Ob razstavi umetniškega kolektiva okoli galerije Shimbun Onna iz Osake
V drugem največjem japonskem konglomeratu mest s centrom v Osaki si je v pritličnem prostoru, ki ga je izoblikovala statika poslovne stavbe Namiyoshi, izborila prostor skupina umetnikov in tam uredila svoj klub – galerijo z imenom Shimbun Onna.
V prevodu to pomeni »Časopisna ženska«, kar je umetniško ime Miyuki Nishizawa, performerke, modne oblikovalke, predavateljice in improvizacijske izdelovalke oblek in skulptur iz časopisa. Od tod tudi vzdevek. Je učenka umetnika Shoza Shimamota, člana slavne skupine Gutai iz Kansaija, in si je za svojo življenjsko pot izbrala vodilo svojega učitelja, ki je tudi njej odprl pot iz visoke mode v umetnost: »Pomagaj drugim umetnikom, da najdejo možnosti za ustvarjanje in prepoznajo lastni izraz.«

V gosto naseljenem večmilijonskem mestu, kakršno je Osaka, je umetniških iniciativ veliko; hitro nastajajo, izginjajo in se selijo. Želja po ustvarjanju, ki mora biti nad pričakovanji o idealnih delovnih pogojih, spodbuja umetnike, da se neformalno združujejo in podpirajo. Posameznik, pa čeprav izreden, se sam težko prebije. In Shimbun Onna je eden od prostorov medsebojne umetniške in socialne solidarnosti, ki je v visoko konkurenčni tržno naravnani družbi nujna za kulturno ustvarjalnost in uspeh.
Miyuki, ki je v svoji tridesetletni karieri performansa pridobila bogate izkušnje in zgradila razvejeno mednarodno umetniško mrežo, med drugim je bila leta 2013 zvezda odprtja retrospektive skupine Gutai v muzeju Guggenheim v New Yorku, je skupaj s partnerjem vzpostavila galerijo pod lastno znamko ter jo naredila za sidrišče umetniške skupnosti.
Lahko bi rekli, da je nenavadna prostorska danost galerije določila njen namen, saj lahko takšen javni prostor vzdržujeta samo trdoživa kulturna vsebina in zvest kolektiv.
Prostor ima dobrih 15 kvadratnih metrov, razpotegnjenih v čuden tloris nečesa, kar je bilo nekoč domovanje ostarelega hišnika in njegove žene. Ima en vhod, nobenega okna, odprte inštalacije pod stropom, lite betonske stene, kamor skoraj ni moč ničesar zabiti ali nalepiti, ter »dvorano«, veliko za štiri talne blazine – tatamije. Za točilnim pultom zvečer strežejo umetniki, ki potrebujejo denar in obenem sooblikujejo natrpan tedenski kulturni program. V dobrih večerih se na razstave, performanse, predavanja in koncerte poleg majhne tričlanske glasbene zasedbe zgnete tudi do 35 obiskovalcev. Prostor je živahna mednarodna odskočnica umetniškega kolektiva in večerno zatočišče barvite klientele vseh socialnih slojev ter kreativnih poslovnih in alternativnih osebnih identitet.
Za razstavo Delo ali umetnost so v Galeriji Vžigalica zgradili galerijo v galeriji, da lahko obiskovalci podoživijo proporce Shimbun Onne in pogoje, v katerih deluje opisana osaška umetniška skupnost, ki ne čaka, kje in kdaj se lahko najbolje izrazi, ampak sprejema dejstva in se izraža v danih pogojih.
Na povabilo k razstavljanju znotraj ljubljanske Shimbun Onne so se odzvali umetniki Nobuhiro Soke, Mitsunobu Miyamoto, Kenji Sento, Hana Manjushage, Tetsuya Tamaki, Asami Takashina, Yuki Tama, Keiji Terano Guren, Taiji Mori, Isshin Matsumoto, Yumi Twewan in Shonyan. Prav tako bo razstava na ogled na originalni lokaciji.

Kot vzporednico tej postavitvi v drugem prostoru Galerije Vžigalica raziskujemo dvojnost položaja japonskega umetnika delavskega razreda skozi fotografije »socialnega fotografa« Toshija Nishide, ki je ujel umetniške kolege Miyuki Nishizawa, Yuheija Takado, Naokija Sasayamo, Keija Karitanija, Poppyja Nakadoija in Ayo Iido v njihovih službah za preživetje. Fotografije umetnikov na delu postavljamo ob bok umetninam kot komentar k njihovemu položaju v družbi, ki je v precepu med zahtevno japonsko delovno etiko in težnjami po ustvarjalni svobodi. Od tod tudi naslov razstave – Delo ali umetnost.


V dneh festivala Indigo (6.–8. september) bo razstavo spremljala vrsta dogodkov in delavnic, ki jih bodo izvajali povabljeni umetniki. Miyuki Nishizawa bo v Križevniški cerkvi 8. septembra ob 18. uri izvedla performans Boljše novice, ki nadaljuje leta 2015 za Mesto žensk izvedeni performans Dobre novice; z veliko časopisno obleko bo v ikonografski različici zavetnice s plaščem pod krilo vzela svoj kolektiv in sodelujočo publiko. Yukei Takada bo v Galeriji Vžigalica od 4. do 6. septembra s prostovoljci izdeloval časopisnega zmaja. Aya Iida bo vodila plesno delavnico na temo »delo ali umetnost«.
Razstava je tudi del kulturnega projekta japonsko-slovenskega prijateljstva pod skupnim naslovom Japonska med nami (JAPOM), ki poteka od maja do oktobra 2017.
Jani Pirnat
fotografije: Nada Žgank