• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Intervju
/
11 februarja, 2021

Boris Bežan: Arhitekt prenove tovarne Rog

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Leta 2008 je občina Ljubljana razpisala javni natečaj za ureditev nekdanje tovarne Rog in širšega urbanega območja okrog nje. Komisija je ocenjevala 14 prispelih elaboratov. Zmagal je barcelonski studio MX-SI Architectural Studio. Danes se biro imenuje BAX. Vodi ga arhitekt Boris Bežan. Arhitekti BAX-a so avtorji več kulturnih objektov, med njimi sta Muzej Göste Serlachiusa na Finskem in kulturni center Lorca v Granadi v Španiji, trenutno gradijo umetnostni muzej Kunstsilo na Norveškem. Gre za prenovo objekta industrijske dediščine v nov kulturni center. Z Borisom Bežanom smo se pogovarjali o prenovi Roga.

Leta 2008 ste zmagali na natečaju za prenovo tovarne Rog. Po petnajstih letih se projektu obeta izvedba. Kako se je v tem času spreminjal/razvijal?

V natečajni nalogi iz sedaj že davnega leta 2008 je bila predvidena celotna ureditev kareja z večjo gostoto pozidave. Poleg obstoječega poslopja Roga s prizidkom so bili predvideni tudi zelo velika večnamenska razstavna dvorana, manjši hotel v obliki stolpnice, stanovanjski bloki proti Trubarjevi in Rozmanovi ulici ter velika podzemna garaža. Program je mestna občina zastavila ambiciozno, saj je želela nepremičnino, ki jo je kupila z javnim denarjem, kar najbolje izkoristiti za oblikovanje obnovljenega mestnega kareja na odlični lokaciji, sledeč ideji zgoščevanja mesta kot protiuteži ekološko potratni razpršeni gradnji, ter revitalizirati nabrežje Ljubljanice vzhodno od Zmajskega mostu.
Prvotno je želela mestna občina javni del projekta financirati z javno-zasebnim partnerstvom in tako izkoristiti takratno gospodarsko konjunkturo ter obnoviti in zgraditi javni del objekta brez večjega vložka proračunskih sredstev. Prišla pa je ekonomska kriza in financiranje na tak način ni bilo več mogoče, zato se je občina odločila, da projekt zmanjša na del, nujno potreben za ohranitev starega poslopja in delovanje predvidenega javnega programa, ter da projekt zgradi z javnimi sredstvi. Nato je prišlo do zapleta z začasnimi uporabniki poslopja Roga in predvidena obnova je obstala.

Arhitekturno gledano se je projekt leta 2013 zmanjšal na zgolj minimum, nujno potreben za ohranitev obstoječe glavne zgradbe Roga. Stavba za nadaljni obstoj potrebuje obnovo. Glavna ideja natečajne rešitve je ohranitev in prezentacija obstoječega glavnega industrijskega objekta kot industrijske kulturne dediščine. Ker obstoječa glavna zgradba ne ustreza današnjim standardom glede potresne in požarne varnosti ter minimalne energetske učinkovitosti in praktično nima servisnih prostorov, smo predvideli, da vse manjkajoče funkcije zgradbe prevzame severni prizidek, tako da so bili posegi v obstoječe poslopje minimalni. Zmanjšana verzija projekta ohranja originalno natečajno rešitev.

V čem vidite največjo arhitekturno kakovost in posebnosti objekta? Kaj boste k temu dodali novega?

Glavni objekt bivše tovarne Rog pomeni v okolju Slovenije eno najpomembnejših stavb industrijske dediščine. Tovarna je bila prvotno namenjena proizvodnji obutve. 120 m dolgo in samo 10 m široko poslopje je bilo zasnovano tako, da so ob velikih oknih vzdolž severne in južne stranice v vrsti postavili stroje, ki so se z jermeni pripenjali na enotno vrtečo se os ob fasadi. Ozkost lamele in velika okna so omogočali visok nivo naravne osvetlitve. Sprva je bila tovarna dvonadstropni objekt, grajen iz opeke. Takratni lastnik se je odločil, da prvo nadstropje podre in na opečnato pritličje postavi armiranobetonsko skeletno konstrukcijo, ki je bila za tiste čase v tem prostoru novost. Konstrukcija je ekspresivno oblikovana, z nosilci v obliki lokov in profiliranimi stebri, ki proti Ljubljanici tvorijo fasado, ki skuša industrijsko zgradbo povzdigniti na nivo mestne palače.

Da bi ohranili prostorski in oblikovalski koncept, smo skušali vse servisne programe, vertikalne komunikacije in potrebno protipotresno ojačitev umestiti v dolgi in ozki stekleni severni prizidek, s čimer smo tudi zaščitili severno fasado pred vremenskimi vplivi. S to potezo smo ohranili enotni prostor proizvodne dvorane z omenjeno ekspresivno konstrukcijo – oblikovno najkakovostnejši del obstoječe zgradbe. Najbolj dovršena je konstrukcija v prvem nadstropju, kamor smo umestili zahtevani program večnamenske dvorane in knjižnice, tako da bo ogled tega prostora omogočen vsem obiskovalcem Centra Rog.

Osrednji del kareja smo namenili parkovni ureditvi, ki se navezuje na Trubarjevo ulico.

Muzej Göste Serlachiusa, Mänttä, Finska, natečaj 2011, izvedba 2014

V vašem biroju ste načrtovali že več projektov na področju kulture, od Muzeja Göste Serlachiusa na Finskem do kulturnega centra Lorca v Granadi v Španiji. Kako bi izkušnje načrtovanja kulturnih objektov v Španiji ali na Finskem primerjali s slovenskim prostorom?

Ko gre za objekte, namenjene kulturni dejavnosti, razlike v načinu načrtovanja in gradnje nimajo kake specifike. Na splošno v bolj razvitih državah nadzor nad projektom za naročnika prevzame t. i. »projekt manager«, tudi pri javnih zgradbah, naročnik je bolj vpleten v vsakodnevne odločitve pri projektiranju, projektni tim je večji, z vsemi možnimi konzultanti, medtem ko je v Sloveniji, Španiji in Mehiki veliko odločitev prepuščenih arhitektu, projektiranju pa se po navadi nameni manj časa in sredstev.

Center Federico García Lorca, Granada, Španija, natečaj 2005, izvedba 2015

Kakšna je vloga kulturnih institucij sodobnih mest? Kje je meja med kulturo in tržno dejavnostjo?

Kulturne institucije so del infrastrukture sodobnih mest. Mejo med kulturo in tržno dejavnostjo je težko postaviti, po vsej verjetnosti bi bilo to dobro vprašanje za filozofe. V Kristiansandu trenutno gradijo muzej, ki smo ga projektirali. Direktor regionalnega muzeja se je zelo trudil, da bi v muzej umestili čim več tržne dejavnosti, saj se zaveda, da bo s tem lahko financiral razstave, ker je tudi na Norveškem težko zagotoviti zadostna finančna sredstva za kulturo iz javnega proračuna. Seveda pa se vsi s tem ne strinjajo.

Umetnostni muzej Kunstsilo, Kristiansand, Norveška, natečaj 2016

Ali spremljate aktualne polemike v medijih, kako bi jih komentirali?

Žal nimam časa, da bi polemike spremljal tako podrobno, da bi jih lahko komentiral. Vsekakor pa problem zasedbe lastnine oz. s tem povezana problematika obstaja povsod po svetu, v Barceloni, kjer živim, pa je to vsakoletna stalnica.

Pogovarjal se je: Matevž Granda
Foto: arhiv BAX

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiHana Ostan Ožbolt – Ah Art! #1: Obrazi Roga
NaslednjiMiloš Kosec: Pravljice o rajuNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

19 avgusta, 2016
Arhitektura

DŽAMIJE IN NELAGODJE V ARHITEKTURI, 2. DEL

8 septembra, 2016
FokusArhitekturakolumneStanovanjske politike

Nepremičninski davek: stališča političnih strank

14 februarja, 2022
Arhitekturakolumne

Tomaž Krištof: Potres

23 marca, 2020
Arhitektura

STANOVANJE PODBREZNIK | ARHEIN

17 novembra, 2017
ArhitekturaOsebnosti

MATEJ GAŠPERIČ: Ko sem se vrnil, sem vedel, da sem s starim življenjem opravil – 3.del

17 junija, 2015
Arhitektura

REZULTATI NATEČAJA ZA REGIJSKI REŠEVALNI CENTER RADOVLJICA

3 februarja, 2016
Arhitektura

41m dolg most iz lesa

2 junija, 2016
1 2 … 163
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo