• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura
/
2 novembra, 2021

Bor Pungerčič: Obljuba polja

Ta zgodba ima dve zgodbi. Prva je o slavnem angleškem filozofu švicarskega rodu, ki se je ob pisanju knjige o arhitekturi odločil, da jo bo poskusil ljudem približati ne le skozi besede, temveč tudi skozi gradnjo. Druga je o slavnem švicarskem arhitektu, ki ga je filozof najel, da mu pomaga uresničiti ta cilj.

Alain de Botton je že kot dokaj mlad filozof zaslovel po vsem svetu s pisanjem poljudnih in berljivih knjig, ki visokoleteče filozofske koncepte prizemljujejo in osmišljajo tudi za vse tiste, ki niso nikoli brali Platona, Hegla in Kierkegaarda. Deli Utehe filozofije in Kako vam Proust lahko spremeni življenje sta bili ob izidu prodajni uspešnici tudi pri nas. Njegova šesta knjiga, Arhitektura sreče, za zdaj še ni prevedena v slovenščino (z izjemo pred leti objavljenega prvega poglavja), a prav ta knjiga je bila povod za projekt Living Architecture, ki je med drugim obrodil tudi zgodbo številka dve. V Arhitekturi sreče se de Botton sprehodi skozi pokrajino arhitekturnih stvaritev, a ne kot umetnostni zgodovinar ali arhitekt, celo ne kot filozof. Njegov sprehod je sprehod občutljivega in razmišljujočega posameznika, ki si že na samem začetku zastavi vprašanje, s katerim se arhitekti srečujemo vsak dan, ko se soočamo z naročniki (in s samim sabo). Zakaj sploh arhitektura? Verjetno je odveč omeniti, da je pri iskanju odgovora dosti bolj uspešen, kot smo arhitekti sami.

Ob srečevanjih s svetovno znamenitimi in tudi bolj obskurnimi arhitekturnimi deli sicer vedno predstavi njihov zgodovinski in kulturni kontekst, a v resnici se ves čas ukvarja z dosti bolj bistveno temo – kakšen odnos vzpostavljajo ta dela z uporabnikom, z opazovalcem, z mimoidočim. Kaj mu lahko dajo, kako lahko oplemenitijo njegovo življenje in njegov čas na tem svetu. Njegovi uvidi so ganljivo natančni in vredni podrobne obdelave, a na tej točki naj Arhitekturo sreče samo vsem priporočim v branje in za spodbudo navedem kratek citat. Nanaša se na postajo londonske podzemne železnice na Canary Wharfu sira Normana Fosterja. »Ko gledamo ta masivni obok, ki ga podpira en sam, vitek betonski steber, brez pritožb in kot da bi bil brez teže, se ob tem nehote vprašamo, kako bi tudi mi sami želeli nositi svoja bremena.«

Spodbujen od lastnih spoznanj, pridobljenih skozi pisanje, se je de Botton po izdaji knjige lotil še mnogo bolj ambicioznega projekta. Doživetje in vrednost kakovostne arhitekture bo ljudem približal s tem, da jim bo omogočil bivanje v njej. Prek fundacije Living Architecture (Živeča arhitektura) bo po Veliki Britaniji postavljal hiše, ki bodo po neastronomski tarifi dostopne za najem. Kot prostori za preživljanje počitnic, koncev tedna, prostega časa. Kot prostori za odmik. Vsako bo oblikoval drug arhitekturni biro, izvedla pa fundacija Living Architecture. Od leta 2006 do danes jih je bilo postavljenih osem, od katerih jih je sedem v redni uporabi in jih je mogoče rezervirati prek spletne stani projekta, za obdobje od treh do šestih dni. Večina hiš je primerna za šest oseb, ena samo za dve, katera med njimi pa tudi za deset. Na prvi pogled se cena – okoli 1500 funtov za nekaj dni (odvisno od velikosti hiše) – zdi visoka, a ko znesek preračunamo na deset oseb in pet dni, ugotovimo, da stane nočitev na osebo okoli 50 evrov. Kar je ceneje od skromne hotelske sobe v Parizu in samo za spoznanje več od najema sobe Airbnb v Ljubljani na vrhuncu sezone. Z izjemo prvega – A Room For London – so vsi objekti postavljeni globoko v neokrnjena področja angleškega podeželja, odmaknjeni od vrveža vsakdanjika. Razlog za to bi lahko bil povsem preprost – ustreči želji uporabnikov po oddihu zunaj urbanih središč. A bralec Arhitekture sreče lahko tu prepozna globlji, bolj premišljen namen. De Botton knjigo konča s poglavjem The Promise of a Field – Obljuba polja. V njem po prehojenih kilometrih in stoletjih grajenih prostorov prispe nazaj v nepozidano naravo. In se ozre prek praznega, nedotaknjenega polja. V njem opazi vso tisto lepoto neokrnjene narave, ki jo opevamo, tako rekoč odkar človeštvo piše, gotovo pa od romantike dalje. Njegovo spoznanje je preprosto. Ljudje ne bomo nehali graditi. Neizogibno bomo še naprej posegali vedno globlje v polje. A glede na lepoto in čistost tega, kamor vdiramo, ali ne nosimo tudi dolžnosti, da se naš poseg podredi najvišjim standardom, da tako uporabniku kot polju ponudi največ, kar mu le lahko? Na tej točki se začne druga zgodba. Peter Zumthor je arhitekt, ki ga arhitektom ni treba predstavljati. Vsaj od odprtja Kunsthausa Bregenz leta 1997 je njegova zadržana, stroga, a obenem sublimno lepa arhitektura referenčna točka za vso globalno arhitekturno produkcijo, in od leta 2009, ko je prejel Pritzkerjevo nagrado, je tudi on sam najširše prepoznana eminenca. A za razliko od mnogih starchitectov Zumthor svoje delo skozi vsa leta vedno večje prepoznavnosti in slave nadaljuje skromno in odmaknjeno, iz majhnega studia s 30 zaposlenimi v anonimnem Haldensteinu blizu Chura v Švici.

Z Alainom de Bottonom ga druži globoko prepričanje, da je ne glede na moč besed in podob arhitekturo nujno treba dojemati in izkušati v živo. Njegove stavbe niso nič manj fotogenične kot večina vrhunske arhitekturne produkcije, a medtem ko toliko na vseh koncih objavljenih »mojstrovin« v živo na koncu razočara, Zumthorjeva dela zares zaživijo šele, ko smo z njimi v telesnem stiku. Kot bi bila tudi sama telesa, so polna osebnosti, z materialno prisotnostjo, ki je najprej taktilna, tudi kadar jo (kot bi rekel Juhani Palaasma) »otipavamo zgolj s pogledom«. Podobno kot de Botton je tudi Zumthor pisal o arhitekturi. In podobno kot pri de Bottonu lahko tudi njegovo knjigo Misliti arhitekturo samo toplo priporočim v branje. V njej med drugim zapiše: »Zame lahko stavbe posedujejo čudovito tišino, ki jo povezujem z lastnostmi, kot so zbranost, očitnost, trpežnost, prisotnost in integriteta, a tudi toplost in čutnost; stavba, ki je ona sama, ki biva kot stavba, ne da bi karkoli predstavljala, ki samo obstaja.« Projekt Petra Zumthorja za Living Architecture me je presenetil dvakrat. Prvič, ko sem pred leti videl objavljeno maketo njegove ideje. Drugič, ko sem prvič videl realizirani projekt. Ti dve podobi bi bili težko bolj različni, a ravno skozi obe skupaj se nam razkrije prava globina projekta. Maketa, o kateri govorim, je preprosta. Na levi strani je strm klanec, približno dvojne človeške višine. Čezenj je položen ploščat kamen, ki sega daleč v prostor. Ta kamen je na približno treh četrtinah podprt z drugim kamnom, ki deluje kot steber. Pod tem podprtim previsom stoji ena sama človeška silhueta, ki daje celoti merilo. Fotografija je monokromatska, v modrih tonih. Morda je nekje v ozadju tudi drevo. V bistvu je to podoba dolmena. Enega izmed najbolj prvinskih arhitekturnih arhetipov, stavb iz prazgodovine, ki so tako stare, da jim komaj sploh lahko rečemo stavbe. V primerjavi z njimi je Stonehenge (ki bi ga z malo popustljivosti lahko umestili v isto kategorijo) vrhunski dosežek visoke tehnologije. Dolmen je ploščata skala, podprta s tremi pokončnimi skalami. Komajda obdelan, še zdaleč ne hiša, komajda stavba. Bolj prostorsko obeležje. Sam sebi namen. Samo obstaja. Ne glede na to, da se to razmišljanje očitno navezuje neposredno na navedek iz Zumthorjevega pisanja, me je, kot rečeno, ta podoba presenetila. Zumthorjev na daleč prepoznavni slog zaznamujejo jasne, ravne linije, čiste geometrijske forme iz iskreno uporabljenih materialov, v katere so umeščene praznine in svetlobe. Nikjer v njegovem opusu ne najdemo t. i. »organskih« form, ki so prišle »v trend« v zadnjih nekaj desetletjih. Se je Zumthorju na stara leta zmešalo? Je končno popustil pod težo zeitgeista? Je to njegov komentar k delom mlajših avtorjev, v stilu »tudi jaz znam to, samo bolje«? (In tu ni dvoma, tudi če bi bil končni izdelek do potankosti enak maketi, bi bil za neergonomsko stopnico višje od velike večine predstavnikov smeri »organske arhitekture«.) Hm. Pustimo času čas ...

Preskočimo nekaj let. Letos je bila objavljena realizirana vila Petra Zumthorja za Living Architecture. Iz objavljenih slik je očitno, da od (an)organskih oblik in kamnov ni ostalo nič. Trenutek razočaranja. Mhm, potem se je na koncu vendarle oprijel preizkušenega in potrjenega jezika svoje arhitekture. Ni popustil trendom, a tudi ni tvegal skoka v neznano. Ampak ti dve podobi vseeno vztrajno plavata pred očmi, druga ob drugi. Določene formalne podobnosti so opazne. Težka konzolna streha, podprta z enim masivnim stebrom. »Neobstoječa« steklena opna, ki zapira notranji prostor. Ampak zakaj potem jekleni okvirji na oknih? Zakaj tako izrazit rob tal? Zakaj tako, no, konvencionalno? In potem je naenkrat jasno vse. »Stavba, ki je ona sama, ki biva kot stavba, ne da bi karkoli predstavljala, ki samo obstaja.« Peter Zumthor ne piše romanov. Njegovo delo ni narativno. Ne želi razlagati, poučevati, pisati pravljic. Peter Zumthor je iskren. Stavba je stavba. Beton je beton, les je les, okno je okno. In vse je samo tisto, kar je. Ne želi biti nekaj drugega. Stavba je izdelek. Obrtniški izdelek, tehnološki izdelek, kulturni izdelek. Po vsem razmišljanju in risanju in filozofiji nekdo vzame v roke lopato, kladivo, izvijač. In vse skupaj zgradi. Stavba tako nikoli ne more biti kamen ali reka ali trava. In vsi poskusi, da bi jo naredili za kaj podobnega, na koncu kvečjemu samo še bolj izpostavijo umetnost tega početja. Kadar gre po sreči, deluje umetelno. Kadar ne, deluje zgolj zlagano. Ali pretenciozno. Kot ošabna otroška igra, ki ji resničnost ne zadošča. Ker zgolj bivati ni dovolj. Tako kot zdaj ni več dovolj zgolj obiskati neki kraj ali doživeti nekaj lepega, temveč je to treba tudi zabeležiti, fotografirati, posneti in objaviti vsemu svetu. A te otroške igre Zumthorja ne zanimajo. Na misel mi pride pasus iz Korinčanov (13:11): »Ko sem bil otrok, sem govoril kot otrok, razmišljal kot otrok, sklepal kot otrok. A ko sem odrasel, sem pustil za sabo otroške stvari.« Ne vem, ali je Peter Zumthor veren človek. A vem, da je zrel človek. In vem, da je humanist. Ves njegov opus priča o tem, da tudi ko razmišlja o stavbah kot sebi lastnih in najprej svojih, razmišlja o človeku. Ta humanizem mi je najlepše ponazoril prof. Florjančič nekega dne v Španiji: »To, česar večina arhitektov ne razume, ko govorijo o funkcionalizmu, je, da 'funkcioniranje' človeka ni omejeno samo na to, koliko prostora potrebuje, da opravi določeno delo, koliko svetlobe potrebuje, da vidi, koliko zraka, da lahko diha. 'Funkcioniranje' človeka je tudi emocionalno, to so tudi odnosi, prepričanja, želje in strahovi. Pač vse to, kar nas dela ljudi, in ne robote.«

Secular Retreat je v resnici zgolj hiša. Je izdelek, in tega se ne sramuje. Hkrati poskuša biti kot izdelek največ, kar je le lahko. Naj se na tej točki vrnem k prvemu citatu iz Arhitekture sreče. Če Fosterjeva postaja de Bottonu pripoveduje o prenašanju bremen, o čem pripoveduje Zumthorjeva vila? O tem, da je biti dovolj. Secular Retreat je kraj, ki je namenjen zgolj bivanju. Kjer nam ni treba nastopati, kjer smo lahko mi sami. Tako kot je tudi hiša ona sama. Okna imajo jeklene okvirje, zato ker jih potrebujejo. In v tem, da so vidni, ni nič sramotnega. Ljudje smo včasih krhki in ranljivi in potrebujemo odmik. In s tem ni nič narobe. Na betonskih stenah so jasno vidne plasti zalivanja betona, ker se beton pač zaliva po stopnjah, in tega ni treba skrivati. Ljudje se s časom postaramo, dobimo gube, osivijo nam lasje. In tudi to je lepo. In prav v načinu, kako se ta dva toka misli prepletata na neki samotni lokaciji v Devonu, se kaže mojstrstvo Petra Zumthorja. In Alaina de Bottona. Filozof je imel željo, da bi svoja spoznanja o pomenu arhitekture prenesel drugim, in vedel je, da to lahko stori samo skozi arhitekturo. Arhitekt je ta spoznanja materializiral v stavbi, ki filozofovih spoznanj ne razlaga. Temveč jih uteleša.

Sam ne verjamem, da je arhitektura umetnost. Arhitektura je kultura in je praksa. Na trenutke lahko doseže višine, ko jo drugi označijo za umetnost. In v teh trenutkih doseže tisto, kar je lastno vsem velikim umetniškim delom. Da z opazovalcem vzpostavi odnos, ki presega jezik, vid, razumevanje. Da poseže neposredno v osebo, ki jo doživlja, in se je dotakne, kot se eno telo dotakne drugega. Da izpolni obljubo polja.
Napisal: Bor Pungerčič

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiGregorc Vrhovec arhitekti, Taja Benčina in Martin Pelcl: Verižne hiše Celovška
NaslednjiVELUX konferenca: Kako izboljšati počutje ljudi in planeta? Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Miloš Kosec: Arhitektura in konservatorstvo

11 maja, 2018
Arhitektura

Arhitekturni dialog: Boštjan Vuga

24 oktobra, 2019
Arhitektura

Tria Studio: Karantanika

25 septembra, 2018
Arhitektura

EDO festivalske beležke: Družabno življenje majhnih javnih prostorov

21 oktobra, 2019

Rezultati natečaja za paviljon in stojnico na mednarodnem knjižnem sejmu v Frankfurtu 2023

25 novembra, 2022
Arhitektura

Bo oblikovanje rešilo Evropo?

28 marca, 2017
Arhitektura

Cerkev Sv. Janeza Boska v Mariboru

29 januarja, 2017
ArhitekturaKultura

MATERIALNOST NEKEGA DOMA

16 julija, 2015
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo