• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Umetnost
/
27 avgusta, 2020

V.S.S.D. in Alen Ožbolt: Baročna oblika prehajanja

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

V preteklih desetletjih smo se navadili, da se osnovne koordinate naših življenj in družbe ne spreminjajo kaj dosti. Človeku, ki se je rodil v poznih osemdesetih, se je čisto lahko zdelo, da je svet okrog njega vedno bil in vedno bo enak: sestavljen iz bolj ali manj brezbarvnih nasprotij v parlamentu, ki vsa skupaj zagovarjajo individualno pobudo in gospodarsko rast, zraven pa krčijo javne izdatke in pozivajo h kolektivni varčnosti. Bodi drzen, čim več delaj in troši – ampak samo kot posameznik! Kot del kolektiva – celo beseda sama je omadeževana z utopijami in zablodami dvajsetega stoletja – pa varčuj in zahtevaj čim manj. Tak vulgarni katekizem družbe poznega kapitalizma, ki se tako kot vsi katekizmi pretvarja, da je bil in bo večno v veljavi, pa je letos vsaj nekoliko zatresla izkušnja s pandemijo koronavirusa. Med tem, ko smo že pozabili, da so spremembe – četudi morda katastrofalne – sploh možne, se je svet sam od sebe premaknil v popolnoma nepričakovano smer. Kar je morda še bolj šokantno, je dejstvo, da se je svet iz uravnilovke neoliberalne enakosti premaknil tako, da se je zaustavil. Pustimo ob strani vprašanje, ali bo letošnje izkustvo trajno in ali bo bistveno premešalo načine, kako deluje človeška družba. Vendar pa smo lahko po tridesetih letih spet doživeli občutek, kako deluje družba v krčih sprememb, nepredvidljivosti in minevanja.

V.S.S.D.: Pesek v oči (1991); foto: Bojan Salaj

Zdi se mi, da je letošnja izkušnja najbližja občutku osemdesetih, ko je bilo na prvi pogled mogoče vse in ki ga moja generacija doživela kvečjemu samo kot nereflektirane vtise zgodnjega otroštva. Slovenska družba je tako kot pred tridesetimi leti spet – ali pa še vedno – družba v prehodu. Takšen prehod, ki vodi v neznano, moramo ločiti od tranzicije, ki zapolnjuje čas vmes, in ki je imela že od začetka jasen končni cilj: sousmeritev in integracijo v mednarodni globalizirani kapitalizem. Zato je letošnja introspektiva V.S.S.D in Alena Ožbolta v Moderni galeriji zares odlično časovno umeščena. Obsežna razstava, ki se izteka ta konec tedna, je namreč celostno predstavila opus kolektiva in posameznika, ki se intenzivno ukvarjata ravno s tem časom vmes: časom prehoda, ki je vedno tudi čas krhkosti, ranljivosti in minljivosti. Specifično atmosfero osemdesetih lahko danes vsaj približno avtentično podoživimo samo skozi umetnost, in ne more biti naključje, da umetnost osemdesetih zaznamuje tisti avtentični in originalni odvod postmodernizma, ki išče ravnotežje med posameznikom in kolektivom, med svobodo izraza in družbenim angažmajem. Kolektiv, po današnjih kriterijih morda celo netransparenten kolektiv, je umetniški in družbeni akter slovenskih osemdesetih. Družbenemu kolektivu na Roški ali na Trgu revolucije lahko ob bok mirno postavimo sestavne kolektive Neue Slowenische Kunst, Irwin in Laibach, ter umetnika V.S.S.D oziroma Veš slikar svoj dolg, za katerim se skriva dvojica umetnikov Alena Ožbolta in Janeza Jordana.

V.S.S.D.: Veš slikar svoj dolg (1986); foto: Marko Modic

 

V.S.S.D.: Veš slikar svoj dolg II (1987); foto: Miha Škrlep

Obdobje največje izpostavljenosti obeh umetniških kolektivov se skoraj natančno pokriva (V.S.S.D je deloval med letoma 1985 in 1995, kar je skoraj povsem enako »klasičnemu obdobju« NSK, Irwin in Laibach, seveda pa tudi osrednjemu obdobju demokratizacije in tranzicije slovenske družbe). Preizpraševanje razmerja med individualnim in kolektivnim seveda ne bi moglo biti bolj različno: če je osnovna operacija NSK avtoritarni kolektivni subjekt, ki deluje z nelagodno bližino oziroma nadidentifikacijo z vladajočimi strukturami, je V.S.S.D obratna, krhka, med umetniško avtonomijo in prihajajočim svetom individuuma in trga usmerjena meditacija. Vendar pa sta to dopolnjujoči se nasprotji.

V.S.S.D je umetnik prehajanja in minevanja – kot tak ni samo predstavnik specifično slovenskega postmodernizma (spet lahko v isto kategorijo uvrstimo tudi kolektive NSK), ampak tudi nekega drugega, morda bolj starosvetnega značaja, ki ga bom provizorično poimenoval baročni duhovni svet. V.S.S.D.-jevo minevanje namreč ni samo kapitalistično sprevračanje in dekonstrukcija, o kateri pišeta Karl Marx in Marshall Berman (»Vse trdno in stalno se razblinja«), ampak tudi baročna vanitas in alegorije. Za specifično slovensko situacijo, za katero se zdi, da večno krmari med socializmom in laissez faire kapitalizmom, torej med kolektivom in individuom, in katere kulturni izraz je obenem še vedno najbolj doma v baročni domišljiji, se zdi ta kombinacija izrazito primerna. Umetniški medij V.S.S.D je inštalacija (mar baročni oltar ni ravno tako inštalacija?), njegova snov pa je, še bolj povedno, kot iz temnih platen starih mojstrov, ko so se trudili naslikati specifično baročen svet čutnega minevanja. Čutno minljivi, prav nič abstraktni, ter dekonstrukciji in fragmentiranosti podvrženi so tudi osnovni gradniki inštalacij V.S.S.D in Alena Ožbolta, katerega samostojno delo po letu 1995 predstavlja nadaljevanje raziskovanja postulatov V.S.S.D. Snov V.S.S.D je sestavljena iz peska, ognja, dima, voska. Tudi iz denarja: sami izrazito amorfni, fragmentirani, minljivi in neulovljivi materiali, ki jih zaznamuje prehajanje iz enega stanja v drugega, iz otipljivosti v neotipljivost in zmuzljivost. To seveda ni samo snov baročnih mojstrov in V.S.S.D, ampak je obenem tudi materialnost slovenskih osemdesetih in devetdesetih: večne in nestabilne tranzicije.

 

Seveda bi lahko za baročno označili tudi samo razstavo, ki s premišljeno umestitvijo inštalacij V.S.S.D. in Alena Ožbolta oblikuje celostno umetnino – kjer teksti niso kuratorska pojasnila, ampak sestavni del umetniških del ali pa vsaj dramaturška podlaga baročne drame iz ognja in voska. Še bolj baročno kot težnja po oblikovanju celostne umetnine je namreč prepričanje, da je pripoved imanentna formi in materialu. To je najbolj očitno v osrednji, temni, skoraj fevdalni dvorani, ki bi pravzaprav brez večjih semantičnih pretresov lahko predstavljala dvorano prednikov v katerem izmed večjih dvorcev osemnajstega stoletja. Tu ne merim le na prej omenjene podrobnosti z baročno umetnostjo, ampak tudi na čisto dobesedne citate in forme: na ovale platen, na rocaille ornamente iz gipsa, na poudarek uokvirjanja umetnin, na naracijo iz barv, svetlobe, patine, usedline in oblike. Umetnost je tu na površini v najboljšem smislu. Samo modernizem je lahko površinskost razumel pejorativno in globino povezoval z iskrenostjo – medtem ko je barok eminentno površinska (in seveda ne površna) umetnost, kar je vsaj po mojem še ena povezava tudi med umetniškim izrazom NSK in Irwinov ter V.S.S.D. in Ožbolta. Pravzaprav je eno najbolj fascinantnih del na razstavi, zaradi svojega site-specific pristopa je na žalost predstavljeno samo skozi fotografijo, ravno intervencija na veličasten strop slavnostne dvorane dvorca Novo Celje, ki ga je pred dvema letoma ustvaril Ožbolt. Baroka osemnajstega in enaindvajsetega stoletja se odlično dopolnjujeta.

Alen Ožbolt: Črni oblak, bela snov in lažni ognji – projekt in situ (2018); foto: Bojan Salaj

Monumentalna razstava v Moderni galeriji se je morala spopasti z vprašanjem, kako predstavljati dela, ki niso samo narejena iz minljivih materialov, ampak so tudi sama že zdavnaj minila, pošla, izginila. Če je prva dvorana razstave zasnovana kot zgoščen programski list in retrospektiva v klasičnem smislu, pač nujen uvod za obiskovalce, ki inštalacij in intervencij niso doživeli v živo, pa so vse naslednje dvorane manj običajne. Lahko inštalacijo, še posebej site-specific intervencijo, sploh poustvarimo, morda rekonstruiramo, ali je možna le na novo izumljena reprezentacija, v bistvu nova inštalacija? Navsezadnje je mogoče tudi baročni oltar na novo rekonstruirati po ohranjenih načrtih in bakrorezih, vendar pa ne gre nikoli za čisto ponovitev. Zato je smiselno, da se baročne dvorane zaključijo z ravno tako baročnim kabinetom kuriozitet: na pol delavnico na pol sistematiziran muzej umetniškega in zbirateljskega procesa: vsega na pol narejenega, zavrženega in še razvijajočega se materiala, ki ponuja bogat in čuten vpogled tako v neko izrazito družbeno situacijo kot tudi v intimno notranjosti umetnika.

Miloš Kosec

“Kabinet kuriozitet”; foto: Dejan Habitch

Centralna dvorana; foto: Dejan Habitch

Razstava: Introspektiva: V.S.S.D. (Veš slikar svoj dolg, 1985–1995) +– Alen Ožbolt (dela 1995–2018)

Kustosinja razstave je Martina Vovk.

Moderna Galerija, Ljubljana. Razstava je odprta še do 30. 8. 2020.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiUčinkovita organizacija kuhinje
NaslednjiPetra Hudobivnik Florjančič: Hiša HFNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaŠtevilkeUmetnostWorld

BAGFOOT V LJUBLJANI

6 julija, 2016
GalerijeUmetnost

Sloart in Galerija Y: Najpomembnejši je odkrit odnos med galerijo in umetniki

31 januarja, 2020
KulturaUmetnost

Marijan Rupert: Vila Kurnik, hiša Hinka Smrekarja

11 februarja, 2022
GalerijeUmetnost

Mala galerija Banke Slovenije: Odprta proti mestnemu prostoru

7 decembra, 2020
GalerijeUmetnost

Koroška galerija likovnih umetnosti: Rob kot središče sprememb, ki v center šele prihajajo

11 marca, 2020
GalerijeUmetnost

DobraVaga: Okrog naše ekipe se je zbrala skupnost mladih, kreativnih ljudi

10 februarja, 2020
Ah, art!Umetnost

Hana Ostan Ožbolt – Ah Art! #1: Obrazi Roga

11 februarja, 2021
GalerijeUmetnost

Galerija Kresija: Galerije kot skupnostni prostori

3 julija, 2020
1 2 … 11
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo