• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
29 aprila, 2018

Mojca Pišek: Ministrstvo za žlehtnobo

Oni dan sem na priljubljenem družbenem omrežju naletela na silovito ogorčen, zgrožen, razočaran, jezen, frustriran, obupan odziv kulturnikov na še eno grozovito potezo represivne državne institucije, ki jo poznamo pod imenom Ministrstvo za kulturo. Kaj je to ministrstvo spet zakuhalo, se vprašate?

Storilo je nekaj nezaslišanega.

Objavilo je javni poziv, s katerim želi med kulturne producente in umetnike razdeliti 520.000 evrov. Razdeliti jih želi z namenom, da producentom in ustvarjalcem omogoči mednarodno sodelovanje. Za tiste, ki morda ne veste: javni poziv je oblika javnega razpisa, ki se od slednjega razlikuje v tem, da sredstva razdeli po hitrejšem in birokratsko manj zahtevnem postopku.

Vem, tudi mene ob taki predrznosti kar zmrazi.

Opisano je osrednji ritual slovenske kulturne folklore: ministrstvo deli sredstva, kulturniki pa igrajo pravičnike in žrtve, ker jih ne deli po njihovih idejah, predlogih, vizijah, potrebah. Tako je v slovenski kulturi že od nekdaj in ni videti, da bo prav kmalu drugače.

Kulturnike je tokrat vznemirilo, ker ministrstvo po eni strani redči sredstva za samo produkcijo, s pozivi, kakršen je aktualni, pa jih nato pošilja mednarodno sodelovat. Nek uradnik na ministrstvu ali skupina uradnikov ima res črn smisel za humor. Za nameček so uradniki določili še, kam gredo kulturniki lahko gostovat, če želijo črpati javna sredstva. Grozovito teroriziranje kulturnikov je, da ministrstvo ne bo podprlo prav vsake njihove turistične zamislice.

Ko sem prebirala odzive po družbenih omrežjih, sem jih razdelila na dve skupini: med prvimi nesrečneži so producenti in ustvarjalci, ki so po branju poziva hitro ugotovili, da se ne bodo mogli  prijaviti ali pa bodo morali svoje ideje temeljito prevetriti, da bodo pogojem poziva zadostili. Drugo skupino pa sestavljajo oni, ki poziva niso preučili, ga ne nameravajo in jih pravzaprav niti ne zanima, saj jih zanima zgolj sodelovanje v orkestrirani jeremijadi. Bodisi iz navade in ljubezni do rituala bodisi iz pragmatične solidarnosti, ki se zaveda, da se lahko že jutri pojavi razpis, ki ne bo pisan na njihovo kožo. Vsem, ki pritegnejo negodovanju, pa je vedno skupno eno: globoko so prepričani, da mora država velikodušno in nekritično podpirati kulturo ter da mora podpirati tudi in prav njih.

Med razdeljevalci državnih subvencij in njihovimi prejemniki so od nekdaj trenja in vedno bodo. Konflikt je vtkan globoko v bistvo vsakega paternalističnega odnosa. A v odnosu kulturnikov do svojega ključnega sponzorja, države, je nekaj posebnega (kako ne bi bilo, kultura je v primerjavi z drugimi dejavnostmi nekaj posebnega!). Ko se gospodarska družba,  ki opravlja takšno ali drugačno tržno dejavnost, javno pritoži čez razdeljevalca subvencij, je njen ključen argument redko: ministrstvo za gospodarstvo/zdravstvo/socialo/kmetijstvo nas sovraži.

Ker to bi bilo otročje, kajne?

A prav to očitno mislijo kulturniki, če sodim po zapisih na družbenem omrežju ob objavi poziva, ki bo razdelil pol milijona evrov. Kritična masa ustvarjalcev je nasula ogorčene in žalostne emotikone v prepričanju, da je ministrstvo poziv objavilo iz čiste zlobe. Ker naj bi bili uslužbenci žleht, podli, zli, nepopisno destruktivni. Ljudje na ministrstvu kulturnike globoko prezirajo in sovražijo, se je pridušal eden od razpravljalcev. Drugi je ponovil svojo misel, da gre za aktivno žlehtnobo in da o tem sploh več ne dvomi. Spet tretji je poetično pritrdil, da moč kvari in mrači obzorja. Četrta je bila prav tako prepričana, da se uradniki za razpisom privoščljivo smejejo. Kulturniki so odtekli še eno etapo razžaljenih in pravičnih v spevni slogi, ki je niso porušili niti pozivi posebnežev k razumnosti in refleksiji.

To pišem, ker si ne morem razložiti, od kje kulturnikom ideja, da jih ljudje z ministrstva, torej uradniki z ministrom na čelu, sovražijo. Lahko pa poskusim. Mislim, da prejemanje subvencij še malo ni nedolžno v smislu učinka na tega, ki subvencije prejema. Prejemnik je v aktu subvencioniranja potisnjen v vlogo podrejenega, nemočnega nasproti tistemu, ki s sredstvi razpolaga. In inferiornost megli razum. Življenjska odvisnost od nečesa tako kompliciranega, negotovega in pogojevanega, kot so subvencije, na prejemnike hočeš nočeš vpliva, nepovratno spreminja njihovo razlago sveta. Izbruhi gneva, jeze in defenzivnosti so izraz dveh ključnih čustev, ki se nedvomno utrdijo v vsakomer, ki je že dolga leta eksistenčno in statusno odvisen od milostnega hegemona: po eni strani napihnjenega občutka večvrednosti (proti tržno usmerjenim dejavnostim), iz katerega izhaja občutek upravičenosti do subvencij, po drugi strani pa vseskozi prisotnega, bolj ali manj tihega strahu, da bi mecen muhavo odtegnil svojo roko.

Ne morem si predstavljati, da bi se uradniki ministrstva za kulturo (kateregakoli ministrstva ali urada že) zbrali na sestanku in brainstormali, kako pripraviti razpis, s katerim bi razjezili čim več ljudi, in kako ga pripraviti tako, da bodo sredstva čim manj koristno porabljena. Gotovo nekateri svoje delo opravljajo po liniji najmanjšega odpora in brez pravega zanimanja. A še več je med uradniki takih, v to sem trdno prepričana, ki delo opravljajo z veseljem in občutkom poslanstva. In vsem je nedvomno skupno dvoje: dobronamernost in strah pred kulturniki. Slednji so namreč izjemno zahtevni, izjemno kritični, izjemno glasni, mnogi tudi izjemno kapriciozni, predvsem pa izjemno organizirani, ko je potrebno ministrstvo za kulturo očrniti, nanj zvrniti krivdo za vse, kar v slovenski kulturi ni ravno najbolje.

Redek, dih jemajoč zrak sovražnosti, ki obdaja večno fronto med ministrstvom za kulturo in kulturniki, je v mnogih pogledih osrednji problem slovenskega kulturnega vsakdana. Kot prvo, s strahom napojena sovražnost, s katero se kulturniki odzivajo na delo uradnikov, ministra, vse struje odločevalcev in razdeljevalcev sredstev. Potem pa še zanimiv obrat, s katerim kulturniki svojo sovražnost pripišejo kar odločevalcem. Osrednji problem zato, ker se v izboljšanju atmosfere in dvigu medsebojnega zaupanja skriva možnost za splošno izboljšanje razmer v kulturi. Ko bodo eni in drugi dojeli, da želijo vsi zgolj kvalitetno delati in da ljudi na splošno ženejo dobri nameni, se bodo vrata znosne prihodnosti ponovno odprla. V tem trenutku so namreč priprta, da se reža svetlobe komajda še vidi.

Piše: Mojca Pišek

Celoletna naročnina

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiVesna in Matej Vozlič: Ureditev nabrežij Ljubljanice od Tromostovja do Zoisove ceste, vključno z ureditvijo Novega trga
NaslednjiCenzura in patinaNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Alojz Ihan: Formula(r) za smrt

7 septembra, 2021
Arhitekturakolumne

Iva Smrke Kröger: Slovenka v italijanskih čevljih na japonskem gradbišču

19 marca, 2017
kolumne

CENA VESTI

23 januarja, 2016
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Stihijska inteligenca

21 maja, 2018
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Odprta vrata in kavni avtomat

11 junija, 2020
kolumne

Ajda Milne: »Pri vas gor si vsaj lahko privoščite stanovanja«

14 novembra, 2022
Arhitekturakolumne

Aleksij Kobal: Pronicljivi R. Mutt

18 julija, 2018
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Zvonenje na šestki

23 oktobra, 2020
1 2 … 38

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo