZ759
Avtorji:
Vodja projektiranja: Jure Hrovat, mag. inž. arh.
Arhitektura: SVET VMES
Jure Hrovat, mag. inž. arh.
Ana Kreč, mag. inž. arh.
Žan Majetič, abs. arh.
Sodelavci, konzultanti, izvedenci:
Krištof Pirc, štud. arh., Katja Paternoster, mag. inž. arh., Julija Koželj, abs. arh. (SVET VMES)
Konzultanta za gradbene konstrukcije: dr. Jurij Jančar, univ. dipl. inž. grad. in dr. Bruno Dujič, univ. dipl. inž. grad., CBD d.o.o.
Konzultantka za požarna varnost: Biba Muhič Gomizelj, univ. dipl. inž. arh., DATACOM, d.o.o.
Iz poročila komisije:
Elaborat ponuja celovito rešitev k zadani nalogi in zasnuje kakovosten sodobni šolski prostor, ki ga na eni strani povezuje z obstoječim parkom, na drugi strani pa zaključi z vzpostavitvijo strešne učne krajine. S prizidavo vzpostavlja jasen odnos z obstoječo stavbo in jo kot sodoben obraz nove celote uspešno nadgradi. Boljše od nenagrajenih elaboratov in priznanj, elaborat rešuje programske in funkcionalne zahteve natečajne naloge. Z vzpostavitvijo vhoda na SZ delu prizidka in oblikovanjem vstopnega prostora ob Gregorčičevi ulici pa učinkuje mestotvorno.
Manj uspešno napram višje nagrajenima elaboratoma elaborat predlaga volumen večjega tlorisnega gabarita, s čimer kletna etaža nove stavbe na vseh straneh sega tik do regulacijskih pasov, v zunanjem prostoru pa zmanjka prostor za zagotovitev minimalnega zahtevanega števila parkirnih mest.
PRIZNANJE: elaborat št. 375KR
Avtorji:
Vodja projektiranja: David Mišič, univ. dipl. inž. arh.
Davor Fistrić, dipl. inž. arh (UN)
David Mišič, univ. dip. inž. arh.
Sašo Žolek, dipl. inž. arh. (UN)
Goran Piršić, univ. dipl. inž. arh.
Maja Žalik, dipl. inž. arh. (UN)
Žiga Kreševič, univ. dipl. inž. arh.
Uroš Lobnik, univ. dipl. inž. arh.
Jakob Dugonik, dipl. inž. arh. (UN)
Miha Potočnik, štud. arh.
Ela Valenko, dipl. inž. arh. (UN)
Boštjan Švent, univ. dipl. inž. grad., konzultatnt za inženirski del in tehnloški del projekta
Petra Geršak Klaneček, univ. dipl. inž. grad., konzultantka za požarno varnost
Aleš Koprivšek, univ. dipl. inž. kraj. arh., konzultant za krajinsko arhitekturo
Domen Gradišnik, univ. dipl. inž. grad., konzultatnt za gradbene konstrukcije
Damir Jurak, univ. dipl. inž. str., konzultant za strojne inštalacije
Matevž Stepišnik, univ. dipl. inž. el., konzultant za elektro inštalacije
Olga Vanček, dipl. inž. grad., konzultantka za prometno in komunlno ureditev
Iz poročila komisije:
Elaborat odlikuje celostna zasnova sodobne šole v navezavi na obstoječo historično stavbo, tako programsko, funkcionalno, kot tudi ambientalno. Posebna kakovost predlagane rešitve, ki jo je komisija prepoznala kot eno izmed najboljših rešitev, je osrednji sodobni učni prostor šole, v katerem se, zaradi umestitve na stik nove in stare stavbe, prepletata sodobni in historični ambient.
Slabši od nagrajenih elaboratov je odnos predlagane rešitve do parka zaradi katerega elaborat ni uvrščen med nagrajene. Z umestitvijo pritličnega volumna prizidava močno poseže v parkovne površine, severni del parka ukine, destruktivno pa poseže tudi v koreninski sistem varovane platane in drugih dreves. Manj uspešno pa zasnuje tudi prostorske povezave med parkom in notranjostjo šole.
PRIZNANJE: elaborat št. 14B2G
Avtorji:
Miha Fujs, univ. dipl. inž. arh.
Tinkara Gselman, dipl. inž. arh. (UN)
Rok Zidar, dipl. inž. arh. (UN)
Tamara Gselman, dipl. inž. arh. (UN)
Sodelavci, konzultanti, izvedenci:
Niko Kristanič, univ. dipl. inž. grad.
Dušan Grosek, univ. dipl. inž. str.
Iz poročila komisije:
Kvaliteta elaborata, zaradi katere je uvrščen višje od znižanih priznanj in nenagrajenih elaboratov, je prepoznana v zasnovi zunanjega prostora (dostopov, parkovnih površin, vhoda), osrednjem notranjem prostoru na stiku med staro ter novo stavbo in v odprtem pritličju, ki se s programi javnega značaja povezuje s parkom. Odprte tlakovane površine vzpostavi vzdolž vzhodne fasade objektov v smeri sever – jug, medtem ko v zelene površine bistveno ne posega.
Manj uspešno od nagrajenih elaboratov je v odnosu do historične stavbe oblikovana fasada prizidave, elaborat pa tudi ne upošteva zahteve natečajne naloge, saj ne predvidi vseh potrebnih prostorov.
ZNIŽANO PRIZNANJE: elaborat št. GK846
Avtorji:
Vodja projektiranja: Anže Čuden, mag. inž. arh.
Nace Šinkovec, mag. inž. arh.
Sodelavci, konzultanti, izvedenci:
Eva Ivačič, abs. arh.
Iz poročila komisije:
Elaborat odlikuje kvalitetna volumenska in oblikovna rešitev v odnosu do historične stavbe, ima pa številne programsko-prostorske in funkcionalne pomanjkljivosti, od višje nagrajenih elaboratov tudi slabše rešuje povezavo med javnimi prostori šole in parkom oziroma ne zasnuje tako kvalitetnega osrednjega sodobnega prostora šole kot ostali, elaborat tudi ne upošteva zahteve natečajne naloge, saj ne predvidi vseh potrebnih prostorov, zato je ocenjevalna komisija na osnovi vseh navedenih ugotovitev predlogu prisodila znižano priznanje.
ZNIŽANO PRIZNANJE: elaborat št. UB133
Avtorji:
Vodja projektiranja: Matjaž Bolčina, univ. dipl. inž. arh.
Ernest Milčinović, univ. dipl. inž. arh.
Jan Žonta, univ. dipl. inž. arh.
Urška Bertok Herman, univ. dipl. inž. arh.
Iz poročila komisije:
Kakovost elaborata je prepoznana predvsem v izhodiščih zasnove, ki se naslanjajo na historično stavbo. Predlagana rešitev izhaja iz obstoječe stavbe, tako v smislu oblikovanja volumna, organizacije programa, zasnove osrednjega prostora, kot tudi zasnove fasade prizidave. Rešitev temelji na dojemanju obstoječe stavbe kot kvalitetne kulturne dediščine, ki jo s prizidavo dopolni v novo celoto. Vzhodni stik stavb in odprtih zelenih površin je čist in poteka kot pas tlakovane površine v smeri sever-jug. Parkovna površina ostaja v obstoječih gabaritih, brez posebnih programskih nadgradenj. Predlagana rešitev je edina, ki se ukvarja z urejanjem sprotnih prezidav, ki so nastale tekom uporabe obstoječe stavbe. Zaradi kvalitet v odnosu do historične stavbe je elaborat boljši od vseh elaboratov, ki niso prijeli nagrade ali priznanja.
Kljub prepoznani kakovosti v odnosu do obstoječe stavbe ima elaborat številne funkcionalne in prostorske pomanjkljivosti, slabša je tudi izvedba osrednje učnega prostora, zato je kot celostna rešitev manj uspešen napram vsem nagrajenim elaboratom in elaboratoma, ki prejmeta priznanji.
Nagradno-odškodninski sklad:
1. nagrada: 12.000 EUR
2. nagrada: 9.600 EUR
3. nagrada: 7.200 EUR
Tri priznanja po 3.600 EUR
osem odškodnin po 1.000 EUR
Skupni znesek nagradnega sklada: 39.600 EUR.
Skupni znesek odškodninskega sklada: 8.000 EUR
V primeru, da bo podeljenih več kot 8 odškodnin, se znesek posamezne odškodnine ustrezno zniža. Vsi navedeni zneski so v bruto bruto vrednostih.
Ocenjevalna komisija:
Predsednik ocenjevalne komisije (ZAPS): doc. Mitja Zorc, univ. dipl. inž. arh.
Namestnik predsednika ocenjevalne komisije (naročnik):
Jana Kraševec, univ. dipl. inž. arh., sekretarka (MVI)
Član (naročnik):
Gregor Reichenberg, Dipl.-Ing.,Republika Avstrija, podžupan (MOM)
Članica (naročnik):
prof. Marija Lešer, ravnateljica (III. gimnazija)
Član (ZAPS):
Marko Primažič, mag. inž. arh.
Namestnica članov (naročnik):
Sabina Čamernik, univ. dipl. inž. arh., sekretarka (MVI)
Namestnica članov (ZAPS):
dr. Tanja Simonič Korošak, poobl. kraj. arh.
Poročevalec A:
Andrej Mlakar, univ. dipl. inž. arh.
Poročevalec KA:
Robert Gostinčar, univ. dipl. inž. kraj. arh.
Izvedenec za investicijo:
Robert Pangršič
Izvedenki za varovanje kulturne dediščine:
Nina Nahtigal, univ. dipl. um. zgod., kons. svet.
Barbara Lečnik, Dipl.-Ing.,Republika Avstrija, kons.
Izvedenka za gimnazijski program:
Patricija Kosar, predsednica sveta (III. gimnazija)
Skrbnica natečaja:
Dunja Šutanovac, univ. dipl. inž. arh.
Pripravla: P. G.