• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek
/
4 maja, 2018

Cenzura in patina

Eden izmed nikoli zaključenih denacionalizacijskih procesov, na katere smo se v zadnjih treh desetletjih navadili podobno kot na globalno segrevanje, je spor med Festivalom Ljubljana in križniškim redom. Vrti se okrog starodavnega kompleksa Križank, ki so bile stoletja samostan Nemškega viteškega reda, po drugi svetovni vojni in Plečnikovi prenovi pa so postale sedež in glavni oder Festivala Ljubljana. Pred kratkim objavljena razsodba (ki tako kot nič v tej zgodbi še ni dokončna) dodeljuje Križevniško cerkev nazaj v last križnikom. Njihov prior je ob razsodbi seveda oznanil zadovoljstvo, zraven pa je napovedal, da bi se s Festivalom lahko domenili za nadaljnje najemanje objekta za kulturne dogodke, vendar »bomo mi odločali, katere prireditve so lahko v njej. Takšne, ki bi bile naperjene proti Cerkvi, zagotovo ne«.

Človek se ob tej napovedi umetniške cenzure spomni na več kot stoletje stare, pa očitno še vedno aktualne zapise Ivana Cankarja o razumevanju kulture pri nas. Bolj kot za pisatelja in vzdušje pred stoletjem je še vedno radikalen zven citata poveden za naš lasten čas:

Nekaj mladih ljudí, nekaj idealistov, je začutilo potrebo, da pripovedujejo ljudém ne samo o antikristu in o farju, temveč da mu pokažejo, slepcu doslej, pot do spoznanja in resnice. Ampak tudi njim je zabrnela v ušesa naša narodna himna: »To ni za ljudstvo!« Stari gospodarji in poznavalci ljudstva se jim pomilovalno posmehujejo: Kaj treba našemu ljudstvu spoznanja in resnice!

Težko bi trdili, da smo se danes vrnili v situacijo nazadnjaško-patriarhalne vojvodine Kranjske pred sto leti, ko je Cankar pisal svoje besne kulturne kritike. Obenem je težko zanikati tudi, da so se z nacionalizacijo po drugi svetovni vojni mnogim posameznikom in ustanovam, med njimi tudi križniškemu redu, dogajale krivice. Po drugi strani pa mnogi procesi vrnitve nepremične kulturne dediščine vzbujajo vtis, kot da gre samo za neproblematično in preprosto vzpostavitev izvornega stanja. Kaj se je s cerkvijo dogajalo vmes tistih dolgih sedem desetletij? Je to res obdobje, ki je nepomembno in ki ga lahko izbrišemo in pozabimo – in to morda celo s pomočjo cenzure? Cankarjevo sporočilo v svojem bistvu ni proticerkveno: pisatelj sredi pogosto mlačne province samo vpije večno resnico, da oblast in cenzura nista najboljša prijatelja umetniški resnici in svobodi.

Križevniška cerkev je organski del starega mestnega jedra v njegovi morda najmirnejši, najvzvišenejši, najbolj aristokratski četrti. Skupaj z uršulinsko cerkvijo nedaleč stran je spomenik poznemu prepletu baroka s prihajajočim neoklasicizmom; to je obdobje, ko se lahko barok že malce osvobodi svoje ortodoksne protireformacijske vneme (ki je še tako zelo prisotna v Šentjakobski cerkvi in Stolnici) in se prosto razgiba z volutami in konveksno-konkavnimi akrobacijami stavbnih plaščev, nadzidkov in strešin. Križevniška cerkev si na ulični fasadi sicer nadene slovesen in zadržan izraz, kot da bi se zavedala, da je v Ljubljani samo nikoli povsem naturaliziran prišlek, ki ga je ustvaril veliki beneški arhitekt Domenico Rossi; proti nebu pa se, nasprotno, s svojo nagubano streho požene toliko bolj smelo. Nič nenavadnega ni, da so njene akrobacije med ljubljanskimi strehami glavni motiv mnogih oljnih platen Riharda Jakopiča.

Svojo drugačnost cerkev razkriva tudi v relativno majhnem in kompaktnem interjerju. Tudi tu lahko, če dobro prisluhnete, slišite klokotanje vode v beneških kanalih in tu in tam uzrete odblesk italijanskega sonca z gladine lagune. Križevniška cerkev je navsezadnje tudi edina v mestu, kjer lahko tu in tam med oboki križne kupole uzrete goloba, ki gruli povsem po beneško. Morda je za to bolj kot romantična povezava z Benetkami krivo počasno propadanje objekta; v tem primeru je treba navdušenje nad odpadajočim ometom in romantičnim beneškim vzdušjem seveda uravnotežiti s pametno obnovo kulturnega spomenika. Vendar pa zadnji veliki baročni interjer v mestu, ki se ga še niso dotaknile roke restavratorjev, pridušeno kriči o pomembnosti patine. Funkcionalistična arhitektura morda res skriva resnico globoko v svoji konstrukciji, »resnica« baroka pa je škandalozna in povsem na površini: razbiramo in tipamo jo v teksturi ometa in mavčnih ornamentov ter v odtenkih barv in pozlate. Barok je površinski v najbolj žlahtnem smislu besede. Ker pa je patina je pri nas pogosto prva žrtev obnov, je barok obenem morda tudi najobčutljivejši med stavbnimi slogi.

Kaj ima vse to skupaj z denacionalizacijo in priorjevo napovedjo cenzure? Festival Ljubljana je Križevniško cerkev desetletja napolnjeval s sicer posvetnim, pa obenem tudi posvečenim umetniškim programom. Umetnost v Križevniški cerkvi je poslednja plast patine tega kompleksnega in plemenitega spomenika, njen sestavni in neobhodni del pa je tudi umetniška svoboda. Cenzura umetniških dogodkov bi bila podobna odbitju te več kot polstoletne patine, kot zanikanje ene izmed bistvenih plasti cerkve, ki vmes sicer ni več izpolnjevala svojega prvotnega poslanstva, je pa zato postala hram umetniške svobode in briljance. Zato preprosta vrnitev na izhodišče pred sedemdesetimi leti ni nikoli mogoča, še posebej ne, če se je svet vmes bistveno spremenil. Živeti s patino pomeni v sebi poiskati sposobnost živeti s sledovi lastne preteklosti – kdor tega ne zmore, se mora zateči k izbrisom in potlačitvam. Pameten upravljalec Križevniške cerkve, kdorkoli že, se bo tega zavedel in namesto cenzure, izbrisa in omejevanja, utemeljenih na lastninski pravici, izbral sobivanje in dopolnjevanje. Je mar neizogibno, da se prostor svobodne umetnosti izključuje s prostorom verskega čaščenja? Alternativa temu je namreč potlačitev – skupaj z znanimi psihološkimi posledicami.

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMojca Pišek: Ministrstvo za žlehtnobo
NaslednjiRezultati ankete med političnimi strankami o stanovanjskih politikahNext
Povezani članki
Loading...
Arhitekturamediji

Izšla je nova Trafika!

8 maja, 2021
Arhitektura

Biro 42: Palača Sabini-Grisoni

3 oktobra, 2022
Arhitektura

DŽAMIJE IN NELAGODJE V ARHITEKTURI, 2. DEL

8 septembra, 2016
Arhitektura

Blaž Šenica: Tabor Narodnega doma v Premanturi

4 decembra, 2019
Arhitektura

Kombinat: Hiša MJ

7 julija, 2020
Arhitektura

TRGOVINA MIU MIU V TOKIU

3 marca, 2016
Arhitektura

Eksotična magija skupnosti

4 julija, 2017
Arhitektura

Arhitektura izolacije, 5. del: Veliki zidovi

26 aprila, 2020
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo