• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
25 maja, 2020

Ajda Bračič: Leto brez Bienala

Maj 2018; vroč dan; iz kanalov puhti nezamenljiva aroma Benetk, prefinjen koktajl ribjega vonja, urina in sončne kreme, pomešane z znojem neštetih turistov.  Globoko vdihnem kanalski mulj, se potopim v množico in že komolčim proti Arsenalu, proti beneškemu arhitekturnemu bienalu, največji svetovni arhitekturni razstavi, ki tistega leta nosi naslov Freespace. Svoboda, zrak, prostor: tega tu ni, gneča je namreč nepopisna. Ulice se ne izpraznejo niti enkrat v času treh dni, ki jih preživim v Benetkah, niti za trenutek, niti ponoči. Za Outsider #17 pripravljam pogovor z znanim arhitekturnim teoretikom Juhanijem Pallasmo. Tudi on se mudi na bienalu – prek maila se dogovarjava za termin pogovora, ampak urniki so natrpani, Benetke pa velike in neprehodne, in vroče je, in internetna povezava je slaba; na koncu se zgrešiva za las, uide mi v čoln, ta priletni, a spretni gospod Pallasmaa, in odbrzi nekam proti Lidu, le še njegovi srebrni lasje se svetlikajo nad laguno.

V mailu napiše, da mu tovrstne razstave niso všeč; da tu ne gre iskati pristnega arhitekturnega izkustva.

»Z leti sem postal precej kritičen do velikanskih javnih dogodkov s področja umetnosti, saj se zdi, da privabljajo površinsko estetizirane, formalistične in spekulativne ideje. Poleg tega je za obiskovalca problematična sama številnost predstavljenih idej,« mi piše, in jaz mu, izgubljena sredi velikanskega razstavišča, obnemoglo pritrjujem.

Kakšna nepopisna množica čutnih dražljajev! In med njimi arhitekturni impulzi žal sploh niso najmočnejši. Stene so prekrite z drobno popisanimi panoji, pred katerimi postavajo zdolgočaseni študentje, videti je, da nekateri arhitekti ob navdušenju nad idejo lastnega paviljona pogosto pozabijo na njeno predstavitev. Spet drugi se količine projektov, skozi katero naj se prebije obiskovalec, zavedajo, in zato zdrsnejo v nereflektiran spektakel. Nekaj je izjem: vietnamski paviljon, senčna pergola iz bambusa, skozi katero popihava lahen vetrič, kjer omagam opoldne. Ta paviljon je kljub svoji preprostosti po mojem mnenju tudi najbolje povzel idejo o Freespace: bil je prostorsko darilo, darilo arhitekture, ki se je pred mano nepretenciozno in lahko berljivo porodilo sredi vročega beneškega dne, ravno takrat, ko sem ga najbolj potrebovala.

O arhitekturi se več kot na razstavi naučim tisto popoldne na nekem campu, ko opazujem specifično beneške elemente - sotoportege, altane, palude - in zgubane Benečane, ki izginjajo in se spet pojavljajo nad kanali, kot bi znali hoditi skozi stene. A tudi bienale se seveda ne dogaja zgolj v paviljonih, ni zgolj razstava, temveč večplasten fenomen, v enaki meri kot razstavljanju namenjen tudi spoznavanju, diskutiranju in navezovanju stikov med arhitekti. V veliki meri se odvija izven razstavišč, v hotelskih lobijih, med kosilom, zvečer ob aperol spritzu. Kolikor je takšna izmenjava vsekakor dobrodošla, pa v kontrastu z realnostjo Benetk, kjer na vsakem vogalu prosjačijo temnopolti mladeniči, temnopolte mladenke pa po bienalskem razstavišču čistijo za belimi arhitekti, deluje rahlo groteskno. »Vsak arhitekt mora tudi poznati življenje,« je pravil bivši dekan FA Peter Gabrijelčič v vsakoletnem pozdravnem nagovoru brucem, in na bienalu je moč tako življenje kot arhitekturo zelo dobro spoznati, le iskati ju je treba zunaj paviljonov.

Letos torej beneškega bienala ne bo: organizatorji so v preteklem tednu uradno oznanili, da je razstava, ki nosi naslov How Will We Live Together? (Kako bomo živeli skupaj?) in jo bo kuriral Hashim Sarkis, prestavljena na leto 2021. Slovenski komisar Matevž Čelik, direktor MAO, je za sodelovanje na bienalu angažiral Blaža Babnika Romaniuka, dr. Martino Malešič, Rastka Pečarja in dr. Asto Vrečko. Slovenski paviljon bo nosil naslov Skupno v skupnosti, povzel pa bo zgodbe zadružnih domov – specifične tipologije stavb, ki so v manjših slovenskih mestih in vaseh predstavljali pokrite javne prostore, namenjene skupnosti. Kako zelo aktualno! Z globalno pandemijo je marsikatera ideja, ki se je porodila že pred njo, dobila nove razsežnosti.

Kako bomo torej živeli skupaj v zaprtih javnih prostorih, namenjeni skupnosti? Gneča na bienalu verjetno leta 2021 ne bo takšna kot prej. Premor v bienalski tradiciji – 2020, leto brez bienala - pa bi lahko pomenil dobro izhodišče za razmislek o tem, kakšna je vloga svetovne arhitekturne razstave zdaj in kakšna bo v prihodnosti. Ta razmislek se pripravlja že nekaj časa, nakazujejo ga tako pretekle edicije kot tudi njihove kritike. Letos se ponuja priložnost, da bienale naredi ključen preskok in poskuša preseči dosedanjo formo. Arhitektura je v zadnjih desetletjih doživela nekaj ključnih premislekov o svoji identiteti in obsegu svojega strokovnega polja. Takšen premislek bi si zaslužil tudi bienale. So nacionalni paviljoni res še relevantni? Kako lahko prireditev postane platforma za uresničevanje idej arhitekture prihodnosti? Ali lahko zares, z iskrenimi iniciativami in premišljeno zasnovo, v praksi pokaže, kako bi lahko živeli skupaj?

V času epidemije smo bili priča poskusom mnogih galerij in muzejev, da bi na novo formulirali pojem razstave. Eni so bili pri tem bolj uspešni, drugi manj – splet je preplavila množica natečajev in virtualnih razstav, večina teh pa ni bila sposobna preseči obstoječih platform, na primer facebook albumov. Objaviti nekaj slik in jih poimenovati spletna razstava pač ni resno kuratorsko delo, temveč zasilna in malce lena rešitev. Drugi so posegli v javni prostor in organizirali razstave, ki so si jih lahko posamezniki v samoti ogledali med sprehodom po mestu. Ob arhitekturnem bienalu bi bil na mestu javen razmislek, kako je mogoče in ali je sploh mogoče na drugačen način razstavljati arhitekturo, pa naj bo to virtualno ali kako drugače. Največji arhitekturni razstavi na svetu bi po mojem mnenju lahko bilo v izziv preizprašati svojo prostorsko pojavnost in jo prilagoditi novi situaciji.

Pallasmaa mi je maja 2018 ušel, kot pravi Benečan se je naučil prestopati kanale in se izgubil v množici. Ne srečava se, vse opraviva virtualno, potem, ko je on že na varnem med vitkimi smrekami v svoji hiši ob jezeru in so Benetke le aromatičen spomin. Nič ne more zamenjati živega stika, ampak možnosti za povezovanje je danes toliko.

»Ko je Alvar Aalto leta 1939 končal legendarni finski paviljon na svetovni razstavi v New Yorku, je napisal dva članka, v katerih je bil zelo kritičen do institucij svetovnih razstav. Predlagal je, naj se takšne institucije zamenjajo z mednarodnimi raziskovalnimi in pedagoškimi projekti. Mislim, da v naši dobi množične mobilnosti, obilne publicitete in drugih učinkovitih načinov komunikacije en sam globalen dogodek, postavljen na eni sami lokaciji, deluje anahronistično,« mi piše Pallasmaa. To, da bienale pandemije ni sprejel kot priložnost za prilagoditve, temveč zgolj spravljivo napovedal prestavitev na naslednje leto, pa po mojem mnenju dosti pove o tem, kako (ne)pripravljen je na obširnejše spremembe formata.

Napisala: Ajda Bračič
Foto: labiennale.org

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMarko Klemen: »Univerzalne formule za uspešnost ni«
NaslednjiMiloš Kosec: Molimo za zdravo pametNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Vasja Bočko: Plače

16 marca, 2022
kolumne

Dimitrij Mlekuž Vrhovnik: O luknjah

7 aprila, 2022
kolumne

Mladen Dolar: Od Adama do NUK 2

8 novembra, 2021
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Arhitekta veselega »Ne«

18 marca, 2021
Arhitekturakolumnemediji

Nina Granda: Časopisi na cesti

27 septembra, 2020
delokolumne

Nejc Pohar: Popu čast in oblast

1 maja, 2020
kolumne

Zorana Baković: MESEČEVI KOLAČKI IN VONJ LETALIŠČA

23 februarja, 2018
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Vrata Krasa in kako razpisi generirajo potrebe

12 maja, 2021
1 2 … 38

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo